• Czwartek, 22 sierpnia 2019
  • Godz. 17:27
  • Imieniny: Marii, Cezarego, Tymoteusza
  • Czytających: 6681
  • Zalogowanych: 12
  • Niezalogowany | Zaloguj | Rejestracja

Większe szanse na nową drogę

Wiadomości: Kotlina Jeleniogórska
Czwartek, 12 kwietnia 2007, 0:00
Aktualizacja: Czwartek, 12 kwietnia 2007, 15:28
Autor: DOB
Fot. Prezentacja Grzegorza Sokolińskiego
Budowa obwodnicy Szklarskiej Poręby jest coraz bardziej realna – uważają władze miasta pod Szrenicą.

– Ta droga to wielka szansa dla naszego miasta i regionu – mówi Grzegorz Sokoliński, przewodniczący Rady Miasta Szklarska Poręba.

Władze miasta opracowały koncepcję budowy obwodnicy górskiego kurortu. Zaczynałaby się ona w okolicach przekaźnika TV w Piechowicach i prowadziła w okolice Rozdroża Izerskiego i dalej drogą wojewódzką nr 404 omijając Zakręt Śmierci wchodziłaby na częściowo już wykonaną, poniemiecką drogą w kierunku granicy (przedwojenny projekt Drogi Sudeckiej). – Wystarczyłoby ją poszerzyć i dobudować kilkukilometrowy odcinek trasy – mówi Grzegorz Sokoliński, współautor opracowania.

Jak twierdzi, nieprawdą są pojawiające się informacje, że ruch ciężkich samochodów zostanie przeniesiony na przejście graniczne w Lubawce, po wybudowaniu drogi ekspresowej S3 Szczecin – Lubawka.

– Z dokumentacji wynika, że ta droga będzie ekspresowa tak naprawdę tylko do Legnicy – mówi Grzegorz Sokoliński. – Na dalszym odcinku będzie to normalna jednojezdniowa droga. TIRy i tak będą jeździły przez Szklarską Porębę i Jakuszyce, bo od Lubawki po czeskiej stronie nie ma dobrych dróg. Czesi nie zamierzają ich budować.
Dodatkowym argumentem jest odległość. – Wyobraźmy sobie firmę spedycyjną, która wozi ładunki do jednego z najbardziej uprzemysłowionych regionów Czech, czyli Libereckiego Kraju – mówi Grzegorz Sokoliński. – Trasa przez Jakuszyce jest o ponad 90 km krótsza. Łatwo wyliczyć, ile czasu i paliwa zaoszczędzi przewoźnik jadąc tam i z powrotem.
Ponadto, krajowa droga nr 3 jest zapisana w traktacie akcesyjnym jako ta, która dopuszcza ruch ciężkich samochodów o zwiększonym nacisku na oś (do11,5 tony na oś). Przy południowej granicy Polski są tylko dwie takie drogi, jedna prowadzi do przejścia w Jakuszycach, druga – do przejścia w Cieszynie.

– Stąd podjęte na krajowej trójce inwestycje – argumentuje Grzegorz Sokoliński. – Niedawno zrobiono remont na odcinku od Kaczorowa do Mysłowa, wcześniej remontowano odcinek od Piechowic w kierunku Szklarskiej Poręby. Teraz rozpoczęła się budowa mostu w Szklarskiej Porębie. Wszystkie te inwestycje są robione tylko pod kątem wzmocnienia nawierzchni a nie zwiększenia przepustowości drogi.

Jak twierdzi, nowoczesna droga jest potrzebna jeszcze w jednego względu. – Nasz region stale się rozwija. Powstają hotele w Karpaczu i Szklarskiej Porębie, właściciele kompleksów narciarskich chcą je rozbudowywać. Turyści z Polski, Czech i Niemiec będą musieli do nas jakoś dojechać – mówi. – Dodatkowym argumentem jest także to, że łatwiej będzie dojechać do Świeradowa Zdroju i całego Pogórza Izerskiego.

Władze Szklarskiej Poręby zwróciły się do sąsiednich gmin: Piechowice i Stara Kamienica, o wyrażenie pozytywnej opinii w sprawie budowy obwodnicy. To po to, by w studiach rozwoju znalazł się projekt obwodnicy. Daje to gwarancję, że tereny te będą przeznaczone na drogę. Rada z Piechowic wyraziła pozytywną opinię, druga z gmin ma podjąć decyzję na najbliższej sesji.

– To dopiero pierwszy krok, ale od czegoś trzeba zacząć – mówi Grzegorz Sokoliński. Dalej trzeba dotrzeć z argumentacją i przekonać decydentów na szczeblu krajowym – inwestycja ta byłaby realizowana i finansowana przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. O terminie powstania drogi nie chce się wypowiadać. W praktyce jednak, jeśli obwodnica w ogóle powstanie, to nie wcześniej niż za 3-4 lata.

Ogłoszenia

Czytaj również

Komentarze (22) Dodaj komentarz

~jaja 12-04-2007 15:09
To są jakieś jaja, moze weźmiemy i wykarczujemy odrazu całe góry i będzie git !!!!, nie chce widzieć żadnych tego typu podobnych inwerstycji, jak tiry czy inne półgłówki chca zaśmiecać środowisko to niech sobie to robią przez inne tereny. A o ile mi wiadomo okolice rozdroża izerskiego należą do gminy MIRSK! i bez pozytywnej opinii możecie sobei plany wsadzić gdzieś!! Podsumowują ZDECYDOWANE NIE DLA TRAKTU TIROWEGO który ma prowadzić i niszczyć te piękne tereny górskie :P. Przez tyle lat w szzklarskiej im nie przeszkadzało to i przeszkadzać nie będzie dalej :P
~ixi 12-04-2007 15:28
brawo....jeszcze z 50 lat i juz bedzie obwodnica,polska to sybki kraj
~monia 12-04-2007 16:02
a ja proponuje niech szklarska tez sobie wynajdzie jakies stanowisko chociazby moczarki brazylijskiej i tez niech powie tirom nie a co cofniemy sie do sredniowiecza ...paranoja jakas
~Popieram jaja 12-04-2007 17:38
Najpierw Gołębiewski zaora Karpacz teraz wymyslają obwodnice! A rezerwat Krokusy w Górzyńcu ??? Te tereny naprawdę maja swoja wartość jako tereny szczególnie atrakcyjne pod względem przyrodniczym i poznawczym.Coś mi sie wydaje że będzie trzeba ściągnąć tu Greenpeace bo zaczyna sie taka sama kołomyja jak z Augustowem a lokalne władze traktują ziemie tylko jako kapitał pod inwestycje i to jakie ziemie? Słyszałem ze program NATURA 2000 ma objąć góry izerskie i ich część ochroną wiec może się nie uda zalać asfaltem tego regionu. Oby!!!
~bolo 12-04-2007 19:31
Taka droga winna jak najszybciej powstać !!! Oczywiście z poszanowaniem środowiska naturalnego. Wszystko można pogodzić. Trzeba tylko chcieć i no i sporo kasy. To rozwój i przyszłośc Kotliny. Precz z zaściankowością, bidą i nędzą jaka teraz jest. Kto jeździ po świecie to widzi różnicę. Precz z pseudoekologami !!!
~xxx 12-04-2007 20:27
mieszkam w tej okolicy i powiem wam ze mało mnie to bawi!bede miał te droge prawie za domem!bolo wpadnij w to miejsce a zobaczysz ile kasy pojdzie z naszych podatków na 1 metr "obwodnicy"! czasami sie zastanawiam czy ludzie, którzy się zajmują planowaniem takich rzeczy mają poukładane w główkach!tej obwodnicy mówię NIE!!!
~mieszkaniec Szklarskiej 12-04-2007 20:36
TIRY NA TORY !!! Jest szlak kolejowy z Jeleniej Gory do Szkl. Poreby i Liberca, niech to lepiej wykorzystaja.
~zegarz 12-04-2007 23:47
Tiry na Tory i uruchomienie połączen kolejowych Jel.Góra-Szkl.P.Grn.-Liberec,w Tanvaldzie dogodna przesiadka na relacje Tanvald-Praha , tak więc w niecałe 4h. w stolicy Czech. Z Jeleniej Góry i okolic ciężko dostac sie do Czech,brak jakiego kolwiek transportu przez przejscie graniczne Jakuszyce-Harrachov.Napewno korzystało by wiele osób z tej trasy,powinna byc jak najszybciej udostępniona.
~Ty jaja 13-04-2007 0:13
Jak ci nie pasi to szoruj na Bialorus ,tam tez pelno dzikiej puszczy i ludzie sa szczesliwsi.Takie matolstwo jak wy jaja powinno sie teleportowac w czasy kamienia lupanego.
~do xxx 13-04-2007 1:35
mieszkasz w lesie, ze bedziesz miał obwodnicę za domem??? budowa drogi krajowej jest finansowana z budżetu panstwa, wiec jak mają wydac moją kasę na 1 metr obwodnicy (cokolwiek to znaczy) gdzieś indziej to wole, żeby wydali ją tu. Drogi to rozwój, a my jesteśmy jeszcze w XIXw. A pseudoekologom - krzykaczom proponujec wycieczkę w Alpy, poprzecinane siecią dróg, o jakich my mozemy pomarzyc, a pięknie jest dalej, turyści nie uciekli, a powietrze i tak o klasę czystrze niż u nas.
~do "ekologów" i wszytskich przerazonych 13-04-2007 7:22
Po pierwsze, obwodnica, to nie czteropasmowa droga, lecz droga o parametrach zbliżonych do obecnej krajówki do Jakuszyc, tyle, że omijająca centrum miasta. Rezerwat Górzyniec nie jest zagrożony. Nawiasem mówiąc, krokusów tam już prawie w ogóle nie ma. Droga omija zabudowania Górzyńca i będzie od nich równie daleko, co obecna Krajówka. Podobnie jest z zabudowaniami Białej Doliny w Szklarskiej. Droga nie zagraża też Górom Izerskim i ich przyrodzie omijając najcenniejsze fragmenty. Trasa przebiega wyłącznie po terenach trzech gmin: Piechowice, Stara Kamienica i Szklarska Poręba. nie ma tam terenów Świeradowa. Do rozdroża jest ładny kawałek. Dzięki drodze skróci się czas jazdy z Jeleniej Góry do Świeradowa do około 20 minut, tyle samo zajmie dojazd od Jakuszyc (dziś około 40 minut) Droga będzie bezpieczniejsza, bo pozbawiona wielu zakrętów i stromych podjazdów na których dzisiaj zimą stają tiry. Będzie też łatwiejszy dojazd do Jeleniej Góry od strony Jakuszyc i Świeradowa. A jeleniogórzanom przeciwnym inwestycji odpowiem krótko: a dlaczego chcecie budować obwodnice południową? Czyżby przeszkadzał wam ruch samochodów w mieście?
~Do mieszkańca Szklarskiej 13-04-2007 7:27
Słabo chłopie jesteś zorientowany w w swoim terenie. torowisko Liberec Szklarska Jelenia nie nadaje się i nigdy się nie nadawało do ciężkiego transportu. W Harrachovie pociągi pod górę jadą z wykorzystaniem kolejki zębatej... Ruch towarowy zawsze się odbywał przez Lubawkę.
~Jakuszyce a UE 13-04-2007 7:29
Mało kto wie, ale Jakuszyce i krajowa Trójka zostały "sprzedane" przez Rząd RP, który podpisując traktat europejski zgodził się, aby przez to przejście i tą drogą jeździły najcięższe tiry. Więc nie ma szans na ich usunięcie z centrum Szklarskiej Poręby, chyba, że wybuduje się obwodnicę.
~Morf 13-04-2007 9:15
najpierw bedzie obwodnica, potem ktos postawi tam stacje bezynowa, jakis motel, sraczdonalda dla niemaszkow i nagle z gor izerskich pozostanie tylko nazwa. Czesto smigam w tamtym rejonie na rowerku i jakos nie widze tam DROGI PELNEJ TIRÓW !!!
~popieram 13-04-2007 9:50
Popieram wykorzystanie kolei. Tylko, kto zrobi? PKP leży na obu łopatkach. Nieróbstwo, zastój, smród i brud. PKP umie tylko niszczyć to, co zbudowali na tym terenie Niemcy.Na kolei została tylko gromadka frustratów czekających na emerytury.
~janusz 13-04-2007 14:24
Jestem za tym zeby transport tirow przeniesc na transport kolejowy. Lecz to bedzie trudne. Jesli tak sie martwicie o nature to pomyslcie o ile mniej spalin bedzie po wybudowaniu obwodnicy jesli droga skroci sie o polowe. a dobra infrastruktora pomoze nam wszystkim i sprawi ze nasze tereny przestana byc zakątkiem europy.
~Umarłe Drzewo 13-04-2007 20:46
Co z tego ze droga sie skróci? A wiesz ile śmieci wyrzucają tirowcy? Poza tym taka inwestycja to ogromna ingerencja w środowisko naturalne naszego regionu.Popieram ekologów!
~do Umarłe Drzewo 14-04-2007 7:58
A co tych śmieci tirowcy teraz nie wyrzucają?
~Przeciw obwodnicy Jeleniej Góry 14-04-2007 8:00
Obwodnica południowa Jeleniej Góry niszczy enklawę przyrody, która zaczęła odżywać na poligonach przy ulicy Sudeckiej. Nie niszczcie przyrody w Jeleniej Górze!
~Przeciw 14-04-2007 14:04
Rozumiem mieszkańców Szklarskiej Poręby, że chcieliby aby TIR jeździły bokiem, ale to nie skraca drogi tulko ją wydłuża, Ponadto obecny plan przebiegu drogi przechodzi przez zbocze z którego całe Piechowice i jeszcze część Jelonki ma wodę pitną. Sama budowa już naruszy równowagę i woda nie będzie się nadawała do picia bo będzie zanieczyszczona.
~Nie tedy drogaaaaaaaaa 14-04-2007 18:26
Pamiętajcie ze nie wszyscy mieszkańcy Szklarskiej pragną obwodnicy! Jest to grupa kilkudziesięciu osób mieszkających przy drodze krajowej do Jakuszyc którym tiry utrudniają życie w skład których wchodzą lokalni samorządowcy dlatego za ich pomocą doszło do tego projektu.Raczka rączkę myje. Ech co za czasy....
~do Nie tedy drogaaaaa 16-04-2007 9:34
To nie jest tylko kilkadzisiąt osób, lecz co najmniej dwa tysiące osób, które głosowały na burmistrza Wichniaka i 9 radnych, którzy w swym programie wyborczym mają wpisaną obwodnicę miasta. Mieszkam po za centrum, ale tiry w mieście mi przeszkadzają.

Dodaj komentarz

Zaloguj
0/1600

Czytaj również

Copyright © 2002-2019 Highlander's Group