• Poniedziałek, 18 listopada 2019
  • Godz. 9:15
  • Imieniny: Anieli, Romana, Klaudyny, Karoliny
  • Czytających: 5491
  • Zalogowanych: 9
  • Niezalogowany | Zaloguj | Rejestracja

Marsz poparcia dla Gruzinów – grzech obojętności jeleniogórzan

Wiadomości: JELENIA GÓRA
Piątek, 22 sierpnia 2008, 19:56
Aktualizacja: Sobota, 23 sierpnia 2008, 8:03
Autor: TEJO/ KTL
Fot. TEJO
Jedynie garstka mieszkańców wzięła udział w piątkowym w marszu solidarności z napadniętymi przez Rosję Gruzinami. Na gest poparcia nie stać było przedstawicieli partii politycznych, „Solidarności” i jeleniogórskich radnych.

Z inicjatywy Oliwera Kubickiego z Klubu Młodej Prawicy, mieszkańcy miasta, którzy czuli duchową wieź z Gruzją i potrzebę poparcia narodu ciemiężonego przez Rosjan, mogli dać temu wyraz podczas solidarnościowego marszu.

– Bardzo mocno przeżywamy to, co dzieje się w naszej ojczyźnie – mówi Lewan Mantidze, gruziński emigrant, który z rodziną kilkanaście lat temu musiał uciekać z kraju i osiedlił się w Jeleniej Górze. – Rosjanie robią wszystko, żeby zniszczyć nasz naród, ale to im nie wyjdzie. Ludzie nas tu popierają i są przekonani, że mamy rację. A wszystko się bierze stąd, że każdego gościa przyjmujemy jak swojego, co zawsze obraca się przeciwko nam – dodał Mantidze.

Marsz ruszył z placu Ratuszowego, aby po kilku minutach dotrzeć pod pomnik Wolność i Niepodległość przy Sanktuarium Krzyża Świętego. Napotykał na zainteresowanie przechodniów i wyjątkowo licznych w piątkowe popołudnie pijaków i kloszardów. Ci niewiele sobie robili z przemarszu i flag gruzińskich. – Panie, co to, krzyżaki jakieś? – bełkotał znad nalewki niedomyty mężczyzna. O porządek na śródmiejskim trakcie nie dbał nikt: nie było żadnego patrolu straży miejskiej i policji.

Przy pomniku na uczestników manifestacji czekały zwiędnięte wiązanki kwiatów złożone 15 sierpnia podczas Święta Wojska Polskiego. Przez tydzień nie znaleziono czasu, aby je uprzątnąć. Oliwer Kubicki złożył bukiet i podziękował przybyłym za przybycie na wiec. Uczynił to także Lewan Mantidze. Mówiono o Gruzji jako o kraju pięknym, przyjaznym, ale biednym. – Będziemy się za was modlić – mówiła jedna z kobiet – póki sowieci się od Gruzji nie odczepią.

Działanie Oliwera Kubickiego nie skończy się na organizacji marszu. – Zorganizuję zbiórkę pieniędzy na potrzeby dotkniętych wojną Gruzinów. Będziemy także na jednej ze stron internetowych prezentować produkty, które pochodzą z Gruzji, aby poprzez ich kupno wspomóc ten naród – powiedział organizator akcji.

Niewielu jednak skorzystało z okazji, aby dać wyraz poparcia dla Gruzinów. Nie było ani jednego radnego, ani też przedstawiciela władz miasta. Można zrozumieć, że rajcom z lewicy niekoniecznie zależało na obecności. Dlaczego jednak nie przyszedł nikt z Prawa i Sprawiedliwości? To już pojąć trudniej. Skandaliczna wydaje się nieobecność związkowców z „Solidarności”, którzy jeszcze ponad 20 lat temu sami oczekiwali wsparcia i pomocy. I klapsy dla stróżów prawa, którzy w godzinach od 18 do 18. 30 pozostawili starówkę bez dozoru. Patrol SM pojawił się dopiero pod koniec marszu.

- Jeszcze dużo wody musi w Bobrze upłynąć, zanim nauczymy się demokracji - podsumował niską frekwencję jeden z członków marszu.

Ogłoszenia

Czytaj również

Komentarze (55) Dodaj komentarz

~ert 22-08-2008 20:20
A czemuż to czepiliście się braku członków PiSu a o PO ani słowa ?
~wesoły rajca 22-08-2008 20:22
Nikłe zainteresowanie marszem spowodowane było poślizgiem w otwarciu Biedronki na Krośnieńskiej, którą to pikietowali od rana mieszkańcy.
~ika 22-08-2008 20:43
Takie marsze służą tylko temu żeby organizatorzy mogli się „wylansować”. Dlaczego w akcie solidarności z Gruzją organizatorzy nie przeprowadza np. zbiórki środków opatrunkowych i nie zadbają żeby wraz z transportem akcji humanitarnej dotarły one do Gruzinów? Solidaryzuje się z Gruzją i jej mieszkańcami zapewne tak jak większość Polaków ale uważam że półgodzinne krzyczenie o tej wielkiej solidarności nic nie da. Oni potrzebują konkretnej, materialnej pomocy. Myślę że wiele osób prywatnych, przedsiębiorców czy instytucji włączyło by się w akcję zbierania chociażby materiałów pierwszej pomocy, bo co wyniknie z tego marszu? Ludzi się zbiorą, wysłuchają przemówień, trochę pokrzyczą i rozejdą się do domów a wszystko zostanie po staremu niestety…
~ee 22-08-2008 20:49
Oliwer daj sobie spokój z takimi akcjami. Dobrym politykiem, to Ty nigdy nie będziesz. To całe wspólne miasto nie ma miejsca w Jeleniej Górze - nic nie robicie, a najgłośniej o Was. Marsze, akcje z flagą, strzały do niemieckiej bramki.. Żałosne.
~Pan 22-08-2008 20:56
Jak można popierać agresora?
nol_ 22-08-2008 21:04
pozytywne spojrzenie na marsz, może uda mi się pokazać go trochę inaczej na w24.
~Vetinari 22-08-2008 21:08
~xbox 22-08-2008 21:10
~jelgór 22-08-2008 21:19
Takie marsze nie są głupie, ale ich sens jednak jest niepełny. Jeśli ktoś przyszedł i uważa, zę było warto - to Ok. Problem w tym, ze organizator przesiąkł pisowską propoagandą i w Rosjanach i Osetyjczykach widzi tylko KGB i GRU, zero obiektywizmu, zrobiłą się hagiograficzna procesja z emocjonalnym emigrantem na czele. Zastanawiam się, dlaczego Oli- przecież bystry młody poolitolog- lansuje pogląd, że sowieci bezbronnego napadli. To tak samo nieprawdziwe jak pokazywanie obrazków w TV z cierpiacymi Gruzinami, a niepokazywanie jak odbito Gori i Gruzini zbierali ciała zabitych, a trupy Rosjan zostawiali, by sczezły w słońcu za karę. Ciekaw jestem, czy Oliwer ma wybiórcze widzenie roli ofiara i kata dlatego, ze sam tak uważa, czy dlatego, zę mu w Pisie kazali:) Proste widzenie świata: nasi dobrzy, obcy źli, nasi to boahaterowi, a oni to dzieci morderców z Katynia. To jest właśnie groźne, Oli, że mieszasz współczucie i autentyzm z działalnością polityczną. Ale działaj.
~tratata 22-08-2008 21:20
To miałbyć marsz w ciszy a co drugie zdjęcie sie ktoś śmieje.... Już lepiej zajac sie normalna robota a nie jakies manifestacje w 20 osob.... A co z Tybetem?:> Już wszyscy zapomnieli?
~lx 22-08-2008 21:24
Myślę, że Ika ma rację. Może niewielu było z powodu organizatora? Może to Pan O.K. zniechęca swoją postawą z jednej strony a chęcia zaistnienia za wszelką cenę z drugiej, aby zdobyć popularność przed wyborami i wypchnąć z pierwszego miejsca listy swojego najgroźniejszego konkurenta Pana W.L.? Może to Pan O.K. nie ma żadnego poważania w PiS i Solidarności, wobec czego nikt nie przyszedł? Kilkunastu kolegów to trochę za mało. Starczy żeby stanąć na ulicy i zbierać podpisy czy strzelać niewidzialnym Niemcom bramki (była taka akcja na Placu Ratuszowym). Jakoś nie wierzę w czyste intencje tego Pana. Może się mylę, ale za dwa lata zobaczymy.
~do iki 22-08-2008 21:33
przeczytaj dokładniej artykuł:) pan Kubicki zapowiedział jednoznacznie jakie są plany realnej pomocy dla Gruzinów. Nawet zwykłym marszem można pomóc, myślę, że dla pana Mantidze dużo znaczy fakt, że są w jego mieście osoby, które pamiętaja o nim i jego rodzinie w tak trudnych chwilach ( na jednym z jeleniogórskich portali ukazał się z nim wywiad, w którym mówił o rodzinie aktualnie przebywającej w Gruzji). Życzę organizatorowi dalszych pomysłów na happeningi i marsze oraz by zyskiwały one na poparciu Jeleniogórzan:) powodzenia:)
~grzesznik 22-08-2008 21:37
Łatwo pisać o grzechu obojętności szczególnie czyimś a gdzie ekipa np. Jelonki bo jakoś ich w tym tłumie nie bardzo widać. To jest dopiero grzech Panie Tejo. <br><br> <i> ślepyś Pan:-) peccator:-)</i>
~asffg 22-08-2008 21:43
a gdzie wielka Platforma ? oj tez nie przyszli ;/
~erix 22-08-2008 21:46
A byc moze tylko tylu popiera gruzje? mi osobiscie nie podoba sie to co rosjanie robia w gruzji ale tez mi sie nie podoba ze amerykanie wspolnie z nami okupuą irak i afganistan
~xbox 22-08-2008 21:51
Kto za Gruzja to jest cacy a kogo to zgrzewa to jest bebe......fajne macie podejście....
~wow 22-08-2008 21:51
ja miałem iść też na marsz ale kolega zadzwonił więc poszedłem na piwko i wypiłem za cały kaukaz:)
~rita 22-08-2008 21:56
A KTO O TYM WIEDZIAL??????????!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!ZADNYCH INFORMACJI NIE BYLO O TYM...........................padaka!
~. 22-08-2008 22:12
Gdyby wiadomość o tym marszu była podana do szerszego grona odbiorców, to pewnie i chętnych byłoby więcej...
~były JG 22-08-2008 22:16
Nie darmo o Jeleniej Górze mówiło i mówi się czerwona kotlina!
~jaaa 22-08-2008 22:34
GWIZDY DLA "SOLIDARNOŚCI" JUZ NAWET NA TO ICH NIE STAĆ BY SIĘ TROCHĘ POUDZIELAĆ -OJ NIE TAK POWINNO BYĆ!!!!!
~do jelgór 22-08-2008 22:55
Oli przyjmie każdy punkt widzenia, który tylko pozwoli mu się wybić, zaistnieć w tym mieście. Może to i jest politolog, ale dziś wykształcić się może każdy. Ale to za mało, trzeba mieć trochę oleju w głowie i tę odrobinę błyskotliwości, umiejętności zachowania się w różnych sytuacjach. Problemem pana Oliwera jest to, że nie ma własnego kręgosłupa, przykleja się tu i ówdzie. Mam nadzieję, że kiedyś dojrzeje, że to tylko kwestia czasu.
~memento 22-08-2008 23:03
na zapowiadany od kilku dni marsz solidarności z Gruzją szedłem z przekonananiem,że spotkam tych,którzy tak aktywni byli w latach osiemdziesiątych.Niestety nastąpiło rozcarowanie.W pełni zgadzam się z redakcją i jej oceną.Gdzie się podziała Solidarność?A przecież dwadzieścia osiem lat temu,kiedy byliśmy w podobnej sytuacji jak dzisiaj Gruzini świat był bardziej aktywny.I nie ważne,kto jest organizatorem lub pomysłodawcą protestu.Dzisiaj też trzeba -przynajmniej z szacunku dla siebie -protestować przecik cynizmowi i obłudzie oraz agresji marzącej o imperium Rosji.
~007 22-08-2008 23:09
a gdzie cała redakcja jelonki?
~do Tejo 22-08-2008 23:20
panie Tejo - dlaczego ten w szarej koszuli na zdjeciu nr 19 i 20 ma czarny prostokacik na oczach ?
~do piipi 22-08-2008 23:21
piipi - czy na zdjeciu nr 21 to nie jestes czasem Ty ?
~ika 22-08-2008 23:28
A czy jest jakiś wymierny efekt takiego marszu? Ludzie nie lubią wpłacać pieniędzy, za dużo było z takimi akcjami przekrętów (i nie zarzucam tu nic akurat tym organizatorom). Zwykli ludzie lubią widzieć konkretne efekty jeśli już w coś się zaangażują. Wiadomo środków opatrunkowych nikt sobie po drodze nie przywłaszczy bo i po co, a pieniądze przechodzące przez różne konta itd. I tak trafią do władz którym ich nie brakuje a szarzy obywatele nic z tego nie będą mieli. A promowanie Gruzińskich produktów? OK. ale pieniądze trafią do przedsiębiorców czyli znowu Ci najzwyklejsi ludzie nic nie dostaną&#8230;
~do asffg 22-08-2008 23:31
PO nie było bo ma inne ważniejsze sprawy, a nie jakis PIS-owski marsz który jest nikomu nie potrzebny !!!
~mcm 22-08-2008 23:34
grzech obojetnosci... A ze sie tak zapytam...CO DAŁ TEN MARSZ? Jakie są korzyści oprócz zareklamowania się organizatora? Gruzinom pomogliśmy w jakiś sposób organizując ten marsz? Nie sądzę...
~ika 22-08-2008 23:36
Poza tym pozwolę sobie nie zgodzić się z tytułem artykułu. To że w marszu nie wzięło udziału dużo osób nie oznacza wcale że Jeleniogórzanie są obojętni. A komentarze w stylu że Jelenia Góra to „Czerwona Kotlina” są całkiem nie na miejscu. Zwolennicy takich form wsparcia dla innych narodów powinni także zrozumieć że inni mogą mieć własny sposób wyrażania poparcia w jakiejś sprawie i nie trzeba nikogo od razu obrażać bo ich też nikt nie zmusza żeby brali udział w czymś co im osobiście nie odpowiada. Każda inicjatywa która przynosi WYMIERNE efekty jest godna pochwały i niech każdy angażuję się w taki sposób jaki najbardziej mu odpowiada.
nol_ 22-08-2008 23:43
wie ktoś kim jest pani po lewej stronie, trzymająca transparent ?
~ 23-08-2008 0:28
Przecież się wycofują... Bydło won! To nie lata 60'... Brawo Levan!!!!!!!!!!!!!!!!!
~Polak 23-08-2008 0:38
~Jeszcze raz... 23-08-2008 0:38
Świetna impreza... ale dla ludzi którzy chcą zaistnieć i pokazać że się udzielali...
~Albinosek 23-08-2008 1:48
Na własnym podwórku dzieci głodne chodzą, a ci się jakąś Gruzją bardziej przejmują...
~HAVA juz po wakacjach 23-08-2008 1:52
Raczej troche spozniony ten "marsz" i prosze nie mieszajcie kosciola , chrzescijanstwa czy Jezusa do wolnosci czy demokracji . Akurat mozna zyc bez kosciola , czy Jezusa i byc wolnym czlowiekiem , swiatlym i uczciwym , A przykrywka kosciola , Krzyza jakiegos zawsze pociaga jakies problemy .
~kosmopolita 23-08-2008 7:42
Nie będę prowokował Rosji. Nie będę dokładał "cegiełki" do uczynienia z Polski celu przyszłych ataków militarnych.
~patriota 23-08-2008 7:48
USA polskimi rękami załatwia swoje globalne interesy i chce poszerzyć sferę wpływów. Ponadto Polskę "wpuszczono" w nieudany atak strony gruzińskiej, licząc,że w dniu rozpoczecia Olimpiady akcja sie uda. Cały świat jest powściągliwy w tej sprawie, tylko my jak zwykle latamy z szabelką po arenie.
~dar 23-08-2008 7:49
za głodnymi polskimi dzieciakami nikt nie maszeruje, za katastrofalnym stanem służby zdrowia też nie, przeciw bandytyzmowi na ulicach ani trochę. To chyba celowa robota, zajmować się czymś co tylko ładnie w mediach wyglada a nic im nie pomoże a o własnym podwórku po co, miotłą pod dywan brudy zamieść i po kłopocie
~misio 23-08-2008 8:00
Jelonko pobudka. Maja Włoszczowska ma srebrny medal a u Was cisza. :)
~exxon 23-08-2008 8:06
jelonek patrzy i popiera
~~A 23-08-2008 8:32
Nie rozumiem skąd taka zaciekła krytyka organizatorów... Najlepiej nie wychodźmy z domu, w nic się nie angażujmy i nic nie organizujmy bo przecież tak jest łatwiej, o to wspaniały przykład społeczeństwa obywatelskiego! A potem ludzie dziwią się, że media robią im sieczkę z mózgu i we wszystko wierzą... troszkę samokrytyki!
~no no no 23-08-2008 8:49
piękny gest ze strony pana Oliwiera. ważne, że są osoby, które się starają i chcą się angażować. pomimo, że myślę odmiennie - (marsz, flagi etc. nie pomogą nikomu)- doceniam tę inicjatywę.
~jakniejaktak 23-08-2008 10:35
Marsz "garstki". No ciekawe! Widziałem wczoraj coś podobnego, kilkunastoosobowa GARSTKA pijanych młodych krzyczących "precz z komuną" , przetaczała sie przez Zabobrze. Wynika, że to młoda prawica, (no bo kto drze się precz z komuną, nie?). To taki kolejny wybryk natury: zbiór pajaców, co chcą sę zapisać w pamięci ludków, przed nowymi wyborami samorządowymi. Takich, co każde nieszczęście wykorzystają, by ZAISTNIEĆ. A CZŁONEK MARSZU podsumował, że nie znamy sie na demokracji. Trzeba było wziąć tą wielką ilość pijaków i kloszardów panie CZŁONEK. Na zdjęciu w końcu licza się sztuki
~taka prawda 23-08-2008 10:44
ilość komentarzy świadczy, zę nie ma obojętności jeleniogórzan, ale niecheć dla marszu działaczy PIS!
~LuLu 23-08-2008 12:26
Oli, a cos sie tak odstawil...Wszyscy normalnie poubierani, a Ty ??? Hehhehe, moze rzeczywiscie spodziewal sie poklasku... Btw, takie marsze organizowane byly w wielu krajach, wielu miastach... No, moze nieodpowiedni czlowiek sie za to zabral i stad ta frekwencja??
~kelner 23-08-2008 13:00
do jaa ---Solidarność ma weekend, Przewodniczący pojechał na grila :) Inne ugrupowania polityczne wraz ze swoimi władzami uczestniczą w Mistrzostwach Świata w odpoczywaniu, a mieszkańcy JG tylko patrzą i .... szlag ich trafia (no może poza "kolonistami z piwkiem w ręku" dla któych świat jest wspaniały :)
~zły do szpiQ 23-08-2008 14:25
poczekajcie jak rosja podniesie nam ceny za rope i gaz...
~bleah 23-08-2008 17:49
Wielki Pan Kubicki coś organizuje....żenada ten marsz i sama inicjatywa... lepiej pozbierajcie kase, żywność lub koce to co potrzebne....
~uczestnik marszu 23-08-2008 21:39
Oj,oj niektóre nasze opinie Polaków ,nie mówię jeleniogórzan (bo większy wstyd) są bardzo niesprawiedliwe i nieprzemyślane. Dlatego postanowiłem dołączyć się do Szanownego Grona. Jestem już nie pierwszej młodości obywatelem tego Kraju i ciągle obserwuję jak ludzie mie mający kompetencji wspinają się po obcych kręgosłupach, aby dopiąć celu WŁADZY. Poszedłem, bo tak trzeba, poprzeć biedny naród, który walczy o wolność i o swoją rdzenną ziemię, którą bronił ciągle od wieków przed wieloma wrogami (były okresy w ich historii ,że mieli 13 wojen w ciągu roku...). Ale to nie jedyny powód dla którego poszedłem... Chcę wszystkim młodym walczącym politykierom pokazać co znaczy obudzony niedżwiedż. Tak się złożyło,że my też nie wiedzieliśmy co nam groziło ,jakie mogły być konsekwencje "skoku przez płot". Mieliśmy jednego dosyć-patologicznego systemu,który nas doprowdzał do podobnych zachowań. Nie krytykujcie ludzi który ,byli na tyle odważni i postanowili zaradzić i wyprowadzić nas bezpiecznie z sytuacji podobnej w Gruzji.Tutaj należy się pokłon w kierunku gen.Jaruzelskiego ,który potrafił pogodzić sąsiadów i wyprowadzić nas z impasu. Sąd ,że gruzini są agresorami jest grubo nie w porządku odsyłam Pana do 17-tego wieku historii Gruzji.
~bleh 25-08-2008 13:50
Czy ktoś w ogóle pamięta że to Gruzini zaczęli atak? Osetia nie miała jak sie obronić to poprosili Rosję o pomoc i taki finał, wszystkim żal tyłek ściska że Gruzja jest poszkodowana. Po co zaczynali? Dostali za swoje.
~iza 27-08-2008 21:52
A pamietacie jak noca ponad 40 lat temu jechaly czolgi na Czechoslowacje?do dzis maja nam to za zle,ze nie bylo protestu.Tak wiec i Gruzja za 40 lat powie i co Polsko,na co wam to bylo??? A moze,co komu do domu,kiedy dom nie jego.......
~ 29-08-2008 20:10
A ja zgadzam się z wypowiedzią ----ika----- nic dodać nic ująć ..
~szu 30-08-2008 13:51
Takie marsze są dziwaczne. Ludzie, którzy nie wiedzą nic o sytuacji na Kaukazie, dla których słowo Gruzja do niedawna nie znaczyło absolutnie nic, nagle zrobili się zadziwiająco solidarni. A nikt się pewnie nawet przez chwilę nie zastanowił, że, jak to zwykle bywa, sytuacja w Gruzji nie jest tak jednoznaczna, jakby chciały polskie media. I w ten oto sposób ci sami ludzie, którzy, zresztą równie bezmyślnie, deklarowali poparcie dla niepodległego Kosowa, teraz domagają się integralności granic Gruzji. A pomyśleliście o Osetyńcach i Abchazach i o tym, co się z nimi działo, gdy Gamsachurdia (prezydent Gruzji po rozpadzie ZSRR) postanowił wyrżnąć ich, żeby Gruzja była tylko dla Gruzinów? Tak to jest z tymi konfliktami. Mają długą historię zbrodni i nadużyć po obu stronach. Takie bezmyślne kłapanie dziobem, jakie organizatorzy chcieli wywołać na tej, pożal się losie, demonstracji jest nie tylko głupie, ale wręcz śmieszne. Chwała więc Jeleniogórzanom, że tak niewielu na tę głupią śmieszność się naraziło.
~refleksja politologiczna 31-08-2008 18:56
cały ten marsz pokazał, zę kaczyński i jego poroniona polityka ma małe poparcie w społęczeństwie

Dodaj komentarz

Zaloguj
0/1600

Czytaj również

Copyright © 2002-2019 Highlander's Group