• Sobota, 24 sierpnia 2019
  • Godz. 20:27
  • Imieniny: Bartłomieja, Bartosza, Haliny, Jerzego
  • Czytających: 5590
  • Zalogowanych: 2
  • Niezalogowany | Zaloguj | Rejestracja

Zielona energia popłynie z farmy solarnej w Grabarowie?

Wiadomości: Jelenia Góra
Sobota, 11 stycznia 2014, 8:08
Aktualizacja: Niedziela, 12 stycznia 2014, 9:25
Autor: Angela
Fot. Angela
Jeszcze w tym roku na trzynastu hektarach w Grabarowie należących do spółki Wodnik może stanąć farma solarna produkująca tzw. zieloną energią. Miejska spółka chce wybudować farmę razem z Polskim Solarem SA, pracującym dla Canadian Solar Inc. Wczoraj (10.01) podpisano list intencyjny między firmami. Inwestycja ma kosztować około 16–17 mln zł. Pomysłodawcy liczą, że znaczną część tej kwoty uda im się zdobyć z dotacji unijnych, m.in. z funduszy norweskich.

Jak zapewniali prezesi firm, inwestycja została dokładnie przeanalizowana i dobrze przygotowana dokumentacyjnie. To z tych analiz wynika, że grunty w Grabarowie doskonale nadają się na elektrownię słoneczną.

- Działka, o której mowa, znajduje się na szerokości około 51 stopni co oznacza, że ma ona bardzo dobre warunki dla fotowoltaiki, która produkuje energię ze światła rozproszonego – wyjaśniał Jacek Ryński, prezes Polskiego Solaru. – Nie jest konieczne słońce, ważne natomiast żeby było światło. Im większa temperatura, tym gorzej dla tego typu produkcji energii elektrycznej. Dlatego tu jest idealnie. Energetyka odnawialna bardzo dobrze wpisuje się w działalność samorządu. Chroni środowisko oraz dostarcza wartości dodanej dla lokalnej społeczności – dodał Jacek Ryński.

Inwestycja mogłaby się rozpocząć jeszcze w tym roku. W tym roku ma szansę się również zakończyć, a prąd może popłynąć z „wodnikowych” solarów już jesienią! Co to oznaczałoby dla mieszkańców - klientów Wodnika?

- „Wodnik” rocznie wydaje na prąd około 1,5 mln zł - mówił podczas konferencji prasowej Wojciech Jastrzębski, prezes spółki. - Elektrownia pozwoliłaby więc na znaczne obniżenie kosztów naszego funkcjonowania, a to w konsekwencji miałoby wpływ na mniejszą cenę wody – dodał.

Teraz wszystko zależy jednak od tego, czy na ten cel znajdą się odpowiednie pieniądze oraz od wejścia w życie w Polsce ustawy o odnawialnych źródłach energii gwarantującej opłacalność tego typu przedsięwzięć.

- Polska przyjęła dyrektywę Unii Europejskiej w zakresie wprowadzenia do energetyki, energii odnawialnej i to jest cel na lata 2015 – 2020 – mówił Jacek Ryński. - Poza tym z około 80 miliardów euro nowego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020, około 20 miliardów euro ma być przeznaczone na ochronę środowiska, więc energetyka odnawialna doskonale się w tu wpisuje. Chcemy wystąpić o dotację z funduszu norweskiego, ale pod uwagę bierzemy każdą możliwość, bo dotacja jest istotnym elementem procesu inwestycyjnego w całej energii odnawialnej, nie tylko fotowoltaice – dodał.

Gdyby plany budowy farmy solarnej udało się zrealizować, teren Wodnika przy ujęciu wody w Grabarowie by był „kurą znoszącą złote jajka”. Obecnie bowiem jest tylko gruntem z infrastrukturą spółki doprowadzającą wodę do mieszkańców głównie Zabobrza, ale nie tylko. Po zakończeniu inwestycji Wodnik miałby tańszą energię, a dodatkowo spółka mogłaby zarobić na sprzedaży energii pozostałej. Elektrownia jeleniogórska ma bowiem posiadać moc 3,5 MW. I jak mówił Jacek Ryński, jej utrzymanie jest bardzo proste: - Dwa raz w roku wystarczy polać panele wodą. Nie przeszkadzają im nawet obfite opady śniegu. Pod wpływem wydzielanego ciepła po prostu się on topi. A od wiosny do jesieni pod spodem mogą paść się owce i barany – dodał J. Ryński.

Firma Polski Solar przyznaje, że na terenach Wodnika swoich planów budowy farm solarnych w Jeleniej Górze nie kończy. - Mamy ponad 20 hektarów gruntu przy drodze prowadzącej do Cieplic, które chcemy przeznaczyć właśnie na ten cel – mówił Ryński.

Canadian Solar Inc, dla którego obecnie pracuje Polski Solar SA, jest czwartym na świecie producentem fotowoltaicznych na świecie. Firma mieści się w Ontario w Kanadzie, posiada 19 oddziałów na świecie. Obecnie realizuje budowę 29 elektrowni słonecznych, które zostaną ukończone do 2015 r.

Ogłoszenia

Czytaj również

Komentarze (29) Dodaj komentarz

~Fan Oscypków 11-01-2014 9:23
Brawo !!! I miejsce dla moich owiec się znajdzie :)
~Error 11-01-2014 9:58
Zgroza!!! Wodnik ma zapewnić wodę i odbierać ścieki po jak najniższych cenach, a nie wchodzić w niepewne interesy. Oczekuje od radnych dokładnej analizy przedsięwzięcia. I podstawowe pytanie co będzie gdy projekt się nie powiedzie lub nie przyniesie określonych efektów ekonomicznych? Zapłacimy za to my mieszkańcy w cenie wody? Mało mamy doświadczenia w Jeleniej Górze gdy firmy zewnetrzne wydoiły nas - przepłacone termy, galeria na terenie byłego targowiska, boisko na którym można grać tylko raz w tygodniu itd.?
~Rico 11-01-2014 10:13
Widać ,że zaczynamy Panie Prezesie jak z produkcją samochodów osobowych w Polsce .Pod bokiem mamy niemieckie firmy produkujące takie panele o najlepszej technologii ,to nie,pchamy się za ocean.Żeby nie skończyło się tak też jak z owymi samochodami .Czesi rozwinęli pięknie współpracę w przemyśle motoryzacyjnymi, zatrudniają 30 tys.pracowników ,a my się właśnie zwijamy.
~Remik 11-01-2014 10:29
Pełne koszta wraz z pensjami i premiami dla m. in. rady nadzorczej i prezesa poniosą mieszkańcy miasta. Coś mi się wydaje że w tych wodociągach jest duża nadwyżka zatrudnienia, a za czyjeś fanaberie płacimy w postaci bardzo drogiej wody.
~Oro 11-01-2014 10:29
Ludzie, jacy wy jesteście durni… Aż żal.
~ed 11-01-2014 10:40
no to szykujmy się na nowe podwyżki wody juz od przyszłego roku, będzie po wyborach więc 3 kolejne lata będą migli nas doić, a potem rzuci się jakąś kiełbasę wyborczą i kolejna kadencja zapewniona.
~/-/ 11-01-2014 12:19
Czy w Jeleniej Górze można cokolwiek wybudować ? Nie. Ponieważ internauci zaraz znajdą milion be. Droga, sklepy, zakłady, elektrownie solarną cokolwiek wszystko spotyka się tylko z krytyką. Ludzie odrobinę optymizmu, a świat będzie lepszy.
Piipi Jelonkowa 11-01-2014 13:48
.. wiatrakowa energia znowu dla ludzi ! ..ale ptaki wedrowne moga do nas nie doleciec !
~J-23 11-01-2014 15:44
Ciekawe ile ktos dostanie w lape.
~321 11-01-2014 16:43
Złodzieje!Łapy precz od funduszu norweskiego.
~T-Deusz 11-01-2014 17:26
Energia, jak energia, niech sobie popłynie. Niebawem będzie znowu głośno o władzach miasta, szczególnie o panu Z. A to z racji bredni pranych, jakie rozsyła do administratorów Wspólnot Mieszkaniowych, a dotyczących tym razem jednak zbiorczych deklaracji śmieciowych i zbiorowej odpowiedzialności. Miasto kapnęło się, że nie kontrolują wpłat od mieszkańców, i próbuje teraz wymusić zmiany deklaracji. Nieprawnie, niezgodnie z ustawą i Konstytucją. Lokalny kacyk nie może być ponad ustawą i prawem. Na drzewo!
~eko 11-01-2014 17:29
Proces produkcji ogniw fotowoltaicznych nie ma nic wspólnego z zieloną energią. Koszt (energetyczny) wytworzenia krzemu na jeden taki panel znacznie przewyższa zysk, czyli ilość energii wytworzonej przez ten panel w ciągu całej jego żywotności.
~ 11-01-2014 17:30
Pomysl ok, ale Wodnik i produkcja pradu? Co na to wlasciwi dostawcy energii? Wodnik zaczyna krecic lody, likwidacja kasy oplat na Zabobrzu, solary, o co chodzi? czyzby zweszyli dobry dochod? CBS powinno dokladnie zabrac sie za lustracje zamiaru. Wodnik jest sponsorem wielu akcji, jako firma dostawcza wody powinna isc na obnizanie kosztow wody , a nastawia sie na zyski. Czyli sponsorami Wodnika sa jego klienci, nadplacajac rzeczywiste koszta dostaw wody do odbiorcow.
diablica 11-01-2014 17:46
zawsze to nowe miejsca pracy... jeżeli w trakcie budowy znowu nie zbankrutują to będzie miło :)
~ 11-01-2014 18:03
Jaką wy macie malutką wiedzę! Pracuje i stawiam takie elektrownie u naszych zachodnich sąsiadów. Panele są ściągane z Chin, Indii, Holandii, nie są aż tak drogie jak się wydaje, średnio zwrot inwestycji z postawienia takiej elektrowni ok 10MW to 5 lat! A panele przewidziane są na 25lat więc następne 20 to czysty zysk oraz inwestycja w następne farmy. Nikomu nie zagrażają takie panele lecz owiec tam nie powinno się wpuszczać. Już nawet malutką taką faremkę w Polsce postawiliśmy miała jedyne 0,3MW. Ale na zachodzie też były takie początki. Więc douczcie się najpierw na temat tej wiedzy a potem się dopiero wypowiadajcie.
~ 11-01-2014 18:23
11-01-2014 10:29 | ~Oro | *.jeleniagora.vectranet.pl (78.88.*.*) Ludzie, jacy wy jesteście durni… Aż żal. POPIERAM. POLAK ZAWSZE NA NIE. DLATEGO KLEPIE BIDE.
~głupota 11-01-2014 21:55
Mamy pod kotliną wrzącą wodę i to powinien być priorytet !!!. Czyste powietrze i ogromne oszczędności są na wyciągnięcie ręki .
~ 11-01-2014 22:08
WRZACA WODA TO ENERGIA PRAWIE ZA DARMO,DLATEGO W KOLONIALNYM PANSTWIE NIEMA NAWET OTYM MOWY
~ 11-01-2014 22:11
JAK U BAREI W MISIU ABY SIE OPLACALO MUSI BYC KOSMICZNIE DROGO.TAK PO STAREMU PO SOWIECKU
~ 11-01-2014 22:13
ABY ZYLO SIE LEPIEJ KOLESIA.
~maj 11-01-2014 22:26
tu nie chodzi o bycie na "nie" Wodnik nie jest od produkcji pradu, nie powinien tez produkowac paliw i spirytusu oraz prowadzic banku, chociaz te dziedziny tez potrafia byc dochodowe Przedmiotem działalności Spółki jest wykonywanie zadań w zakresie bieżącego i nieprzerwanego zaspokajania potrzeb odbiorców w zakresie zaopatrzenia w wodę i odbioru oraz oczyszczania ścieków na terenie Gminy Jelenia Góra, a w szczególności : ujmowania, uzdatniania i rozprowadzania wody na potrzeby ludności, przemysłu i innych odbiorców, odbioru i oczyszczania ścieków komunalnych i przemysłowych.
rymcycymcy 12-01-2014 1:24
Dla zmniejszenia bezrobocia Wodnik powinien otworzyć elektrownię ...pedałową ! :)
~Kryniu 12-01-2014 9:12
" Nie jest konieczne słońce, ważne natomiast żeby było światło."- przecież to kuźwa to samo... Bez Słońca nie ma światła słonecznego...;/
~rumcajs54 12-01-2014 10:36
Kryniu, teraz jest ok. 9.35. Jest dzienne światło ale słonka nima, bo niebo w chmurkach. I o to tu chodzi - światło rozproszone. Fotograficy też coś o tym wiedzą, a pomysł popieram. To tak jakby wodę po praniu wykorzystywać do spłukiwania wc. Niby rolą pralni jest prać ale ...
~ 12-01-2014 10:57
"tu nie chodzi o bycie na "nie" Wodnik nie jest od produkcji pradu". TO TY PRODUKUJ. ZAWSZE NA NIE. TAKI JEST (DURNY) POLAK.I TAK POTEM MA.
~do radnych 12-01-2014 13:40
Mam pytanie - jakie doświadczenie w instalacjach solarnych ma ta spólka akcyjna (gdzie ma zrealizowane instalacje)? Z zapisów w KRS , wynika, że ta spólka dopiero powstała i doświadczenia nie posiada. Za to osoby reprezentujące posiadają bardzo bogate doświadczenie w reprezentowaniu. Dlatego należy bardzo ostrożnie podejść do wydawania naszych pieniędzy i radni powinni dokładnie prześwietlić całe przedsięwzięcie.
~do 10:57 12-01-2014 17:24
durny to ty jestes. Kazdy moze sobie probowac produkowac prad... ale za swoje. Kazda dzialalnosc obarczona jest ryzykiem. Spolka dzilajaca za nasze podatki powinna sie zajmowac tym do czego jest powolana i na czym sie zna. Juz byli tacy madrale co puszczali nie swoja kase na opcje walutowe i inne nietrafione pomysly
~Duch Gór 12-01-2014 23:06
chodzi o to co by to ludzie nie zarabiali tylko państwowe spółki,jeszcze się okaże że będziemy utrzymywać elektrownie,trzeba wziąć pod uwagę koszt wysokiego ogrodzenia! i koszt utrzymania,użytków zielonych pod stojakami na panele...
~Duch Gór 12-01-2014 23:13
Znajomy w Niemczech ma 10 ha paneli i produkuje prąd dla 3 małych miejscowości,lecz ilość prądu wytworzona zależna jest od pogody, im więcej słońca tym więcej prądu.

Dodaj komentarz

Zaloguj
0/1600

Czytaj również

Copyright © 2002-2019 Highlander's Group