Niedziela, 13 czerwca
Imieniny: Antoniego, Lucjana
Czytających: 2904
Zalogowanych: 2
Niezalogowany
Rejestracja | Zaloguj

Jelenia Góra: Nowy dyrektor Teatru Norwida: Chcę tu mieszkać i tworzyć

Wtorek, 16 kwietnia 2013, 10:55
Aktualizacja: Środa, 17 kwietnia 2013, 7:51
Autor: Agata Galas
Jelenia Góra: Nowy dyrektor Teatru Norwida: Chcę tu mieszkać i tworzyć
Fot. Teatr na woli
– Po raz pierwszy startowałem w konkursie na dyrektora teatru, a Jelenia Góra to nie przypadek. Gdy byłem w liceum, spakowałem plecak i zamiast jechać w góry, zatrzymałem się tutaj na Festiwalu Teatrów Ulicznych. Wtedy "złapałem" bakcyla teatru. Dużo później reżyserowałem w Teatrze im. C.K. Norwida czytanie sztuki i pracowało mi się bardzo dobrze. Samo miasto jest również urocze. Gdy dowiedziałem się o konkursie uznałem, że to może być moje miejsce na świecie, gdzie będę mieszkać i tworzyć.

Od nowego sezonu dyrektorem Teatru im. C. K. Norwida będzie 38–letni Piotr Jędrzejas, aktor i reżyser, absolwent Wydziału Aktorskiego PWSFTviT w Łodzi i Wydziału Reżyserii Dramatu PWST w Krakowie. Na temat wyboru miasta, w którym artysta zdecydował się wziąć udział w konkursie na dyrektora teatru i jego planów związanych z "Norwidem" rozmawiała Agata Galas.

Będzie pan jednym z młodszych dyrektorów teatrów w Polsce...

- Byłem wiceprezesem w stowarzyszeniu teatralnym, dlatego wiem, że nie jest łatwo tworzyć teatr. Zdaję sobie sprawę, że jest to ogromna odpowiedzialność.

- Woli pan sztuki klasyczne, czy współczesne?

Spektaklem, który najdłużej jest grany z wyreżyserowanych przeze mnie, bo już szósty sezon, to „Biedny Ja, Suka i Jej Nowy Koleś” Michała Walczaka. Chciałbym zaznaczyć, że jestem jednak dość konserwatywny w swoich poglądach dotyczących teatru. Nie wyklucza to jednak faktu, że lubię sztuki nowoczesne, ale fascynuje mnie klasyka. Reżyserowałem m. in. „Dziady" A. Mickiewicza wg. S. Wyspiańskiego, czy „Wyzwolenie” Stanisława Wyspiańskiego. Klasycy są bardzo ważni, mimo czasu, który minął, mają wielki wpływ na nasze współczesne życie, język i kulturę. W teatrze najważniejszy jest dla mnie człowiek, a przez to szeroko pojęty humanizm.

- Jakie ma Pan plany związane z jeleniogórskim teatrem?

Chciałbym, aby teatr był obecny w życiu jeleniogórzan. Gdy byłem tu we wtorek (09.04.) i zapytałem dwie gimnazjalistki przechodzące ulicą, którędy do teatru, odpowiedziały, że nie wiedzą. Po chwili przypomniały sobie, kojarząc, że teatr to przecież, i tu cytuję, „ten ładny budynek”. Dlatego chciałbym, by w Teatrze im.C.K. Norwida były grane spektakle zarówno dla młodszych, jak i starszych mieszkańców. Pomysł na dużą scenę to na przykład sztuki klasyczne, na małą natomiast współczesne, gdzie będzie również miejsce na teksty rozrywkowe i edukacyjne.Chciałbym, by na dużej scenie królowała klasyka i komedia - na konkursie mówiłem o „Don Juanie” Moliera w nowym tłumaczeniu. Natomiast na małej scenie widziałbym na przykład adaptację książki „Miedzianka – historia znikania” Filipa Springera, także dlatego, by na scenie pojawiały się również wątki lokalne.

- A co z Festiwalem Teatrów Ulicznych?

Bardzo podoba mi się długoletnia już tradycja Festiwalu Teatrów Ulicznych w Jeleniej Górze. Chciałbym, żeby teatr był obecny na ulicach miasta i mocno zakorzenił się w świadomości nie tylko jego mieszkańców, ale też przybywających specjalnie na ten festiwal, dlatego pragnąłbym kontynuować tę ideę.

Piotr Jędrzejas urodził się w 1975 r. Jest reżyserem, aktorem, absolwentem Wydziału Aktorskiego PWSFTviT w Łodzi z 1999 roku i Wydziału Reżyserii Dramatu krakowskiej PWST z 2004 roku. Dyplom obronił w 2005 r. Reżyserował spektakle między innymi w Teatrze Stu „Monologi waginy” Eve Ensler i Teatrze Ludowym w Krakowie m.in. „Bajzel” Krzysztofa Czeczota i jako współreżyser „Ryszarda III” Williama Shakespeare’a w reż. Jerzego Stuhra, w Teatrze im. Jaracza w Olsztynie m.in. „7 sekund/In God we trust” Falka Richtera, „Dzień Walentego” Iwana Wyrypajewa i „Żydówek nie obsługujemy” Mariusza Sieniewicza, Stowarzyszeniu Teatralnym N50,18 E18,46 w Zabrzu m.in. „Edmond” Davida Mameta i „Biedny Ja, Suka i Jej Nowy Koleś” Michała Walczaka oraz Teatrze im. Żeromskiego w Kielcach „Dziady A. Mickiewicza wg. S. Wyspiańskiego” oraz „Kartotekę” Tadeusza Różewicza.

W latach 1999-2001 należał do zespołu Teatru Nowego w Zabrzu, grał Nicka w „Kto się boi Virginii Woolf?” Edwarda Albee, w reżyserii Laco Adamika w Teatrze Śląskim w Katowicach.

W projekcie Laboratorium Dramatu /Scena Przodownik/ Teatru Na Woli wyreżyserował sztukę "Biedny Ja, Suka i Jej Nowy Koleś" Michała Walczaka oraz m.in. czytanie „Tramtadrada” Roberta Utkowskiego i „Króla Mięsopusta” Jarosława Marka Rymkiewicza. Źródło: Teatr na Woli w Warszawie

Ogłoszenia

Czytaj również

Komentarze (29) Dodaj komentarz


Dodaj komentarz

Zaloguj
0/1600

Czytaj również

Copyright © 2002-2021 Highlander's Group