• Sobota, 16 lutego 2019
  • Godz. 0:56
  • Imieniny: Daniela, Danuty, Julianny
  • Czytających: 6288
  • Zalogowanych: 8
  • Niezalogowany | Zaloguj | Rejestracja

Akcja na „Majówce”: Zdejmijmy psom łańcuchy!

Wiadomości: Jelenia Góra
Poniedziałek, 16 września 2013, 7:30
Aktualizacja: Wtorek, 17 września 2013, 7:43
Autor: Mea
Fot. Mea
– Przywiąż psa do siebie, nie do budy – to jedno z haseł głoszonych wczoraj (15.09.) przez organizatorów jeleniogórskiego happeningu, w ramach ogólnopolskiej akcji „Zerwijmy Łańcuchy”. Młodzież z Bursy Nr 1 oraz uczniowie Gimnazjum nr 1 w Jeleniej Górze proponowali przechodniom na deptaku przy ul. 1 Maja, by przywiązali się łańcuchem do budy i poczuli, jak to jest.

- Akcja ta w Polsce organizowana jest już od siedmiu lat, natomiast w Jeleniej Górze po raz pierwszy. Jej koordynatorką jest nauczycielka i wychowawczyni z Bursy Szkolnej nr 1 Dorota Mazur. Jesteśmy przeciwni więzieniu psów na łańcuchach - podkreślała Agnieszka Krusicka, nauczycielka z Gimnazjum nr 1.

O zachowaniach w stosunku do psa mówił podczas spotkania psicholog. – Wychowywanie psa na łańcuchu, czyli ograniczenie mu możliwości poznawania świata jest złe. Gdy znajdzie się w obcym środowisku np. na ulicy, gdzie jeżdżą samochody, nie będzie w stanie funkcjonować - będzie wtedy przerażony i przez to agresywny. Przy tresurze stosuje się oczywiście techniki unieruchomienia psa, ale jest to chwilowe – podkreślał Waldemar Leszczyński, właściciel firmy Psicholog w Jeleniej Górze.

Towarzystwo Opieki nad Zwierzętami od kilku lat propaguje tę akcję w Polsce. – Chodzi o przestrzeganie zapisu w ustawie o ochronie zwierząt, który mówi, że psa nie można trzymać na łańcuchu krótszym niż trzy metry oraz dłużej niż dwanaście godzin. Niestety, trudno jest sprawdzić, czy właściciele naprawdę spuszczają psa z uwięzi po tym czasie. Bywa nawet, że właściciele takich psów nie chodzą z nimi na spacery i całe życie zwierzak spędza przy budzie. Łańcuchy często wrastają i kaleczą psy - powiedział Eugeniusz Ragiel, prezes Towarzystwa Opieki nad Zwierzętami.

Młodzież uświadamiała innym, jak smutny jest żywot psa na uwięzi. Część młodych uczestników przebrała się za duże pluszaki przedstawiające psy, inni trzymali transparenty.
- Zależy mi na dobrym traktowaniu zwierząt. Sama mam małego pieska i nigdy nie uwiązałabym go na łańcuchu. Widziałam, jak sąsiedzi przywiązywali na noc swojego „pupila” do budy i nie był to miły widok. Pies musi mieć swoją przestrzeń do życia i biegania, jest wtedy szczęśliwszy i zdrowszy – mówiła Marta Gocko z Bursy nr 1.

Do budy na łańcuchu przywiązała się jeleniogórska aktorka Teatru Norwida Marta Łącka. – Kocham czworonogi i jeśli ludzie im nie pomogą, to same tego nie zrobią. Ta akcja uświadamia co to znaczy odpowiedzialność i miłość do zwierzaka – podkreślała Marta Łącką.

Przechodnie byli zaskoczeni formą happeningu. – Jestem absolutnie przeciwna trzymaniu zwierząt na łańcuchu i dla mnie jest to niepojęte, jak można tak krzywdzić psy. Podobne akcje powinny być organizowane we wsiach, bo tam jest najwięcej takich zachowań ludzi - mówiła Anna Pak z Jeleniej Góry.

Czytaj również

Komentarze (46) Dodaj komentarz

~Kryniu 16-09-2013 8:10
"Zdejmijmy psom z łańcuchy!"- co za analfabeta to napisał?
~kali 16-09-2013 8:17
Lepiej jak pies jest na łańcuchu a nie biega po mieście zanieczyszcza i gryzie
~kali 16-09-2013 8:32
Psy tylko na łańcuchu i poza miastem.W mieście powinien być zakaz trzymania psów skoro właścicielom nie chce się po nich sprzątać.A pieniadze wydawane na schronisko przeznaczyć na przedszkole lub dom dziecka
~aa 16-09-2013 8:32
Haha tytuł jest the best! :D
~jacha 16-09-2013 8:41
zdejmijmy pit bulą i podobnym rasom - żal mi was
~pies 16-09-2013 8:44
kali do afryki
~ole 16-09-2013 8:56
polska język trudna język
~Red 16-09-2013 9:12
Zdejmijmy - odmiana słowa: zdjąć (Słownik Języka Polskiego)
~ 16-09-2013 9:31
Matko jedyna...kto was wszystkich uczyl jezyka polskiego?
~Kacper__ 16-09-2013 9:55
Bardzo pozytywna akcja.
~Yacek 16-09-2013 9:58
przeciwnicy psów na łańcuchach niech popatrzą sobie gdzie pieski biegają na luzaka a potem niech postawią się na miejscu osób pogryzionych przez takie pieski. Jeśli nie będzie porządku z luźno biegającymi psami oraz kar dla ich właścicieli za puszczanie "psa w samopas" to niech pieski siedzą w kojcach i na łańcuchach. A swoją drogą jak pies nie ma chipa lub tatuażu to udowodnij czyj jest pies ? Odsyłam do artykułu z przed kilku tygodni o psie pod małą pocztą - tak działa prawo.... i gdzie byli wtedy wszyscy przeciwnicy ........
~18 sqandal 16-09-2013 10:15
......... i dobrze ze te obrońcy psów się przywiązali łańcuchami do budy jeszcze miche Im dać z żarciem i nie szczekają . Durne te ludziska i nie mają nic do roboty tylko pierdołami się zajmować , lepiej by po tych swoich pieskach posprzątali . Pies przyjaciel człowieka a czlowiek co? .... ano ma psa za zabawke i tyle
~jelka 16-09-2013 10:18
Bardzo pozytywnie! Super, super akcja, super dzieciaki, przepraszam - młodzież, super psi psycholog. Róbcie swoje i nie przejmujcie się sfrustrowanymi komentującymi.
rymcycymcy 16-09-2013 10:27
Chopom też by dobrze zrobił takie zluzowanie łańcucha ! :) ...chociaż raz w miesiącu ! :)
~ 16-09-2013 10:30
popieram taką akcję , ale zeby nie była chwilowai na pokaz. Uwolnić także na wsiach psy z łańcucha . Brawo dla pomysłodawcy.
~ 16-09-2013 10:37
Zainteresujcie się też kotami bezpańskimi , są głodne , bite choć brudy po sobie zakopują. Idzie zima.
~ 16-09-2013 10:40
A Raglowa się przywiązała ?
~?? 16-09-2013 10:41
A może akcja posprzątajmy " za właścicieli piesków, którzy nie sprzątają" ....... ciekawe ilu z Was się zgłosi?
~ 16-09-2013 10:47
Proponuję aby na czele akcji " posprzątajmy za właścicieli piesków " stanęła radna Ragiel.
~odszczekaj 16-09-2013 11:42
Pieski, piesunie, pieseczki.... Szlag mnie trafia na dyktat domorosłych kynologów. Usiane psimi odchodami miasto, gdzie miłośnicy czworonogów wypowiadają sie w imieniu społeczeństwa. Nie bój się dziecko, on nie gryzie, on chce się przywitać!!! Obowiązkowe chipy dla psów, obowiązkowe podatki za ich posiadanie i z tych opłat utrzymywać schronisko. Nie ma chipa - usypiać, a dla właściciela porządny mandat!!! Za brak smyczy i kagańca również. A straż miejska niech zacznie pracę o 5 rano, od parków i osiedli. Tylko zaopatrzyć strażników w odpowiednią ilość bloczków na mandaty. Albo pozwolić reszcie społeczeństwa na załatwianie potrzeb fizjologicznych, gdzie popadnie. Będzie mniej ścieków, a i oszczędność wody znacząca.
~ 16-09-2013 12:05
pit bulą....ortografia klania sie bardzo, bardzo nisko.....
~ 16-09-2013 12:33
tak jest puszczajcie psy wolno najlepiej koło ruchliwych dróg
~Kiki2 16-09-2013 12:37
Majówka we wrześniu - cudownie
~wert 16-09-2013 13:09
Łańcuch i to krótki dla małego kundla rudego z ulicy Szymanowskiego 5. Spokojnie przejść nie można, bo ta szczekająca morda leci do każdego przechodnie i ma ochotę chapnąć za nogę. Właściciel psa puszcza go bez kontroli luzem i ma wszystko w d.....
~kali 16-09-2013 13:45
Psy są dobre ale trzeba je długo gotować.Moim skromnym zdaniem straż miejska powinna karać mandatem każdego kto wychodzi na spacer z psem i nie ma sprzętu do zbierania kupek.Ciekaw jestem czy jest chociaż jedna osoba która widziała jak właściciel sprząta po swoim piesku.Tak naprawdę nie mam nic przeciwko pieskom ,bo to ludzie nie dorośli do tego żeby je trzymać w mieście.Skoro kupy nie przeszkadzają posiadaczom psów to może robić im na wycieraczki?
~olo 16-09-2013 14:33
Zapraszam do siebie zwolenników zwalniania psów z łańcuchów ,mój piesek ma 20m łańcucha ,rano i wieczorem biegamy godzinkę po polach,a więc trochę ruchu ma.Bez problemu przeskoczy ogrodzenie o wys.1,6m ,jeżeli jest sam może być agresywny a zapomniałem dodać że jest dość duży.Zapraszam chętnych na waszą odpowiedzialność możecie go uwolnić z łańcucha
~ 16-09-2013 15:32
Kolejna akcja bursy robiona na pokaz przed mediami i Radą Miasta..
~----- 16-09-2013 15:59
Kto jest odpowiedzialny za wybór zdjęć? Prawie na każdych zdjęciach ludzie mają ponure miny, albo nie wyjściowe...
~cieplik to j 16-09-2013 17:06
Akcja,a niech jeden z drugim pójdzie na imprezę np. jaką było Lato z radiem na lotnisku,zakaz wstępu zwierząt,dopowiedzcie sobie resztę.
~ 16-09-2013 17:46
16-09-2013 08:41 | ~jacha | .dialog.net.pl (78.8.*.*) "zdejmijmy pit bulą i podobnym rasom - żal mi was" - a nam ciebie, bo twoja ortografia i gramatyka kuleją
~dm 16-09-2013 17:50
Drodzy komentujący! Jesteście bandą malkontentów - nikt i nic was w życiu nie zadowoli. A może popatrzeć na to wydarzenie w ten sposób: JAKA CUDOWNA MŁODZIEŻ, NIE ROZRABIAJĄ, NIE KRADNĄ, NIE PIJĄ, NIE ĆPAJĄ, A PRÓBUJĄ ZROBIĆ COŚ POŻYTECZNEGO.... "Drodzy" wiecznie niezadowoleni jeleniogórzanie - zacznijcie z nich brać przkład, a nie siedzicie z nosem w komputerze i silicie się na chore komentarze.
~ 16-09-2013 18:48
do dm - a ty w czym jesteś lepsza od innych komentujących? też narzekasz - na pozostałych czytelników - zamiast się cieszyć, że nie pija, nie rozrabiają, nie ćpają, a próbują zrobić coś pożytecznego - właśnie skomentować to wydarzenie i inne, aby inni mogli zapoznać się z opinią narodu; myślisz, że władcy z magistratu nie czytają tego portalu? oni czytają przede wszystkim opinie internautów, aby wiedzieć, czego lud się domaga i móc reagować na to lepiej lub gorzej...
~ 16-09-2013 18:56
Przeczytalam bardzo uwaznie wszystkie komentarze i wysowa sie bardzo smutny obraz obywateli sredniego miasta,ktorzy sa ordynarni,wrecz agresywni w stosunku do zwierzat.Mieszkam od kilkudziesieciu lat poza Polska ,przyjezdzam dosc czesto do mojego rodzinnego miasta,ijest mi smutno ze wasz brod ,,zwalacie"na zwierzeta ,a wiec mam pytanie czy te ,,pety"papiery,folie,puszki to tez te zwierzeta wyzucily na ulicy?Czy poniszczone lawki,brudne klatki schodowe,bohomazy na scianach to kto,tez zwierzaki,?A jezeli chodzi o pisownie ,no coz roznie bywa wazny jest temat o ktorym dyskutujemy a nie popisywanie sie ,,dobra"Polszyzna.Akcja piekna ,psy nie powinny byc na lancuchach,powinny miec odpowiednie kojce,ocieplane budy,tak jak to jest w krajach cywilizowanych,ale czytajac niektore komentarze ze nadal
~ 16-09-2013 19:00
c.d. tchwimy /przynajmnie niektorzy w sredniowieczu.Za psa odpowiedzialny jest wlasciciel,to on wie czy pies potrzebuje kaganca czy nie.Wychowujcie tez swoje dzieci ze psa sie nie ciagnie za ogon,ze nie podchodzi sie do obcego psa,ze nie wolno meczyc zwierzat,tak jak wlasciciel jest odpowiedzialny za psa,tak samo rodzice odpowiadaja za dzieci.
~do 18:56 16-09-2013 19:28
Nareszcie jakiś głos rozsądku.
~Nnina 16-09-2013 20:03
do 16-09-2013 18:56 | ~ | - popieram każde słowo! Zapraszam na wieś. Zobaczcie w jakich warunkach żyja psy..... żal patrzeć. A przecież jest ustawa ......
Piipi Jelonkowa 16-09-2013 20:44
~Uwolnic ..wszystkie pieski z MIESZKAN jelonkowych ! Biedne zwierzeta czekaja na swojego "wlasciciela" ..zamknieta w lazience lub malej kuchni !
~ 16-09-2013 21:09
Zdejmijcie łańcuchy założone przez PO na ludzi,to dopiero jest sprawa.
~AgaM 16-09-2013 21:58
oo zgrozo ! nie zdawałam sobie sprawy jaka ta Jelenia i jej komentatorzy sa zacofani !!!!!!!!! was bym poprzypinała do bud ... !!! dlaczego winicie psy za nieodpowiedzialnych właścicieli??? Sama mam 2 psy i ani razu żaden z nich nie załatwił się na chodniku lub na ulicy a zanim dojdziemy na łąkę to trochę ulicy trzeba przejść. Ale moje psy są tak nauczone, to właściciel za nie odpowiada!! Każdy kto sądzi że pies powinien być na łańcuchu ma chyba IQ poniżej zera nie wspomnę o braku empatii itp. Żal mi was ludzie ( o ile zasługujecie na to miano !!)
~gość55555 16-09-2013 21:58
Mam wrażenie, że niektórzy z Państwa nie bardzo zrozumieli sens akcji. W każdym działaniu dopatrujecie się Państwo politycznych machlojek, układów, itd. Cokolwiek by się robiło w tym mieście, jest źle. I to wcale nie Ratusz i polityka miała tu jakiekolwiek znaczenie. Za zwierzęta odpowiedzialni powinni być ludzie!!! Pewnie niejeden komentujący psa posiada i sprząta, bądź nie sprząta....W tym momencie akurat to nie jest ważne, mimo, że sama uważam, ze odpowiedzialność za czystośc miasta leży w gestii każdego mieszkańca. Ale tu zupełnie nie o to chodziło!!!!!!!!!!! Młodzież, którą staramy się zatrzymać w tym mieście chce cokolwiek robić - negacja z Państwa strony. Jak młodzi ludzie mają mieć chęć do czegokolwiek, skoro są krytykowani ?????
~azor 17-09-2013 5:38
Dlaczego taki heppening jest organizowany w mieście. Przecież w mieście nie trzyma się psów na łańcuchu. Uczestnicy powinni przenieść swoje JASEŁKA na WICHĘ, bo tylko wsioki trzymają zwierzęta na łańcuchu. Zdjęcia są groteskowe.Żenada i to nauczyciele robią jak zawsze, bo inne zawody nie dadzą się jej wplątać w taki cyrk.
~Gonzo 17-09-2013 6:56
Hubert Papaj nie był na tym hepeningu, nie przywiązal się do budy i został odwołany z funkcji wice prezydenta miasta. :D
~do Gonzo 17-09-2013 8:59
za rok cały ratusz przybędzoe, żeby ich nie odwołali
~gosc 44444 17-09-2013 9:50
no. Nauczyciele, bo potem Państwo społeczeństwo macie pretensję, że nic nie robią, że za darmo kasę biorą. Jak coś robią, to cyrk i opluwanie. A tak naprawdę to takie akcje uczą nasze dzieci wrażliwości na pewne problemy, poszerzają horyzonty, coś ponad komórką i komputerem. Dorośli, ogarnijcie się, jaki przykład dajemy wszyscy młodziezy. Wstyd mi za tych komentujących malkontentów, naprawdę.
~akuk 17-10-2013 22:12
ZACZNIJCIE SPRZĄTAĆ PO SWOICH DZIECIACH I PO SOBIE BRUDASY, a potem psioczcie na psie kupy. Na ulicach walają się WASZE śmieci, ale to psie kupy na trawnikach wam przeszkadzają pindy internetowe? A ten gość, który pisał o zakazaniu psów w mieście powinien wziąć duży rozpęd i walnąć łepetyną w ścianę...albo zmądrzeje albo będzie po nim, jednego ... mniej.
~akuk 17-10-2013 22:16
p.s. Droga redakcjo czytelnicy jak widać po komentarzach mają problemy z logicznym myśleniem (i prawdopodobnie z myśleniem w ogóle), więc nie można po prostu napisać o spuszczaniu z łańcucha, bo ciemnogród nie zrozumie: Spuszczenie psa z łańcucha nie oznacza puszczenie go wolno, by latał gdzie popadnie, ale nie trzymanie go na łańcuchu przy budzie 24/7. Jest taki wynalazek - smych, można go użyć i iść z psem na spacer.

Dodaj komentarz

Zaloguj
0/1600

Czytaj również

Copyright © 2002-2019 Highlander's Group