• Środa, 20 czerwca 2018
  • Godz. 19:11
  • Imieniny: Bogny, Bogumiły, Diany, Florentyny
  • Czytających: 6207
  • Zalogowanych: 6
  • Niezalogowany | Zaloguj | Rejestracja

Pociągiem do Czech

Wiadomości: Szklarska Poręba
Sobota, 9 maja 2009, 1:23
Aktualizacja: Niedziela, 10 maja 2009, 8:00
Autor: Mar
Fot. Mar
Po wielu latach złotoustych obiecanek, przejazdów czeskim szynobusem do Szklarskiej Poręby, który udowadniał, że można tędy jeździć, w Jakuszycach uroczyście uruchomiono budowę szlaku szynowego Szklarska Poręba – Harrachov.

Stało się to możliwe po przejęciu 13 kilometrów szlaku od PKP przez urząd marszałkowski i przekazaniu w zarząd Dolnośląskiej Służbie Dróg i Kolei. Jest to już druga trasa kolejowa której właścicielem stał się urząd marszałkowski i jedna z najtrudniejszych w eksploatacji w Polsce. Jednocześnie kilkunastokilometrowa trasa do granicy i dalej do Tanvaldu w Czechach to turystycznie i widokowo prawdziwa uczta.

Samorząd Województwa jest teraz właścicielem i inwestorem na tym odcinku i korzysta z dotacji unijnej w " Programie Operacyjnym Wspólnoty Transgranicznej Czechy-Polska 2007-2013" wykona remont zamkniętej linii kolejowej.

Wykonawcą prac jest wyłoniona w przetargu wrocławska firma DOLKOM S.A. Przewidywany koszt zerwania starych szyn, wykonania nasypów, konstrukcji inżynieryjnych jak mosty i przepusty i położenie nowego torowiska to około 12 milionów złotych. Zgodnie z umową gotowe torowisko zostanie oddane do użytku do końca listopada.

Wstęgę przecinali i łopatą pomalowaną na złoto symboliczne dołki wykopali: marszałek dolnośląski Marek Łapiński, wicehetman Kraju Libereckiego, Martin Seb oraz wicemarszałek Piotr Borys.

- Jak obiecaliśmy linia kolejowa ze Szklarskiej Poręby do Tanwaldu a może i do Pragi będzie uruchomiona w tym roku – mówił Piotr Borys - 85 procent wartości inwestycji pochodzić będzie z programu Polska-Czechy, reszta to nasz wkład własny. Wykorzystanie tej linii będzie w znacznym stopniu zależało od remontu odcinka Jelenia Góra – Wałbrzych, który ma się odbyć w najbliższych latach. Niezbędne jest skrócenie czasu przejazdu z ponad 3 godzin do maksymalnie 2 godzin.

- Zawarliśmy już porozumienie z polską stroną o przejazdach na trasie do Tanvaldu. Ale docelowo chcemy, żeby pociągi jeździły do Liberca – mówił wicehetman Martin Seb – na tej trasie planujemy przejazd pięciu pociągów dziennie. Myślę, że regularne połączenia ruszą wiosną przyszłego roku.

Czesi obiecują też pomoc DSSDiK przy zimowym utrzymaniu szlaku, kiedy najprawdopodobniej potrzebny będzie specjalny skład odśnieżający tory.

Czytaj również

Komentarze (36) Dodaj komentarz

rymcycymcy 9-05-2009 1:31
Fajnie, że będzie ten pociąg. Libercanie będą mogli przyjeżdżać do naszego akfakfaparku ;)
~jednostka 82 9-05-2009 2:40
...w koncu:) juz od 15 lat słyszalem o takim planie ,ale w końcu udało sie.Wielkie brawa,to aż nie możliwe.jednak można.
~turysta 9-05-2009 6:50
puki co dobrze ,cieszy mnie to
~mim 9-05-2009 7:37
Bawa dla M.Łapińskiego,Piotra Borysa i władz Szklarskiej ,że przy każdej okazji drążyły tamat i "molestowały" decydentów Urzędu Wojewódzkiego i Urzędu Marszałkowskiego. Jak tylko będzi gotowa linia chętnie przyjadę na otwarcie i pocieszę oko widokami roztaczającymi się pociągu.
~ttt 9-05-2009 8:04
taaaa a za 2 lata szlak bedzie zamkniety bo sie nie bedzie oplacalo
~123456 9-05-2009 9:09
bzdura bedzie i to bardzo ! TYLKO U NAS JEST TAKA MENTALNOSC ZE SIE NIE OPLACA i nie warto takze ze sie 2 drzewka popsuje :/
~maniek69 9-05-2009 9:41
do Czech to ja mam za darmo :P
~xxx 9-05-2009 10:41
Będzie się opłacało. Jelenia Góra ma duży potencjał jeżeli chodzi o taki ruch przygraniczny. Połączenia kolejowe z Goerlitz, Libercem, czy Trutnovem, do tego linia do Lwówka malowniczą doliną Bobru i sukces gwarantowany. Niestety u nas próbuje się coś robić ale jak zawsze nie do końca i jak zawsze wychodzi to co zawsze. Przykładem są pociągi Jelenia - Zgorzelec które powinny być wydłużone do Goerlitz, kolejna sprawa to pociągi do Trutnova, które się robi i likwiduje. Mają niby jeździć od czerwca, ale czerwiec się zbliża a rozkładu jazdy nikt nie podał. Czyli będzie tak że pół czerwca będzie stracone zanim to połączenie się wypromuje, a można by to zacząć robić już teraz ogłaszając w mediach i podając rozkłady jazdy. Co do połączenia Szklarska - Czechy czy jeżdżą tam jakieś busy czy coś takiego? z tego co wiem to ruch na tamtym odcinku jest bardzo mały jeżeli chodzi o komunikację zbiorową. Pociągi to jest strzał w dziesiątkę. Jednak oprócz remontu torowiska na odcinku Szklarska Por G - Jakuszyce należy również wyremontować odcinek Szklarska Por G - Piechowice. Ruch pociągów na tym odcinku jest dość utrudniony bo pokonuje się go w 40 minut przy czym na trasie pociągi nie mają się gdzie mijać. Jest wiele głosów że trzeba przywrócić mijankę w Szklarskiej Dolnej. Ja jestem jednak zdania że lepiej wyremontować kawałek samego szlaku żeby skrócić czas przejazdu. To i tak i tak nas czeka. Więc lepiej zrobić to od razu niż chwilowo do czasu remontu odbudowywać urządzenia sterowania ruchem w szklarskiej dolnej tylko na czas do remontu całkowitego tej linii.
~rm 9-05-2009 11:23
"uruchomiono budowę" ? A może odbudowę czy przebudowę ? "Koszt....wykonania nasypów, konstrukcji inżynieryjnych" - nowy będzie tor po zerwaniu starego, reszta bedzie odremontowana !! Nasypy od nowa ktoś będzie sypał ?? Daj Boże aby powojenne inwestycje tak przetrwały 60 lat bez żadnej konserwacji, chyba że konserwacją nazwać złodziejstwo tzw. złomiarzy, którym ręce obciąc i nogi z tyłka powyrywać to za mało. Karpacz także czeka na replay, zanim zatka się samochodami po otwarciu nowego hoteliku, czy dopiero wtedy tzw. władze uruchomią myślenie ? Przedstawić bisnesplan , i roooboty ! Tym razem 1 : 0 dla Szklarskiej Poręby i dla turystów !!!!
~rodak 9-05-2009 11:30
EXTRA!!! ten szlak to nie lada atrakcja, więc liczę na tłumy i pełne wagony :) Jednak poza stricte samym połączeniem należy zająć się także promocją tego przedsięwzięcia, bo bez tego ani rusz... Należy w końcu maksymalnie wykorzystywać walory terenów na jakich mieszkamy, bo jest to "żyła złota"
~przyrodnik 9-05-2009 11:46
Nie zapominajmy, że w rejonie Walońskiego Kamienia znajduje sie największe w Górach Izerskich i jedno z najwiekszych w Polsce tokowisk cietrzewi. Jak na razie nie wypowiedzieli sie w tej sprawie ekologowie, ale oni lubią interweniowac dopiero wtedy, gdy prace sa już zaawansowane. Podejrzeam więc, że prawdziwe klopoty z uruchomieniem pociągów do Tanvaldu dopiero przed nami...
~gosc niedzielny 9-05-2009 12:34
Wniosek płynie z tego taki, że zmiany idą ku lepszemu. Miejmy nadzieję, że ta modernizacja szlaku, pociągnie za sobą, tą chyba najważniejszą dla Jeleniej Góry, czyli szlak do Wrocławia. Trzymam kciuki, za powodzenie tej i kolejnych inwestycji na kolei, w naszym regionie!
piipi 9-05-2009 12:57
..ciekawe ?.Panowe maja eleganckie krawaty,a co oznacza=..klapa.
~!@#$%^ 9-05-2009 15:11
jak ciebie pipi polmozgu czytam to sie niedobrze robi mowilem ci zebys juz tu nie pisala nie bylo cie ostatnim czasem wiec widac ze pisalas mature hehe obys zdala...
~~!@#$%^ 9-05-2009 20:30
jeszcze jedno pipi nawet na krawatach sie nie znasz gdybys miala faceta to moze przynajmniej pod tym wzgledem byloby lepiej...
~ 9-05-2009 21:37
piipi, musisz posługiwać się nieco mniej wysublimowanymi żarcikami, bo jak widać nie każdy jest w stanie zrozumieć kolaż... Co ciekawe ten brak zrozumienia wzbudza agresję, ale pewnie to normalne... Oj, ktoś ma problemy ze sobą
~jg 9-05-2009 23:06
Będzie dobrze !!!! Waloński Kamień daleko, tokowiska cietrzewi także ale najważniejsze: to jest REMONT a nie nowa inwestycja . Ekologi ZROZUMIELI ? Zapraszam ekologów zimą na odśnieżanie torowisk, każda para rąk się przyda, spokojna praca na świeżym powietrzu (czyli ekologiczna), od myślenia głowa nie rozboli ! Przed I wojna nawet specjalny pług wirnikowy skonstruowano dla utrzymania tej trasy, a elektryfikacja też miała priorytet, gdyż z powodu dużych mrozów ówczesne parowozy miały trudności z uzyskaniem mocy. Pozytywnie dopingujemy wykonawców !!!!
~ytr 9-05-2009 23:15
Piipi , zdecyduj się: masz problemy z brutalem we flanelowej koszuli czy może zazdrościsz koleżance, że jej elegancki men z markowej furki nie zawiesił na tobie oka ? Twoje komentarze świadczą, że chyba włóczkowy berecik uciska Ci głowkę. Pomyśl dobrze o bliźnich, to nie grzech śmiertelny....
~taki sobie średniak 9-05-2009 23:27
Ciągle tylkoo gderacie o atrakcjach w czasie jazdy pociągiem przez nasz malowniczy teren,o wieżach widokowych, itd. To było dobre 50 lat temu kiedy nie była na takim poziomie jak obecnie motoryzacja. Resztę sobie dopiszcie bo mi szkoda czasu.
~do przyrodnika ... 9-05-2009 23:47
Na pewno, jadący po torach pociąg nie zagrozi ,ani torfowiskom ani ptaszkom.A turysta ,który przez okno jadącego pociągu, poogląda okolice i pstryknie zdjęcie, też krzywdę przyrodzie nie wyrządzi. Nie wariujmy już z tą ekologią i nie wymyślajmy, że ekolodzy to źli i nie myślący ludzie.
~przyrodnik 10-05-2009 11:54
Mam informację od moich znajomych, że ekolodzy planują protest przeciwko uruchomieniu pociągów do Tanvaldu. Szczewgóły zapewne poznamy wkróce. Ja dodam z mojej strony, że trudno nie zgodzic się z nimi, ponieważ nie sztuka zniszczyć przyrodę, a później narzekać, że nikt nic nie zrobił, aby ją chronic. Polak madry po szkodzie, jak głosi znane przysłowie - trzeba najpierw zadbać o to, co mamy, zamiast potem pluc sobie w brodę, że zmarnowaliśmy coś, czego juz sie nie da odzyskać. Wszystkich optujących za uruchomieniem trasy kolejowej do Tanwaldu zachęcam do odrobiny zdrowego rozsądku w tym temacie.
piipi 10-05-2009 13:22
..do - (..~~!@#$%^)..."eleganckich" krawatach.LEPIEJ ?.
~kt 10-05-2009 16:37
Zaczyna się !! Jeśli hrabia Schaffgotsch sto lat temu zgodził się na budowę linii kolejowej przez swoje tereny łowieckie to do cholery CZEGO banda pseudoekologów jeszcze chce ??? To tak jak przykuwali się do drzew na budowie A-4, na trasie którą wytyczono jeszcze przed wojną, nie budowano, to głupie drzewa wyrosły, nie ich wina że nie nauczone czytać planów ..... Jesli ekomatoły nie są w stanie zauważyć mniejszej szkodliwości transportu kolejowego niż transport drogowy po E-65 , no to witki opadajom a poziom dyskusyji opada do poziomu pisuaru...
~jg 10-05-2009 16:48
Co niektórym po motoryzacji gdy stoisz w korku. Już niedługo do Szklarskiej Por. i Karpacza będziecie jechać jak do Zakopanego, w złym znaczeniu tego słowa. Kto ruszył się od klawiatury i był niedawno w Tatrach ten wie o czym piszę. Kolej może te korki częściowo rozładować, przed wojną opłacało się utrzymywanie połączeń bezpośrednich z Berlinem np. do Karpacza 4,5 godziny , do Szkl.P podobnie. Wystarczy puścić obcych operatorów i zaraz się opłaci. Jak było z komórkami, gdy był jeden narodowy operator, a ile razy tańsze są teraz rozmowy ? Kto pamięta, że płaciło się za rozmowy odebrane krajowe !!!!????
~Przyrodnik 10-05-2009 17:47
~kt: 100 lat temu były zupełnie inne standardy ochrony przyrody, teraz powstaje u nas chociazby sieć obszarów chronionych Natura 2000 i nie jest to nasz wymysł, ale Uni Europejskiej. Porównaj, ile obaszrów obejmuje Natura 2000 w europie Zachodniej, a ile u nas - róznica powalająca! hrabia Schaffgotsch planował tez linie kolejową na Śnieżkę, Przełęcz Karkonoską czy do źródeł Łaby. Czy to oznacza, że nalezy dzisiaj zrealizować te futurystyczne pomysły? Transport kolejowy nie zmniejszy ruchu samochodów na E-65. W ogóle trasa kolejowa do Tanwaldu będzie eksploatowana tylko jako linia turystyczna, a więc raczej tylko w weekendy w letnie wakacje i może czasami w zimie (tak jak połączenie do Trutnowa). Czy warto dla tej garstki ludzi zniszczyć przyrodę, z której słyną Góry Izerskie na całą Polskę? Sam sobie odpowiedz. P.S. A ekolodzy to wcale nie ekomatoly, jak piszesz. Sprzeciwali się budowie autostrady prze Górę Św. Anny. Autostradę wybudowano. I co teraz? TIR-y mają kłopoty z podjazdem pod tę górę. Sprzeciwiali się budowie drogi szybkiego ruchy przez Dolinę Rospudy. I co taraz? Ściąga tam więcej turystów, niż na całe Pojezierzwe Augustowskie łącznie. I co Ty na to?
~ago 10-05-2009 18:27
Do Przyrodnik - tylko czym dojechać do tych Gór Izerskich? Kopcącym samochodem? Tory kolejowe to nie autostrada. Pociąg przecież jest mniejszym złem.
~turysta 10-05-2009 18:31
zgadzam sie z przyrodnikiem, gory izerskie to oaza ciszy i spokoju i niech tak zostanie. jak zaczniemy wozic tlumy pociagami to co zostanie z orla, hali izerskiej, cichej rowni, smreka i wielu innych wspanialych miejsc ?
~ago 10-05-2009 19:59
Turysto, a czym tam dojeżdzasz? Swoim samochodem? Przyznaj się!
piipi 10-05-2009 20:11
..do - (~Przyrodnik..)..*Dziekuje za to piekne myslenie.Do naszego spotkania,tam gdzie Matka Natura odpoczywa od czlowieka. *Pozdrawiam.piipi.
~maniek69 10-05-2009 20:30
Dużo chodzę po czeskich sudetach i powiem szczerze, że jak jedzie taki czeski szynobus i co chwilę trąbi, słychac go na przynajmniej kilkanaście kilometrów wokół. Nie wyobrażam sobie, aby to samo stało się w Górach Izerskich, a z tego co na razie sie mówi, połączenie ze Szklarskiej Poręby do Harrachova mają obsługiwać czescy przewoźnicy. Dlatego zgadzam się, że w trosce o środowisko przyrodniczę i cisze w górach powinno sie zrezygnowac z reaktywacji tej linii kolejowej.
Cień 10-05-2009 20:36
Do przyrodnika. Poinformuj ekologów, że jak przyjadą samochodami, to niech się zaopatrzą w wentylki i pompki, bo inny ekolog powykręca im wentyle, za zatruwanie środowiska. Ja nie rozumiem takich ludzi, co nie rozumieją że kolej jest mniejszym złem dla środowiska, a szczególnie elektryczna, a kto wie, czy na tej trasie nie będzie elektrycznych szynobusów.
~pkp 10-05-2009 22:05
elektryczne szynobusy... ha ha ha ha ha... a moze jeszcze z napedem atomowym (zeby bylo bardziej ekologicznie...) ???
~~!@#$%^ 11-05-2009 0:07
Proponuję wprowadzić na torach do Jakuszyc tramwaje ciągnione wołami. Bo taki wół jak się wysr..., to tylko glebę urzyźni...
~ago 11-05-2009 6:51
Coś mi się zdaje, że ten "Przyrodnik" jest chyba z Wrocławia... i tam chciałby skierować kasę na rozbudowę połączeń kolejowych...
~do ~ago 12-05-2009 2:51
Źle ci się wydaje. Z Wrocławia to ja jestem. Ale skoro "Przyrodnik" tak uważa, trudno się z nim nie zgodzić...
~ago 12-05-2009 17:21
do Piipi - Czy Ty jesteś z Wrocławia?

Dodaj komentarz

Zaloguj
0/1600

Czytaj również

Copyright © 2002-2018 Highlander's Group