• Wtorek, 18 czerwca 2019
  • Godz. 22:49
  • Imieniny: Elżbiety, Marka
  • Czytających: 6578
  • Zalogowanych: 11
  • Niezalogowany | Zaloguj | Rejestracja

Droższa kranówka wydrenuje portfele

Wiadomości: JELENIA GÓRA
Czwartek, 15 listopada 2007, 14:10
Aktualizacja: Piątek, 16 listopada 2007, 7:00
Autor: ROB
Fot. Archiwum
Od 28 stycznia jeleniogórzanie zapłacą więcej za wodę. Taką informację przekazały wczoraj władze miasta. – Przyjęliśmy nowe taryfy opłat, przedstawione przez spółkę Wodnik – mówi prezydent Marek Obrębalski. Czy nowe inwestycje stały się przykrywką do podwyższenia stawek opłat?

O tym, o ile więcej zapłacą ludzie, zdecyduje jednak rada miejska. Taryfy zakładają wzrost z 3,09 złotych za metr sześcienny wody do 3,80 złotych brutto. Proponuje się jednak dopłaty 40 groszy do każdego metra sześciennego, z budżetu miasta. Wówczas mieszkańcy za wodę zapłaciliby 3,40 złotych.
Analogicznie podrożeją ścieki. Aktualna cena to 3,09 złotych za metr sześcienny, po zmianach podrożeje do 3,91 złotych, a proponowane dopłaty to 20 groszy na każdy metr sześcienny.

Dopłaty obejmą jedynie gospodarstwa domowe, firmy i przedsiębiorstwa zapłacą odpowiednio za wodę 3,80 zł a za ścieki – 3,19 zł.

Skąd podwyżki? – One są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania zakładu, do zabezpieczenia ludzi w wodę – tłumaczy Wojciech Jastrzębski, prezes „Wodnika”. Jak wyjaśnił, na cenę wody składają się między innymi opłaty, które Wodnik ponosi, np. z tytułu podatków od nieruchomości, dzierżawy, amortyzacji. A opłaty te wzrosną, choćby z powodu wybudowania stacji uzdatniania wody.

– Przecież prezydent w rozmowach z nami zapewniał, że nowe inwestycje nie będą pretekstem do podwyżek – nie może się nadziwić Miłosz Sajnog, radny Wspólnego Miasta. Jego klub już dawno zapowiedział, że nie zgodzi się na podwyżki. – Woda w Jeleniej Górze i tak jest już bardzo droga – mówili rajcy WM.
Tyle, że radni w tej sprawie niewiele mogą zrobić. Nawet jeśli nie przyjmą nowych taryf, automatycznie wejdą one w życie po 70 dniach od złożenia, czyli właśnie 28 stycznia. Rada może jedynie ulżyć ludziom poprzez przyjęcie proponowanych dopłat. Czy tak będzie? Okaże się wkrótce.

Można taniej
– To nieprawda, że cena wody w Jeleniej Górze jest jedną z najwyższych w regionie – przekonywał wczoraj zastępca prezydenta Jerzy Łużniak.
Sprawdziliśmy, w Janowicach Wielkich ludzie za metr sześcienny wody płacą 2,46 złotych, w Bolesławcu tylko 2,13 zł, w Piechowicach 2,78 zł a w Karpaczu – 2,98 złotych. Z gmin, do których dzwoniliśmy, drożej było jedynie w Szklarskiej Porębie. Mieszkańcy kurortu pod Szrenicą płacą aż 4,26 złotych.
Wszystkie ceny podajemy brutto.

Ogłoszenia

Czytaj również

Komentarze (29) Dodaj komentarz

~toja 15-11-2007 14:35
No cóż, nastał nowy prezes więc potrzebna jest gotówka. A gdzie są zapewnienia Pana Prezydenta miasta w tej kwestii. Więcej na Pana i pańskie ugrupowanie nie będę głosował
PrYk 15-11-2007 14:43
Ciekawe czym jest podyktowana az taka podwyzka cen wody i sciekow ? Moze nowa jakoscia ? Przez ta jakosc co mam teraz (Cieplice) zapchane sitka w kranach, pralka poszla do naprawy a piecyk gazowy (tzw junkers) wylozyl sie na calego... (zakupiony niecaly rok temu). Kto pokryje mi straty zwiazane z przejsciem na "lepsza" wode ktorej nie widac ? Co do cen to sa ceny jedne z najwyzszych w kraju !
~cieplicznin 15-11-2007 15:45
A na osiedlu widok a dokladie na ulicy Kasprzaka nie ma nalezytego cisnienia wody, siano chcą brać a nawet nie stać ich aby kupić porzadna pompę. Opanujcie sie wodniki i dbajcie o klientów a nie tylko o swoje cztery litery
liczyrzepa 15-11-2007 15:47
budujcie panowie Irlandię, od czegoś trzeba zacząć... to jest podwyżka o 23% !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! czy to dotrze do móżdżków wszechwładnego elektoratu????? a dopłaty z budżetu to przepraszam z UNRY czy co? przeciez najpierw musza NAMzabrać żeby NAM dopłacić, doliczywszy po drodze koszt (nie mały) tej idiotycznej redystrybucji. Kiedy elektorat zrozumie że "budżet miasta" to nasze pieniadze?
~LJ 15-11-2007 16:56
I co nastepna podwyżka, uprzednio podatki dla przedsiębiorców od nieruchomości- przeszło- to teraz weżmiemy się za resztę. Zdrożeje woda, prąd to zdrożeje wszystko / autobusy MZK też myją wodą /. Chyba wszyscy co głosowali na Pana Prezydenta dali się nabrać. A miało być tak pięknie. Panie Obrębalski i Łużniak nie ma co liczyć na to, że za trzy lata społeczeństwo zapomni o waszej działalności i nawet otwieranie lodowiska / w póżniejszym terminie / nie przysłoni tego
~Mike 15-11-2007 16:58
Czy w tym kraju jest coś co nie drożeje ?
~jeleniogórzanin 15-11-2007 17:05
W roku 2006 pisałem ,że cena wody wraz z ściekami warośnie do 80 zł po oddaniu nowej stacji uzdatniania wody w Marczycach. Miałem całkowitą rację. Stacja budowana za grube miliony po cichu bez rozgłosu przez firmę zawaną Budimex prawdopodobnie z Kielc, która nie zatrudniała prawie wcale pracowników z Jeleniej Góry. Zarobili na tym grube miliony,a my mieszkańcy za to zapłacimy i poniesiemy koszty utrzymania molocha wodnego myślę, że do końca roku woda będzie droższa, bo do spłaty kredytów dojdą koszty utrzymania molocha i amortyzacji. Władze Jeleniej Góry przed rozpoczęciem tej inwestycji zapewniały mieszkańców, że koszty wybudowania obiektu i jego amortyzacja nie będą wliczane w cenę wody ,a tym bardziej ścieków. Co mają ścieki do wody!!!! Zmiast pieniądze inwestować w turystykę jak to robi miasto Świeradów u nas inwestuje się w molochy wodne ,a ocayszczalnia jak śmierdziała tak śmierdzi.
~liczniczek 15-11-2007 18:58
Oslabic wiec wyzyskiwaczy i blokowac liczniki itd, gadac mozna miesiacami a dotknac ich mozna bardzo latwo
~kredka 15-11-2007 20:18
<i> literówka to nie powód, aby obrażać autora - post skasowany </i>
rymcycymcy 15-11-2007 21:10
OK, od lutego się nie myję, a w maju idę z nimi pogadać ;)
~T-tryk 15-11-2007 22:06
Takich se prezydentów i radnych wybraliśmy , to i se mamy. Oni se diety i uposażenia podwyższa i zrekąpensują pdwyżki A czerwona,czy rózowa Jelenia dalej pozostanie najdroższym miastem na Dolnymśląsku. Do wyborów jeszcz dużo czasu - zapomnimy
~Zwolennik 15-11-2007 22:27
A co na to Pan Rawski?
anerika 15-11-2007 22:29
Wzrost cen to jedno, a duże różnice między licznikami lokatorów a licznikami głównymi to drugie. I znowu trzeba będzie płacić większą kasę nie bardzo wiadomo za co.
~miska 15-11-2007 22:40
rozumiem zwe woda drozeje ,moze wkacu zaczniemy ja szanowac i oszczedzac
~mela 16-11-2007 0:05
No PO zaczyna działać. Tylko że w Irlandii za wodę się nie płaci !!!!!! Pan Prezydent postawił w Wodniku "zufanego" człowieka i napewno wszystkie podwyżki przejdą bez problemu. A może by tak nowy prezes zaczął od oszczędności w Wodniku? Znając Pana Jastrzębskiego z poprzednich jego miejsc pracy raczej nic dobrego nie można się spodziewać. I komu będzie się żyło lepiej? Odp. Tylko swoim.
~:) do ~miska 16-11-2007 0:16
no jeden normamly komentarz sie trafil brawo :)
~w jeleniej woda/ścieki 16-11-2007 0:53
są jedne z droższych w okolicy, ale trzeba porównywać podobne miasta -w legnicy aktualnie (przed podwyżką) cena woda/ ścieki, to ok 3,2/ 3,3 zł, wałbrzych 3,9/3zł, wrocław dziwnie mało - 3/2,5.. porównywanie do janowic czy piechowic jest bez sensu, w cenie wody ponad 30% to amortyzacja, podatki (nie tylko 7% vat) - im nowsze, lepsze, droższe sieci, stacje uzdatniania, tym te koszty są większe. to oczywiste, że inwestycje wpływają na cenę, tak samo będzie w bolesławcu, wałbrzychu, wrocławiu, gminach związku gmin karkonoskich - jak skończą się tam podobne do jeleniogórskich inwestycje z ispy/ funduszu spójności za grube miliony, ceny też pójdą nieźle w górę, taka jest niestety cena za lepszą jakość wody i większą niezawodność sieci. ...na marginesie - nie jestem pracownikiem wodnika ; )
~luigi 16-11-2007 6:42
Widać że po wygranych wyborach przez Platformę Pan Marek w piórka obrósł. Chyba im sie w tym ratuszu w głowie przewraca - a jeleniogórski wodnik to juz naprawde najdroższa firma w Polsce. Jeśli potrzebuja tak dużo kasy to chyba zarządzają nią niewłaściwe osoby - troszke więcej mądrej ekonomiki w mniej prywaty.
~frei 16-11-2007 7:24
tak, znowu teoria spiskowa i one tam w górze winne.jakby wolne miasto rządzilo to podwyżek by nie bylo i to nie tylko za jakąś tam wodę ale nawet za benzynę i prąd i gaz itd. drożało i drożeć będzie,niestety nie ma nic za darmo. każdy wie że ta woda z kranu sama nie leci.są koszty jej "wyprodukowania" i tyle.
~frei 16-11-2007 7:26
tak, znowu teoria spiskowa i one tam w górze winne.jakby wolne miasto rządzilo to podwyżek by nie bylo i to nie tylko za jakąś tam wodę ale nawet za benzynę i prąd i gaz itd. drożało i drożeć będzie,niestety nie ma nic za darmo. każdy wie że ta woda z kranu sama nie leci.są koszty jej "wyprodukowania" i tyle.
~zbulwersowany 16-11-2007 8:38
Woda to jedno, może będzie lepsza narazie tego nie widać. W kranie często pojawiają się bure popłuczyny. Problem wody to odwieczny problem osiedla Widok. Ewidentny ciągły brak kontroli nad poziomem ciśnienia w sieci, raz mało rur nie rozerwie a za godzinkę kapie z kranu. No i kompletna ignorancja klienta przez obsługę ( inkasenta) kiedy skończą się karteczki wrzucane do skrzynek. Płacimy abonament za obsługę więc niech ta obsługa to wykona, w odpowiednim czasie a nie kiedy większość mieszkańców jest w pracy. No cóż ale Wodniacy wiedzą, że bez wody się nie da dlatego łupią. Ogólnie wiadomo, że tam gdzie są pieniążki za media tam płace są niebotycznie wygórowane w stosunku do ogółu. Oni mogą przyznawać sobie podwyżki jeździć po świecie, raczyć się innymi bonusami a my za to płacimy. Normalny człowiek niedługo będzie się zastanawiał czy będzie Go stać się napić. Innym problemem są ścieki. Proszę państwa liczenie ścieku jako 100 % zużucia wody to szalbierstwo. Taki stosunek ilości ścieków do wody jest niemożliwy są ubytki wody choćby przez odparowanie.
~gost 16-11-2007 8:46
Do Liczyrzepy, kolego w Irlandi płaci się symbolicznie za wodę, nie ma opomiaroania, każdy korzysta do woli.
~joten52+ 16-11-2007 9:19
Racjonalne używanie wody to podstawa. Przeciętny zjadacz (!) wody nie zdaje sobie sprawy, ile jej idzie w kanał bezużytecznie. Mycie zębów przy otwartym cały czas kranie to strata około 2-3 litrów wody. Golenie to 5-6 litrów. Mycie naczyń pod bieżącą wodą to 15 litrów. Każde spuszczenie wody w kiblu (pełen rezerwuar to 6-8 litrów) - 4 litry za dużo. Policzmy. Czteroosobowa rodzina. Mycie zębów - 5 (średnio po 2,5) litrów. Golenie 2 x 5,5 = 11. Mycie naczyń 10 (można użyć 5 litrów z równie dobrym skutkiem). Kibel 4 x 4 x 4 = 64. Podsumujmy: razem 90 litrów. Przez 30 dni to 2700 litrów. Moja rodzina to 4 osoby, (kiedyś ryczałtowo płaciliśmy za 24 m3), zużywa miesięcznie ok 7 m3. Te 2700 to ponad 25 % oszczędności. PS. Zaraz się ozwą mądrale, którym liczenie idzie jak po grudzie, a zwoje imaginacje przedstawiają zwykle jako pewniki. To tacy Bessenwizerzy (z niemiecka wiedzący wszystko najlepiej!). Zaraz okaże się, że nie sikają 4 razy dziennie a 3, że nie spuszczają wody po każdym użyciu, że golą się co dwa dni, a zebów nie myją wcale, bo trzymają w szklance, itp,id. To - niestety - przypadłość wielu, co to pisać owszem, ale po murach, a z myśleniem to sie mijają z rozkoszą. Już kilkadziesiąt lat temu nasz jeden wielki aforysta powiedział: "Jak nie potrafisz, nie pchaj sie na afisz".
~wiarygodny 16-11-2007 9:40
Wybudowana stacja uzdatniania wody w Sosnówce była projektowana w latach gdy Jelenia Góra posiadała wiele zakładów produkcyjnych i zużycie wody było większe.Teraz rodzi się pytanie czu nas stać będzie na utrzymanie tego molocha gdy zyżycie wody w mieście zmalało.Ale władza nie lubi przyznawać się do błędów i w konsekwencji to my za to zapłacimy.Koszty pozyskiwania wody z tego zbiornika z roku na rok będą rosły.
~cieplicki patriota 16-11-2007 10:22
Ludzie - o wszystkim piszecie a nie wiecie o co chodzi - te podwyzki to haracz jaki ma ją zaplacic odbiorcy wody za nawe salony i pomieszczenia dla " urzędnikow wodnika" - ten zamiar chodzi od dawna po Cieplicach - to nalezy sprawdzic , czy nowy prezes już zakupil za gruby milion z górką częśc pawilonu od prywatnej ...-przy kościele ewangielickim.A chodzi o to że za dobre pieniądze prywatni chcą się dzisiaj pozbyć nieruchomości, tylko muszą znaleść dobrego "chętnego" a takim niewatpliwie jest . wodnik bo to sp-ka miasta i rozrzutnośc na koszt mieszkańców jest tolerowana i w dziwny specyficzny sposób tlumaczona nawet wysokimi podwyzkami wody i scieków..Czy te pawilony mają wplyw na jakość wody , obnizkę cen wody i kosztów urzędnikow wodnika, poprawę stanu zaopatrzenia w wodę odbiorców ? Czy prezes ma za fatygę ustalone boki od transakcji zakupu ? Wcześniej ten sam prezes rozlozyl firmy miedzy innymi zaklady - lańcuchów w Podgórzynie.czy to jest polityczny fachowiec czy specjalista od walenia kosztów,strat i demontażu firm? Proszę to wszystko sprawdzić -A skąd weżmie Wodnik pieniądze na zakup tych drogich pawilonow ? z czyjej kieszeni to będzie wydane ? chetnie poczytamy na Jelonce.
PrYk 16-11-2007 13:25
do joten52+ - czesciowo zgodze sie z Toba ale chcialbym zyc a nie ciagle liczyc. Oszczednosci i oszczednosci. Potem bedzie ze mozna siedziec przy swiecy zamiast energie elektryczna uzywac... Nagle sie okazuje ze My jestesmy dla "czterech scian" a nie "cztery sciany" dla nas. A moze bedziemy jedli mniej i kupowali najgorsze produkty, tez zaoszczedzimy :) Zyjmy, nie zastanawiajmy sie tak skrupulatnie co i gdzie mozna przyoszczedzic bo oszalejemy w koncu ! Znam takich co podstawiaja garnki pod kran i kapie do nich woda (ponoc licznika nie rusza wtedy). Nie mowie tu, zeby odpuscic sobie wszystko ale zyc "z glowa" bez popadania w paranoje. PS jakbym mial sie przyczepic... to z Twoich obliczen wynika, ze dwie osoby u Ciebiew domu nie myja zebow :)
~Maria 16-11-2007 16:55
P .Luzniak poco mamic mieszkancow doplatami .Jak za jakis czas sie wycofacie amieszkancy beda placic cala stawke. [ale to juzbylo]
~water 16-11-2007 19:38
Wodnik postanowil sporo kasiorki wyciagnac, raz ze podwyzki, a dwa ze wprowadza w zycie rozliczanie nieruchomosci z licznikow glownych np. wiadomo ze w takim przypadki "sciagalnosc" oplat jest duzo wyzsza, bo glowny licznik oszukac jest juz dosc trudno. Ciezar "znikajacej" wody spadnie na lokalne wspolnoty itd.
~ 17-02-2009 16:24

Dodaj komentarz

Zaloguj
0/1600

Czytaj również

Copyright © 2002-2019 Highlander's Group