Niedziela, 20 września
Imieniny: Eustachego, Filipiny
Czytających: 4923
Zalogowanych: 5
Niezalogowany
Rejestracja | Zaloguj

W maseczkach czy bez?

Wiadomości: Jelenia Góra
Czwartek, 26 marca 2020, 13:11
Aktualizacja: Sobota, 28 marca 2020, 12:57
Autor: KSON
Fot. pixabay.com
Po dniach zalecanej reguły „siedzimy w domu” trzeba powiedzieć, że jeleniogórzanie w zasadzie zdali egzamin. Ulice i parki puste. W urzędach i czynnych placówkach handlowych klienci czekają na zewnątrz i pojedynczo lub parami wchodzą do środka. W wielu sklepach sprzedawcy dostosowali obsługę ograniczając bezpośredni kontakt do minimum. Są zatem plastikowe osłony, rękawiczki, a w niektórych osiedlowych sklepikach wystawiono na zewnątrz terminale płatnicze żeby unikać kontaktu z gotówką.

Przed jednym ze sklepów sieciowych spotkaliśmy grupę starszych jeleniogórzanek z malutkimi zakupami, żywo dyskutujące ze sobą – pewno o koronawirusie. Na pytanie, jak często robią zakupy, chórem prawie odpowiedziały, że codziennie: kupują po 2-3 bułki i trochę wędliny oraz mleko. Na pytanie czy się nie obawiają zarażenia padła odpowiedź: mam prawie 80 lat, przeżyłam wojnę i komunę, nic mi się nie stanie…
Za chwilę wyszedł ze sklepu starszy pan z siatką zakupów i maseczką na twarzy.

Robię zakupy – mówi – raz na kilka dni. Maseczkę założyłem wbrew powszechnej opinii, że to mnie nie chroni. Jednak chroni innych gdybym ja był zakażony. Mam w domu z żoną 6 takich maseczek, staramy się je używać nie częściej, niżi 2 godziny dziennie, a ponieważ nie można ich ani zutylizować, ani kupić nowych to po prostu je dezynfekujemy. Po użyciu obficie spryskuję maseczkę spirytusem – mówi nasz rozmówca. - Potem gdy alkohol odparuje pierzemy ją ręcznie w detergentach. Do wyschnięcie pozostawiamy ją blisko kaloryfera. Potem powtórnie spryskuję ją środkiem odkażającym, a na koniec prasuję gorącym żelazkiem - opowiada.

O konsultację telefoniczną w tej sprawie poprosiliśmy lekarza epidemiologa, byłego jleniogórzanina dr. W. B., który potwierdził, że faktycznie maseczki nie stanowią „remedium” na COVID-19, ale są wyrazem odpowiedzialności i troski o innych. Maseczki są w obecnej chwili koniecznością, która pozwoli ochronić innych przed zakażeniem. Nie mamy nigdy pewności, czy nie jesteśmy nosicielami wirusa gdyż objawy kliniczne pojawiają się po 7 dniach i dłużej. Jeżeli nie mamy maseczek, to zawsze możemy osłonić drogi oddechowe szalikiem lub chustą.

Rozumiemy, że w Polsce ze względu na powszechny brak maseczek - priorytet ma służba zdrowia - nie ma obowiązku ich noszenia. Po drugiej stronie Karkonoszy, w Czechach, jest obowiązek poruszania się w maseczkach konsekwentnie egzekwowany przez policję i wojsko. Stosowane są dotkliwe kary finansowe w przypadku, jeśli ktoś ten nakaz lekceważy. Rząd Republiki Czeskiej zakupił w Chinach respiratory, odzież ochronną i bardzo dużą ilość maseczek, cały transport trafił do czeskiego wojskowego samolotu, który 16 marca wylądował na lotnisku w Pradze! Maseczki są rozprowadzane m.in. przez organizacje pozarządowe, związki emerytów, gminy. Ostatnio z inicjatywy wolontariuszy nie tylko szyte są maseczki – podobnie jak w Jeleniej Górze - ale również uruchomiono „maseczkomaty”, gdzie można maseczkę kupić za 50 koron, a zysk jest przeznaczany na cele charytatywne. Tymczasem u nas te maseczki kosztują od 5 zł za jednorazowe do… 70 zł za te wielokrotnego użytku.

Podkreślić trzeba ogromną solidarność i współpracę mieszkańców Kotliny Jeleniogórskie, nie tylko w pozostawaniu w domu, ale przede wszystkim we wspólnym dziele szycia maseczek. Dobrze byłoby jednak gdyby w kwestii przydatności maseczek wypowiedział się oficjalnie przedstawiciel Ministerstwa Zdrowia.

Twoja reakcja na artykuł?

31
67%
Cieszy
0
0%
Hahaha
5
11%
Nudzi
2
4%
Smuci
0
0%
Złości
8
17%
Przeraża

Ogłoszenia

Czytaj również

Komentarze (58) Dodaj komentarz

rymcycymcy 26-03-2020 13:18
Mam maskę Zorro ! :)
~Cecylia 27-03-2020 4:31
do: rymcycymcy (13:18)
Moja maska chroni Ciebie , Twoja maska chroni mnie - w Czechach powtarza się to tak często jak u Nas #zostań w domu
~Zwykłe babsko :) 26-03-2020 13:23
Ja mam spiralę założoną i nikt mnie nie zarazi !!!
~Botox 26-03-2020 15:40
do: ~Zwykłe babsko :) (13:23)
Podaj adres może ktoś się skusi;)
~Zwykłe babsko :) 26-03-2020 16:26
do: ~Botox (15:40)
Dawaj , musisz mnie zdobyć .
~kościelny 26-03-2020 15:54
do: ~Zwykłe babsko :) (13:23)
Mrrr a masz lokowane włoski?
~Zwykłe babsko :) 26-03-2020 16:27
do: ~kościelny (15:54)
Tak , tu i ówdzie . Musisz mnie podrywać !
~Tomato 26-03-2020 18:19
do: ~Zwykłe babsko :) (13:23)
Fuj pisać tak o swojej vaginie. Zero szacunku do siebie
~adupatam 26-03-2020 13:29
I znów ciemnota dla czerwonej kotliny. Tyle było mówione przez specjalistów różnej maści że maski powinni nosić tylko zarażeni albo z podejrzeniem,by nie narażać innych. Zdrowym to nic nie daje. No ale to Jelenia,więc co się dziwić. Ciemnota i wiara w komunę
~pytanko 26-03-2020 13:43
do: ~adupatam (13:29)
Martw się o swoje Podlasie ciemniaku, po uj tu przyłazisz jeśli nie jesteś z Jeleniej? Płaci ci ktoś za sianie fermetntu w innych miastach?
~GOŚĆ 26-03-2020 14:29
do: ~adupatam (13:29)
oj, ciemny to możesz być ty, popatrzmy na chiny, one uporały się z korona, ale chodzą w maseczkach, a ktoś będzie mi mówił, czy dobrze myślę, czy źle:))))))))
~gość 26-03-2020 15:13
do: ~adupatam (13:29)
a masz pewność, że jesteś zdrowy ? Ja tej pewności nie mam, więc maseczka chyba może uchronić innych, czy się mylę ?
~gość 26-03-2020 16:00
do: ~adupatam (13:29)
Przez jakich "specjalistów"? Wirus roznosi się głównie drogą kropelkową (w aerozolu wydychanym z ust gdy mówimy, kichamy lub kaszlemy, ale nie w czasie normalnego oddychania przez nos), dlatego noszenie masek na ulicy nie ma większego sensu, ale zupełnie inaczej wygląda sytuacja gdy z kimś rozmawiamy twarzą w twarz- jeśli twój rozmówca jest zarażony i nie ma zakrytych ust to bezwiednie wdychasz opary aerozolu wraz z wirusem, w tym wypadku maska ffp2 (N95) lub ffp3 ochroni cię, ffp1 (przeciwpyłowa) nie chroni przed aerozolami więc nie ma sensu.
~Cecylia 27-03-2020 4:41
do: ~gość (16:00)
Zapomniałeś dodać że wirus pozostaje ok. 3 godz. aktywny w powietrzu także w każdej małej przestrzeń sklepu itp. również maska jest wskazana i okulary. Wydaje mi się że ludzie nie tyle nie chcą, ale wstydzą się chodzić w maskach, bojąc się reakcji ludzi. Bo d..ne media TVP wbiły I wbijajom ludziom do głów że maski noszą tylko zarażeni.
~Michrou 27-03-2020 15:39
do: ~adupatam (13:29)
"Specjalistów" z TVP, ponieważ rząd idiotyczną decyzją zablokował zakup maseczek z Chin (obecnie wreszcie odkręcili). Skutkiem tego maseczek brakuje w całym kraju i rząd próbuje wmówić nam, że one nic nie dają po to, by starczało dla szpitali. Niestety tak to jest jak się ufa mediom politycznym siejącym dezinformacje. Są badania naukowe, które udowodniły, że noszenie maseczek przez 80% społeczeństwa blokuje zupełnie grypę. W Czechach i Słowacji jest nakaz noszenia maseczek na zewnątrz.
~Cecylia 27-03-2020 20:55
do: ~Michrou (15:39)
To prawda blokując sprzedaż masek po 199 zł zablokowali sprzedaż również tych jednorazowych za 5-6 zł k..tyni !
~oj tam 26-03-2020 13:30
Najlepiej majtki założyć babcine
~GOŚĆ 26-03-2020 14:29
do: ~oj tam (13:30)
to załóż!
~soclib 26-03-2020 13:42
Dziś jest dostawa sprzętu z Chin ,czy uczciwie będzie dzielone czy 30% skręcą dla siebie . Znając uczciwość pisu i włazidupstwo to dla czarnych coś trafi.
~Respiratory dla posłów PIS 26-03-2020 14:02
do: ~soclib (13:42)
Rydzyk ma kilka prywatnych respiratorów, w razie czego, gdyby szpitale nie miały miejsc posłowie PIS będą bezpieczni.
~ 26-03-2020 13:56
Nie!
~soclib 26-03-2020 14:09
Można by było wcześniej wdrożyć przepisy ze Starego Testamentu z Księgi Kapłańskiej 13,2.46
~ 26-03-2020 14:18
do: ~soclib (14:09)
ehh. możesz ludzkim językiem napisać? nie posiadam owego testamentu.
~soclib 26-03-2020 15:05
do: ~ (14:18)
/www.bibliacatolica.com.br/biblia-tysiaclecia/ksiega-kaplanska/13/>>co nie posiadasz Biblii?
~ 26-03-2020 15:35
do: ~soclib (15:05)
Dzięki.
~ 26-03-2020 15:36
do: ~soclib (15:05)
Nie posiadam. Chyba mnie nie ukamienujesz? 🙄
~Nadszyszkownik Wyklęty 26-03-2020 14:16
Musi natychmiast powstać projekt RESPIRATOR + dla ELITY. Z publicznych pieniędzy należy zakupić respiratory dla każdego posła PIS i każdego Księdza Katolickiego. W razie zagrożenie ELITY NARODOWE muszą przetrwać epidemię za wszelką cenę. Należy też dodatkowo przeznaczyć 30 miliardów na TVP celem informowania ludzi o wyborach prezydenckich.
~jprdle 26-03-2020 15:09
Maska dla wirusa,który ma wielkość nanocząsteczki jest taką samą przeszkodą co siatka ogrodowa dla pszczoły.Ale noście je sobie ,podobno placebo też jest skuteczne.
~Cecylia 27-03-2020 21:03
do: ~jprdle (15:09)
Dlatego masz różne maski i ich klasy ochrony te Twoje nanocząsteczki blokuje FPP3 99% i FPP2 95%. Oby tylko w JG nie wybuchła epidemia bo mamy najwiecej marketów na mieszkańców i coraz więcej cebulaków tylko w rękawiczkach klasa ochrony 0,01%!
~marek kanarek 26-03-2020 15:50
hahhahahahhhaahahahahahahahaahahahahahhaahahahahahahahaha W MAJTACH CZY BEZ hahahahahahhahhhaha
~` 26-03-2020 16:11
Tylko buk nam pomoże.
~stanislaw 26-03-2020 16:55
Moja ciotka 11 marca miała kontakt z kimś, u kogo potwierdzili korona wirusa. Miała mieć kwarantanne do dzisiaj. Testu jej nie zrobili, bo nie ma objawów. Dzisiaj jej powiedzieli, że ma kolejne dwa tygodnie kwarantanny, bo nie ma wyniku negatywnego z testu. Ciotka zdenerwowana mówi, że mają jej zrobić. To się dowiedziała, że jest na końcu listy, bo nie ma objawów. Ciekawe czy jej się skończy ta kwarantanna
~marek kanarek 26-03-2020 17:02
do: ~stanislaw (16:55)
Wy ludzie na prawde wierzycie w tego swirusa???
~BRZECHOTNIK 26-03-2020 20:14
do: ~marek kanarek (17:02)
A Ty naprawdę w niego nie wierzysz? Wytłumacz więc dlaczego, według Ciebie, realnie nie istnieje coś co szkodzi ludziom w sposób tak agresywny i lawinowy, jak to się dzieje teraz. Uważasz, że ten wirus nie istnieje w ogóle?
~marek kanarek 26-03-2020 22:45
do: ~BRZECHOTNIK (20:14)
Wyłącz teleogłupiacza, włącz myślenie! Jak mam Ci wyjaśnić coś czego nie widać? Musiałbym wpuścić Cię do mojej głowy, to wtedy zrozumiałbyś dlaczego tak uważam. Zwykła grypa która zbiera swoje żniwo co roku o tej porze. Najpierw trzeba dowiedzieć się jak funkcjonuje ten świat, co jest rzeczywistością a co iluzją, czym lub kim są rządzący, wyjść poza zasłonę systemu jakim jest matrix, po co powstał i po co powstała religia, potem wszystko ułoży się w logiczną całość:)
~Michrou 27-03-2020 15:46
do: ~marek kanarek (22:45)
Ofiary śmiertelne we Włoszech, Stanach i Chinach to wzięły się znikąd? "Włącz myślenie" zazwyczaj powtarzają i..oci bez umiejętności weryfikacji informacji przekonani błędnie o swojej mądrości. Płaską ziemię też uważasz za prawdopodobną opcję? O ile nie ciężko się domyślić po co religie zostały wymyślone, to w zmyśleniu koronawirusa nie ma nikt interesu, bo każdy na nim traci.
~koniował 26-03-2020 17:03
do: ~stanislaw (16:55)
O co ci chodzi? Tusk czeka w Brukseli na test od 12 marca i też nie zrobią bo brak objawów. Robimy testy tak jak w cywilizowanych krajach UE.
~Michrou 27-03-2020 15:50
do: ~koniował (17:03)
60 groszy za wpis? Nie robimy testów jak w cywilizowanych krajach UE, robimy ich zdecydowanie za mało, a na wyniki ludzie którzy jechali PKSem ze zmarłym z powodu koronawirusa kierowcą, czekają już kilka(!) dni. Ostatnio ludzie byli oburzeni, że ktoś na konferencji powiedział Merkel, że w Polsce czeka się na wyniki 8 dni, a ona odpowiedziała "No tak tam u nich jest". Wychodzi na to, że jednak mieli rację. W bodajże Płocku miesza się do badań krew zarażonych i dopiero wtedy robi test na obecność wirusa. Gdy wychodzi pozytywny to pobiera się krew każdemu i bada z osobna. Wszystko przez to, że mamy testów za mało.
~koniował 26-03-2020 17:02
Maseczkę tym z totalnej opozycji chorym na wściekliznę, żeby innych nie zarażali.
~ 28-03-2020 12:57
do: ~koniował (17:02)
koniował ale z ciebie ch.........., a może nie. ty porostu taki jesteś ...wał
~👹 26-03-2020 17:13
Ciemny lud powinien nosić takie maski zawsze!
~xd 26-03-2020 20:31
staruchy maja wyebane... i uj z tym że podłapią wirus i innym go będą sprzedawać...
~Polo 26-03-2020 20:37
Ja mam maskę predatora kupiłem na allegro
~APELUJĘ!!!! APELUJĘ!!!! 26-03-2020 20:58
Niemiecki minister zdrowia zaleca noszenie prostych maseczek kazdemu (specjalistyczne przez personel medyczny), Słowacja nie wpuszcza nikogo bez maseczek, w Azji kazdy nosi.
~xd 26-03-2020 21:23
do: ~APELUJĘ!!!! APELUJĘ!!!! (20:58)
no to jedź do Niemiec
~Michrou 27-03-2020 15:41
do: ~xd (21:23)
Ta sama śpiewka gdy ktoś śmie śmieć powiedzieć, że w p0lsce coś działa nie tak. Jak tak ochoczo wszystkich stąd chcesz wyganiać, to kto cię będzie leczył, budował domy itp?
~Pięknie i Superaśnie 26-03-2020 21:31
Złożone gacie w kostkę z wyciągniętą częściowo gumką, przełożoną przez uszy spełniają rolę niedostępnej dla prostego ludu maseczki. Gacie nie muszą być czyste - maseczka jest wtedy bardziej skuteczna z uwagi na zbitą strukturę włókien.
~ 26-03-2020 22:25
I to jest właśnie myślenie starych bab. Ona ma 80 lat przeżyła komunę to nic jej nie będzie. Ale stary mocher nie rozumie, że ona będąć zarażona i łążąca codziennie na zakupy po 2 bułki będzie zarażąć innych! Boże takich ludzi powinni na siłę barykadować w domu.
~Real 27-03-2020 6:04
Maseczki tak, maseczki nie...., a jest dużo prostsze rozwiązanie, być może trudne dla tych, którym gęba nie zamyka się i muszą gadać. Nie otwierać ust przy ludziach na dworze, w sklepie - 80% zakażeń, oddychać przez nos - 15% zakażeń. W połączeniu z zachowaniem odległości daje to praktycznie 100% bezpieczeństwo. Proste?
~Mis 27-03-2020 6:43
do: ~Real (6:04)
Pewnie ze proste m... A w kubeł i bul, bul......
~Tytus 27-03-2020 14:27
do: ~Real (6:04)
Dobrze mądrego posłuchać.
~Real 27-03-2020 8:09
Przedstawiam prosty sposób dezynfekcji pieczywa, a szczególnie bułek, które są 'nieodzowne' na śniadanie. Nie będę pisał o termometrach - za długo by było. Nastawiamy PUSTĄ mikrofalówkę na 6 minut, tak uzyskujemy temp. ok 75-80 °C. Przy 60 °C koronawirus ginie po 30 min. w temp. 75-80 °C ginie po 5-10 min. (różne dane znalazłem). Wkładamy SZYBKO pieczywo na 10 min. i już, zabiliśmy dziada ;) Ps. po 10 min. temp. w mikrofali spada tylko do 70 °C
~Real 27-03-2020 8:17
do: ~Real (8:09)
Moc mikrofalówki na 800 W.
~Jprle 27-03-2020 12:01
do: ~Real (8:09)
Tja i wyciągasz suchą bułę nadającą się jedynie na bułkę tartą.
~Real 27-03-2020 14:10
do: ~Jprle (12:01)
Po to właśnie najpierw nagrzewasz, a pieczywo wkładasz do wyłączonej już mikrofali na 10 min., prościej się już nie da napisać ;)
~elle 28-03-2020 8:58
do: ~Real (8:09)
Oj,tyle zachodu... Jak ktoś ma gaz,to opalić chleb i bułki nad płomieniem i po sprawie. W górnej części płomienia temperatura najwyższa. Sposób stary .Kiedyś,kiedy pieczywo było w piekarniach podawane łapami bez opakowania, tak się robiło.
~BRZECHOTNIK 27-03-2020 19:18
Nie ma maseczek - to jest fakt. Ale zamiast jęczeć zróbcie coś dla siebie i innych - zacznijcie je szyć sami. W necie wszystko znajdziecie - to nie problem. Maseczki nie muszą być jednorazowe - mogą być wielokrotnego użytku, pod warunkiem, że będą prane w temperaturze powyżej 60 stopni. W każdym domu znajdą się jakieś koszule, piżamy bawełniane, stara pościel itp. Tkanina ma być mniej więcej o gęstości zwykłego bawełnianego T-shirt'a, a takie, znoszone znajdą się w każdym domu. Uważam, że maseczki, okulary i rękawiczki powinni teraz nosić wszyscy, tylko że z rękawiczkami jest znaczniej trudniej sobie poradzić... :/
~minia 17-04-2020 18:07
Jeśli maseczki mają zabezpieczać w dwie strony przed zarażeniem to dlaczego od czwartku nadal są wysokie statystyki zarażeń.Widać że to wszystko nie tak a tym bardziej Andrusiewicz wypowiada się na ulicy mediom bez maseczki.Widać można łamać prawo bo co wolno wojewodzie to nie tobie smrodzie.😷😷😷

Dodaj komentarz

Zaloguj
0/1600

Czytaj również

Copyright © 2002-2020 Highlander's Group