• Niedziela, 25 sierpnia 2019
  • Godz. 15:52
  • Imieniny: Józefa, Luizy, Ludwika
  • Czytających: 8073
  • Zalogowanych: 11
  • Niezalogowany | Zaloguj | Rejestracja

Nie rozbiorą galerii przy Jasnej

Wiadomości: JELENIA GÓRA
Niedziela, 21 lutego 2010, 9:06
Aktualizacja: 9:12
Autor: Angela/tejo
Część z budynków ma już szklane elewacje, w których odbijają się kamienice z przeciwnej strony ulicy Jasnej.
Fot. TEJO
Prokuratura Okręgowa w Legnicy zajęła się doniesieniem szefa jeleniogórskiego oddziału Służby Ochrony Zabytków w sprawie rzekomych nieprawidłowości przy wznoszeniu Pasażu Grodzkiego w Jeleniej Górze.

Stało się tak dlatego, ponieważ inwestor ma swoją siedzibę w Legnicy. – Potwierdzam, że złożyłem zawiadomienie do prokuratury, ale nic więcej w tej sprawie nie powiem. Obecnie prowadzę rozmowy z projektantami. O szczegółach dowiecie się Państwo z czasem – powiedział nam w rozmowie telefonicznej Wojciech Kapałczyński.

Pojawiły się nawet głosy nie wykluczające możliwości rozbiórki budowanej galerii. Takiej możliwości jednak nie będzie, bo – jak podkreśla Halina Wyborska, rzeczniczka inwestora Rank Progress, budowa prowadzona jest zgodnie z prawomocnym pozwoleniem. A tylko w przypadku braku takowego można mówić o samowoli.

Sprawa jest w toku, a przyczyną kontrowersji – jak informowaliśmy – jest wysokość wznoszonego budynku. Zdaniem służb konserwatorskich powinien być on o trzy metry niższy, aby nie stanowił dominanty w sylwecie jeleniogórskiej starówki. Póki co Pasaż Grodzki z dnia na dzień pięknieje. Część z budynków ma już szklane elewacje, w których odbijają się kamienice z przeciwnej strony ulicy Jasnej. Otwarcie galerii zaplanowano na jesień.

Ogłoszenia

Czytaj również

Komentarze (57) Dodaj komentarz

~Tomany 21-02-2010 9:21
No i możecie Pawełka pocałować w .......
~m 21-02-2010 9:32
a co to wogole za porownanie???nowe zdjecie robine z poziomu ulicy a stare z jakiegos dachu-roznica by byla nawet bez galerii
~nik 21-02-2010 10:08
Życzę powodzenia takiej Galerii w której nie ma spożywki, kina ani nawet restauracji.... Kolejny dawny Dom Dziecka na długiej... Galeria ta padnie w czasie a wiem że na miejsce Carrefour stanie nowoczesna galeria z multikinem i restauracjami.. Wcześniej czyli 27 luty otwarcie galerii w Tesco tam chociaż przyciągnie ludzi różnorodność sklepów z kawiarniami i bawialnią a nie wspominając o spożywce!! GALERII A RACZEJ PASAŻOWI GRODZKIEMU ŻYCZĘ POWODZENIA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
~focus 21-02-2010 10:13
Zdjęcia ładne. Proszę o identyczne ujęcia i wtedy się porówna. Oba zostały zrobione pod innym kontem i to wspólczesne jest tendencyjne. Co do samej sprawy jeleniogórzanie uwielbiają się nurzać w nieistniejących aferach , a także rzucac innym kłody pod nogi. Pytanie dlaczego ....? Bo może komuś innemu będzie lepiej niż mnie, a tego większość tubylców nieprzełknie. Krytykanci i aferzyści kielnie w dłoń, łopaty i taczki i pokażcie jak się buduje. :-)
Cień 21-02-2010 10:19
Kontrowersyjny jest ten, który podpisał zgodę na budowę. Jego powinno się zwolnić z pracy, skoro nic nie potrafi.
~ja 21-02-2010 10:21
Podać nazwiska osób odpowiedzialnych do publicznej wiadomości. Niech ludzie wiedzą, którzy nie nadają się do tego co robią i że na stanowisku znaleźli się przez pomyłkę.
~xxxxxx 21-02-2010 10:23
~_Łowca byków 21-02-2010 10:37
~mm 21-02-2010 10:41
Starówka z lat 60 to co ma do tego konserwator zabytków?
~Gość 21-02-2010 10:59
Co, obraził się jakiś panek , bo budowla o nowoczesnym wyglądzie będzie piękniejsza od całej starówki ??? Już przez podobną taktykę jakiś Jeleniogórski inwestor został bankrutem i pozostał po nim pomnik [garaż]. Jakim prawem ten Pan siedzi jeszcze wygodnie na swoim stołeczku ??? przecież na pewno oglądał decyzje o budowie , teraz się obudził , aż żal że mamy takie osoby na stanowiskach !!!!!
~Jeleniogórzanin123 21-02-2010 11:06
Taaaak, niech rozbiorą tylko mają nie zapomnieć, aby zostawić dziurę w ziemi taką jaka była przed budową. Panie Kapałczyński niech lepiej się Pan weźmie za zabytki, które sukcesywnie są rozbierane przez element społeczny. Właśnie przez takich ludzi jak Pan nic się w mieście nie dzieje, bo każda inicjatywa jest zaraz oprotestowywana i szuka się tylko dziury w całym, tak by nic jak zwykle nie robić. Źle, że nowa galeria da pracę wielu ludziom? Będzie więcej podatków wpływało do kasy też źle? Pewnie zaraz odezwą się Ci, którzy będą mówić, że pracy im zabraknie...
~ 21-02-2010 11:18
ratusz rozbierzcie bo pieje
~J@ck 21-02-2010 11:27
Pan Kapałczyński niech się weźmie do roboty i popatrzy na stan innych zabytków .Np. Archiwum na podwalu wygląda jak stara stodoła,albo dawne kino Turysta przy ul.Matejki ,nic się tam nie dzieje i wiele innych ..Tu niech się wykaże nasz wielki konserwator bo na razie najlepiej mu wychodzi konserwacja własnego stołka
~jg 21-02-2010 11:42
Nie buduje się nic w Jel.Górze - to marazm. Buduje się - to ROZEBRAĆ. Czy Was krytykanci całkiem powaliło ?
~ 21-02-2010 11:45
do~m: W OGOLE
~nerwowy 21-02-2010 11:47
a pan Kapalczynski nie widzial wczesniej projektu zanim go zatwierdzili????
~(gość portalu) 21-02-2010 11:54
Jeszcze moje trzy grosze: - faktycznie zdjęcie jest zrobione z innej perspektywy i nawet wydaje mi się, że gdyby fotograf sprzed lat stanął tam, gdzie pan TEJO, widziałby to samo. Na archiwalnym zdjęciu widać, że budynki w tle dominują nad tym z przodu, ale to jakby mniej ważne, bo: - przecież budynki z arkadami to tylko niestarannie odtworzone fasady, a nie żadne zabytki, a panu na stanowisku nie przeszkadzało przez lata klepisko i dziura w ziemi, nie rażą bloki na Kopernika, Drucianej czy Krótkiej lub choćby barak, obok którego stał pan TEJO, pstrykając swoją fotkę.
~ 21-02-2010 11:58
do Jeleniogorzanin,masz racje,a ZABYTEK KLASY O,na ul,Mrocznej to stoi ogryzek osr...,i osz....,i nikt sie tym syfem nie zajmie (konserwator zabytkow)
~M 21-02-2010 12:11
mylśę że cały zapał który wkładany jest w robienie afery wynikającej z czyjegoś błędu, powinien być skierowany na to by dostosować wygląd starówki zgrzybiałej i z opadająca farba do wyglądu galerii...
*piipi* 21-02-2010 12:23
~OJEJ !! ..*fajne miejsce na reklamę !
~etip 21-02-2010 12:31
Nic nie może wystawać ponad kreskę, nic nie może wyglądać choć trochę nowocześniej, żeby nie wyglądało jak miasto tylko jak jakaś wiocha, popatrzcie na Liberec tam można połączyć stare z nowym i wszystko jest O.K. A pana konserwatora zabytków, wsadzić w rakietę i wystrzelić w kosmos, żeby przestał wreszcie mieszać!!!
~_Łowva byków 21-02-2010 13:05
A rączka w nocniczku i tak pozostanie :)
~stanleyowsky35 21-02-2010 13:17
Postawa naszego "megakustosza" wpisuje się w ogólny rys cech polskich. Najłatwiej czepić się bogatego człowieka, który próbuje polączyć własny biznes ze współtworzeniem przestrzeni w mieście. Zwłaszcza jak już wybudował częsciowo to, co przed powstaniem można było obejrzeć na planie i zgłosić zastrzeżenia do projektu. Ale do tego potrzeba wyobraźni, a z tym już trudno.
~ 21-02-2010 13:27
To wszystko to wielka korupcja ręka rękę myje póki to się nie zmieni to cały czas tak będą podejmowane decyzje
~Tomy M. 21-02-2010 15:01
Zdjęcia zrobiono z innej perspektywy... ale w rzeczywistości RÓŻNICA JEST JESZCZE WIĘKSZA!
~zorro 21-02-2010 15:44
Ktoś się pomylił, ktoś nie dopatrzył tylko za ile?
~ 21-02-2010 15:59
do 13:27,nie obrazaj czlowieku akurat pan kapalczynski akurat nie bierze,pod tym wzgledem to nie chyba ale jest najuczciwszym urzedasem
~Lio 21-02-2010 16:09
A dlaczego prokuratura okręgowa z ruskiego miasta Legnicy a nie Jel. Góry...?
~prowokator 21-02-2010 16:55
a nie przyszło komuś z was do głowy, żeby wyburzyć cały plac ratuszowy? zrównać to z ziemią i zasadzić park. tam i tak się nic nie dzieje. miasto umarło. a tak będzie chociaż ładnie i zielono i spokój.
~Heh 21-02-2010 17:03
Jeszcze nie zbudowali,a juz chce burzyć?... Śmieszne to trochę... A rozchodzi się o jakieś głupie pare "cm" Czymś innym by sie zajęli...;p;p;p
~mich 21-02-2010 17:36
A gdzie byl konserwator zabytkow jak budowano koszmary architektoniczne na ul . Kopernika? Pasuja do zabudowy starego miasta jak pięść do nosa.Niech lepiej zadba o to zeby w tych lustrach z" Pasazu Grodzkiego" odbijaly sie pieknie odnowione kamieniczki a nie zaniedbane z odpadajacymi tynkami rudery!!!!!!!
~zuzia~~ 21-02-2010 17:38
A cóż to za PASKUDZTWO !!!!!!! ????
~budować dalej!!! 21-02-2010 18:36
nic nie może być wyższe jak miejski ratusz, bo narusza ROZDYMANE EGO urzędników i radnego Wiklika, który spowodował całą tą zadymę. Budować i to szybko, czekamy na tę galerię.
syrenka 21-02-2010 18:58
...ale problem ..dobudowac trzy metry do ratusza i będzie dalej najwyzszy..
*piipi* 21-02-2010 19:03
~SYRENKA ! ..masz rację ! ..tam będzie mozna urządzi *fajny gołębnik ! ~Hi,.. *ratusz zaoszczędzi ..na poczcie !
~ludek52 21-02-2010 19:47
szkoda gadac co tu sie u nas dzieje !!! za wysoko za nisko, za kolorowo, poprostu ktos dostał za mało kasy przed budową wydał ją i teraz chce wiecej ! nic tylko jg !
diablica 21-02-2010 19:50
będzie o 3 metry więcej sklepów!
~cieplik 21-02-2010 20:21
wszystko i wszystkich krytykują ,a póżniej z tych,parkingów ,ulic,marketów korzystają,gdzie tu logika wyrażania opinji na czyjś temat,czy nie obrażamy kogos co coś robi dla tego miasta,może nie tak jak byśmy chcieli,ale robi
kazimierzp 21-02-2010 21:04
@cień! Decyzja o pozwoleniu na budowę została podpisana zgodnie z wszystkimi wymogami prawa. Trudno zwalniać kogoś, kto robi zgodnie z prawem! @mm! "starówka" ma więcej lat, niektóre budynki są z lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych. Układ urbanistyczny, linie zabudowy, wysokość kwartałów jest wpisana do rejestru zabytków. Dlatego Konserwator Zabytków nie może mieć uwag co się dzieje wewnątrz, ale może mieć zgodnie z obowiązującym prawem uwagi na to co widać z zewnątrz! Takie prawo! @ gość portalu z 11:54! Te wymienione przez Ciebie budynki powstały w latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych kiedy pana Kapałczyńskiego nie było, ba nikt w Jeleniej Górze nie miał nic do gadania co się buduje! Wrocław decydował! Dobrze, że pan Kapałczyński dogadał się z inwestorem, mam nadzieję iż sprawy formalne zostaną dopięte i budowa zostanie dokończona! Urzędnik miejski jest od tego aby przestrzegał prawa i w tym przypadku przestrzegał (jak w wielu innych), a że niektórym się prawo nie podoba! To do twórców prawa! Posłów, Senatorów, Radnych... Kazimierz Piotrowski
~krzysiekM 21-02-2010 21:36
Szkoda,że konserwatorowi zabytków nie przeszkadza stan kamienic przy np. ul Wojska Polskiego
~Do 15.59 i budowac dalej. 21-02-2010 21:57
~do kaziap. 21-02-2010 21:57
Być może wszystko było zgodnie z prawem w ratuszu, chociaż nie chce się wierzyć, że mogły być dwa różne komplety dokumentów. Pan Kapałaczyński trzęsie portkami teraz - dziwnym trafem nie poszedł do prokuratury kiedy bez pozwolenia wyburzono budynek na Kupsza (a to chyba była pańska sprawa?) - kiedy okazało się, że wszystkie ustalenia zajęły mu kilka dni a rzędne w mieście są inne niż u niego. W wydziale, w którym raczy pan pracować panują dziwne stosunki, i hm, nieformalne? nieprofesjonalne? - no jak zwał tak zwał. W każdym razie, ciekawe co powie prokurator i jak się do skargi pana Kapałczyńskiego odniesie i kogo w sprawie przesłucha i czego się dowie?
rymcycymcy 21-02-2010 22:05
Może trzeba podlać pozostałe kamieniczki żeby troszkę urosły ? ;)
~:-) 21-02-2010 22:20
to zrobia taras widokowy z tych 3 metrow :-) , ale paranoja :D dobrze, ze nie 3 metry mnniejsza :P
~_Łowca byków 21-02-2010 22:41
Takie farmazony o działaniu urzędników w Jeleniej Górze zgodnym z prawem to można wciskać, ale ludziom którzy do tej pory nic nie załatwiali w naszym chorym urzędzie. Nie chodzi tutaj bynajmniej o dowód osobisty czy rejestrację samochodu, ale właśnie o sprawy związane z nowymi inwestycjami. To kopanie się z urzędnikami nie znającymi elastyczności podstawowych przepisów i możliwości przypisania do danej sprawy odpowiednich norm prawnych, potrafi zniechęcić do działania najbardziej zapalonych inwestorów. Trzeba mieć fart, aby przeforsować oczywistą możliwość wydania pozytywnej decyzji w sprawie. Długo by o tym pisać, a żeby dokładnie to uczynić należałoby użyć słów uznanych ogólnie za obelżywe i obraźliwe, więc pozostawiam każdemu z osobna, aby sobie dopowiedział pod nosem prawdziwą charakterystykę niezawodności i skuteczności w działaniu pracowników urzędu.
*piipi* 21-02-2010 23:44
~Hi, ..*CYCY ..mysli tylko o *męskich potrzebach !
~jg 22-02-2010 0:33
Czyli któś cóś nie dopatrzył a tera pełne gacie ze strachu ??? Czyżby dokumentacja podpisana bez oglądania ? Inwestor papiery ma i możeta go cmoknąć ! Aż strach wyciągać wnioski, bo adminy nie puszczą, pewnie i tak wytną.
kazimierzp 22-02-2010 7:37
@ z godz. 21:57! Były jedne komplety dokumentacji potwierdzone przez urząd Konserwatora Zabytków. Budynek przy ulicy Kubsza nie był w rejestrze zabytków, nie był na obszarze wpisanym do rejestru zabytków i założeniem o rozbiórce był sprzedany ten teren na przetargu. Nie wymagała więc decyzja uzgodnień z Konserwatorem Zabytków. @22:41! W przypadku pozwoleń na budowę nie ma tzw. "elastyczności przepisów". Ci z urzędników którzy w Polsce usiłowali coś takiego stosować mają, lub mieli problemy ze "służbami'. Jeżeli urzędnik słyszy w telewizji z ust przedstawiciela ABW, że ktoś na pewno wziął łapówkę bo był życzliwy dla interesanta, a w domniemaniu tegoż wysokiego funkcjonariusza nikt nie jest bezinteresowanie życzliwy... To nie dziwcie się, że urzędnicy są tak rygorystycznie nastawieni. Popatrzcie się co się dzieje wokół pozwolenia na budowę wyciągu dla Sobiesiaka w Kotlinie Kłodzkiej. Dano pozwolenie szybko, dzisiaj mówi się że za szybko. Gdyby trzymano się ściśle procedur to ten wyciąg też by powstał, ale parę miesięcy później. Jest "afera" z Sobiesiakiem więc ktoś musi być winny! Widzę nie raz jak ktoś kto nie chce aby coś obok niego powstało doszukuje się różnych pretekstów, aby temu przeszkodzić. Potem gdy sam chce coś postawić to przekonuje urzędników, że takie same zarzuty są nieistotne, albo też ten sąsiad nie może być stroną! Nazwisk takich "inwestorów" nie będę przytaczał!
~Grześ 22-02-2010 8:07
Wszystko co przeczytałem dotąd to prawda. Gdyby kiedyś nie wyburzono w majestacie prawa całej jeleniogórskiej starówki a najważniejsze rynku z podcieniami i ul. Kopernika, można by dyskutować. Ale w tej sytuacji skoro mamy miasto zabytkopodobne, to myślę że za parę lat to o czym dyskutujemy będzie tak wtopione w uliczki że nikt nie pomyśli ile to emocji mieli jeleniogórzanie w trakcie budowy. Będzie tak jak powinno wyglądać stare miasto anno domini 2010. Nie przesadzajmy będzie o.k.
~jg 22-02-2010 10:14
Załatwianie, przepraszam przeprowadzenie postępowania inwestycyjnego należy wszczynać gdy młody człowiek jako tako umie pisać, no powiedzmy gdy jest w szkole średniej, to akurat ukończenie studiów może zbiegnie się z uzyskaniem pozwolenia na budowę . Samo uzyskanie decyzji oddziaływania na środowisko trwa TRZY lata, to wywali każdy biznesplan. Bo przecież protest może złożyć każdy kto ma w tym "interes ?" nawet gdy mieszka np. w Przemyślu. Gdy urzędnik coś załatwi szybko to komisja śledcza, lecz gdy "wyjątkowa skomplikowana sprawa" i trwa długo to komisji nie ma, tak, tak wiem teraz są he, he, odszkodowania . Tam gdzie stroną są państwowe jednostki typu lasy lub ukochane pekape to zegar, co ja piszę - kalendarze nie istnieją. Więc nie dziwcie się zdesperowanym inwestorom, są dwa wyjścia - takie jak przed komisją lub olać inwestycję w tym dziwnym kraju, gdzie strach turystycznie przyjechać lepszą furką , może lepiej przylecieć helikopterem - jego trudniej ukraść.
~do konserwatora 22-02-2010 11:30
A dlaczego wydał Pan pozwolenie na budowę fabryki płytek w Piechowicach. Jakim prawem? Przecież taki klocek całkowicie nie pasuje do otoczenia, najwyższy klocek jest niezgodny z prawem - za wysoki. Tylko słyszałem, nic na ten temat nie wiem, ale rozniosę plotki dalej - podobno ktoś tam nieźle przytulił w zamian za tą decyzję.
~galla 22-02-2010 11:58
a na czym polegalo sie DOGADANIE sie kapalczynskiego z inwestorem -ciekawe
kazimierzp 22-02-2010 16:56
"Dogadanie" się inwestora z Konserwatorem ma polegać na tym, że inwestor obniży, tam gdzie to możliwe, attyki nowych budynków, aby swą wysokością nawiązywały do sąsiednich, istniejących budynków. Następnie inwestor musi uzyskać zamienną decyzję o pozwoleniu na budowę. Taką decyzję uzyska jeżeli to "dogadanie się" jest zgodne z zapisami decyzji o warunkach zabudowy (to nie masło maślane, taki zgodnie z prawem powinien być tok postępowania inwestora i urzędu). Jeżeli cały czas prace były prowadzone zgodnie z wydanym pozwoleniem to zamienną decyzję wyda Prezydent Miasta. Jeżeli inwestor wykonał już coś niezgodnie z wydanym do tej pory pozwoleniem, to Decyzję zamienną będzie musiał wydać Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego jako organ Nadzoru Budowlanego. Takie są wymogi ustawy Prawo Budowlane!
~jugo 22-02-2010 17:11
Ludzie o czym wy piszecie. Gdzie jest poszanowanie prawa. Skoro ma być o trzy metry niżej to tam mósi być. Nie może być tak aby kaqżdy budował jak mu się podoba. Dlaczego popiracie łamanie prawa. Nie popieram rozbiórki, ale nie może się obejść bez dotkliwej kary fiansowej. Pozdrawiam.
~_Łowca byków 23-02-2010 8:03
Trzeba się liczyć z tym, że pewnego dnia o 6:00 rano podjedzie pod wasz dom BMW z ABS, wysiądzie CBA lub ABW, zapuka cichutko kolbą KBKAK do waszych drzwi z napisem K+M+B ....
~mieszkaniec123 26-02-2010 21:29
pierwsza galeria w mieście, czy padnie czy nie, to chociaż spróbuje przetrwać, a my nie będziemy jeździć do Galerii Dominikańskiej do Wrocka tylko kasę zostawimy w Jelonce. Ratusz i tak będzie wyższy. A my chodząc rynkiem i "ulczkami" Starówki będziemy patrzeć pod nogi, żeby się nie potknąć, a nie w górę, by przestraszyć się tymi górującymi trzema metrami. A jeszcze takie drobne pytanko-gdzie był Konserwator Zabytków gdy uzgadniał dokumentację? Pozwolenia na budowę Urząd nie wyda bez uzgodnienia Konserwatora Zabytków jeżeli obiekt znajduje się w strefie ochrony koserwatorskiej. Bielmo oczki przysłoniło w czasie uzgadniania???Teraz kiedy obiekt pod dachem to coś sie nie zgadza???A może specjalny to ruch, by przetrzymać inwestora w niewiedzy , by się zagalopował pod dach, by wyłożył kupę kasy a wtedy go z buta...Też metoda na pewne rzeczy. Może raczej pociągnąć do odpowiedzialności osoby które uzgadniały projekt w biurze Konserwatora... a nie Inwestora który ma prawomocną decyzję
~czechna 27-02-2010 8:49
Znam osobiscie pana Millera( Mullera) i wiem ,że ma głowę na karku, wiec nie popełniłby błedu. Pan Wojciech K. niech zajmie się czymś bardziej pożytecznym, a nie wsłuchuje się w podszepty niektórych naszych radnych, szukających przy byle okazji dziury w całym.

Dodaj komentarz

Zaloguj
0/1600

Czytaj również

Copyright © 2002-2019 Highlander's Group