Sobota, 27 lipca
Imieniny: Julii, Natalii
Czytających: 6623
Zalogowanych: 24
Niezalogowany
Rejestracja | Zaloguj

JELENIA GÓRA: Groteskowo o snobizmie przy świecach

Poniedziałek, 3 października 2011, 7:54
Aktualizacja: 7:54
Autor: Accipiter
JELENIA GÓRA: Groteskowo o snobizmie przy świecach
Fot. Archiwum
Niedzielny, ostatni dzień 41. Jeleniogórskich Spotkań Teatralnych należał do Teatru im. Gerharta Hauptmanna w Żytawie (Zittau). Na Scenie Studyjnej Teatru im. Cypriana Kamila Norwida goście z Niemiec wystawili sztukę „Biesiada u hrabiny Kotłubaj” (Das Gastmahl bei der Gräfin Torremal) na podstawie opowiadania Witolda Gombrowicza w reżyserii Roberta Czechowskiego, dyrektora Lubuskiego Teatru w Zielonej Górze.

W teatralnym holu z daleka słychać bębny. Wchodząc na widownię Sceny Studyjnej Teatru im. Norwida publiczność zostaje zdominowana mroczną, przyciemnioną scenografią, którą wypełnia staroświecka szafa i centralnie usytuowany stół. W gotycko-ekspresjonistycznym nastroju przy zapalonych świecach krwiożercza hrabina Kotłubaj (wielowymiarowa głosowo i aktorsko Natalie Renaud-Claus) zaprasza gości na postny obiad. Przedziwnymi uczestnikami tej mrocznej uczty, gdzie potrawą jest jedynie kalafior, są: Markiza (rysowana charakterystyczną kreską Sabine Krug) oraz Baron (fantastyczny w tej roli Philipp von Schon-Angerer).

Na postnym obiedzie pojawia się także On - narrator (wyraziście rysujący swoją rozpacz David Thomas Pawlak), Bolek Kalafior, syn mieszczańskiej rodziny, przedstawiciel niższych sfer, alter ego Witolda Gombrowicza. Problem w tym, że Kalafior nie jest arystokratą, a jednak imponuje mu takie towarzystwo z wyższej sfery. On dostępuje więc tego zaszczytu i chce dorównać zachowaniem obiadowemu gronu. Tryska wiedzą, gra przed innymi dobrze ułożonego wartościowego człowieka. Lecz pomimo starań pozostaje na zewnątrz owego arystokratycznego konwenansu.

Adaptację młodzieńczego opowiadania dokonaną z klasą i humorem z doskonałym rozpoznaniem Gombrowiczowskiej tematyki pewną ręką poprowadził Robert Czechowski. Kameralna sztuka nic nie gubi z przewrotności oryginału, demaskuje jałowości przyjętych konwencji, pustki celebrowanych zachowań i rytuałów. Demonicznej biesiadzie dopowiada towarzysząca muzyka „na żywo” w wykonaniu Stefana Sieha. Silne wrażenie wywołują kostiumy projektowane przez Elżbietę Terlikowską. Ekspresjonistyczna, perwersyjna i dwuznaczna gra aktorów w zdzieranie kolejnych masek podana została nie jako teatralne danie postne, lecz uczta smaków najwyższej subtelności.

Ogłoszenia

Czytaj również

Komentarze (1)

SKOMENTUJ
Tylko zalogowani użytkownicy mogą komentować ten artykuł. Zaloguj się.

Czytaj również

Sonda

Czy jeździsz koleją?

Oddanych
głosów
692
Tak, często
16%
Czasami
44%
Nigdy
10%
Nie, wolę autobus
2%
Nie, bo mam samochód
28%
 
Głos ulicy
Czy Teatry Uliczne w tym roku się podobały?
 
Warto wiedzieć
Ile wody powinniśmy pić w ciągu doby?
 
Rozmowy Jelonki
Mam nadzieję, że telefon wkrótce zadzwoni
 
Turystyka
Strzecha Akademicka – chwila wytchnienia w drodze na Śnieżkę
 
Ciekawe miejsca
Tylko dla wytrwałych: Karkonosze w 1 dzień
 
Aktualności
Nie chcą więcej imprezy techno
 
Aktualności
Pełnia w Karkonoszach. Czy komuś przeszkadza księżyc?
Copyright © 2002-2024 Highlander's Group