• Niedziela, 17 listopada 2019
  • Godz. 14:07
  • Imieniny: Grzegorza, Salomei, Elżbiety
  • Czytających: 6704
  • Zalogowanych: 11
  • Niezalogowany | Zaloguj | Rejestracja

Bitwa o rogacze

Wiadomości: Jelenia Góra
Środa, 12 lipca 2006, 0:00
Autor: TEJO
Fot. Archiwum
Czy posągi jeleni, które zdobią wejście do dawnych koszar przy ulicy Grunwaldzkiej, zmienią miejsce? Takiej chęci nie ukrywają samorządowcy, którzy chcą to zaproponować Agencji Mienia Wojskowego. Byli żołnierze zamierzają bronić rogaczy jak niepodległości.

O możliwości przeniesienia postumentów doniosło w środę Muzyczne Radio powołując się na wypowiedź prezydenta miasta Józefa Kusiaka. Ten nie wykluczył, że jelenie mogłyby zostać przeniesione i rozdzielone. – Jeden mógłby stanąć w Maciejowej, przy wjeździe do stolicy Karkonoszy, a drugi – na trasie w kierunku do Szklarskiej Poręby – zaproponował prezydent.
Jego zdaniem byłoby to symboliczne przywitanie przyjezdnych i pożegnanie odjeżdżających z Jeleniej Góry.

Nie jest to pierwszy pomysł zmiany lokalizacji pomników symboli dawnego Centrum Szkolenia Radioeletronicznego i wcześniejszej Wyższej Szkoły Oficerskiej, która mieściły się na terenie zlikwidowanej kilka lat temu jednostki wojskowej.
Przeniesienie rzeźb zaproponował ks. prałat pułkownik Andrzej Bokiej, proboszcz parafii garnizonowej pw. Podwyższenia Krzyża Świętego. Zdaniem księdza odpowiednim miejscem dla tych posągów byłyby okolice kościoła garnizonowego, a konkretnie początek śródmiejskiego traktu przy ulicy 1. Maja.

Jednak taka propozycja spotkała się ze stanowczym protestem byłych żołnierzy i pracowników wojskowej szkoły. Dla nich jelenie to symbol koszar i jednostki. Nie dopuszczają możliwości, aby rogacze stały gdzie indziej. Tylko przy bramie na ulicy Grunwaldzkiej. Zdania nie zmienili. Zapowiadają, że będą bronić dotychczasowej lokalizacji pomników.

Teraz pojawił się nowy głos w tej sprawie. Przy okazji 700-lecia dzielnicy Maciejowa o jelenie upomnieli się jej mieszkańcy. Chcą przypomnieć, że pierwotnie to właśnie tam, przy nieistniejącym już dziś pałacu, te rzeźby stały.
Zostały stamtąd zdemontowane w latach 30-tych na polecenie marszałka Hermanna Goeringa, który postanowił dać rzeźby w prezencie oddanym do użytku koszarom wojsk hitlerowskich.
Pałac popadł w kompletną ruinę i w latach 60-tych został rozebrany.

Zdaniem prezydenta Kusiaka o przyszłości pomników powinni zdecydować radni. Być może zainteresują się tym podczas powakacyjnych sesji przed końcem kadencji.

Ogłoszenia

Czytaj również

Komentarze (27) Dodaj komentarz

~luk 12-07-2006 14:28
Jestem za przeniesieniem jeleni. Wjazdy Do JG są zdecydowanie lepszym dla nich miejscem, niż jakaś mało znacząca jednostka wojskowa w mało znaczącym miejscu. Byli żołnierze są BYLI więc co im do tego?!
~rysiuskibi@interia.pl 12-07-2006 14:37
Jelenie powinny wrocic skad przyszly.Naleza sie prawowitym wlasciciela i nie powinno byc o nie wojny.Popieram mieszkancow Maciejowej.Pozdrawiam wszystkich mieszkancow tej dzielnicy.
~Archi 12-07-2006 14:59
Mi też sie podoba pomysł przeniesienia Jeleni. Chciałbym zauważyć, że nie tylko żołnierze już są byli ale również jednostka. Uważam tylko, iż nie powinno się ich rodzielać. Niech stoją obydwa na wjeździe do Jeleniej Góry, jeden z jednej strony, a drugi z drugiej. Jak by je jeszcze podświetlić - pięknie by to wyglądało. Konieczny byłby również monitoring jelonków, ale wydaje mi się, iż nie jest to jakiś olbrzymi koszt! Dlatego mówię tak, Niech Jelenie witają przybyszów!
~anorw 12-07-2006 15:31
Moim skromnym zdaniem, jelenie rzeczywiście powinny być przeniesione, w miejsce bardziej reprezentatywne ! Tam (czyt. przy koszarach), są prawie nie widoczne. Również nie powinne być "ukryte" w Maciejowej, jelenie bowiem, nie są własnością Maciejowej, czy byłego Centrum Szkolenia Radioeletronicznego, tylko całej Jeleniej Góry ! Dlatego proponuję, by o losach zdecydowali radni, lecz może już radni nowej kadencji. Można również zrobić referendum, np. w Nowinach Jeleniogórskich, by poznać opinię wszystkich mieszkańców naszego miasra.
~kazimierzp 12-07-2006 15:55
Pałac w Maciejowej popadał już w ruinę za czasów niemieckich! Jelenie podarował jednostce Hermann Goering więc raczej do tych tradycji trudno żołnierzowi polskiemu powinno się odwoływać. Nie mam nic do mieszkanców Maciejowej, bedą popierał każdy ich rozsadny pomysł, ale pamiętam artykuły w prasie sprzed kilkudziesięciu laty jak to opisywano fakty bezczeszczenia zwłok i grobów byłych właścicieli pałacu w Maciejowej i tychże jeleni przez młodych mieszkańców Maciejowej. Kiedy to wywlekano zwłoki z trumien złozonych w mauzoleum w parku (stoi tam zaraz za miejscem gdzie był pałac) i zjeżdżanie na trumnach po stoku górki. Tak więc dobrze, że powoli wraca się do tradycji miejsc w których się żyje, ale bardzo trudno powiazać i ponaprawiać to co się nieprzemyslanym działaniem poniszczyło. Reasumując: jestem za pozostawieniem jeleni na Podchorążych. Tu się (mimo chaniebnych poczatków) one najtrwalej wpisały w pejzaż Jeleniej Góry. W dodatku te dwa jelenie najlepiej wygladają jak są razem, pojedynczo bedą wygladały raczej głupio i smutno!;-) Co do dawnej jednoski: przenoszą się tam rózne instytucje (Kolegium Karkonoskie, powiat ziemski, archiwum państwowe, Izba skarbowa), tworzy się osiedle i nic nie stoi na przeszkodzie aby wejścia na ten teren dalej strzegły dwa jelenie!
~kao 12-07-2006 16:17
Jelenie powinny zostać. Są gdzie są odkad pamietam, dobrze się prezentują i całkowicie popieram protest żołnierzy!
~Kazio 12-07-2006 16:27
Jeżeli można......Jelenie jako symbol Jeleniej powinny być zagospodarowane z okazji 900 lecia grodu-to już niedługo.Ponieważ to Król Polski Bolesław Krzywousty w pogoni za nimi "znalazł"miejsce na miasto,przeto Wzgórze Jego imienia lub sasiednie po Helikonie,po uprzednim uporzadowaniu,byłoby wskazane.Może ogłosić konkurs?Achtung-na złomiarzy!
~realista 12-07-2006 16:31
jasne, monitoring.. i jeszcze niech podlacza pod nampiecie :P tyle lat staly i jakos nikt im nic nie zrobil..
~przezorny 12-07-2006 16:34
Pytanie do przedmówców: Znając ciągoty "prywatyzacyjne" niektóreych mieszkańców tego grodu pytam, czy równie tak chętnie zadeklarujecie jakieś kwoty z własnej kieszeni na zapewnienie bezpieczeństwa tych rzeźb? Łatwo pokrzykiwać, lecz co powiecie, gdy spełnienie Waszych wniosków doprowadzi do dewastacji lub kradzieży tych symbolicznych dla miasta rzeźb z nowego miejsca? Przecież nawet całe mosty kolejowe giną (prywatyzują się)!
~ilko 12-07-2006 18:37
tak jasne przenieść,bo ksiądz tak powiedział .
~ZwiAsTuN 12-07-2006 19:51
Kolejny artykuł gdzie czytam ze cos zostalo w latach 60-tych rozebrane :( :( ehhh . A co do Jelonków to skoro staly tam tyle casu to dlaczego teraz je przenosic ? a moze jak za lat 60-tych rozebrac i zmielić ? Choć przyznaje ze w inym miejscu mogloby je podziwiac wieksze grono odwiedzających Nasze miasto. A moze to tylko kolejny glupi pomysl prezydenta przed wyborami ?
~Autohton 12-07-2006 20:02
Jeżeli Maciejowiczanie oddadzą rozkradziony przez siebie materiał i odbudują pałac to można im te jelenie za darmo przekazać. A puki co to niech lepiej zostaną gdzie są, bo i one w Maciejowej zaraz popadną w ruinę albo na złom.
~Mathew 12-07-2006 20:31
Ludzie dajcie spokój JELENIOM niechaj pozostana tam gdzie są. One naprawde wspaniale się wkomponowały w krajobraz, a poza tym uszanujmy pamięć o żołnierzach, którzy byli słuchaczami, studentami i wykładowcami w Centrum oni równiez dodawali swego czasu Naszemu Miastu kolorytu. Szkoda, że z garnizonu Jelenia Góra pozostał tylko Kościół Garnizonowy.
~Stashek stashek@centrum.cz 12-07-2006 21:51
W sumie to fakt, że szkoda ich w tamtym miejscu- rzeczywiscie są mało widoczne. Przy wjazdach do Miasta- pomysł niby fajny, ale zostalyby szybko zdewastowane, a szkoda ich. Przy kościele garnizonowym- tam budują tam pomnik, więc po co następny? Jedyne sensowne miejsce, to wejście na Plac Ratuszowy od strony ul. Długiej- tam, w kulturalnym miejscu, przy BWA, prezentowałyby się, moim zdaniem, znakomicie. One są jakby stworzone do tamtego miejsca- "pilnowałyby" wejścia na Plac a przy tym łatwo byloby ich upilnować :) Poza tym kiedyś już były tam rzeźby- "ludzie z żelaza" i tworzyły sporą atrakcję... Co Wy na to?
~Maura 12-07-2006 22:01
NIE rozdzielać ich! Mają być razem!
~GAB'S 12-07-2006 23:01
JAK RADNI ZAMOCZA RACZKI W JELENIACH TO NIC Z TEGO NIE WYJDZIE. LEPIEJ ABY MIESZKANCY SIE WYPOWIEDZIELI I ZADECYDOWALI CO Z JELENIAMI ZROBIC. POZATYM PLAC RATUSZOWY NIEZLY POMYSL POPIERAM. ROGATKI MIASTA? JELENIE TYLKO DWA A ROGATKI Z KAZDEJ STRONY SWIATA WIEC? MOZE LEPIEJ NIECH ZOSTANA TAM GDZIE SA.
~L. Geringer 12-07-2006 23:50
Jelenie winny być wysiedlone do Niemiec, bo to deutsche Hirsche. Zanim Ziomkostwo się o nie upomni.
~Maciejowiak 13-07-2006 9:18
A może przyjemne z pożytecznym. Dwa Jelenie na wysokich cokołach (złomiarze nie wlezą) podświetlone, po obu stronach wjazdu do Jeleniej w Maciejowej.Byłoby to dosyć oryginalne przywitanie turystów. A propos Maciejowej, jako mieszkaniec dzielnicy nie zauważyłem jakiejś ogromnej chęci wśród mieszkańców do zagarnięcia jelonków.
~bezradny 13-07-2006 9:21
radni to niech decyduja o swoim majatku,a nie niemieckim
~D3 KORAL 13-07-2006 11:20
I po co je ruszać już komuś przeszkadzają?? Uważam że tam powinny zostać. PRzecież można zrobić jeszcze kilka jeleni i postawić na każdym wjeździe do jeleniej góry przecież moze byc więcej niż dwa jelonki. Koszt jednego jelonka spokojnie można zamknąć w 2.000 zł przecież patrząc na wydatki miasto to nie dużo ale wiadomo jak każdy wydatek wiąże się z podwojeniem stawki i zagarnięciem jej do własniej kieszenie. MOŻNA ZROBIĆ JESZCZE KILKA JELEN A TAMTE ZOSTAWIĆ!!
~Julka 13-07-2006 11:51
nie wytrzymam komu przeszkadza ze jelenie stoja tam gdzie stoja na siłę szuka się atrakcji naszego miasta radni to niech zajmą się basenami w Cieplicach, targowiskiem przy Kilinskiego, zamknietym parkingiem przy Solnej, tMłynówka i całym tym brudem i smrodem w miescie nie bedę wymieniała dalej bo lista byłaby długa pewnie najłatwiej zając się tym co najprostsze to i tak dobrze że bednych jeleni złomiarze już nie rozebrali bo pewnie jakby stały na szumnych jeleniogórskich rogatach to pewnie by sie tak stało niech sami sobie rogi doprawią i staną przy wjeżdzie do Jeleniej Góry może na Zgorzeleckiej..... mam pomysł a może by je tak postawić pod wieżą widokowa - popularnym Grzybkiem nikt by nie widział jak sie palą ze wstydu z włodarzy miasta strzegłyby wieży na której zagospodarowanie też nikt nie ma pomysłu i nie mówmy tu o atrakcjach naszego miasta bo jelenie atrakcją są same w sobie nawet tam gdzie teraz stoją no może jeszcze atrakcją są rosnące jak grzyby po deszczu niby-markety
~Nicle 13-07-2006 13:59
Popieram Cię Julka ale pewnie wszystko skończy się na gadaniu w Naszym mieście zawsze na obietnicach się kończy przed wyborami. A jelenie nich będą tam gdzie są.
~rysiuskibi@interia.pl 13-07-2006 15:27
Julka,teraz Cie popieram i jestem za tym aby tam zostaly.Pozdrawiam.
~Mieszkaniec 13-07-2006 15:28
Jak mozna bylo dopuscic do tego ze minister obrony byl z Jeleniej i zlikwidowal koszary! Teraz to sobie remontuje palace.... Paulinum, Kliczkow, Wojanow za grube miliony zlotych... Panie ministrze za co te remonty, skad te miliony zlotych!? zgroza....
~kazimierzp 14-07-2006 0:13
Do Mieszkańca! Co ma minister do prywatnych właścicieli którzy sobie kupili te wymienione pałace i je remontują? Wiem kto jest właścicielem tychże i nie jest to zaden polityk! Co do likwidacji koszar! Pod tą likwidacją podpisały się wszystkie siły w ówczesnym Sejmie (dzisiejsze: PO, PiS, SLD, PSL, PD, LPR, Samoobrona - pełny konsensus). Dlatego żaden polityk jakiegokolwiek ugrupowania nie może zwalac winy na kogokolwiek!
~Kong 14-07-2006 1:12
jak likwodowano koszary to nikt sie nie zastanowil nad jeleniami,mysle ze powinny dalej "pilnowac" historii Jeleniej Gory z ul. Grunwaldzkiej. Z grugiej jednak strony, moze postawic je jednak przed kolejnym nowym supermarketem w nwszym miescie???
~marek 14-07-2006 6:35
Nasi samorzadowcy, a szczególnie prezydent nie maja się czym zajmować? Czy wszystko trzeba zmieniać? Na przedmieściach jelenie zostaną zdewastowane przez złomiarzy-to pewne!! Ksiądz Bokiej niech sie lepiej zajmie sprawami swojej parafii. Przed kościołem garnizonowym jeszcze tylko brakuje jeleni!! Jestem temu zdecydowanie przeciwny. Czy pazerność kleru musi sie także przejawiac w takiej postaci? ZOSTAWCIE TE FIGURY TAM GDZIE SĄ!!!!

Dodaj komentarz

Zaloguj
0/1600

Czytaj również

Copyright © 2002-2019 Highlander's Group