• Niedziela, 15 września 2019
  • Godz. 16:29
  • Imieniny: Albina, Nikodema, Marii
  • Czytających: 6048
  • Zalogowanych: 11
  • Niezalogowany | Zaloguj | Rejestracja

Radny chce upamiętnić synagogę

Wiadomości: Jelenia Góra
Czwartek, 22 sierpnia 2019, 11:45
Aktualizacja: Poniedziałek, 26 sierpnia 2019, 6:14
Autor: Przemek Kaczałko
Fot. Przemek Kaczałko
Zwracam się z prośbą o wmurowanie pamiątkowej tablicy w miejscu, gdzie stała jeleniogórska synagoga, spalona przez nazistów podczas Nocy Kryształowej z 9 na 10 listopada 1938 roku – apeluje do prezydenta Jeleniej Góry radny Rafał Szymański.

W pobliżu zniszczono również synagogi w miastach: Breslau, Brukenberg, Gottesburg, Strriegau i Trebnitz. W całej Rzeszy tej nocy zginęło z rąk nazistów 91 Żydów, spalono 171 synagog, zniszczono 7500 sklepów należących do Żydów, zdemolowano 171 domów mieszkalnych, zbezczeszczono prawie wszystkie kirkuty (cmentarze żydowskie), osadzono w obozach koncentracyjnych 26 tysięcy Żydów - argumentuje radny, który uzyskał mandat z listy Prawa i Sprawiedliwości, a obecnie jest wiceprzewodniczącym Rady Miejskiej, z poparciem klubu Koalicji Obywatelskiej (PO).

Zważywszy, że Jelenia Góra od lat kultywuje pamięć o dawnych mieszkańcach, wydaje się niezbędnym upamiętnienie również 146 członków społeczności żydowskiej zamieszkałych w przedwojennym Hirschbergu. Możemy dokonać tego poprzez wmurowanie tablicy pamiątkowej lub wyznaczenie zarysu fundamentów synagogi, jak uczyniono to na przykład w Rawiczu. Przedsięwzięcie można sfinansować ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, składając wniosek do programów na rok 2020. Jestem przekonany, że przywrócenie pamięci tych, którym nazistowski reżim odmówił prawa do życia, będzie wartościowe zarówno dla interesujących się historią mieszkańców Jeleniej Góry, jak i turystów odwiedzających nasze miasto - dodał R. Szymański.

Pomysł byłego polityka PiS spotkał się ze zrozumieniem i akceptacją prezydenta miasta.

Uważam, że ten pomysł warty jest zastanowienia się. Powinniśmy pamiętać o tych, którzy byli tu przed nami, a szczególnie tych, którzy musieli swoje życie poświęcić - powiedział Jerzy Łużniak, prezydent Jeleniej Góry. - To ciekawy pomysł i rozważymy, w jaki sposób to zrobić. Realizacja w przyszłym roku, bo trzeba mieć zgodę Rady Miejskiej. Jak już chcemy to zrobić, to zróbmy to z dużym uhonorowaniem - dodał polityk samorządowy PO.

Twoja reakcja na artykuł?

27
49%
Cieszy
3
5%
Dziwi
0
0%
Nudzi
1
2%
Smuci
6
11%
Złości
18
33%
Przeraża

Ogłoszenia

Czytaj również

Komentarze (70) Dodaj komentarz

~Janusek 22-08-2019 12:19
A jak tam drodzy moi ustawa 447? Zapłacicie naszymi pieniędzmi? Jak to będzie? My będziemy stawiać pomniki i muzea , tablice ale to za mało. Gdzie pieniążki?
~kościelny 23-08-2019 14:20
do: ~Janusek (12:19)
A jak tam się mają wieczne rekompensaty wypłacane od lat kościołowi katolickiemu?Jak tam się mają miliardy złotych przeznaczane na czarną sektę?
~ 22-08-2019 12:32
Kto to byli ci "naziści", jacyś przybysze z innego wymiaru, którzy okupowali Niemcy w latach 30. i 40. XX wieku, a Niemcy tylko ich rozkazy wykonywali? Niektórzy boją się używać określeń "Niemieccy naziści", "Niemiecki nazistowski reżim", czyżby poprawność polityczna nie pozwalała !?. Poprawność polityczna, która coraz częściej wiąże języki, żeby tylko nie urazić Niemców i nie przypominać im ich win i zbrodni z czasów II Wojny Światowej i lat 30. XX wieku. Jeśli ta tablica będzie to napis na niej też będzie poprawny politycznie i będzie na niej napisane, że synagoga została spalona przez jakichś anonimowych nazistów czy zgodnie z całą prawdą, że przez niemieckich nazistów?!
~Real 23-08-2019 11:12
do: ~ (12:32)
Masz rację, może jakiś historyk mnie poprawi, w 1938 r. JG zamieszkiwali Niemcy. Pytanie, czy synagogę spalili miejscowi mieszkańcy, Niemcy, czy może przyjechała grupa tajemniczych nazistów z Berlina... Marsa? ;)
~tom 23-08-2019 12:20
do: ~ (12:32)
Synagogi nie spalili niemieccy komuniści, ani chadecy, ani socjaldemokraci ani członkowie partii chłopskiej. A podkreślanie ,, niemieckiego,, charakteru nie ma sensu, bo większość wie, że Hirschberg był w Rzeszy. Część Niemców siedziała /albo już nie/ w obozach koncentracyjnych. Na NSDAP głosowało w porywach do 37% Niemców. A w sprawie upamiętnienia: Pierwsi byli Żydzi, my byliśmy drudzy w kolejce. My i Żydzi jesteśmy po tej samej stronie drutów...
~ 23-08-2019 13:37
do: ~tom (12:20)
W " porywach " to głosowało na NSDAP 44 % NIEMCÓW !!! Nie NAZISTÓW !!!
~Gość 23-08-2019 19:05
do: ~tom (12:20)
Na NSDAP w Hirschbergu głosowało znacznie więcej niż 37 procent obywateli. Co ta ziemia ma takiego, ze przyciąga brunatną albo czerwoną...
~sajmon 23-08-2019 22:01
do: ~tom (12:20)
Hmmm... Myślę że podkreślenie że to byli Niemcy jest dość istotne :) Właśnie ze względu na turystów :) Bywając często w stanach rozmawiając z ludźmi jestem często zniesmaczony :( Sporo ludzi myśli że obozy śmierci były polskie :( Gdy mówi się o nazistach tylko nie wiadomo czy mowa o włoskich, holenderskich a może o niemieckich :( A zawsze znajdzie się głupek co pomyśli będąc w Polsce że to Polacy byli :(
~ 23-08-2019 22:08
do: ~tom (12:20)
Podkreślanie niemieckiego charakteru nie ma sensu? Co ty masz w głowie człowieku!? To idąc twoim tokiem rozumowania może nie ma sensu podkreślać, że 1 września 1939 roku napadły na Polskę i zaczęły II Wojnę Światową nazistowskie Niemcy, tylko wystarczy mówić i pisać, że na Polskę napadli jacyś anonimowi naziści!? Zresztą, takie teksty o napaści na nas wyłącznie nazistów nie Niemców są już niestety coraz częściej wypowiadane, co dziwne i niezrozumiałe dla mnie również przez niektórych polskich polityków. Zgroza co ta poprawność polityczna wyprawia z umysłowymi niektórych ludzi.
~Wieńczysław 24-08-2019 22:46
do: ~tom (12:20)
Określenie "nazizm"/"naziści" zostało stworzone po wojnie i dzisiaj przyczynia się w dużej mierze do zaciemnienia prawdy historycznej o tym, kim tak naprawdę ci źli ludzie byli. Członkowie i sympatycy NSDAP określali się politycznie jako "narodowi socjaliści" (co dzisiaj brzmiałoby równie bezsensownie), a na potrzeby propagandowe mówili o narodzie niemieckim jako o "prawdziwych Niemcach". Synagogę w JG spalili więc Niemcy, zagorzali zwolennicy Hitlera, aczkolwiek pamiętajmy o kilku faktach: 1. Hitler miał znaczne, wcale niewymuszone, poparcie społeczeństwa, a także Noc Kryształowa nie budziła większych protestów owych "prawdziwych Niemców". Nie znaczy to, że wszyscy Niemcy to popierali, ale jakoś niewiele zrobili, by to szaleństwo powstrzymać. 2. Znaczna część załóg obozów koncentracyjnych oraz żołnierzy Wehrmachtu dokonujący zbrodni wojennych to nie byli ani członkowie i sympatycy NSDAP, ani nawet Niemcy - często byli to np. zwykli, przeciętni Austriacy. Ale to oczywiście nie w Hirschbergu i nie w 1938. Myślę, że ponieważ współcześni Niemcy rzadko są świadomi swojej historii, taka tablica powinna mówić po prostu o "Niemcach" i wtedy będzie miała pewien walor edukacyjny.
~sajmon 24-08-2019 23:39
do: ~Wieńczysław (22:46)
Hmmm... Bardzo ładnie i mądrze napisane :) Pełna zgoda :) Aż miło się czytało :) dopinguję do dalszego komentowania :) Wedle zasady że mądrego to i warto posłuchać :)
~Wilma 25-08-2019 17:22
do: ~ (13:37)
Teraz ~40% Polków głosuje na PiS. Czy to znaczy, że naród polski jest za PiS-em, czy że na PiS głosują zwolennicy PiS-u? To tak per analogiam. ;)
~Wieńczysław 26-08-2019 13:12
do: ~Wilma (17:22)
Analogia ta nie jest trafiona, gdyż wśród tych pozostałych 60% wyborców jest bardzo wielu, którzy stanowczo sprzeciwiają się rządom PiS-u, natomiast wśród 60% tych, którzy nie głosowali na NSDAP było bardzo niewielu tych (lub wcale ich nie było), którzy protestowali przeciwko prześladowaniom Żydów, mordowaniu ich oraz niszczeniu ich sklepów. Poza tym przypomnę słowa jakiegoś działacza PO z Gdańska: "zaczęło się od złego słowa Polaka przeciwko innemu narodowi". No to Polaka, czy np. zwolennika sanacji albo endecji?
~Karol 27-08-2019 15:39
do: ~Wilma (17:22)
Tak gwoli ścisłości to 40 % biorących udział w głosowaniu
~tom 31-08-2019 11:00
do: ~ (22:08)
Podkreślenie niemieckiego charakteru miasta Hisrschberg nie ma sensu, bo to jest oczywiste. A określenie nazistowski ,choćby i ukute po wojnie, oznacza to samo: narodowy socjalizm, niemiecki faszyzm.... czy może w ogóle ludzi, którzy lubią mieć uzasadnienie dla nienawidzenia innych ludzi.
~Teoretyk absurdu 4-09-2019 20:28
do: ~ (13:37)
Mieli nóż na gardle więc nie mieli wyjścia.
~nie do wiary 22-08-2019 13:57
Jelenia to istny fenomen.Mieszkają tu tysiące potomków ofiar Wołynia i nigdzie,przenigdzie ani nawet w nazwie najmniejszej ulicy nie upamiętnia się tych 80 tys. pomordowanych rodaków.A tu mistrz wyskakuje z upamiętnieniem synagogi.Nie mówię że to źle, ale czy nie należy najpierw zacząć od upamiętniania swoich rodaków a potem zająć się innymi nacjami.
~ 22-08-2019 14:30
do: ~nie do wiary (13:57)
Nigdzie? To rusz swój tyłek i wyjdź z domu. Zobacz jak się nazywa skwer przy fontannie na Wojska Polskiego/Wolności. Potem wróć i napisz nam tutaj. Skwer Lwowski i Orląt Lwowskich też jest. Wypadałoby znać swoje miasto, zanim się takie głośne tezy rzuci publicznie.
~ 22-08-2019 15:53
do: ~ (14:30)
Jełopie niedorozwinięty chodzi konkretnie o słowa Ofiary Wołynia nie o żadne Orlęta i inne ukryte niedomówienia gdzie prawie nikt nie rozumie o co chodzi.
~ 22-08-2019 16:23
do: ~ (15:53)
Kulturę widzę z domu wyniosłeś. To słownictwo mamusi, czy tatusia?
~ 22-08-2019 17:33
do: ~ (16:23)
Ja tylko mam uczulenie na potomków ukrów z akcji wisła takich jak ty.taka 5 kolumna z polskim obywatelstwem jątrząca w komentarzach.
~ 22-08-2019 18:30
do: ~ (17:33)
Niezłe paranoje. Nawet nie znasz mojego imienia, a wiesz, skąd moja rodzina pochodzi. Pomyliłeś się o jakieś 600 kilometrów.
~Po 23-08-2019 7:25
do: ~ (16:23)
To żart chyba. Chcą nam pół kraju zabrać a my będziemy tablice im stawiać.
~sajmon 23-08-2019 22:40
do: ~nie do wiary (13:57)
Hmmm... Raczej tablice pamiątkowe stawia się w miejscach zdarzeń :) Wiem do czego pijesz :) Do tego pomnika co chcieli nam za grubą kasę wcisnąć :) Moim zdaniem niema tu u nas czego upamiętniać :( Oni zginęli tam nie tutaj :) Może się mylę ale co mi tam jak ktoś chce to niech robi tylko niech nie domaga się od miasta wydzielenia działki pod pomniki :)
~eco 22-08-2019 14:18
No to ja proponuję wmurowanie tablicy pamiątkowej w fasadę budynku przy ul. Bankowej. Tam, gdzie mieszkała Hanna Reitsh. Zapewne była świadkiem tych wydarzeń.
~ 22-08-2019 14:31
do: ~eco (14:18)
Jasne, a jej umiłowanemu guru Adolfowi Hitlerowi postawmy pomnik naprzeciwko jej domu przy Bankowej. Miejsce jak znalazł.
~Ot, tyle 22-08-2019 14:46
Nie ma zakątka na Ziemi, w którym "naród przeklęty" nie domagałby się upamiętniania swojej tam obecności. Teraz chodzi tylko o zwrot nieruchomości.
~Neo 22-08-2019 21:16
do: ~Ot, tyle (14:46)
W czasie wojny stanęliśmy po złej stronie.
~Złamany uj. 22-08-2019 15:13
Na czole niech sobie umieści tą tablicę.
~Amon 22-08-2019 15:26
Wyprowadzam się stąd.
~macin 23-08-2019 12:59
do: ~Amon (15:26)
Zabieraj Szymańskiego z tabliczką
~wer 22-08-2019 15:41
Szymański! Co z tobą nie tak? Jesteś Polakiem? Masz mózg? A może po prostu się tanio sprzedajesz...
komentarz usunięty
~ 22-08-2019 16:14
odpowiedź na usunięty komentarz
Chyba nie na czasie jesteś? On przecież od niedawna znowu jest PO właściwej stronie mocy, choć na razie niby niezależny, ale to najprawdopodobniej tylko kwestia czasu, kiedy PO przygarnie go pod swoje skrzydła i znowu, bo przecież już kiedyś należał do Platformy.
~DJ 22-08-2019 16:01
Posunięcie czysto koniunkturalne. Wpisuje się radny w modną teraz retorykę. Żeby tak oni wszyscy byli wrażliwi na los Nas czyli Polaków.
~Mieszkaniec 22-08-2019 16:17
Panie Szymanski postaw sobie tablice w swoim ogrodku i poleruj szmatką... won z jeleniej z pamiatkami semickimi!!!
~` 22-08-2019 16:34
Niemiecki rząd podjął właśnie decyzję, aby wypłacać dodatkowe świadczenia pieniężne (po kilkaset euro miesięcznie) dla ok. 5 tys. Żydów, którzy ocaleli z Holocaustu, a obecnie mieszkają w Izraelu. O decyzji w tej osobiście poinformował premier Izraela Benjamin Netanyahu. Powstaje pytanie - dlaczego na podobne dodatkowe świadczenia nie mogą liczyć Polacy, którzy ocaleli z Zagłady? Dlaczego tacy ludzie jak Winicjusz Natoniewski, którzy cudem przeżyli niemieckie pacyfikacje doznając przy tym potwornych obrażeń, nie są godni takich świadczeń?
~ 22-08-2019 22:31
do: ~` (16:34)
Gdzie konkretnie mozna o tej decyzji przeczytac i kiedy to sie stalo.Sledze prase i TV niemiecka i nic nie zauwazylem.
~h 22-08-2019 16:40
Szymański weź się do pracy mieszkańcy już dostali wyższe rachunki za wodę ,śmieci,czynsze od nowego roku podatek od nieruchomości a tu z jakąś tabliczką wyskakujesz. Chcesz poświęcić swoją dietę radnego za jeden msc zamów tabliczkę i przykręcić .Takie proste.
~goj 22-08-2019 17:17
może oddajcie naszym starszym braciom w wierze kamienice(najlepiej wszystkie),a nasze będą ulice
~antypisiorstwo społeczne 22-08-2019 17:36
A niech ten pisiorski ……….. s...………. z takimi pomysłami. Mało debilom lizania zadków katabasom, jeszcze będą inne religie rozpowszechniać! Ten "radny" to powsinoga żyjący bez sensu, więc chce zaistnieć choćby idiotyzmem.
~ 22-08-2019 18:31
do: ~antypisiorstwo społeczne (17:36)
Zaktualizuj dane. Szymański zmienił front i działa pod skrzydłami PO. I to już od dawna.
~mmmmm 22-08-2019 18:48
możesz sobie kanalio stawiać synagogi w Izraelu i upamietniac szykują nam ci z pod gwiAZDY WIELKĄ KARADZIEŻ ONI TYLKO MYŚLA JKAK BY TU PASOŻYCIĆ NA NARODACH
~Leoncjo 22-08-2019 20:17
Pan radny oczywiście oczadział. Ale jemu od dawna nie wiadomo o co chodzi. Pobyt dłuższy na słońcu nie sprzyja inwencji twórczej. Ale co tam, trzeba pojątrzyć co nieco. Szkoda słów. A swoją drogą to nijaki Szewach Weiss (nota bene odznaczony przez Dudę Orderem Orła Białego) w sprawie zapłaty z tytułu Ustawy 447 powiedział w TV : "Skoro Wy nie macie takich pieniędzy na spłatę roszczeń to my wam pożyczymy ...." ZGROZA !!!
~ 22-08-2019 21:47
Dobry pomysł popieram. Pamiętajmy o naszych STARSZYCH BRACIACH W WIERZE - za Janem Pawłem II.
~ 22-08-2019 22:15
Nigdy nie byłem fanem Pana Szymańskiego ale tu mnie miło zaskoczył. Dobry pomysł ważny jeśli chodzi o młodych mieszkańców żeby wiedzieli jak wyglądała historia naszego miasta,o rzezi wołyńskiej,powstaniu warszawskim a również o bitwie pod lLenino,przesiedlenia Łemków itd.
~Schengen 22-08-2019 23:46
Co by nie zrobił... Macicę Pamiętamy Rafałku wyklęty cudownie ogarnięty...
~ 23-08-2019 13:47
do: ~Schengen (23:46)
Najgorsi są neofici. Szkodzą obu stronom. Mam nadzieję, że zaszkodzą w sumie najbardziej sobie. Nowa partia wykorzysta go jako papier toaletowy,. Użyje i ...
~soclib 23-08-2019 5:36
Inicjatywa chwalebna ,Tylko w kraju antysemickim, nastawionym wrogo do wszystkiego co nie znane będzie ciężko . Ostatnie doniesienia ze świata napawają obawą że historia może się powtórzyć, ;;http://www.listyznaszegosadu.pl/brunatna-fala/piec-naglalwkalw-pokazuje-antysemickie-incydenty-na-calym-swiecie-analiza.
~DJ 23-08-2019 10:32
do: ~soclib (5:36)
Taa, wszyscy źli tylko mieszkańcy państwa w Palestynie dobrzy, wspaniali i sympatyczni, jedyni sprawiedliwi wśród narodów świata. Pewnie dlatego wszystko im się należy.
~Real 23-08-2019 10:34
do: ~soclib (5:36)
Aj waj, a gdzie Ty wyczytałeś, że tablicę pamiątkową będzie ciężko postawić?
~ 23-08-2019 5:52
Im większy prymityw, tym większy rasista i antysemita. POLSKA KRAJEM RASISTOWSKIM. Gdyby doszło do jakiejś zawieruchy to autorzy tych wpisów staliby w pierwszym szeregu PRAWDZIWYCH RYCERZY POLSKOŚCI Z JEDWABNEGO I KIELC. A SZMALCOWNICTWEM, też by nie pogardziliby.
~Real 23-08-2019 10:37
do: ~ (5:52)
...A jakiej narodowości Ty jesteś?
~ 23-08-2019 13:43
do: ~Real (10:37)
Może on z ... Przedsiębiorstwo Holokaust – hasło obrazujące tezę, iż zinstytucjonalizowana pamięć o Zagładzie Żydów w pewnym stopniu zaczęła być wykorzystywana do zdobywania środków finansowych przez osoby niepokrzywdzone bezpośrednio przez zbrodnie nazistowskie. Jako pierwszy terminu tego użył amerykański naukowiec pochodzenia żydowskiego Norman Finkelstein.
~ 23-08-2019 8:11
Pan Radny sprowokował i udało mu się. Pan Radny lubi zdaje się poruszać różne tematy tylko po to aby o nim pisano. Po aborcji, muzułmanach, ateistach i Kanclerz Merkel to kolejna bzdura w jego wykonaniu. Zachowuje się jak poseł a jest Radnym Jeleniej Góry, który lubi wychodzić przed szereg; tym razem nawet przed samego Rabina Wrocławia :-)))))
~zaboberek 23-08-2019 9:22
Jak to jest?My Polacy,chcielibyśmy aby nasz kraj,nasza Ojczyzna była honorowana we wszystkich krajach świata.Dlaczego tego przywileju odmawiamy innym nacjom?Nie wiem,czy ze strony p.Szymańskiego,to jest czysty koniunkturalizm ,ale moim zdaniem to dobry pomysł.
~Real 23-08-2019 10:35
do: ~zaboberek (9:22)
Aj waj, a kto odmówił 'przywileju postawienia tablicy'?
~jj 23-08-2019 9:32
Starczy tablic i pomników. Czas iść do przodu.
~zwykla_baba 23-08-2019 10:49
Tylko tablicę 🤔 Lepiej synagogę lub meczet wybudować np przy ul Kilińskiego 🤮
~soclib 23-08-2019 14:15
do: ~zwykla_baba (10:49)
Synagogi nie będzie ale meczet za naście lat będzie chyba że rząd będzie inny i polactwo przestanie chlać .
~Lechujarek 23-08-2019 10:51
Przypominam że żydzi mają w d.... tablice..... oni chcą od nas 300 mld dolarów za utracone mienie..... :) tak!!! zapoznajcie się z amerykańską ustawą 447 i listem do Mika Pompeo od amerykańskiego Senatu który wymaga od niego aby nas ponaglał i wywierał nacisk kiedy będziemy płacić..... Nasz Rząd milczy w tej sprawie...
~Real 23-08-2019 10:56
Żołnierz Kedywu AK pochodzenia żydowskiego Stanisław Aronson, który przeżył i wyemigrował do Palestyny - 'W Izraelu nastroje antypolskie to jest norma...Potem wojna i to, że w Polsce Żydzi zostali zgładzeni, w dodatku przecież nie tylko polscy Żydzi, ale też ci z Europy... Tutaj, w Izraelu, nikt właściwie nie wiedział o tym, że Polacy też ginęli z rąk Niemców, że była walka, powstanie warszawskie, opór. Nikt tego nie opowiadał...Z kolei powszechna była wiedza, że prawie wszyscy polscy Żydzi zginęli! To jak to? Jak to było możliwe? Polska nie miała żadnego PR-u, nawet Wałęsa tego nie przełamał, kiedy był w Izraelu w latach dziewięćdziesiątych. Dopiero prezydent Chaim Herzog głośno powiedział, że Polacy też byli ofiarami, że dzielnie walczyli na wszystkich frontach! Kiedy wspominałem o walce Polaków, znajomi pukali się w czoło, że to jakieś bajki... Więcej: tuż po wojnie ocalali Żydzi z Polski byli tutaj podejrzani. Ich także dotykał ten, powiedzmy, "antypolonizm": przeżyli, czyli może jakoś się dogadali z Niemcami? Może donosili? Może przetrwali za pieniądze płacone Polakom, a nie wiadomo, jak te pieniądze zdobyli? Gdy mówiłem, że wojnę przeżyłem w Polsce i nie byłem w obozie, patrzyli dziwnie. Gdy mówiłem, że byłem w AK, słyszałem: "Antysemita!". I to nie znikło, nie poprawiło się.'
~mmmmm 23-08-2019 11:58
prezydent Andrzej Duda mógł podjąć podczas wizyty w USA w czerwcu. – To jest kardynalna sprawa, którą Duda powinien się zajmować, bo jeżeli dojdzie do tego, że Polska będzie musiała oddawać majątki bezspadkowe, utracone, które Niemcy rozwalili podczas II wojny światowej, to nas nigdy na to nie będzie stać i możemy ogłosić bankructwo – podkreślił Cejrowski w rozmowie z Andrzejem Rudnikiem. Dalej komentatorzy analizowali jakie stanowisko powinna zająć Polska, jeśli temat roszczeń zostanie podniesiony podczas wizyty prezydenta Donalda Trumpa w Warszawie (na przełomie sierpnia i września). – Duda powinien powiedzieć w tej sprawie coś innego: Panie Trump zastosujemy przepisy dokładnie takie same jak są w Ameryce i identyczne jak są w Izraelu. Kiedy w Izrael albo Ameryce umiera ktoś i nie ma potomków, to jego majątek przepada na rzecz państwa – tłumaczył Cejrowski. – Gdyby Polak umarł bezpotomnie w Ameryce, to jego majątek nie przechodzi na dom Polonii amerykańskiej, tylko na skarb państwa – dodał podróżnik. 220. żydowsy poplecznicy.filosemici już wydają kasę którą prubują ukraśc Polakom
~soclib 23-08-2019 14:13
do: ~mmmmm (11:58)
Dlatego polaczki nie dostaną wiz do usra aby nie odziedziczyć majątku po polonusach gorolach.
~jude 23-08-2019 12:52
Szymański a tobie to się czasem sufit na głowę nie zawalił?
~Molibden 23-08-2019 14:15
jeszcze bedziemy musieli zaplacic za zburzenie tej synagogi
~Markiz 23-08-2019 15:53
Do autora: Breslau, Brukenberg, Gottesburg, Strriegau i Trebnitz, nie ma takich miast obecnie!!! Informuje pana autora tego artykułu, że obowiązuje ustawa o języku polskim.
~PL 23-08-2019 19:47
Chwała Wielkiej Polsce
~ 24-08-2019 10:54
a kiedy zostanie wmurowana tablica ku pamięci ofiar sowieckiej okupacji Polski oraz tablica o współczesnych ofiarach zbrodni dokonywanych na Chrześcijanach? Czyż to nie w J.Górze po 2 wojnie światowej sowieci otworzyli szkołę dla ich sędziów, którzy po pół rocznym szkoleniu wyruszali w Polskę,by skazywać według ruskich praw polskich patriotów na katorgę i na śmierć? W.
~ 24-08-2019 10:58
Papież Polak-Jan Paweł II powiedział-brońcie krzyża,i miał rację,trzeba bronić i krzyża i polskości,zwłaszcza tu,na Dolnym Śląsku,bo Niemiec nie pogodził się z tym,że jest tutaj Polska. W.
~ 24-08-2019 11:10
ale za tę tablicę to powinni zapłacić oczywiście Niemcy. Albo y powinni odbudować na swój koszt nową synagogę w J.Górze-niech naprawiają to,co zniszczyli.

Dodaj komentarz

Zaloguj
0/1600

Czytaj również

Copyright © 2002-2019 Highlander's Group