Niedziela, 20 września
Imieniny: Eustachego, Filipiny
Czytających: 6120
Zalogowanych: 4
Niezalogowany
Rejestracja | Zaloguj

Być albo nie być dla terapii uzależnionych

Wiadomości: JELENIA GÓRA
Czwartek, 7 stycznia 2010, 10:03
Aktualizacja: 10:04
Autor: Angela
Fot. TEJO
Czy Monar dostanie od miasta pomieszczenia po byłej przychodni Doktor, w której miał zostać otwarty dzienny oddział dla alkoholików? Miało się to wyjaśnić z końcem minionego roku. Tymczasem w sprawie nic nie wiadomo: otwarcie oddziału zostało zawieszone. Bez pomieszczeń placówka nie może złożyć wniosku do NFZ o przyznanie środków na leczenie.

Początkowo władze miasta zapewniały, że Poradnia Profilaktyki i Terapii Uzależnień Monar w Jeleniej Górze otrzyma część pomieszczeń po byłej przychodni Doktor, która zwolniła lokal w październiku 2009 roku. Obecnie mimo, że dla Monaru liczy się każdy dzień, sprawa pozostaje w zawieszeniu.

– Liczyliśmy na to, że jakaś wiążącą decyzję w tej sprawie otrzymamy do końca roku, jednak jak na razie nie mamy na ten temat żadnej informacji – mówi Józef Leśniak. – Tymczasem odpowiedź, czy otrzymamy te pomieszczenia po byłej poradni Doktor lub ich część jest potrzebą chwili, ponieważ zgłaszają się do nas osoby po krótkiej namiastce terapii, które wymagają dalszej intensywnej terapii, aby trwale zaleczyć uzależnienie od alkoholu.

– W tym celu chcieliśmy stworzyć dla nich oddział dzienny. Na razie nie możemy go uruchomić. Dopiero kiedy będziemy mieli pomieszczenia, możemy się intensywnie starać o podpisanie kontraktu z Narodowym Funduszem Zdrowia. W tej chwili jesteśmy w zawieszeniu. Nie wiemy, co dalej, a czas jest dla nas cenny, bo teraz jest jeszcze możliwość wystąpienia do Narodowego Funduszu Zdrowia o rozpisanie konkursu. Z każdym dniem będzie nam coraz trudniej pozyskać te pieniądze. Poza tym są duże mrozy i obecnie ogrzewamy tą sąsiednią przychodnię z własnych środków, których nikt nam zapewne nie zrefunduje – dodaje J. Leśniak.

Połowę z nich planowano przeznaczyć na inne cele, o których mówić początkowo nie chciano. Już wiadomo, że część pomieszczeń miałby zająć Karkonoski Sejmik Osób Niepełnosprawnych. Czy tak się jednak stanie, nie wiadomo. Faktem jest, że jeśli miasto nie przekaże chociażby połowy pomieszczeń Monarowi, uruchomienie oddziału dziennego dla osób uzależnionych od alkoholu będzie niemożliwe.

Gdybyśmy chcieli oddział uruchamiać w innej placówce, w której nie mieściły się kiedyś zakłady opieki medycznej, musielibyśmy mieć windy, podjazdy, odpowiednio dostosowane centralne ogrzewanie czy w podłogi, które łączą się ze ścianami bezszczelinowo. Pochłonęłoby to wielkie koszty na dostosowanie siedziby do wymogów sanitarno-epidemiologicznych określonych przez rozporządzenie ministra zdrowia, Urząd Wojewódzki we Wrocławiu i Narodowy Fundusz Zdrowia – mówi Józef Leśniak.

W byłej poradni Doktor takiego wymogu nie ma, bo byłe placówki służby zdrowia mają pięcioletni okres dostosowawczy, co jest z czasem przedłużane. Dawałoby nam to możliwość otworzenia oddział dziennego praktycznie bez żadnych przygotowań.

A co na to wszytko prezydent Marek Obrębalski?
- Jeszcze nie zapadły w tej sprawie decyzje, cały czas rozpatrujemy możliwość ulokowania tam Karkonoskiego Sejmiku Osób Niepełnosprawnych, który dzieliłby te pomieszczenia z Monarem, który już tam funkcjonuje – mówi Marek Obrębalski. Będziemy starać się, by te kwestie rozstrzygnąć jak najszybciej. Decyzja zapadnie jeszcze w styczniu.

Ogłoszenia

Czytaj również

Komentarze (26) Dodaj komentarz

~XXX 7-01-2010 11:09
moze jeszcze dac tym pijusom i narkomana Hotel i kase na zagospodarowanie , az mnie nosi zeby samo stowazyszenie uzaleznien musialo akurat w tym miejscu sie miescic , co niema gdzie pomiescic tych darmozjadow czy to ja czy inni uczciwi ludzie karza im pic , czy ćpac bo jakos sobie nie przypominam zebym kogos do pica namawial kazdy ma swoj rozum i wie co robi wiec o co tyle krzyku , ja musze pracowac na tych darmozjadow i wiecznie dawac im na utrzymanie , a co ja jestem matka zbawicielka
~sowa 7-01-2010 11:13
W tej kwesti "Czy powinien?"nie powinno sie stawiac zadnego znaku zapytania ,to jest obowiazkiem by powstal .
~ 7-01-2010 11:46
Wiadomo, ze trzeba ubolewac nad tym, ze uzaleznienie w ogole istenieje i ze sa ludzie, ktorzy poszli tak daleko (legalizacja haszyszu klania sie!).Ale fakt jest taki, ze oni istnieja i trzeba cos z tym zrobic.Jestescie przeciez katolikami, jak was katechizm uczyl? ze trzeba pomagac...nie mozna liczyc na to, ze rozpuszcza sie w powietrzu. Trzeba ich leczyc.A ci, ktorzy sa dobrowolnie w takich osrodkach nie sa niebezpieczni. Gorsi sa menele w klatkach schodowych na pieknym Zabobrzu.
~mm 7-01-2010 12:04
DO XXX ROZUMEK TO MASZ S
~hala 7-01-2010 12:24
każdy powinien mieć szanse wyjść z nałogu,dobrze że chcą się zmienić i trzeba im w tym pomóc.Nie rozumiem samolubów co myślą tylko o sobie,przecież te pieniądze pójdą na co innego jak nie na pomoc dla zagubionych ludzi.Bardzo popieram akcje brawo.
~olo 7-01-2010 13:38
gonić MONAR jak najdalej ! Jak nie mają kasy na kupno to nie będą mieli na utrzymanie, remonty itd. Po jakimś czasie doprowadzą budynek do kompletnej ruiny i bedą wołać o nowy !!!!!! Gonić szkodników gonić
~mm 7-01-2010 14:16
DO XXX ROZUMEK TO MASZ S
~ 7-01-2010 14:26
do olo: masz szczescie, ze w twojej rodzinie nie ma takich uzaleznionych. Inaczej bys tu wtedy spiewal.Na calym swiecie sa osrodki, ludzi wyciaga sie z nalogow, a w Polsce jak zwykle negatywne glosy. Ale sa to glosy bardzo prymitywnych ludzi. Nie przejmujmy sie.Jestes zdania, ze tych ludzi nalezy zostawic samych sobie? nie pomagac? niech "zdychaja"? Glupis, czlowieku. Takie postepowanie jest spolecznie szkodliwe.Przez nalogi szerzy sie przestepczosc oraz choroby a takze nieszczescia rodzacych sie dzieci.Nie ma innego sposobu: trzeba leczyc.Na calym swiecie glowili sie o wiele madrzejsi ludzie nad tym dylematem.I wszyscy sa zdania, ze takie osrodki musza istniec, chocby dla garstki, ktora chce z nalogu wyjsc. Prymitywny komentarz z twojej strony. Ale coz sie dziwic...haszysz chca legalizowac, a Monar gonic....jakiez to idiotyczne.
~lekarz miejski 7-01-2010 15:13
jeden szkodnik z drugim wsiądzie do autobusu i zarazi ajds albo świnską grypą wszystkich, a tamci następnych i jelenia góra będzie ciezko żałować, że wpuściła narkomanów do miasta. gonić szkodników gonić !
~ 7-01-2010 15:19
Motto MONARU : " pozwol, abym mial wiare w siebie i blizniego". Co to znaczy "gonic Monar"? to znaczy pozamykac osrodki? Czy przegonic terapeutow, psychiatrow, lekarzy, ktorzy pracuja dla Monaru? czy moze pogonic uzaleznionych na ksiezyc? tak sie nie da. Ona sa wsrod nas-czy chcemy, czy nie.Jesli zostawic ich z nalogiem, to bedzie jeszcze gorzej dla spoleczenstwa.Beda rodzic dzieci, zakazac chorobami (HIV!), krasc, aby zdobyc narkotyk.Trzeba ich leczyc, nie ma innej rady. Potraktuj to jako "zlo konieczne" i nie pisz bzdur, jakis tam olo, bo nie masz pojecia.
~ 7-01-2010 16:00
...jaki glupi komentarz o 15: 13....czemu TACY ludzie o TAKICH pogladach nie sa izolowani? zarazaja przeciez swoja glupota.....
Cień 7-01-2010 16:11
Leczyć się powinno, ale nie w takim miejscu, to powinny być jakieś samodzielne obozy, daleko od cywilizacji, tak żeby pacjent sam zapewnił sobie wyżywienie, opał. Dzięki pracy i odizolowaniu, leczenie jest skuteczne i tańsze, a nie spotkania grupowe, tym bardziej, że w tym budynku mieszkają ludzie, którzy mają już dosyć widoków zapijaczonych ludzi, tak jak i ja. Najchętniej bym wysłał ich do kamieniołomów, to szybko zapomnieliby o alkoholu.
~clown 7-01-2010 18:39
To prawda, że każdy powinien mieć szansę. Ale jedną. To z naszych pieniędzy narkomani i alkoholicy leczą się kilka-kilkunastokrotnie, przerażająca część wraca do nałogu. Ma prawo się to nie podobać, i mi się właśnie nie podoba. Pzdr
~aqa 7-01-2010 18:39
Ludzie o czym Wy piszecie?? Czy placówkę tego typu utożsamiacie tylko z pijanym czy naćpanym krzyczącym na sąsiadów gościem? Tam przychodzą też NORMALNI tzn ci którzy maja depresję, których ktoś bliski ma problem z używkami. Tam przychodzą Ci co szukają pomocy! U psychiatry w szpitalu miałam czekać 3 m-ce na termin w MONARze znalazłam ją od ręki. I w takiej sytuacji stanęłam nie tylko ja ale mnóstwo osób Po to ma powstać oddział dzienny by można było zająć się chorymi na depresję a nie faszerować w nich leki i następny proszę. By rodzice, małżonkowie i dzieci uzależnionych nie poddawały się choremu ale umieli walczyć z jego uzależnieniem. Ja jestem za i to bardzo i nie na zadupiu ale w miejscu dostępnym dla wszystkich, by każdy mógł skorzystać z pomocy a nie czekać na nią 3 miesiące - gdybym czekała te 3m to raczej już bym nie poszła na wizytę tylko dyndała na sznureczku w ciemnym lasku
~bartek jg 7-01-2010 20:41
Kiedy czytam te komentarze to żałość mnie ogarnia.....dla tych którzy piszą te BREDNIE. Zwłaszcza kolega xxx -on potrzebuje chyba poradni psychiatrycznej.Główną cześć kasy na takie ośrodki płacą czynni alkoholicy bo kasa jest z akcyzy na alkohol.Sam jestem alkoholikiem TRZEŹWIEJĄCYM i prawdopodobnie gdyby nie podobne ośrodki z których skorzystałem 12 lat temu pewnie by mnie nie było...ale jestem i normalnie już teraz mogę funkcjonować wśród was "normalnych "ludzi.Inni też chcą żyć ,a samemu nie mają szans.Trzeba im pomóc...tym którzy tej pomocy potrzebują.
~hala 7-01-2010 20:56
do olo sam jesteś szkodnikiem do kwadratu d...l PUSTY JAK BUT
~bartek jg 7-01-2010 21:09
Kiedy czytam te komentarze to żałość mnie ogarnia.....dla tych którzy piszą te BREDNIE. Zwłaszcza kolega xxx -on potrzebuje chyba poradni psychiatrycznej.Główną cześć kasy na takie ośrodki płacą czynni alkoholicy bo kasa jest z akcyzy na alkohol.Sam jestem alkoholikiem TRZEŹWIEJĄCYM i prawdopodobnie gdyby nie podobne ośrodki z których skorzystałem 12 lat temu pewnie by mnie nie było...ale jestem i normalnie już teraz mogę funkcjonować wśród was "normalnych "ludzi.Inni też chcą żyć ,a samemu nie mają szans.Trzeba im pomóc...tym którzy tej pomocy potrzebują.
~ 7-01-2010 22:06
do XXX- nie popieram cpania i chlania ale to sa chorzy ludzie tak jak Ty chory jestes na ortografie byki walisz jakbys byl pijany lub nacpany
~olo do olo 7-01-2010 22:09
nie masz racji a wjakim stanie jest ten budynek teraz czyzby nalogowcy go zdewastowali ?,pomysl zanim napiszesz
~olo do olo 7-01-2010 22:13
cd.a szpital w cieplicach to cpuny,alkoholicy,lekomani,palacze(tez uzaleznienie),ZDEWASTOWALI???????????????
~SARBLE 7-01-2010 23:43
Do tych wszystkich,którzy myślą jak XXX. Wy nawet nie wiecie o czym piszecie, kogo i co oceniacie.Praktycznie powinno się Was,także zaliczyć do ludzi uzależnionych/ale od nienawiści/. Człowiek uzależniony,to nie zawsze jest tylko ten,który jest już na przysłowiowym "dnie".Jeżeli sobie z tego nie zdajecie sprawy,to wiedzcie,że w większości są to również ludzie aktywni zawodowo, wykształceni ,ludzie na stanowiskach, ludzie wspaniali,życzliwi i pomocni,ale w pewnym momencie życia,z najróżnorodniejszych powodów zatraceni w nałogu. To jest choroba i niestety,to jest także dramat ich rodzin,bliskich.A my jako społeczeństwo musimy podać im rękę,aby mogli wyjść na prostą,ale już bez nałogu. Jeszcze do XXX -dzisiaj, za tydzień,rok możesz być trzeźwy/wa, ale nie wiadomo-chwila załamania,nieprzewidziana sytuacja życiowa i może też będzie Tobie potrzebna taka pomoc.Nie życzę oczywiście tego nikomu,ale miejcie LUDZIE oczy i serca otwarte na ludzkie nieszczęścia.
~YYY 8-01-2010 9:54
Oczywiście Monar jest potrzebny tylko czy w tym miejscu??? To piękny dom i szkoda żeby popadł w ruinę. A jest przecież poradnia w Cieplicach...
~pysio 8-01-2010 10:57
wiecie czytam te komentarze i widzę że częściowo i jedni i drudzy maja rację. Ci którzy mówią żeby pozamykać i wygnać też mają częściowo rację i zanim rozlegnie się krzyk to wyjaśniam czemu. Z pomocy tego ośrodka w większości korzystają niestety ludzie którzy nie chcą się tak naprawdę leczyć a jedynie otrzymać zaświadczenie że się leczą. Z takim zaświadczeniem idą do MOPS i dostają zapomogi .... za które dalej chleją. Braknie to znów udają że się leczą i tak się kółko kreci. Nie dziwię się że Ci którzy chcieliby skorzystać naprawdę z leczenia i mają wiarę w to że sie uda przez działania tamtych "kolesi" są źle postrzegani. Nie dziwi też bunt społeczny ... bo nas wszystkich wnerwiają wyrzucane pieniądze w błoto. Swoja droga to uważam że rzeczywiście nieźle byłoby znaleźć jakąś ciężką pracę fizyczną dla tych osób aby nie myślały o nałogu a jedynie o wypoczynku to pewnie by poskutkowało najbardziej. Co do przychodni to jestem za niech będzie bo jest potrzebna ale oddział chyba lepiej by się sprawdził gdzieś z dala od ludzi a nie koniecznie w pobliżu centrum ... ale to tylko moje zdanie
~bartek jg 8-01-2010 13:46
Kiedy czytam te komentarze to żałość mnie ogarnia.....dla tych którzy piszą te BREDNIE. Zwłaszcza kolega xxx -on potrzebuje chyba poradni psychiatrycznej.Główną cześć kasy na takie ośrodki płacą czynni alkoholicy bo kasa jest z akcyzy na alkohol.Sam jestem alkoholikiem TRZEŹWIEJĄCYM i prawdopodobnie gdyby nie podobne ośrodki z których skorzystałem 12 lat temu pewnie by mnie nie było...ale jestem i normalnie już teraz mogę funkcjonować wśród was "normalnych "ludzi.Inni też chcą żyć ,a samemu nie mają szans.Trzeba im pomóc...tym którzy tej pomocy potrzebują.
~ech 9-01-2010 7:44
Na szczęście alkoholizm jest uznany za chorobę i ludziom uzależnionym należy się pomoc Państwa,bo czytając niektóre komentarze domyślam się,że co niektórzy najchętniej pobudowaliby dla narkomanów i alkoholików getta, jak za Niemca.Nie dziwi mnie to,że jesteśmy uznawani jako naród mało tolerancyjny.Czasem żałuję, że urodziłem się Polakiem...
~ 9-01-2010 12:03
Popieram komentarz ech: Polska jest krajem, w ktorym tepi sie wszystkich "innych" : gejow, innowiercow, czarnoskorych, alkoholikow, obcokrajowcow.Tolerancja ZERO. Nie znam takiego drugiego kraju-a znam wiele, duzo podrozuje.Tak juz jest. Chwala wszystkim uzaleznionym, ze idziecie w kierunku trzezwosci. Trzymam za was kciuki, podziwiam i mam wielki szacunek. Tak trzymajcie!

Dodaj komentarz

Zaloguj
0/1600

Czytaj również

Copyright © 2002-2020 Highlander's Group