Sobota, 7 września
Imieniny: Domosławy, Reginy
Czytających: 14731
Zalogowanych: 60
Niezalogowany
Rejestracja | Zaloguj

Jelenia Góra: 40 lat minęło…od premiery Norwida w „Norwidzie”

Czwartek, 19 września 2013, 8:36
Aktualizacja: Wtorek, 24 września 2013, 9:50
Autor: Elster
Jelenia Góra: 40 lat minęło…od premiery Norwida w „Norwidzie”
Fot. Archiwum Teatru
Dzisiaj (19 września, czwartek) mija 40 lat od chwili jeleniogórskiej premiery „Pierścienia wielkiej damy, czyli ex–machina Durejko” Cypriana Kamila Norwida, inaugurującej działalność Sceny Studyjnej Teatru im. Norwida, a wówczas Teatru Dolnośląskiego. To pierwsza realizacja autorstwa Norwida w historii jeleniogórskiego teatru.

Cyprian Kamil Norwid, wybitny polski poeta, pisarz i dramaturg, żył w latach 1821-1883. Chronologicznie mógłby więc być uważany za wszechstronnego artystę (był także rysownikiem i tłumaczem) epoki romantyzmu. Ale jego twórczość została rzeczywiście doceniona dopiero w XX wieku.
„Pierścień wielkiej damy”, nazywany „białą tragedią”, inaugurował działalność Sceny Studyjnej Teatru Dolnośląskiego, a dziś Teatru im. Norwida. Spektakl okazał się pierwszą premierą sztuki na podstawie Norwida. I był znaczącym debiutem reżyserskim Grzegorza Mrówczyńskiego, wówczas studenta Wydziału Reżyserii PWST w Warszawie. Janina Jankowska zagrała hrabinę Marię Harrys, Krzysztof Kursa wystąpił w roli biednego Maka-Yksa, dalekiego krewnego męża hrabiny (tę rolę zamiennie grał także reżyser Grzegorz Mrówczyński), a Zuzanna Łozińska, pierwsza w historii dyrektorka jeleniogórskiego teatru, wcieliła się w postać odźwiernej - Salome.

Rok później, wieloletnia dyrektorka i kierowniczka artystyczna Alina Obidniak wybrała na patrona teatru właśnie Cypriana Kamila Norwida. Władze zaakceptowały ten wybór, 17 kwietnia 1974 r. Teatr Dolnośląski przemianowano na Teatr im. Cypriana Norwida.

W 1975 r. w Teatrze im. Norwida powstało widowisko „Kleopatra i Cezar”, oparte na norwidowskim dramacie o losach tragicznej miłości królowej Egiptu Kleopatry VII zwanej Wielką i rzymskiego konsula Juliusza Cezara, według scenariusza opracowanego przez Grzegorza Mrówczyńskiego i w jego reżyserii. Spektakl odniósł sukces na I Opolskich Konfrontacjach Teatralnych, gdzie Mrówczyński odebrał nagrodę za reżyserię.

Za czasów dyrektowania Aliny Obidniak w jeleniogórskim teatrze zrealizowano potem jeszcze trzy przedstawienia wg Norwida. W repertuarze znalazły się więc: „Moja ojczyzna” w reż. Ireny Dudzińskiej (1982), „Pielgrzym” w reż. Tomasza Łukasiaka (1982) oraz „Wanda” w reż. Mirosława Kocura (1987). W maju 1983 r. zorganizowano Norwidowską Sesję Naukową.

Natomiast sama Alina Obidniak na Scenie Studyjnej wyreżyserowała cztery spektakle w formie montażu: „Śpiewam miłosny rym...” (1982), następnie poetycki traktat o sztuce „Promethidion” (1988) oraz – już pod rządami Andrzeja Bubienia - „Norwid” (1995) i 15 lat później – za dyrekcji Bogdana Kocy - „Sztukmistrz. Norwid o Polsce. Norwid o Polakach. Norwid o sztuce” (2010).

W tym roku, 24 września (we wtorek), w 192. rocznicę urodzin swojego patrona, w foyer Teatru im. Norwida zostanie otwarta wystawa poświęcona wszystkim wymienionym powyżej realizacjom na jeleniogórskiej scenie, oparta na archiwalnych afiszach i zdjęciach ze zbiorów archiwum teatru. Wystawie towarzyszyć będzie wykład profesora Janusza Deglera, historyka teatru i witkacologa, który w okresie dyrekcji Aliny Obidniak w Teatrze im. Norwida pełnił funkcję kierownika literackiego.

30 września (w poniedziałek) na afiszu tegorocznej 43. edycji Jeleniogórskich Spotkań Teatralnych w Teatrze im. Norwida znalazł się „Norwid Blues. Recital Natalii Sikory”, przygotowany przez Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana w Warszawie. Natalia Sikora, aktorka Teatru Polskiego w Warszawie i wokalistka o pełnym emocji głosie, wraz z zespołem zaprezentuje utwory z poezją Norwida. Większość muzyki skomponował Grzegorz Kwiecień – gitarzysta zespołu Magmen, część utworów jest autorstwa Natalii Sikory i Piotra Proniuka. Kompozycje pochodzą z płyty „Absurdustra – próba Norwida” Sikora Proniuk Duo.

Ogłoszenia

Czytaj również

SKOMENTUJ
Tylko zalogowani użytkownicy mogą komentować ten artykuł. Zaloguj się.

Czytaj również

Sonda

Czy Don Kichot powinien pozostać tam gdzie jest, czy lepiej przenieść go gdzieś do centrum?

Oddanych
głosów
316
Powinien zostać, gdzie jest
53%
Lepiej przenieść Don Kichota gdzieś do centrum
47%
 
Głos ulicy
Czy Teatry Uliczne w tym roku się podobały?
 
Warto wiedzieć
Klęska zachodu. Dlaczego nie radzą sobie z imigrantami?
Rozmowy Jelonki
Czy trzeba się bać upałów?
 
Aktualności
Ruszyły koncerty w Filharmonii
 
Kultura
Narodowe czytanie w Jeleniej Górze
 
Aktualności
Dożynki w Jeżowie Sudeckim
 
Aktualności
Na trasę ruszyli o 2 w nocy
Copyright © 2002-2024 Highlander's Group