Sobota, 24 października
Imieniny: Marcina, Rafała, Antoniego
Czytających: 3024
Zalogowanych: 2
Niezalogowany
Rejestracja | Zaloguj

Wraca pomysł łączenia muzeów

Wiadomości: Jelenia Góra
Poniedziałek, 21 września 2020, 9:33
Aktualizacja: 9:38
Autor: Przemek Kaczałko
Fot. Przemek Kaczałko
Muzeum Przyrodnicze w Cieplicach i Muzeum Miejskie "Dom Gerharta Hauptmanna" w Jagniątkowie mają być połączone... Do pomysłu z poprzedniej kadencji samorządowej wraca następca Marcina Zawiły, Jerzy Łużniak. Sesja Rady Miejskiej Jeleniej Góry, na której będzie rozpatrywany powyższy projekt - odbędzie się 23 września br. W tej sprawie list otwarty wystosował radny Hubert Papaj, który prezentujemy poniżej. To kolejna sesja, która ma się odbyć w trybie korespondencyjnym, a więc bez większego rozgłosu...

Drogie Koleżanki i Koledzy Radni

Chciałbym się z Wami podzielić pewnym pomysłem, który zrodził się już ponad 3 lata temu, a dotyczy utworzenia „Dolnośląskiego Muzeum Literatury im. Gerharta Hauptmanna” w wyniku połączenia Oddziału Muzeum Karkonoskiego w Szklarskiej Porębie - Domu Carla i Gerharta Hauptmannów (część Muzeum Karkonoskiego własność samorządu województwa) z Muzeum Miejskim „Dom Gerharta Hauptmanna” w Jeleniej Górze – Jagniątkowie (Miasto Jelenia Góra).

Temat jest ciągle aktualny, zakładał on przejecie muzeum Gerarda Hauptmana przez samorząd wojewódzki, takie rozwiązanie nie tylko by podniosło rangę placówki zlokalizowanej w Jeleniej Górze, ale dużo bardziej odciążyło budżet Jeleniej Góry a o to chyba chodzi pomysłodawcom środowej uchwały?

Głosując w środę za połączeniem muzeów zaprzepaszczamy szanse na utworzenie Dolnośląskiego Muzeum Literatury, proponuję głosować przeciw dając szansę stronom (Marszałek-Prezydent Miasta) na podjęcie stosownych działań.

Ale po kolei, w środę na sesji mamy głosować pomysł połączenia dwóch muzeów, pomijając nawet fakt, iż połączenie tych dwóch instytucji nie ma żadnych podstaw merytorycznych ani finansowych a tylko spowoduje zwiększenie kosztów.

W 2017 roku dr Marek Obrębalski napisał interpelację do Zarządu Województwa Dolnośląskiego pisząc, iż w regionie dolnośląskim funkcjonuje wiele muzealnych placówek, to jednak odczuwany jest wyraźny brak muzeum o literackim profilu, placówki o integracyjnym, wielokulturowym charakterze, popularyzującej literackie dziedzictwo kulturowe, wzmacniające historyczną wiedzę i międzynarodową tożsamość Dolnego Śląska.

W miejscowości Jagniątków (obecnie część Jeleniej Góry) przez wiele lat żył i tworzył laureat literackiej Nagrody Nobla z 1912 roku Gerhart Hauptmann. W jego willi „Wiesenstein” (Łąkowy Kamień), w której mieszkał od 1901 roku aż do śmierci w 1946 roku, od 1 maja 2005 roku prowadzone jest przez samorząd Miasta Jeleniej Góry Muzeum Miejskie „Dom Gerharta Hauptmanna”. Ponadto oddziałem jeleniogórskiego Muzeum Karkonoskiego prowadzonego przez samorząd województwa dolnośląskiego jest zlokalizowany w Szklarskiej Porębie „Dom Carla i Gerharta Hauptmannów” (brat noblisty Carl Hauptmann był również pisarzem). Moim zdaniem, potrzebna i merytorycznie uzasadniona jest instytucjonalna integracja tych placówek. Stąd też wnioskuję o utworzenie „Dolnośląskiego Muzeum Literatury im. Gerharta Hauptmanna” w wyniku połączenia Oddziału Muzeum Karkonoskiego w Szklarskiej Porębie - Domu Carla i Gerharta Hauptmannów z Muzeum Miejskim „Dom Gerharta Hauptmanna” w Jeleniej Górze - Jagniątkowie.

„Dolnośląskie Muzeum Literatury im. Gerharta Hauptmanna” stałoby się placówką promującą w międzynarodowym wymiarze wielokulturowy charakter dziedzictwa dolnośląskiego regionu, aktywnie współtworzącą jego prestiż i wizerunek, a nadto mogłoby stać się centrum historycznych i współczesnych badań nad literaturą Dolnego Śląska.

Wnoszę zatem do Zarządu Województwa o podjęcie efektywnych działań w przedstawionej sprawie o regionalnym, społeczno-kulturowym znaczeniu, w tym przedmiotowych (m.in. organizacyjnych i finansowych) rozmów z Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Konsulatem Generalnym Republiki Federalnej Niemiec we Wrocławiu i Miastem Jelenia Góra (w zakresie ewentualnego współprowadzenia lub całkowitego przejęcia Muzeum Miejskiego „Dom Gerharta Hauptmanna”).

Takie nowe centrum literacko-kulturalne w Karkonoszach to byłoby coś. Z jeszcze większym wykorzystaniem zgromadzonych zasobów bibliotecznych w Jagniątkowie - dla wszystkich, badaczy literatury, studentów, zwykłych miłośników książek czy turystów, którzy nie chodzą bezrefleksyjnie po szlakach. A Szklarska Poręba mogłaby bardziej wyeksponować i propagować polską literaturę powojenną w Karkonoszach (choćby Sztaudynger, Centkiewiczowie, Kozikowski, ze współczesnych - Różewicz). Nasz Lubań też "zapomniał" po kilku latach o Arno Schmidcie, który teraz w Niemczech przeżywa swój renesans. Zlikwidowano nawet salę jego imienia. W takim sprofilowanym muzeum wszystkie te postacie mogłyby "odżyć" i zostać przywrócone pamięci.

Reasumując, głosując w środę za połączeniem muzeów zaprzepaszczamy szanse na utworzenie Dolnośląskiego Muzeum Literatury, proponuję głosować przeciw dając szansę stronom (Marszałek-Prezydent Miasta) na podjęcie działań.

Hubert Papaj

Twoja reakcja na artykuł?

5
15%
Cieszy
5
15%
Hahaha
7
21%
Nudzi
0
0%
Smuci
2
6%
Złości
14
42%
Przeraża

Ogłoszenia

Czytaj również

Komentarze (38) Dodaj komentarz

~żan reno 21-09-2020 10:34
Brawo ,jestem Za ..Za dużo tej wszelkiej maści Dyrektorów ,zastępców,sekretarzy,księgowych ...Czas to wszystko uprościć nie tylko w muzeach ...
~Orator 21-09-2020 11:17
do: ~żan reno (10:34)
A co Ci nagle księgowi zawinili? xD Za dużo dyrektorów, zastępców? Widzę, że krzesło przy kasie w biedronce zaczyna palić 4-ry litery?
~gość45 21-09-2020 12:23
do: ~Orator (11:17)
Kasjer z biedronki jest bardziej pożyteczny dla społeczeństwa niż te wszystkie partyjne ma...y na stołkach razem wzięte ,po za tym zarabia na Siebie a firma w której pracuje generuje zyski i płaci podatki w przeciwieństwie do tworów tworzonych dla karierowiczów z partii politycznych które są obciążeniem dla podatników
Cowtrawiepiszczy 21-09-2020 13:02
do: ~Orator (11:17)
Nie masz racji. Muzea nie są dużymi przedsiębiorstwami, gdzie potrzebna jest osoba, która robi księgowość i załatwia sprawy kadrowe. Wystarczy, że jeden pracownik przygotuje dokumenty i zostaną one oddane do biura rachunkowego, którego usługi są tańsze niż utrzymanie jednego pracownika.
~Orator 21-09-2020 14:50
do: Cowtrawiepiszczy (13:02)
Widzę że panowie obeznani w temacie. Chociażby muzeum karkonoskie zatrudnia w okolicach 70 osób. Najtańsza księgowa przy prowadzeniu firmy jednoosobowej bierze ok. 200 zł za rozliczanie faktur ergo trzeba by jej płacić 14 k miesięcznie. Nawet przy zniżkach firmowych, bardziej kalkuluje się zatrudnić księgową. Generacja zysków z kultury spokojnie wystarcza na utrzymanie jednostki muzealnej i pracowników (przypominam że np. zamek Bolków sam w sobie generuje potężne zyski, a należy do muzeum karkonoskiego tak samo jak oddział w Szklarskiej). Gratuluje czytającym i komentującym po pierwsze obeznania w temacie. Jestem bardzo ciekaw skąd czerpiecie informacje, ale udanie się do takiej placówki raz na jakiś czas na pewno by was nie zabiło. Ja rozumiem, że picie wareczki z waszej kochanej Biedronki i oglądanie 73 raz powtórki jakiegoś wiekopomnego filmiszcza, jest formą rozrywki, ale czasami warto opuścić swoją strefę komfortu i liznąć chociaż trochę lokalnej historii :) ps. Skoro tych dyrektorów, zastępców, księgowych jest tak dużo, czemu samemu nimi nie zostaniecie? Przecież wszystko wiecie tak dobrze, że braki edukacyjne nie mogą stać na przeszkodzie. Prwada? xDDDDDDD
~Orator 21-09-2020 14:57
do: ~Orator (14:50)
I jeszcze jedno chciałbym zauważyć, pisząc w słowach które zrozumiecie, żeby wam o...t nie wyleciał z tego bólu d..y. Ludzie pracujący w muzeach, dobrze wykształceni, specjaliści w swoich dziedzinach zarabiają pieniądze w okolicach najniższej krajowej. Tak więc skoro uważacie że mają tak dobrze, zapraszam do zapier!@#$ min. 5 lat na studiach, robienia podyplomówek, pisania artykułów, czytania setek książek, by później jakiś pó...il z internetu napisał, że wasze stanowiska nie mają sensu -,- Nie pozdrawiam was serdecznie-,-
~ 21-09-2020 19:16
do: ~Orator (14:50)
Co ty chłopcze pier,do.lisz? Czy ty w ogóle wiesz na czym polega księgowość? Po twoich wypocinach można stwierdzić,że masz braki w wiedzy,najpierw je uzupełnij a potem zabierz się za pisanie swoich wypocin.
~Dobree 22-09-2020 0:35
do: Cowtrawiepiszczy (13:02)
Księgowe zaczęły klikać łapki w dół ;p
~Toto 21-09-2020 13:28
do: ~żan reno (10:34)
Marszałek powiedział, że nie ma kasy na takie muzeum. Po co bić znowu pianę? W poprzedniej kadencji za Muzeum Literatury latał radny Szymański i nikt nie był zainteresowany tym pomysłem. A Marszałek przecież i dziś ten sam...
~ 21-09-2020 19:25
do: ~żan reno (10:34)
Może jak radni chcą odciążyć budżet miasta to niech zrezygnują ze swoich diet? A najlepiej niech zrezygnują ze swoich stanowisk! Jeżeli banda nierobów zabiera się za oszczędzanie to powinna to zacząć od siebie,urzędników państwowych i prezydenta tej dziury,którego "wypłata" wg. mnie jest zdecydowanie za wysoka jak na prezia zapadłej dziury. Poza tym wynagrodzenia polityków (od najniższego szczebla do najwyższego) powinny być uzależnione od zarobków pracowników sektora prywatnego...
~Dokładnie 22-09-2020 8:24
do: ~ (19:25)
Połączmy miasto jelenia gora z powiatem polowa urzednikow odpadnie i bedzie oszczędnosc :)
kabaret 21-09-2020 12:55
Trudno mieć zdanie nt połączenia muzeum?! Każde z nich działa prężnie. Niezbyt wiadomo o ich kondycji finansowej. Może powstać wielki bałagan jak to bywa przy molochach ¯\_()_/¯
~klapskik 21-09-2020 13:48
Ciekawe kogo pomysł? Czyżby Naczelnik Kultury ?
~anonim 21-09-2020 14:17
Zadaje takie samo pytanie? Pani Z. chce byc najwazniejsza i wszystkowiedzaca. Jak powstanie moloch, to bedzie balagan jaki swiat nie widzial. Podobnie jest jak powstal konglomerat, czyli zeby Jelenia Gora byla wojewodztwem, to nawe Jagniatkow i Maciejowa dolaczono do Jeleniej. Cieplice byly pieknym uzdrowiskowo-kurortowe, a teraz tylko zaniedbana dzielnica. Zgroza
~kazik34 21-09-2020 14:32
dziwny jest fakt , ze jedyny projekt uchwały jest na środowej sesji Rady Miejskiej???!!!! to są efekty zatrudniania na wysokich stanowiskach -Naczelnik po układzikach osób nie kompetentnych, bez wiedzy w tej dziedzinie
~wwwww 21-09-2020 14:37
Dyrektor z zawodu Papaj pisze list do kolegów, przecież on może pokierować muzeum, toż to człowiek orkiestra, wszystkim pokieruje .
~ 21-09-2020 14:50
Pan Papaj mam wrażenie że wszędzie widzi możliwośc uprawiania polityki,jeśli miasto w dobie kryzysu który już jest a będzie jeszcze większy chce zreformować kulturę aby zmniejszyć obciążenia budżetowe to nagle Pan Papaj ma pomysł i to ze specjalistom od kultury Obrębalskim.Skoro inicjatywa jest znana od lat to dlaczego Marszałek Przybylski nic nie zrobił w tym kierunku.Aktywność w dziedzinie kultury w.w Panów jest znana,czy ktoś słyszał lub wie czy Urząd Marszalkowski w ostatnich latach dofinansował Festiwal Teatrów Ulicznych,Wrzesień Jeleniogórski,Wiosnę Cieplicką,Zoom,Pestkę,JGJ Festiwal,Jarmark Staroci,Swięto Ulicy 1 Maja, nie, zero dotacji, ostatnie pieniądze na kulturę w mieście były jak Marszałkiem był Lużniak.
~AE 21-09-2020 16:24
do: ~ (14:50)
A radny Marek Obrębalski dalej jest w Radzie Nadzorczej za ponad 70 tys rocznie
~ups 21-09-2020 20:45
do: ~AE (16:24)
I co z tego, ty też możesz być. Żal d..ę ściska, co .. weź się do pracy, to może coś zarobisz.
~Do ups 22-09-2020 9:42
do: ~ups (20:45)
Bez nerwów każdy by chciał być WRadzie Nadzorczej może Pan Marek zrezygnuje na mają lub T w oja osobe
~Miastowy 22-09-2020 0:18
do: ~ (14:50)
Jak mnie wku...rwiaja takie gadki. Jest impreza taka, jest impreza taka, jest impreza taka. Ludzie zejdzcie na ziemie. Jelenia Gora to nie pępek swiata, wiekszosc ludzi w Europie ma to miasto w ..... Zmierzcie sie w koncu z ta oczywistością a nie trajkotacie jak nastolatkowie przy piwie w podrzędnej knajpie. Swiat to nie targowisko tanich ubrań, tu trzeba byc naprawde wybitnym w jakiejs dziedzinie by przykuć uwage ludzi. Przykład pierwszy lepszy z brzegu - Pestka co to jest? W Polsce ktos ze zwykłych zjadaczy chleba slyszal o tym? Wrzesień Jeleniogorski? To samo. Wiosna Cieplicka. Zoom to chyba chyba taka 4 lub 5 liga wsrod głównych festiwali filmowych w Polsce jak nie dalej (za nowymi horyzontami we Wrocławiu, Warszawski festiwal filmowy, Festiwal Polskich filmow fabularnych w Gdynii czy Festiwal w Kazimierzu Dolnym). Naprawde lokalna służba zdrowia leży i kwiczy, mnostwo ludzi moze stracic bezpowrotnie zdrowie i zycie a tu sie pieszczą czy kogos nie uraza ;] Co to za dziecinada. Zycie społeczne to nie familiada, trzeba działać.
~ 21-09-2020 15:04
Nie będzie żadnych oszczędności, bo zachowane zostaną wszystkie etaty (bo nie ma podstaw do ich zmniejszenia), będzie dyrektor i kierownik oddziału... No ale czego się nie robi, żeby dać stołek swojemu człowiekowi
~dfr 21-09-2020 15:34
...
~bez komentarza 21-09-2020 15:58
Szkoda , ze nikt z UM nie rozmawiał z Dyr. Skowrońskim i Firszt o połączeniu.
~L.W. 21-09-2020 17:00
To wygląda na szykowanie stołka dla kogoś potrzebującego, dwaj dyrektorzy stracą kontrakty...Niesmak budzi, że Komisja Kultury pozytywnie opiniuje takiego gniota! Nie było nikogo sprawiedliwego? Nikogo rozsądnego? Nie było ani jednego głosu odrębnego? Nie jest wam, tak po ludzku wstyd? A może się mylę? Może ktoś przeprowadził rzetelną analizę ekonomiczną, wyliczył koszty utrzymania przed i po połączeniu? Wątpię...
~O. K. 21-09-2020 17:30
do: ~L.W. (17:00)
Projekt zatwierdzony przez Komisję Kultury, Komisję Finansow i Naczelnik Kultury. Układy polityczne i tyle w temacie
~Patrzący na to 21-09-2020 17:14
Szkoda mi dyrektora Skowrońskiego. Chłop się narobił, muzeum Hauptmanna odżyło, przeciez pamiętacie jak bylo jak odeszla Zaprucka. Nic się nie dzialo, czekali rok z konkursem. W końcu go wygrał i to z samym Wiatrem, więc wiedzę ma. Teraz od dwóch lat bardzo dużo tam się dzieje no i są wyniki. A teraz co będzie? Mu...n zrobił swoje, Mu...n może odejść. Chyba że nowy/nowa dyrektor go zostawi, bo człowiek się zna. Ale muzeum Hauptmanna szkoda. Może radni do sesji to przemyślą?
~Radny 21-09-2020 18:19
Czyżby Pan Hubert przewiduje przyszłość i szykuje sobie posadkę. Muzeum jest potrzebne, ale czy to jest dobry moment na takie łączenia. Uważam że są też inne ośrodki kultury, którymi mógłby zainteresować się Pan Hubert. Może Pani Angela sypnęła by kasą. Nie wiem, nie czytałem, ale czy to nie ten Pan Gerard napisał -Stoi na stacji lokomotywa.
~Anonim 21-09-2020 19:41
Zgadzam sie z "Patrzacy na to"- Czy p. Firszt sie nie napracowal, zeby z "norweskiego" przeniesc Muzeum po klasztorze Cystersow i stworzyc arcydzielo? Bylem ,ogladalem ,jestem zafascynowany tym znawstwem tematu. To nie jest wystawa ornitologiczna tylko cos wspanialego. Kiedy sie oglada gabloty, to tak jakby sie tam bylo. To co slyszalem, to Prezydent jest dobrze zorientowany co do Muzeum Przyrodniczego.
~Ja 22-09-2020 11:06
do: ~Anonim (19:41)
Ale.to nie Firszt przenosił i nie Firszt robi wystawy, tylko ludzie. Pracownicy czesto z uporem maniaka muszą go do czegoś przekonywać, a potem on przypisuje sobie zasługi... Firszt chciał,żeby muzeum przenieść do budynku na tyłach Przedszkola nr 10...od 2 lat to kupa gruzu....
~ 21-09-2020 20:05
Mam nadzieję że to początek zmian w jeleniogórskiej kulturze, oba muzea to malutki procencik w budżecie miasta na kulturę,konieczne zmiany są w domach kultury których ilość jest chyba większą niż w Wałbrzychu i Legnicy razem wziętych.
~Dokładnie 22-09-2020 8:55
do: ~ (20:05)
Nie prawda nie znacie się kompletnie
~Giris 21-09-2020 21:52
Fajna sprawa pid warunkiem ze nikt ze srodowiska pana marszalka a tym bardziej pan Papaj nie zasiadzie na stołku .
~Pigi 22-09-2020 9:15
Tu nie chodzi o budżet i oszczędności. Istnieją lepsze połączenia np. domy kultury , teatry . Wiadomo , że tu jest stołek szykowany
~do anonim 22-09-2020 11:27
O czym ty piszesz. Masz rację Firszt nic nie zrobił. Wszystko zasługa pracowników. Śmiech na sali. TAK PRAWDA SZUKAŁ RÓŻNYCH MOŻLIWOŚCI ŻEBY PRZENIEŚĆ MUZEUM AŻ ZNALAZL ODPOWIEDNIE MIEJSCE.
~wilk 22-09-2020 14:53
HE,HE,HE.... SKORO INSTYTUCJE KULTURY PRZYNOSZĄ TAKIE ZYSKI JAK PISZE STRASZNIE WYKSZTAŁCONY O R A T O R TO PO co je łączyć, narobić jeszcze tego ile się da i pławić się w kasie płynącej z muzeów ,domów kultury etc. Będąc w krajach ościennych pokapitalistycznych /bo teraz tam też komuna/ obcowałem z domami kultury, w których załoga składała się z 1-2 osób. Więcej robiły niż 70-cio osobowa załoga tutejszych przybytków.
~ 22-09-2020 20:48
a oczka wodne można łączyć?
~L.W. 23-09-2020 10:52
Do wilka Muzeum to wartość dodana, nie da się jej tak prosto wycenić. Turyści w takim regionie to źródło przychodów nie tylko dla muzeów, ale dla innych branż, czego nie da się powiedzieć o domach kultury! Obecne władze miasta, mimo że ma opracowania zewnętrznych fachowców (z poprzedniej kadencji) nie korzysta z tego! A upiera się przy głupich pomysłach Marcina, Gabrysi czy innej Irenki! Kto ich tam wie!

Dodaj komentarz

Zaloguj
0/1600

Czytaj również

Copyright © 2002-2020 Highlander's Group