• Czwartek, 17 października 2019
  • Godz. 22:04
  • Imieniny: Małgorzaty, Ignacego, Wiktora, Marity
  • Czytających: 7159
  • Zalogowanych: 16
  • Niezalogowany | Zaloguj | Rejestracja

Mogiły w chaszczach. Profanacja czy niedbalstwo

Wiadomości: Jelenia Góra
Piątek, 24 czerwca 2011, 9:17
Aktualizacja: Niedziela, 26 czerwca 2011, 13:22
Autor: Angela
Fot. Angela
Mieszkańcy winią za to zarządców cmentarzy, a zarządcy tłumaczą, że dbanie o mogiły jest obowiązkiem rodzin zmarłych. Prawda jak zwykle leży po środku, a ci, których oburza widok zarośniętych nagrobków, nie boją się użyć słowa: „profanacja".

Zarośnięte groby, na których nie widać już nawet krzyży to na jeleniogórskich cmentarzach prawdziwa plaga. W każdej cmentarnej alejce widok metrowych chaszczy na kilku – kilkunastu grobach to norma. Ci, którzy regularnie opiekują się mogiłami swoich bliskich, tej normy nie chcą zaakceptować i apelują, by coś z tym zrobić.

- To jest prawdziwa profanacja świętego miejsca – mówi pan Stanisław. Żyję wiele lat na tym świecie, ale czegoś takiego, co dzieje się od kilku lat, nie widziałem. Ponad metrowe pokrzywy, osty, trawy i inne zarośla oplatają groby i krzyże. Do czego jest to podobne. Jako młody chłopak uczestniczyłem w zbiorowych akcjach, gdzie młodzież zajmowała się opuszczonymi mogiłami. Grób to miejsce spoczynku człowieka, miejsce symboliczne, ale ten symbol powinien być dla ludzi ważną wartością. Każdy z nas kiedyś umrze. Każdy będzie gdzieś pochowany. Jeśli nie nauczymy młodego pokolenia, że opieka nad grobami to ich obowiązek, to spotka nas to samo. Żeby jednak kogoś uczyć, samemu trzeba o tym pamiętać – mówi pan Stanisław.

Problem zarośniętych grobów zgłosiła nam również pani Magdalena z Jeleniej Góry.
- Byłam ostatnio na pogrzebie jednego z członków mojej rodziny. To co dzieje się na nowym cmentarzu komunalnym w Jeleniej Górze to jakieś koszmar. Groby i alejki zarośnięte są po pas, poza tym nie ma tam żadnego logicznego układu tych mogił. Pracownicy zakładu pogrzebowego nie mieli jak przejść z trumną, musieli przenosić ją nad innymi grobami. Nie ma tam nawet porobionych przejść. Ktoś powinien coś z tym zrobić – mówi jeleniogórzanka.

Pytanie tylko, kto? Nikt nie chce bowiem wziąć za to odpowiedzialności.
– Grób należy do rodziny osoby zmarłej, która wykupuje miejsce do pochówku na dwadzieścia lat i przez ten czas ma również obowiązek utrzymania go w czystości, jak również posprzątania przestrzeni między grobami. My do tych grobów nawet nie mamy prawa, ktoś mógłby nas później oskarżyć, że razem z chwastami wyrwaliśmy jakieś kwiaty czy krzewy. Nie mamy też możliwości wyciągania konsekwencji wobec ludzi, którzy nie sprzątają. Nie możemy ich karać czy czegoś im nakazać. Problem stał się tak widoczny, bo wielu młodych ludzi wyjechało za granicę, a starsi, albo nie mają już siły sprzątać, albo leżą na cmentarzu. Są i tacy, którym się po prostu nie chce przyjść i posprzątać – mówi Michał Kasztelan, prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej, które administruje jeleniogórskie cmentarze.

Ci, którzy nie mają czasu na posprzątanie grobów swoich bliskich, lub mieszkają daleko od miejsca ich spoczynku, mogą skorzystać z usług firm, które się w tym specjalizują. Średnia cena całorocznej opieki nad grobem, łącznie z zapalaniem zniczy to około 300 złotych. Dawniej grobami osób nieznanych zajmowali się natomiast harcerze i uczniowie szkół. Teraz tej tradycji zaniechano, mimo że wciąż potrzebna jest taka inicjatywa.

Ogłoszenia

Czytaj również

Komentarze (40) Dodaj komentarz

~see 24-06-2011 10:23
Jeżeli można kosić trawe na cmentarzu to chyba można by było też przyu okazji wykosić chwasty na grobach ? A gadanie że nie można bo to wykupione prywatne i że nie mamy prawa to kpina !!! Zwykłe lenistwo i brak dobrej woli zarządzających czyli MPGK !
~sqandal 24-06-2011 10:32
a co by się stało jak by tak ktoś koło kogo jest taki zapuszczony grób powyrywal chwasty z zaniedbanego grobu. To tylko chwila a nie byloby by problemu , tylko narzekac potrafimy
~socjalista 24-06-2011 10:59
O cho ,chyba kościelni mają chrapkę ,toż to interes.
~Ti 24-06-2011 11:04
"a zarządcy tłumaczą, że dbanie o mogiły jest obowiązkiem rodzin zmarłych" o mogiły owszem ale o teren cmentarze - zieleń itp. to już raczej zarządca - kasę biorą to niech dbają.
~rend 24-06-2011 11:05
Oczywiście, że można wyrwać chwasty z sąsiedniego grobu, tylko po co płaci się zarządcy 1500zł?-TO JEST SKANDAL!Normalnie tylko być zarządcą!Tam jest tylko trawa przy kaplicy skoszona, to za to się tyle płaci?
~malwina 24-06-2011 11:06
ktoś obok mógłby uporządkować grób,ale nie każdy ma na to siły-dajmy na to jakaś starsza pani nie podoła. powinno być tak,że zarządca się tym zajmie!! termin prace socjalne-to hasło powinno spełniać swe zadanie. zamiatają ulicę (co w rzeczywistości winni robić zarządcy dróg)
~rend 24-06-2011 11:11
Oczywiście, że można wyrwać chwasty z sąsiedniego grobu, tylko po co płaci się zarządcy 1500zł?-TO JEST SKANDAL!Normalnie tylko być zarządcą!Tam jest tylko trawa przy kaplicy skoszona, to za to się tyle płaci?
~agador 24-06-2011 11:11
jeszcze wiekszy problem polega na dojsciu do grobow.Organizacja nowego cmentarza jest fatalna,nigdzie tego nie spotkalem ,zeby nie mozna bylo dojsc do grobow bo nie ma alejek.Rzedy po 5 lub wiecej mogil i zadnych sciezek,to tylko w Jeleniej widziale.W innych miejscowosciach nowe cmentarze wygladaja zupelnie inaczej.Ale poczucie estetyki MPGK jest chyba obce
~rend 24-06-2011 11:19
Oczywiście, że można wyrwać chwasty z sąsiedniego grobu, tylko po co płaci się zarządcy 1500zł?-TO JEST SKANDAL!Normalnie tylko być zarządcą!Tam jest tylko trawa przy kaplicy skoszona, to za to się tyle płaci?
~korek 24-06-2011 11:34
o czym tu pisac, sa rozne sytuacje, MPGK niech nie zwala na rodziny tylko sami biora sie do roboty
SolAngelica 24-06-2011 11:49
Parę lat temu poszłam z koleżanką na pobliski cmentarz. Niektórych grobów można było się tylko domyślać... Wróciłyśmy na cmentarz z haczką, grabkami itd. Wyczyściłyśmy groby i miejsca wokół. I nic nam się nie stało. Można było? Można. Byłam niedawno u dziadka na cmentarzu. Ktoś pięknie wymyślił, żeby chwasty polać jakimś środkiem chemicznym...Efekt? Thuje, kwiaty- wszystko pousychane! Brak ludzkiej wyobraźni...Tak, o mogiły bliskich powinny dbać rodziny. Groby zaniedbane też nie zaszkodzi oczyścić, ale o ogólny teren cmentarza niech dbają ci, którym się płaci. Ale z drugiej strony pewnie znajdzie się ktoś, komu coś nie podpasuje i znowu będzie problem... :/
~ 24-06-2011 11:55
co za tytul??????? jaka profanacja ??????? jakas porazka- jak sie uzywa slow nie znajac ich znaczenia
~ku uwadze 24-06-2011 11:55
Co tam chaszcze!!!! Na drodze wyjazdowej z Miłkowa w kierunku Sosnówki - Barszcz Sosnowskiego pięknie rośnie. I nie ma kto w porę usunąć zielska, które z roku na rok rozrasta się.
~Jeloneczka 24-06-2011 11:56
"Tak długo żyjemy, jak długo trwa pamięć o nas"... to bardzo prawdziwe i trafiajace w sedno sprawy stwierdzenie... Jest bardzo proste rozwiązanie problemu zaniedbanych grobów. Wystarczy wydzielić na cmentarzu miejsca dla... jak to delikatnie nazwać... nie rokujących dbanie o mogiły bliskich. Tani pochówek, często na koszt gminy i gmina podejmuje się o podstawową estetykę tych miejsc. Opłaty za miejsca cmentarne są tak wysokie, że z pewnościa mogą się znaleźć na to środki. Trzeba TYLKO chcieć...
~ja 24-06-2011 12:09
Komentarz czeka na publikację
~Gościu 24-06-2011 12:26
ciekawe czemu np. na cmentarzu w Piechowicach jest wszystko wykoszone i ładnie zadbane....
~# 24-06-2011 12:42
przedewszystkim ktoś powinien dopilnować by ludzie niesadzili thuj! Mam klilka grobów na nowym cmentarzu, i dylko do jednego mam dojście jak wyrwe zielsko ze ścieszki. Inne drogi są zarośnięte krzewami i thujami przez które trzeba skakać. Ludzie wsadzają krzewy ale niemyśla że to urośnie i przydało by sie raz do roku przyciąć. Nieprzycinane krzewy powinny być usówane!!! to cmentarz nie busz!!!
~orzeł 24-06-2011 12:59
Słowa krytyki pod adresem zarządu cmentarza. Wstyd ,żeby groby były tak pozarastane. Oczywiście każdy powinien zadbać o groby najbliższych ale są groby np n/n przecież wiadomo ,że do tych grobów nikt nie przyjdzie więc pytam kto ma się nimi opiekować. Te groby po kilkanaście lat nigdy ie były wykoszone nikt nie wyrwał tam ani jednego chwasta. Co robią pracownicy cmentarza?? W innych miastach nie ma tak zaniedbanych grobów.Nie wspomnę ,żę kwatery kazda w swoją stronę bez żadnego zachowania harmonii, wszystko szybko i byle jak. Nawet nie ma tabliczek z nr alejek. Ta tablica informacyjna przy głównym wejściu na nowy cmentarz dawno nieaktualna.Nie wiem za co bierze pieniądze kierownik takiego cmentarza. A może pora na zmiany......
~Gość 24-06-2011 13:25
Każdy kto narzeka na nieład na cmentarzach ,to niech zakasze rękawy i posprząta bo tam są mogiły naszych bliskich i nie tylko 1-go Listopada się groby odwiedza szanowni mieszkańcy ,jak dbacie tak macie
~BNM 24-06-2011 13:43
JAK BY NAGROBLI BYLY NISKIE I NIE WYSTAWALY NAD ZIEMIE A NIE POLTORAMETROWE TO KOSIARKA MOGLA BY PO NICH PRZEJECHAC JAK W USA A JAK BUDJE SIE WYSTAJACE BUDOWLE TO TRZEBA O NIE DBAC A NIE SIE CZEPIAC WLADZ CMENTARZA
~mich 24-06-2011 14:59
Wstyd mi bylo kiedy moja rodzina z Poznania odwiedzila "nowy cmentarz" na ktorym lezy moj Ojciec.Zarosniete alejki. Pourywane oprawy lamp, wiele grobow kompletnie zarosniete chwastami.O grób swoich bliskich powinna dbac rodzina.A za reszte cmentarza odpowiada zarządca!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! U nich jest to niedopomyslenia zeby tak wyglądał cmentarz.
~duch 24-06-2011 15:19
Trawa to nie problem,tylko wielkie swierki ktore nie wiadomo po co kiedys posadzono no i to ze nie ma dojscia do mogil bo jakis idiota pozwala grzebac zmarlych jak komu pasuje.TO JEST SKANDAL.
~ 24-06-2011 16:24
po co te debilne komentarze za kwatery placimy gruba kase i zarzadca cmentarza ma obowiazek utrzymywac teren cmentarza w nieskazitelnym porzadku i tyle w temacie
~ 24-06-2011 16:57
Między innymi po to właśnie na cmentarzach sadziło się drzewa żeby na zacienionym terenie źle rosły chwasty- ale polactwo nigdy nie było w stanie tego pojąć dlatego polskie powojenne cmentarze wizualnie są czymś pomiędzy ścierniskiem a wysypiskiem.
~ 24-06-2011 17:00
Obok grobu mojej Mamy sa mogiły ludzi, których rodziny mieszkają daleko i przyjeżdżają bardzo rzadko. Przez to mam zawsze kupę roboty, bo w przeciwnym razie grobu mojej Mamy nie byłoby widać, a zarządca gwiżdże i ma wszystko w nosie.... wstyd
~Hades 24-06-2011 19:00
W Stanach na cmentarzu leżą płasko płyty z nazwiskami na płaskim trawniku. Przejeżdża kosiarka i jest czyściutko ,ale to inna kultura.Nasze cmentarze są piękne , nastrojowe ,nieco przerażające i mają klimat ,nawet jak są zarośnięte.
~tubylec 24-06-2011 19:08
Nie prosciej zezwolic na pochowek tam, gdzie chce tego(chciał/a) nieboszcz(yk/ka)... rodzina (spadkobiercy, krewni, bracia i siostry czy tez po prostu znajomi i przyjaciele)? osobiscie zycze sobie spalenia i postawienia urny na kominku (w testamencie tez to mam), i wisi mi gdzie mnie ktos z rodziny w 1 (2,3) stopniu pokrewienstwa chce zobaczyc.Odpada problem nagrobka, 20 lat dzierzawy,sprzatania miedzy 1 dolkiem a 2... A tuje niech sobie rosna, w niektorych krajach mozna obejrzec ciekawsze rosliny (tudziez inne obiekty) na cmentarzach :)
~ 24-06-2011 20:00
Najwyższy czas na miejsce gdzie powstanie :mur ściana ,z miejscami na uRNY ,czas na spalarnie .Kto jest samotny powinien wyrazić zgodę tzw.testament śmierci .dać się spopielić i nie byłoby sprawy.W innych krajach ?cywilizowanyh/ działają miejsca do wysypywania prochów.
~o.l. 24-06-2011 20:41
Obok mojego grobu rosnie ogromny modrzew -sypie igliwiem,patykami szyszkami kora .Nie mam siły ciagle sprzątać.jestem starszą zchorowana osoba i nie ma nikogo innego do opieki grobem.Co robić? Ktos ponadzał drzew a teraz my musimy sie z tym borykać.Nie obciete gałęzie liscie -Kto za to ma odpowiadać??Po co tych drzew tyle??to utrapienie a p. Kasztelan mówi że to sprawa ludzi.A ja myslę ze to własnie JegoNa cmentarzach powinny być ścieżki koszone przez Zarząd Cment. drewa obcinane a dopiero groby przez ludzi
~do tubylec 24-06-2011 20:42
Gorzej jak urna z tego kominka spadnie i będą cię zmiotką i szufelką z podłogi zamiatać:))) Co niektórym we łbach się przewraca!!!
~ 24-06-2011 22:07
Nie da rady ogarnąć tego syfu na cmentarzu. Znam doskonale problem chwastów i nie wyobrażam sobie by grupka pracowników dała radę oczyścić wszystkie cmentarze. Jak w jakimś miejscu skończą to po 2 tygodniach jest znowu zarośnięte. Zgodnie z regulaminem opiekun grobu ma dbać o porządek. Co innego z numeracją i ogólnym układem. Na nowym to naprawdę jest burdel. Kompletny brak logiki w numeracji rzędów i samych grobów. Jeśli ktoś chce znaleźć jakiś grób to polecam internetową mapę cmentarza: http://mpgk.jgora.pl/index.php?ident=cmentarze Sugeruję drukować sobie wynik, bo adresy grobów są brane z bazy administracji cmentarza, więc często nie ma w tym logiki. Ponadto niedługo w internecie pojawi się mapa starego cmentarza. Na razie tylko 1/3, ale do końca roku będzie całość.
Piipi Jelonkowa 24-06-2011 22:14
..do - [~SolAngelika] ..cmentarz "stary" ma również problem,gdyż ..drzewa,liście,korzenie .. oby ludziska (...przy życiu) nie wpadli na ten brutalny "pomysł" i podlewali drzew środkiem chemicznym !
~~tomplamka 24-06-2011 22:17
Cmentarze jeleniogórskie w internecie http://mpgk.jgora.pl/index.php?ident=cmentarze Niedługo będzie też stary cmentarz przy Sudeckiej
~~tomplamka 24-06-2011 22:35
Tutaj stary cmentarz (jeszcze w trakcie realizacji) : http://www.hakugis.pl/sudecka_stary/map.phtml
~J.J 25-06-2011 6:44
CIĄGLE NA COŚ NARZEKACIE A NIE LEPIEJ MIEĆ SZACUNEK DO SWOICH BLISKICH I SAMEMU POSPRZĄTAĆ.ROZUMIEM STARSZE OSOBY ALE DLA RESZTY NIE MA WYTŁUMACZENIA CAŁY ROKU BURDEL W KOŁO SWOICH BLISKICH A JAK PRZYCHODZI WSZYSTKICH ŚWIĘTYCH TO POKAZÓWKA NA CMENTARZU JACY MY JESTEŚMY KOCHANI I JAK MY DBAMY O GROBY POMYŚLCIE JAKI PRZYKŁAD DAJECIE SWOIM DZIECIOM SKORO TERAZ TYLKO SIĘ KŁÓCICIE KTO MA PO SPRZĄTAĆ A ZA PARĘ LAT SAMI BĘDZIECIE LEŻEĆ NA CMENTARZACH ZAROŚNIĘCI W CHASZCZACH BO NIBY PO CO DZIECKO MA PRZYJŚĆ POSPRZĄTAĆ SKORO WY U SWOICH BLISKICH NIE POTRAFICIE TO ZROBIĆ.
~wyborca 25-06-2011 7:02
Panie dziennikarzu od chaszczy.Znajomość przyrody zaniedbana. Za chaszcze w Pańskim wydaniu w Hipermarketach płacimy krocie. To co Pan pokazujesz na fotkach to naturalna łączka. Zgodnie z definicją prezydenta przyjdzie zima i kwiatków ,traw i zdrowotnych pokrzyw na herbatki nie będzie; to tak jak" woda przyszła i woda odejdzie" a "Polska nie jest niczyją własnością". Propozycja "róbmy swoje" lub "róbta co chceta". Bierz się Pan za te "chaszcze", dla mnie chaszczami nie są.
~ 25-06-2011 7:27
posprzataja przed Wszystkimi Swietymi tak 29-30 pazdziernik jak nowe buty,futra etc na 1-szo listopadowa rewie mody beda gotowe.WSTYD.
~sowa 25-06-2011 8:51
Najwyzszy czas zmienic forme cmentarzy na bardziej praktyczna gdzie koszona bedzie trawa na wszystkich i dla wszystkich.Niech to bedzie miejsce spokojnego odpoczynku a nie profanacji obojetnie z jakiego punktu na to spojrzymy.
~misiek48 25-06-2011 10:43
to prawdziwa kpina wystarczy podejśc na cmentarz w Jerzowie Sudecki i wziąc z zarządcy przykład , tam sie nie płaci za nic nawet za miejsce a wszystko jest w idealnym porzadku , albo cmentarz w maciejowej równiez jest czysto i schludnie. Ale cóz brac za nic 1500 zł. za nic tylko za to aby pracownicy sobie dorabiali druga pensje w czasie godin pracy. Ale cóz skoro MPGK ma własny zakład pogrzebowy na cmentarzu co należałoby zgłosić do rzecznika praw konsumenta i konkurencji to kpina , ale skoro pozwala sie na to i nikt nie alarmuje, to Pan Kasztelan pozwala sobie na wszystko. Niech wytłumaczy sie z tak wysokiej opłaty na cmentarzu
~do ~do tubyl 25-06-2011 20:14
Tak, właśnie mi się poprzewracało na tyle, że chcę własnym ciałem (prochem?) rozporządzać nawet po śmierci. Nie interesuje mnie zdanie kościoła (*tu wpisać wyznanie) na ten temat, "moherów" i innych-a zapewniam Cię, że po śmierci raczej nieboszczykowi jest obojętne czy go ktoś zamiecie "pod dywan", czy też wysypie do popielniczki. A ile problemu dla rodziny mniej...

Dodaj komentarz

Zaloguj
0/1600

Czytaj również

Copyright © 2002-2019 Highlander's Group