• Środa, 21 sierpnia 2019
  • Godz. 14:11
  • Imieniny: Joanny, Franciszki, Kazimiery, Piusa
  • Czytających: 7201
  • Zalogowanych: 20
  • Niezalogowany | Zaloguj | Rejestracja

Duch Hanny Reitsch na Górze Szybowcowej

Wiadomości: Jelenia Góra
Niedziela, 26 czerwca 2016, 10:59
Aktualizacja: Poniedziałek, 27 czerwca 2016, 7:08
Autor: Robert Czepielewski
Fot. Robert Czepielewski
Wczoraj (25.06) w hangarze jeleniogórskiego Aeroklubu, Teatr im C.K. Norwida zorganizował muzyczne czytanie sztuki Szymona Bogacza i Zuzanny Bućko „Hanno Reitsch Kochamy Cię!/Nienawidzimy Cię!”. Sztuka duetu Bogacz/Bućko to satyra społeczności jeleniogórskiej, w której w alternatywnej rzeczywistości umieszczona jest postać niemieckiej pilotki, jeleniogórzanki z pochodzenia Hanny Reitsch.

Nie ulega wątpliwości, że jej postać jest kontrowersyjna, natomiast osiągnięcia jako pilotki nadal budzą fascynacje w świecie lotnictwa. Prywatnie była zdeklarowaną zwolenniczką ideologii nazizmu w Niemczech, choć nigdy nie była członkiem tej partii. Właśnie jej „pojawienie się” w powojennej Jeleniej Górze, to spiritus movens, z którym nie potrafią sobie poradzić mieszkańcy miasta.

Czytanie okraszone zostało piosenkami, co dodało dodatkowego smaczku. Trzeba przyznać, że Grzegorz Margas doskonale poradził sobie w coverze grupy Queen „Don’t stop me now”.

W rolach głównych wystąpili: Agata Grobel, Anna Ludwicka-Mania, Iwona Lach, Agata Moczulska, Agnieszka Bielecka, Jacek Paruszyński, Robert Mania, Bogusław Siwko, Bogusław Kudłek, Filip Jasik i Grzegorz Margas. Reżyseria czytania - Szymon Bogacz i Zuzanna Bućko. Oprawę muzyczną stworzył Waldemar Maszyński.

Czytanie zakończyło się po godzinie 22.00, a wychodzący z hangaru widzowie przez moment mogli poczuć się jak Hanna Reitsch w szybowcu, podziwiając nocny krajobraz Jeleniej Góry ze szczytu Góry Szybowcowej.

Przed czytaniem był wykład pilota oraz doświadczonego szybownika, Stanisława Błasiaka, który w interesujący sposób opowiedział o historii przedwojennego i powojennego lotnictwa w Kotlinie Jeleniogórskiej. (Pan Stanisław jest również współautorem wydawnictwa „Lotnictwo Kotliny Jeleniogórskiej”).

Drugie wydarzenie towarzyszące czytaniu to dowcipny pomysł stworzenia parateatru przez przewodników sudeckich. „ParaTeatr Karkontoi” zaprosił widzów w podróż po Sudetach, przedstawiając swój program „Sny o lataniu czyli sudeckie opowieści oczywiste i te mniej”.

Ogłoszenia

Czytaj również

Komentarze (67) Dodaj komentarz

~x 26-06-2016 11:17
Nie ma kogo wspominać,to była hitlerówa pierwszej wody i tak jak jej guru niech przepadnie w mrokach historii.Zamiast faszystów z Hirschberg bardziej powinno sie upamietniać ich ofiary,Nikt nie uczy w Jeleniogórskich szkołach,że z obu lotnisk dzisiejszego AJ startowały i lądowały dziesiątki samolotów przeprowadzających bombardowania Polski.Taka tablica powinna być na Górze Szybowcowej,zamiast jakichś dziwnych teatrzyków o reitsch.
~czy 26-06-2016 11:20
czy to nie jest propagowanie faszyzmu?
~x c.d. 26-06-2016 11:28
bardziej na spektakl w tym miejscu,zamiast Reitsch zasługują Szymańscy i ich historia o której mało kto wie.
~s. 26-06-2016 12:04
Ten faszystowski potwór miał 154 i ważył 45 kilogramów. Ustanowiła ok. 40 rekordów w lotnictwie. Kobiecina miała niewąskiego fioła i by w tym czasie latać musiała popierać narodowy socjalizm. W czasie wojny była pilotem testowym i oblatywaczem. W normalnym mieście bez tradycji komunistycznych by baba była już dawno honorowym mieszkańcem JG. W mieście gzie jest wiecznie żywy duch Marksa, Engelsa, Lenina itp. zawsze jej przykleją łatkę faszystki. Już dawno powinna być w mieście ulica z jej imieniem.
~ 26-06-2016 12:22
Kuźwa co to za niemiecki duch nawiedza Polaków. Nie dla faszyzmu !!
~hmm... 26-06-2016 12:29
A było o tym ,że wsadzała żywych więźniów do prototypów samolotów i rozbijała je aby przebadać na podstawie obrażeń ofiar co by można poprawić jeszcze dla bezpieczeństwa pilotów nowych samolotów ?
~stop 26-06-2016 12:35
Mam dość symboliki faszyzmu czy to w "sztuce" czy na ulicy (np. jarmark staroci)!!!
~ 26-06-2016 12:40
ta kobieta otrzymala od Hitlera zelazny krzyz byla chodzaca i latajaca propaganda ideologi nasizmu ktory doprowadzil do tego ze zginelo 6 milionow Polakowi a kraj zostal zrujnowany.Wszyscy ci ktorz uwazaja ze Reisch powinna miec swoja ulice w Jeleniej Gorze powinni z imienia i nazwiska podpisac sie pod tym wnioskiem.
~bora bora 26-06-2016 12:44
po wsojnie była pierwsza badaczka głebin oceanicznych ale otym sie nie mówi była tylko oblatywaczem i chociaz tablica na budynku którym mikeszkała przy bankowej a czy wsadzała ludzi tego nigdzie nie ma w usa bija murzynów
~anonim2 26-06-2016 12:52
była przimowana przez krółow prezydenta usa powojnie bo dla lotnictwa ma wielkie zasługi
~regionalista 26-06-2016 13:09
Może jeszcze nasi dzielni aktorzy powspominają Göringa,w końcu też często bywał w tym mieście i polował w okolicznych lasach.
~lolo 26-06-2016 14:33
Do osób piszących,że H.R. musiała popierać narodowy-socjalizm...Nie musiała. Wielu naukowców, ludzi nauki opuściło Niemcy po tym gdy Adlof Hitler zdobył władzę w Niemczech. Reitsch nigdy tego nie zrobiła z oczywistych powodów. Ustrój nazistowski udzielał jej daleko idącego poparcia. Miała zapewnione zaplecze zarówno sprzętowe jak i finansowe.Obrońcy Reitsch często odwołują się do faktu, iż nie wstąpiła nigdy do NSDAP...dlaczego? Bo nie było ku temu potrzeby. Otrzymała z rąk Hitlera Krzyż Żelazny II a potem I klasy z diamentami-takich odznaczeń nie wręczało się cywilom, którzy nie popierali systemu w którym żyli. Reitsch, należy pamiętać, otrzymała te odznaczenia za udoskonalanie, pomoc przy projektowaniu i opiniowanie nowych konstrukcji lotniczych. Szybowce, które udoskonalała, lądowały na
~zxzxzx 26-06-2016 14:36
Według prawa dozwolone jest posiadanie i prezentowanie symboli nazistowskich na filmach i w sztukach teatralnych. Dzięki temu w filmach fabularnych o IIWS Niemcy mogą chodzić w mundurach SS. Jednak według prawa niedozwolone jest PROPAGOWANIE ustroju faszystowskiego. Przedstawianie bohaterów nazistowskich jako postaci pozytywnych jest propagowaniem a więci to przedstawienie mogło być naruszeniem Kodeksu Karnego Art.256 p.1.
~zxzxzx 26-06-2016 14:38
jak komuś się chce ma podstawy by zawiadomić prokurature o podejrzeniu popełnienia przestępstwa.
~dulno 26-06-2016 14:38
Hanna Reitsch - faszystka, zapatrzona w ten ustrój, głęboko wierząca w poglądy głoszone przez Hitlera i jemu podobnych... Hauptman - nienawidził Polaków (do tego stopnia, że to rosjanie przywozili mu po wojnie żywność) Gardził nimi, pisał nawet utwory antypolskie. Czy musimy hołubić takie osoby? Dlaczego? Bo dostał Nobla? A kij z tym!
~lolo 26-06-2016 14:42
Krecie z gen.Studentem co kosztowało 10tki tysięcy istnień ludzkich. Podobnie w Norwegii, bombowce z jej udoskonaleniami posiadały lepszą celność przyrządów celowniczych, pracowała na Me262 Schwalbe i Me163 Komet. Usprawniała Fw190 itd itd itd. Reitsch jak wielu mogła wykazać wątpliwości do czego używana jest jej wiedza i jak rzesza ludzi ginęła dzięki jej "kunsztowi". Przykładem niech będzie jej wkład w ustabilizowanie V1, które po jej zabiegach bardzo efektywnie niwelowały ilość mieszkańców Londynu. Również byłem na przedstawieniu. Co by nie napisać, mieszkańcy Polski przedstawieni zostali jako Ci którzy zabrali Hannie jej Vaterland, którzy byli gburami, nietolerancyjnymi ćwierćinteligentami, żyjącymi nienawiścią i chęcią pomsty.Nie potrafili zrozumieć,że Reitsch nigdy nie wstąpiła do
~lolo 26-06-2016 14:49
NSDAP, a to że latała na prywatne audiencje do Berlina spotykać się z wodzem, że spędziła 2 tygodnie z własnej woli na froncie wschodnim zachęcając żołnierzy do jeszcze większych poświęceń, że można znaleźć zdjęcia z przyjęć organizowanych przez najwyższych urzędników państwowych, na których Reitsch pięknie pokazuje przywitanie Heil Hitler, jest tylko szczegółem, którego uczepił się widz, z miasta jak zostało powiedziane w sztuce, w którym jest tylko nienawiść, nietolerancja i brak wybaczenia. Wybaczyć oczywiście można, jednak historia jest po to by ją pamiętać, by po latach osoby które korzystały z pewnego ustroju politycznego posiadały swą kartę w historii i by kolejne pokoleniapotrafiły rozpoznać osobę która wspierała holocaust oraz wojnę totalną. Przepraszam za tak długą wypowiedź, ale
~lolo 26-06-2016 14:58
słowem zakończenia do dyrektora teatru chciałbym napisać, że nie ma się co dziwić że były naciski by nie wystawiać sztuki o osobie tak głęboko uwikłanej w narodowy-socjalizm...W jednej z ostatnich wypowiedzi Reitsch spisanych przez Rona Laytnera można przeczytać :" I cóż mamy teraz w Niemczech? Kraj bankierów i producentów aut. Nawet nasza wielka armia stała się jakaś miękka.żołnierze noszą brody i kwestionują rozkazy.Nie wstydzę się powiedzieć, że wierzyłam w narodowy-socjalizm. Nadal noszę krzyż żelazny z diamentami, który dał mi Hitler.Ale dziś w Niemczech nie znajdziesz ani jednej osoby, która głosowała za dojściem Hitlera do władzy...Wielu Niemców czuje się winnymi tej wojny. Ale nie potrafią wyjaśnić prawdziwej winy jaką dzielimy...że przegraliśmy". Tak więc czy jesteśmy bandą
~lolo 26-06-2016 14:59
nietolerancyjnych, zaślepionych ksenofobów niepotrafiących wybaczach, w mieście gdzie nic udać się nie może? Panie Dyrektorze-nie sądzę.
~cr 26-06-2016 15:37
Niestety pamięć o zbrodniach faszystów słabnie z czasem.Hitlersynom nie należy się żaden szacunek ani "sztuki" o ich wyczynach.Twórcom tej szmiry przypominam,że Polska też miała wspaniałe pilotki w tamtych czasach.
~ 26-06-2016 15:54
Nowe rządy Pana Wnuka ,a ratusz przyzwala
~ 26-06-2016 16:02
Franca mordowała Polaków, a teraz wy ją wywyższacie ?!?
~marcinZZ 26-06-2016 16:04
mówię NIE dla HITLEROWCÓW i pamięci lub szacunki dla nich. Owszem, jako pilota była pionierką i profesjonalistką, ale to dzięki niej pośrednio zginęło więcej ludzi i propagowano nazizm! My Polacy musimy takich ludzi piętnować a nie gloryfikować!
~ 26-06-2016 16:17
Pan Bogacz pojawil sie w teatrze razem z dyrektorem Jedrzejasem rozumiem ze z nim odejdzie
~do lolo 26-06-2016 16:57
Wybaczyć owszem można a nawet trzeba ale Niemcom,którzy byli wtedy przeciw Hitlerowi,albo urodzili się po wojnie,bo oni nie mieli na to wpływu.Natomiast bydlakom,którzy popierali III Rzeszę NIGDY.
~ 26-06-2016 17:32
Dość już tego ugłaskiwania Nazizmu!!! Ta kobieta była fasadową postacią ideologii Narodowo - Socjalistycznej. Zapatrzona i wierna hitlerowi do samego końca. Była jedną z ostatnich osób które odwiedziły hitlera w bunkrze pod kancelaria rzeszy. Ponosiła bezpośrednią winę za śmierć kilkunastu tysięcy osób, w tym Polaków. Takie happeningi fałszują obraz historii i osobiście budzą we mnie odrazę. Jelenia Góra za czasów niemieckich to nie tylko III Rzesza. Jest mnóstwo innych postaci godnych upamiętnienia.
~M 26-06-2016 17:59
Ta wstrętna baba była wierna Hitlerowi do tego stopnia że w 1945 poleciała samolotem do oblężonego Berlina ryzykując życiem ,aby zaproponować Adolfowi ucieczkę.Ten na szczęście miał już plan strzelenia sobie w łeb i jej odmówił.Jednak gdyby się zgodził to kto wie czy nie dożył by w spokoju reszty żywota gdzieś w Argentynie lub Brazylii.Taką "bohaterkę" z Hirschberg uczcili nasi dzielni aktorzy na Górze Szybowcowej.
~~`szczepan~` 26-06-2016 18:19
OK ale ja zastanawiam sie czemu nasi dzielni aktorzy tacy czynni w czytaniach a moze jakis dobry spektakl z dialogami nauczonymi na pamiec?mam nadzieje,ze nowy dyrektor wezmie sobie do serca cele dobrego teatru bo zachwycanie sie capstrzykami to nie wwszystko...
~ 26-06-2016 18:39
Teatr jest instytucja miasta czyli za nasze mieszkancow pieniadze ktos w teatrze organizuje sobie prowokacje artystyczna czy warto upamietnic osobe Reitsch
~s. 26-06-2016 19:01
Zaścianek wychowany na dziełach zebranych Lenina. Komunizm wymordował więcej Polaków niż nazizm, ale "tate" lub "mame" pracowali w MBP więc my tez będziemy wielbić czerwonych.
~Pablo 26-06-2016 19:02
A czy ktos moze tam był i mógłby cos napisac o walorach artystycznych dzieła (tekst, gra aktorów, muzyka)? Bardzo mnie to interesuje a nie mogłem przybyć.
~lolo 26-06-2016 19:29
doS z 19:01. Dlaczego zaścianek? Dlatego, że ktoś zna historię i potrafi zagłębić się w niuanse? Nie łyka papki wszechobecnego parcia na ugłaskiwanie i przepraszanie że w ogóle się jest? Że jest się przeciw wymordowaniu swoich rodaków i gloryfikacji osób związanych z tamtym reżimem? Napisałeś, że komunizm wymordował więcej Polaków niż nazizm. To teraz przewiń stronę i poszukaj wypowiedzi która gloryfikowałaby komunizm? Czy ktoś wyraził podobną opinię? Nie bardzo rozumiem Twój tok myślenia i argumentacji więc chyba była to nieudolna prowokacja. Bez urazy.
~Jarek z Cieplic 26-06-2016 20:25
Ja piernicze, co niektórzy za bardzo się podniecili z tym propagowaniem faszyzmu. Niektórzy chyba nie chcą wbić sobie do głowy, że historia Jeleniej Góry, to też okres w którym mieszkali Niemcy i jeden z elementów historii, której nie można ot tak sobie pominąć. Nomen omen w porównaniu Polacy, mieszkają tutaj bardzo krótko. Poza tym hitlerowskie Niemcy, skończyły się ponad 70 lat temu i oprócz małej garstki pieniaczy, nikogo już nie interesuje.
~lolo 26-06-2016 21:56
Jarek z Cieplic wypowiedziałeś się jak laik oderwany od Klanu i Barw Szczęścia. Jest Żubr i chipsy i tylko to się liczy? Poza tym powinieneś wiedzieć, że tereny obecnej JG wcześniej Hirschbergu były już w 13 wieku terenami piastowskimi, tłumacząc polskimi. Zainteresuj się historią swojego kraju.
~owca 26-06-2016 22:43
Najpierw od końca ~lolo to ty trochę nie jesteś doczytany tereny śląska w swojej historii "Polskie" były stosunkowo najkrócej obojętnie czy mówiły Piastach, PRL-u czy każdej kolejnej (teraz już chyba piątej czy szóstej pogubiłem się RP). A teraz do : 26-06-2016 11:28 | ~x c.d. | opowieść o braciach Szymańskich byłaby dość krótka : puuu paaa brumm brumm brumm- dup!!
~ 26-06-2016 23:18
Miejsce gdzie jest obecnie Jelenia Góra, mogło "należeć" do Polski gdzieś ok. 1003 roku, gdy tron w Pradze na bardzo krótko objął Bolesław Chrobry. Czy przez to Praga również leży na prastarych piastowskich ziemiach? A co zrobił Kazimierz Wielki w Wyszehradzie w 1335 roku? Nie oddał przypadkiem części Śląska pod panowanie Czechów za 20 tysięcy groszy praskich i za potwierdzenie prawa do korony polskiej? W tej zwróconej Czechom części ziem śląskich nawet nie było Jeleniej Góry, bo już wcześniej należała ona do Czech. I takie to prastare piastowskie ziemie. Poczytajcie Historię Polski Jerzego Topolskiego. I popatrzcie na mapy tam zamieszczone.
~@ 26-06-2016 23:25
Cóż, lotnicza pasja tej pani przeważyła nad zdrowym rozsądkiem - była sportowcem - została żołnierzem wrogiej Polsce i Światu armii i ideologii - i nie ma żadnego powodu żebyśmy w Polsce upamiętniali jej dokonania i historię. Nawet Międzynarodowa Federacja Lotnicza nie dopuściła jej do zawodów szybowcowych pod egidą FAI.
~ 26-06-2016 23:29
Umieszczać tablicę pamiątkową faszystowskiej jak by nie było pilotki w sytuacji, kiedy pomnik wyzwoiciela Jeleniej Góry wylądował na cmentarzu - to zaiste paranoja!
~ 26-06-2016 23:33
A HANNA REITSCH nazistką była i tyle. I żadne honory jej się nie należą. Ani prawo do nazwy ulicy. Inaczej takie prawo miałby Adolf Hitler, który był honorowym obywatelem Hirschbergu. Natomiast wspomnienie - jak najbardziej, bo historię należy wspominać i opowiadać i nie traktować wybiórczo, bo będziemy niedouczeni. Mogłaby mieć tabliczkę informacyjną na budynku, w którym mieszkała jako dziecko. Chyba na Bankowej?
~ 26-06-2016 23:37
A pomnik "wyzwoliciela" Jeleniej Góry powinno być na cmentarzu, bo tam jego miejsce. Wiemy, na czym polegało "wyzwalanie" najeźdźców sowieckich na ziemiach należących na zachód od Wisły. Po odparciu sił hitlerowskich zaczęło się wyzwalanie od majątku (głównie od zegarków i rowerów, a także dzieł sztuki) i gwałcenie zbiorowe kobiet niemieckich i innych, które zastano na tych terenach.
~lolo 26-06-2016 23:53
ale czy ktoś broni Rosjan? Oba te narody nas napadły i są siebie warte.opamiętaj się...
~aero 27-06-2016 0:27
Tej faszystce nie należy się żadna pamięć ani szacunek.Owszem miała osiągnięcia w lotach szybowcem ,ale w głównej mierze zawdzięczała je swojej mizernej posturze-ważyła tyle co dziecko-45 kilo.Ot i cała tajemnica jej rekordowych lotów.
~canon49 27-06-2016 9:18
Pokazać tego kto gloryfikuje nazizm. Niech jeszcze nazwą ulice jej nazwiskiem. Żenada.
~dlatego nie byłam 27-06-2016 9:20
dlatego nie byłam na tej sztuce. Niemcy niech wychwalają tę panią. Ktoś się mocno w główkę uderzył w tym teatrze
~ 27-06-2016 9:27
Za repertuar odpowiedzialny jest chyba nowy dyrektor?
~Jerzy53 27-06-2016 9:34
a może spektakl o naszej pilotce zamordowanej w Katyniu p. Janinie Lewandowskiej. To co się zdarzyło to SKANDAL.
~Jan (do 09:27) 27-06-2016 9:53
TADEUSZ WNUK - NOWY DYREKTOR Teatru NIE MA Z TYM NIC WSPÓLNEGO , jako obejmujący stanowisko od dnia 1 września ! 2016 r. Tak to jest jak się coś słyszało od Pani Malinowskiej , która pewnie spóźniła się na grubo opóźniony spektakl , i nie usłyszała" laudacji " skrzywdzonego " dla kultury lokalnej Dyrektora Piotra Jędrzejasa kończącego kadencję 31.08.2016 r.
~Do Jan 27-06-2016 10:40
A co może nie było w tym nic racji?
~Do Jan 27-06-2016 11:05
A co może nie było w tym nic racji?
~Ja 27-06-2016 11:18
Każdy wiek w historii ma swoją H.R. i innych "bohaterów". Czyż to nie w epoce PO do studia telewizyjnego zapraszano byłego I Sekretarza KW PZPR w Jeleniej Górze ? Jako kogo ? Ano jako jedynego znawcę i specjalistą od spraw rosyjskich ! Jakby w okresie "Solidarności" nie wykształcono żadnego innego. Także zapraszano go, jako "twórcę" Okrągłego Stołu. A Hermaszewski ? Mogę tak w nieskończoność. Czyż to kilka dni temu nie TVN zaprosił lewicowych, postkomunistycznych polityków, Kwaśniewskiego i Millera, do komentowania be be be polityki PiS'u i brexit'u Wlk.Brytanii ? O co chodzi; ano o moralność: albo krytykujemy w piętkę, albo korzystamy z ich doświadczenia w oblatywaniu. Tylko jednych nie - vide HR; a innych tak - Kwaśniewski.
~ 27-06-2016 11:18
Tylko Aktorów żal...Dlaczego nikt nie napisał, że ''sztuka" zwyczajnie słaba?
~do ja 27-06-2016 11:33
Porównanie Hermaszewskiego, Cioska, do H.Reitsich ?! Boże, człowieku, miej jakiś umiar, skoro z uczuć tylko wściekłość została!
~Manga 27-06-2016 13:14
Do lolo z wczoraj 14:33 - zgadzam sie z Twoją argumentacją co do HR. Uwierzenie jej usprawiedliwianiu się, że "chciałam tylko latać" świadczy o naiwności. Dzieki. Ale jeżeli chodzi o historię Dolnego Śląska, to widomo : do 1392 w państwe Polskim, od końca XIV w do poł. XVIII - korona Czeska, potem Prusy , po zjednoczeniu Niemiec- do 1945r. w Niemczech. Ale czy były by obecnie w Polsce gdyby Niemcy nie wywołali wojny ? Pytanie dla historyków i polityków.
~Manga 27-06-2016 13:22
Do lolo z wczoraj 14:33 - zgadzam sie z Twoją argumentacją co do HR. Uwierzenie jej usprawiedliwianiu się, że "chciałam tylko latać" świadczy o naiwności. Dzieki. Ale jeżeli chodzi o historię Dolnego Śląska, to widomo : do 1392 w państwe Polskim, od końca XIV w do poł. XVIII - korona Czeska, potem Prusy , po zjednoczeniu Niemiec- do 1945r. w Niemczech. Ale czy były by obecnie w Polsce gdyby Niemcy nie wywołali wojny ? Pytanie dla historyków i polityków.
~Jarek z Cieplic 27-06-2016 13:33
Ja piernicze, co niektórzy za bardzo się podniecili z tym propagowaniem faszyzmu. Niektórzy chyba nie chcą wbić sobie do głowy, że historia Jeleniej Góry, to też okres w którym mieszkali Niemcy i jeden z elementów historii, której nie można ot tak sobie pominąć. Nomen omen w porównaniu Polacy, mieszkają tutaj bardzo krótko. Poza tym hitlerowskie Niemcy, skończyły się ponad 70 lat temu i oprócz małej garstki pieniaczy, nikogo już nie interesuje.
~Do 11:33 27-06-2016 14:07
Gdyby tak było, jak piszesz, to plułbym wraz z innymi na H.R. i idoli komunizmu. A tak H.R. jest dla mnie fenomenalną postacią, Hermaszewski taką tam sobie - historycznie nijaką. Tow. Sekretarz - nie !
~tracer 27-06-2016 14:54
Jednak po przemyśleniu sprawy uważam, że H.R. była bohaterką ale nazistowską. Dla Polaków była wrogiem ponieważ dążyła do zniszczenia naszego państwa. Za wybielanie jej postaci i relatywizowanie zbrodni, do których się przyczyniła, ktoś powinien ponieść konsekwencje.
~ 27-06-2016 16:10
Dobrze, że wspomina się historię. Nie byłam na tym happeningu, jednak nie sądzę, aby ktokolwiek na nim gloryfikował H.R. Była taka osoba, urodziła się tutaj, miała jakieś osiągnięcia, ale jednocześnie była wrogiem Polaków, uwielbiała A. H. i pewnie o tym również napomknięto. To jest historia tych terenów, na których teraz mieszkamy. Lepiej wiedzieć, co tu się działo, bez wybielania, gloryfikowania i przemilczania, niż nic zupełnie nie wiedzieć. Cenzurę to przerabialiśmy przez 45 lat i nic dobrego z tego nie wyszło, bo wiele pokoleń jest niedouczonych. To dzieci wiedzą teraz z historii więcej niż osoby, które poznawały ją w szkole w latach sześćdziesiątych, siedemdziesiątych czy osiemdziesiątych. Taki paradoks, że młodzi wiedzą więcej, bo więcej im ujawniono.
~ 27-06-2016 21:19
O Żydach pomordowanych podczas II Wojny Światowej w obozie w Cieplicach nikt nie chce pamiętać. Wspominać naziskte "co tylko chciała latać" to co innego. Taka ta wasza historia po nowemu?
~miesz 27-06-2016 23:19
Hitler odznaczył ją Żelaznym Krzyżem
~do miesz 27-06-2016 23:40
Żelaznym Krzyżem do góry nogami rzecz jasna :D
~Ela 28-06-2016 19:41
Ja mam wrażenie ze osoby które tu piszą w większości nie były na czytaniu na Szybowcowej. Nie było gloryfikacji H. Reitsch i nazizmu. Była to historia kobiety która była nazistką i była genialną pilotką. Uważam że temat dobry jak każdy inny dla teatru. Kontrowersyjny. Bo odważni ludzie robią Sztukę.
~ 29-06-2016 18:01
Oj żeby wam tak przeszkadzali polscy naziole. Używają tej samej symboliki, strojów i gestów, a wy krzyczycie, że to prawdziwi patrioci...
~A co tam 3-07-2016 11:31
A co tam, a wystawić jej pomnik. Albo tablicę upamiętniającą, sugeruję przy tym taką lokalizację,aby okoliczne gołębie mogły na owe "pamiątki" swobodnie defekować a pieski podnosić nogę w określonym celu...No i co , szanowni, nie jest to salomonowe wyjście ? Wszyscy zadowoleni, przeciwnicy i ci mocno przebaczający/ nadmiernie liżący d... niemieckim przyjaciołom !
~do 16.10 3-07-2016 11:56
Oj szanowna,szanowna.... trochę szanowna popłynęła...Jednak roczniki edukowane w latach 60 czy 70, oprócz nachalnej indoktrynacji( każdy czas tak ma, ten też)miały dostęp do innej wiedzy niż upubliczniana. Przynajmniej ja. Po prostu więcej było zywych świadków historii. I tej związanej np. z AK jak i Al. A teraz mam dość na świeżo wgląd : podstawówka : historia starożytności. Gimnazjum : Starożytność. Liceum : Starożytność plus powstania. Deczko wojen I i II. Wspólczesność z deczka pominięta. Aktualnie WOS tak bezpiecznie i oględnie..jedno jest pewne,punkt widzenia zależy od punktu siedzenia. A to tylko część prawdy. Lata siedemdziesiąte przynajmniej jeszcze dość solidnie znały polską literaturę a coś tam zawsze z historii się przewinęło,a teraz wiedza prosto z opracowań, aby krótko
~esteta 4-07-2016 13:58
piękne zdjęcia!!!
~ 13-08-2016 9:45
Jeśli ta prowokacja nie była gloryfikacją nazizmu i próbą wybielenia wizerunku Hanny Reitsch to może podczas następnego happeningu organizatorzy zaczerpną prowokacyjnie z twórczości Hannsa Johst'a. Wszak przedstawienia jego autorstwa były przed 1945 rokiem wystawiane w jeleniogórskim teatrze.

Dodaj komentarz

Zaloguj
0/1600

Czytaj również

Copyright © 2002-2019 Highlander's Group