• Sobota, 7 grudnia 2019
  • Godz. 14:29
  • Imieniny: Ambrożego, Marcina, Teodora
  • Czytających: 6267
  • Zalogowanych: 8
  • Niezalogowany | Zaloguj | Rejestracja

Boją się, że dach runie im na głowę

Wiadomości: JELENIA GÓRA
Środa, 29 grudnia 2010, 7:38
Aktualizacja: Czwartek, 30 grudnia 2010, 8:06
Autor: Angela
Fot. Angela
Daria Budnik i Norbert Kostrzewa wraz z czwórką dzieci z niepokojem patrzą na sufit w dziecinnym pokoju, gdzie mokra plama od przeciekającego dachu ma już około półtora metra, a przy oknie zaczął odpadać tynk. Mimo zgłoszenia sprawy do ZGL Południe, który jest zarządcą budynku, dachu nie zabezpieczono. Nie wiadomo też kiedy zostanie on załatany.

Rodzice czwórki dzieci bezradnie rozkładają ręce. Choć płacą czynsz i wszystkie opłaty na bieżąco, nie mogą się doprosić pomocy ze strony zarządcy wspólnotowego budynku. Rodzina od około ośmiu lat mieszka na piętrze kamienicy przy ul. Traugutta 16.

Mieszkanie mieści się tuż pod dziurawym dachem z popękanej papy. Trzy miesiące temu zalany został ich pokój gościnny, ale wówczas ZGL Południe zareagował prawidłowo i zabezpieczył dach w ciągu trzech dni. Tym razem od tygodnia przez dziurawy dach lokatorom wlewa się woda do mieszkania. Nie wiadomo, jak długo to jeszcze potrwa.

Tymczasem Daria Budnik i Norbert Kostrzewa wraz z dziećmi: Magdą, Kacprem, Iloną i Dominiką (w wieku od 8 do 11 lat) na święta byli zmuszeni wyjechać do rodziny. Teraz kiedy wrócili, martwią się, jak mają mieszkać.
Daria Budnik i Norbert Kostrzewa: – Woda zaczęła się dostawać do mieszkania od wtorku przed świętami. Kiedy poszedłem do administracji z prośbą o zabezpieczenie dachu, powiedziano mi, że w naszym budynku mieszka wspólnota. W 60 procentach mieszkania są bowiem komunalne, a w 40 procentach należą do osób prywatnych. Poinformowano mnie, że dach zostanie zabezpieczony dopiero wtedy, kiedy prywatni właściciele podpiszą uchwałę o naprawie całego dachu i wyznaczonym okresie pokryją część kosztów.

– Sąsiedzi są chętni do pokrycia kosztów, ale póki co zabezpieczenia dachu, a nie jego całej wymiany, która i tak miałaby zostać wykonana wiosną. Właściciele mieszkań twierdzą, że teraz nie mają pieniędzy na remont całego dachu, a poza tym do wiosny chcą znaleźć tańszego wykonawcę od tego, który został zaproponowany przez ZGL. Naszym zdaniem jest to wyłudzanie od ludzi deklaracji i wymuszanie podpisania uchwały wymiany całego dachu na zasadach i przez ich wykonawcę. Nie wiemy jednak dlaczego ZGL Południe „gra” naszym kosztem i losem? – pytają lokatorzy.

Kiedy pan Norbert po raz kolejny poszedł do ZGL z interwencją mówiąc, że namoknięty sufit jest zagrożeniem dla jego dzieci, usłyszał, że może się przenieść do hotelu socjalnego zaproponowanego przez miasto.
– Gdzie my pójdziemy z dziećmi? – pyta lokatorka. – Remont dachu jest w okresie zimy niemożliwy, dlaczego więc nikt go po prostu nie zabezpieczy. To przecież nie kosztuje zbyt wiele. To jest mieszkanie komunalne. Obecnie od wody jest plama. Sufit jest trzcinowy i jeśli nasiąknie, wszystko zacznie gnić i będzie do wymiany. Od wody, która leci z dachu nasiąka też cała boczna ściana. Za jakiś czas naprawienie szkód wyrządzonych przez cieknący dach będzie wymagało ogromnych pieniędzy. Kto pokryje wówczas te wszystkie koszty? – zastanawia się pan Norbert. W miniony poniedziałek pan Norbert zrzucał śnieg z całego dachu i sam próbował zabezpieczyć popękane miejsca folią, ale to nie wystarczyło.

Wiesław Kazimierski, zastępca dyrektora ds. komunalnych z ZGL – u Południe tłumaczy, że właściciele wykupionych mieszkań muszą się zgodzić na cały remont dachu i ...kropka!
– Ten dach jest cały jak sito. Nie można tej sprawy inaczej załatwić. Dach na czas zimy zostanie zabezpieczony pod warunkiem, że lokatorzy podpiszą uchwałę i zgodzą się na jego wymianę, którą planujemy wiosną. Jutro wyślemy pismo do prezydenta miasta o możliwość wykonania tego remontu z pieniędzy z budżetu miasta. Będziemy wnioskować o zabezpieczenie w budżecie potrzebnej kwoty, a po wykonaniu remontu podamy prywatnych właścicieli lokali do sądu o zwrot części kosztów. Nie ma innego wyjścia z tej sytuacji – mówi dyrektor Wiesław Kazimierski.

Pan dyrektor nie potrafił nam jednak wytłumaczyć, dlaczego tych działań nie można podzielić na dwa etapy: zabezpieczenie dachu na okres zimy i remont całości na wiosnę w przyszłym roku. Nie wyjaśnił też, dlaczego lokatorzy nie mogą sami znaleźć wykonawcy, być może tańszego niż zaproponowany. Szacowany koszt wymiany dachu sporządzony przez ZGL Południe to około 16 tys. zł. Nie otrzymaliśmy też odpowiedzi, kiedy lokatorom przestanie cieknąć woda na głowę.
- Wszystko będzie zależało od tego, kiedy pismo trafi do prezydenta i kiedy zostanie podpisane – usłyszeliśmy od dyrektora Kazimierskiego.

Ogłoszenia

Czytaj również

Komentarze (35) Dodaj komentarz

~Zamiast 29-12-2010 7:55
Płakać i narzekać można samemu prowizorycznie zabezpieczyć dach do wiosny. Ja osobiście bym tak zrobił ze względu na zdrowie dzieci i zabezpieczenie wyposażenia mieszkania, później odliczyłbym to od czynszu. I to na tyle.
~abebe 29-12-2010 7:58
Tak właśnie wygląda administrowanie ZGL-u nieruchomościami. Może fachowcy podpowiedzą dyrektorowi jak zabezpieczyc tymczasowo dach? Te 40% właścicieli niech szuka lepszego i tańszego wykonawcy, może spróbują przegłosować uchwałę 1 właściciel -jeden głos . Panie prezydencie: proszę zacząć przygotowania do powołania rady wspólnot, taki organ jest niezbędny
~!!! 29-12-2010 8:37
Ten Kazimierski to typowy ignorant!!!! Z pieniędzy miasta?!? chce remontować dach? A gdzie są wszystkie pieniądze wpłacane przez lata!!!! tytułem czynszu? Co ZGL zrobił z tych pieniędzy dla tej kamienicy w opłakanym stanie?!? NIC. I dalej nic nie robi! A szkody są coraz większe. Coraz więcej będzie kosztowała naprawa! za którą będą płacić właściciele prywatni. O 7:55 | ~Zamiast | dobrze proponuje - odliczać od czynszu wszystkie straty.
~zxx 29-12-2010 8:42
Do ~ Zamiast. Masz racje, więc kierowcy mieszkający np: w Karpaczu też nie czekajcie na odśnieżanie dróg tylko za łopaty i odśnieżyć sobie drogę do Jeleniej G. a i odliczyć od podatku.
~ 29-12-2010 8:48
budynkiem zarządza prywatna spółka Zarządzanie Nieruchomościami Południe a nie ZGL Południe, to jest całkiem inna firma , która przywłaszczyła sobie nazwę
~kmam 29-12-2010 8:50
Z ZGL-ami nikt nie wygra. Oni zawsze mają rację a jak nie mają .... to i tak ją mają. A co do postu z: 29-12-2010 07:55 to aby zabezpieczyć prawidłowo dach , to trzeba to umieć a nie tylko chcieć. W Polsce są sami specjaliści od wszystkiego. Trzeba będzie polikwidować szkoły, Cechy itd. Pan Norbert zgłosił szkodę osobie (prawnej) od której wynajmuje mieszkanie i której regularnie płaci, i to ona winna zabezpieczyć dach.
~joo 29-12-2010 8:54
Prawdopodobnie ZGL chce uniknąć remontowania za darmo dachu cwaniakom ze wspólnoty. Paru cwaniaków się skrzyknęło, założyło wspólnotę (\"tóć czynsza sie nie bendzie płacić, panie dziejku\"), a kiedy trzeba wyłożyć pieniądze na remont, to zaczynają się kombinacje.
~ 29-12-2010 9:01
do 8:54 - aleś ty głupi! nie masz zielonego pojęcia o wspólnotach! Na początek się dowiedz, że wspólnoty się nie zakłada; ona powstaje z mocy prawa.
~do ~zxx 29-12-2010 9:22
Oczywiście ,że mam rację w przeciwieństwie do Ciebie drogi to inna bajka. Może wystarczyłoby zrzucić śnieg z dachu i już by nie ciekło. Albo zamiast płacić regularnie czynsz za nic, zbudować sobie mały domek i płacić może trochę większe raty ale za swoje własne suche i ciepłe mieszkanko.
~do ~zxx 29-12-2010 9:46
Oczywiście ,że mam rację w przeciwieństwie do Ciebie drogi to inna bajka. Może wystarczyłoby zrzucić śnieg z dachu i już by nie ciekło. Albo zamiast płacić regularnie czynsz za nic, zbudować sobie mały domek i płacić może trochę większe raty ale za swoje własne suche i ciepłe mieszkanko.
~w temacie 29-12-2010 9:52
w ZGL-U ktoś bierze za to pieniądze często jest tak;że koszt jest zawyżany zamiast 16tys.kosztuje to 14tys. a 2tys. bieże się za nagranie roboty
~ 29-12-2010 10:08
~do ~zxx moze masz racje,ale jeszcze daj przepis skad wziac pieniadze na maly domek.
~Tymian 29-12-2010 10:08
A co przez tyle lat robił ojciec tych dzieci - siedział z załozonymi rekoma i czekał aż się cudownie wyremontuje przez kogoś ? Taka jest mantalnośc przecietnego Polaka - nie poczuwa sie do zadbania swego miejsca zamiaszkania , gospodarności , dbania o porzadek , dobytek - to niech mu na łeb to wszystko spadnie. czasy socjalizmu mineły i sie zmieniły a mieszkania maja za darmoche i jeszcze nie dbaja .- , bo nie ma wstydu jako gospodarz własnego mieszkania tylko zastawia się dziećmi i lipi w kamery.- a sio do roboty..
~K.L. 29-12-2010 10:11
od ZGL-u POŁUDNIE doczekać się czegokolwiek to cud! Ja czekałam 7 miesięcy na naprawę dachu, a jak już go \"naprawili\" to za 2 MIESIĄCE znowu zaczął przeciekać. tylko zdążyłam wyremontować zaciek. Oczywiście w tym roku też przecieka - tym razem przy kominach i k...... doczekać nie można naprawy! Czy nie można zrobić tego raz a dobrze? Moim obowiązkiem jest płacić czynsz a ich zasranym obowiązkiem jest naprawa dachu!! A jak widać mają to w głęboko w ..... !!!!
~Babka śmiła 29-12-2010 10:14
Taki ładny budynek a tak mocno doprowadzony do ruiny - tylko w nas w krajowej Europie mozna doprowadzić swoje rodzinne mieszkanie i budynek do takiego syfilisu w skandynawi sa ładniejsze chlewnie bo zadbane - mieszkańcy tego domu chyba tez nie wiedzieli że za niemca tam był rowniez zadbany ogród. co jest obce dzisiaj tym ludziom.Ale kultura ..
~jeleniogórza 29-12-2010 10:45
NAJLEPSZA RADA TO ZABRAĆ NAJPOTRZEBNIEJSZE RZECZY TAKŻE DO SPANIA I ROZLOKOWAĆ SIĘ W ADMINISTRACJI, ZAPEWNIAM REAKCJA BĘDZIE NATYCHMIASTOWA, ŻYCZĘ POWODZENIA
~zz 29-12-2010 11:06
Zamiast kupić 4 miski i podstawić to narzekają, w blokach mają tak suche powietrze że muszą sztucznie nawilżać a tu macie w naturalny sposób i ekologiczny. Za droga firma mojego śwagra to czekaj, a w ogóle to teraz mamy ważniejsze sprawy takie jak podział zysków w ZGL ,premie za dobrze wykonaną prace no i podwyżki naszych nędznych pensyjek. Musimy zarobić na jakiś swój domek żeby nie być zależnym od jakiegoś urzędnika.
ebee 29-12-2010 11:50
Zadziwia interpretacja prawa współnoty przez ZGL. To same bzdury. Nikt nie może zakazać we wspólnocie bieżacej naprawy, zabezpieczenia cieknacego dachu itp. Owszem jest wymagana zgoda wszystkich, ale w przypadku planowanych remontow i modernizacji. Poza tym kazda wspólnota może mieć tzw fundusz remontowy, a jeżeli go nie posiada ( prawo dopuszcza taka sytuację) kazdy właściciel ( w tym miasto reprezentowane przez ZGL) płaci comiesięczne zaliczki na utrzymanie tzw. części wspólnych. Z tych pieniędzy można wykonać choćby zabezpieczenie dachu. To co opowiada Pan Dyrektor to kit dla naiwnych. Moim zdaniem lokator powinien podać ZGL do Sądu, za zaniedbania Zarządcy. Pozdrawiam, EBEE
ebee 29-12-2010 11:59
Do internauty z 8,48. Skoro tym budynkiem nie zarządza ZGL, tylko ktoś inny to wypowiedź Dyrektora na temat remontu jest dowodem tego, że Pan Kaźmierski nie ma pojęcia o tym co robi i kompletnie nie panuje nad swoim "gospodarstwem" A w tej sytuacji ubieganie się o dotację od Prezydenta jest skandalem i próbą wyłudzenia pieniędzy. Pan Dyrektor za to powinien natychmiast stracić posadę i zostać postawiony przed prokuratorem ! EBEE
~chmurka 29-12-2010 12:12
a może wprowadzić się z cała rodzina do administracji, zapewniam że zaraz będzie odzew \, i na pewno będzie naprawiony dach, zapewniam że to jest najlepszy sposób, życzę powodzenia
~ 29-12-2010 13:02
ZGLe,to jedna wielka BANDA!!!!!! Rozwalą wszystkie pieniądze ktore dostaną.Ludzie w starych domach (bez wygód)płacą słono,a jak przychodzi do zrobienia czego kolwiek,to są zbywani.Do nich trzeba miec stalowe nerwy.
~ 29-12-2010 14:09
wykonac naprawe,rachunki zachowac,kopie rach.wyslac do ZGL-u,odciagnac od czynszu i basta,
~do10:08 |~ | 29-12-2010 14:21
Z pracy i oszczędności. Ot i cały przepis. W domku czynszu nie płacisz dołożysz trochę i już masz na ratę.Tylko trzeba wziąć się do roboty, a nie narzekać i czekać ,że ci dadzą. Skończyły się czasy ,że mają mi dać bo mi się należy.
~RE 29-12-2010 14:33
TO NIE JEST BUDYNEK ZGL TYLKO ZARZĄDCY.jAK KTOŚ NIEWIE TO PO CO GŁOS ZABIERA.nAJLEPIEJ WSZYSTKO ZWALIĆ NA ZGL TO MODNE W TYM KRAJU.W TYM KRAJU WSZYSTKIEMU WINNY JEST PIS NIE PO .TAK SAMO WINNY JEST ZGL BO TAK SIE JUŻ UTARŁO .CZAS ZMIENIĆ SWOJE MYŚLENIE.
~ 29-12-2010 14:43
"Z pracy i oszczędności" Pracujesz w Polsce? jezeli tak ,to uczciwą pracą się nie dorobiłes.
~kmam 29-12-2010 20:55
do ~RE: nie krzycz ... racji nie udowodnisz krzykiem, tylko rozsądnymi argumentami. A skoro ZGL bierze czynsz od Pana Roberta, to i powinien mu naprawić dach. Później mogą proporcjonalnie ewentualnie obciążyć wspólnotę , ale rozliczenia nie powinny być zrzucane na lokatorów którzy nie podlegają pod wspólnotę :P I to wspólnota winna mieć swój głos w wyborze wykonawcy (niekoniecznie najtańszego ale solidnego). To tak jak ze spadkiem, albo bierze się całość wraz z zadłużeniem (ewentualnym) albo zrzeka się z korzyści i nic się nie bierze.
~JACK 29-12-2010 22:31
Trzeba coś robić a nie czekać aż coś tam wspólnota zrobi !!! Już mieliśmy ongiś "WSPÓLNOTĘ "i sami wiecie co z tego wyszło a więc nie ma się co cofać do przeszłości !!!!
~re 30-12-2010 8:10
do ~kmam jeśli nie kumasz to po co zabierasz głos .Budynek nie jest własnością ZGL-u .Teraz głos mają właściciele .Jeśli oni nie wyrażą zgody na remont bo niemają pieniędzy to klapa.To się dlugo sprawy nierozwiąże.Prawo nie ustala ZGL .To nasi najmądrzejśi .Niewiem czy kiedy kolwiek w naszym kraju nastąpi dobrobyt.Jest żle a będzie jeszcze gorzej.Właściciel jest Panem i Władcą budynku.
~sonia39 30-12-2010 10:54
a pan norbert to ma dwie lewe rączki? Niech się weźmie za robotę, leń. Najlepiej powiedzieć, że mam czwórkę dzieci i nie mogę tylko leżeć na kanapie i czekać aż mi dach spadnie na głowę
~cervi 30-12-2010 12:40
Jeśli budynek jest wspólnotowy to tylko rola i obowiązek w naprawach i remontach jest dla zarządcy budynku bo on dysponuje kontem /pieniędzmi/ współwłaścicieli a ZGL nie ma tu nic do tego, jedynie może prosić i wnioskować do zarządcy o wykonanie pożądanych prac w imieniu swoich lokatorów. A zarządca by zlecić prace musi uzgodnić je z właścicielami bo oni to łożą na wszelkiego rodzaju prace remontowe a nie wydatkować pieniądze wg własnego widzi misię.
~ 30-12-2010 14:31
JA TEZ
~hmm 30-12-2010 15:02
Ciekaw jestem kto to pisał
polak 30-12-2010 16:56
A może tak wszyscy którzy mają mieszkania komunalne zaczną usuwać usterki i remontować mieszkania i podnosić standardy mieszkań na własny koszt a w podziękowaniu dostaniemy podwyżkę czynszu że nie dewastujemy tylko remontujemy a urzędnicy administracji będą mieli więcej na premie,odprawy itp.Nie będziemy zawracać głowy strudzonym pracom urzędnikom którzy samym przyjściem do pracy są wykończeni to czego tu oczekiwać.Płacisz wymagaj i nie daj się zbyć to ich obowiązek
~kmam 30-12-2010 20:56
do ~re: to komu płaci czynsz Pan Robert?
~monika236** 17-02-2013 11:56
ludzie onio majom 4 dzieci co majom zrobić to jest dzieci pokuj co te biedne dzieci majom zrobić

Dodaj komentarz

Zaloguj
0/1600

Czytaj również

Copyright © 2002-2019 Highlander's Group