Środa, 21 października
Imieniny: Urszuli, Jakuba
Czytających: 5395
Zalogowanych: 7
Niezalogowany
Rejestracja | Zaloguj

Historyczne znalezisko w Michałowicach

Wiadomości: Piechowice
Wtorek, 1 września 2020, 6:02
Aktualizacja: Czwartek, 3 września 2020, 12:31
Autor: WAC
Fot. Stowarzyszenie Michałowice w Karkonoszach
Do odkrycia cennej pamiątki przeszłości doszło kilka dni temu w Piechowicach – Michałowicach. W trakcie prac przy urządzeniu nowego punktu widokowego przy Placu Wczasowym członkowie Stowarzyszenia Michałowice w Karkonoszach odnaleźli i odkopali Kriegerdenkmal R.G.V. Kiesewald i Riesengebirge, czyli pomnik pamięci mieszkańców miejscowości poległych w trakcie I wojny światowej.

Tego typu pomniki były powszechnie stawiane na terenie Niemiec. Ten odkopany ostatnio w Michałowicach miał formę kamiennego, wolno stojącego obelisku wzniesionego na spłaszczonej platformie. Prowadziły do niego cztery stopnie. Frontowa część platformy była zabezpieczona drewnianym płotkiem. Tył pomnika otaczał murek wykonany z kamieni. Skrzydła boczne zakończone były kulami. Pomnik posadowiony był na trzystopniowym cokole. Na obelisku znajdowało się dziesięć nazwisk: Emil Friedler, Paul Menzel, Richard Halmann, Reinhold Glumm , Hermann Maywald, Wili Stelzer, Gustav Liebig, Bruno Menzel, Paul Maywald, Hermann Rücker.

Członkowie Stowarzyszenia Michałowice w Karkonoszach planują, że pomnik po konsultacji z konserwatorem zabytków powróci na swoje pierwotne miejsce pomiędzy przedwojennym „Hotelem Schneegruben" (obecnie Willa Chatka Puchatka), a „Villą Daheim" (Willa Bawarka).

Twoja reakcja na artykuł?

87
77%
Cieszy
6
5%
Hahaha
2
2%
Nudzi
4
4%
Smuci
6
5%
Złości
8
7%
Przeraża

Ogłoszenia

Czytaj również

Komentarze (97) Dodaj komentarz

~ 1-09-2020 6:15
A kto i po co ten pomnik ukrył?
~Noo 1-09-2020 7:16
do: ~ (6:15)
Ruscy i Polacy po wojnie niszczyli pomniki.
~Antoniusz 1-09-2020 7:33
do: ~Noo (7:16)
Ty śmieciu! Ruscy i Polacy? Od kiedy tam jest znak "=" ? Niemcy to byli okupanci, mo...cy, kaci narodu polskiego. Nie znający litości rzeźnicy, zarzynający wszystkich, którzy nie spełniali ich aryjskich standardów. Dzisiaj ci z tego stowarzyszenia, opłacani przez niemców, wykopują takie śmieci. To nie jest ważne, kto to zakopał, ważne, że nie ma powodu by to wykopywać. Pamięć o swoich przodkach, to jedno, ale pamięć o swoich katach ?
~ 1-09-2020 8:12
do: ~Antoniusz (7:33)
Ktoś stwierdził fakt, a Ty go od razu od śmieci wyzywasz? Z takim ludźmi jak Ty jest największy problem w tym kraju.
~pff 1-09-2020 9:39
do: ~Antoniusz (7:33)
W Michałowicach Niemcy nie byli okupantami, byli u siebie i sami znaleźli się pod okupacją.Tak, że tego.
~buhaha 2-09-2020 13:21
do: ~pff (9:39)
Biedni Niemcy. No zobacz, znaleźli się pod okupacją. Ciekawe dlaczego? Czy wyjaśnili Tobie to na historii?
~Iks 1-09-2020 9:55
do: ~Antoniusz (7:33)
Pomnik dotyczy I Wojny Światowej. Według ciebie wtedy już byli naziści? To może mniej emocji, więcej myślenia i kultury. A przy okazji doucz się historii, bo ci się podstawowe daty plączą.
Cowtrawiepiszczy 1-09-2020 12:06
do: ~Antoniusz (7:33)
To część naszej historii. Młodzi mężczyźni, zarówno Niemcy, Polacy czy Rosjanie wcielani do wojska i nieco starsi żołnierze nie udawali się ochoczo i z pieśnią na ustach na front. Część z nich, która miała własną rodzinę, dzieci, jak i kawalerowie tęsknili za swoimi domami i ojczyzną. Dostawali rozkaz i musieli go wykonać. Nie mniej jednak polegli żołnierze i ludność cywilna to ludzie i trzeba oddać im należyty hołd.
~Antoniusz 1-09-2020 14:42
do: Cowtrawiepiszczy (12:06)
Jest różnica pomiędzy niemcem wcielonym do niemieckiego wojska, a Polakiem zmuszonym do tego samego, niemcy mordowali wszystkich dookoła, bo taką mają naturę. To koloniści i złodzieje. Polacy byli zaskoczeni, gdy na polach bitew, spotykali Polaków po drugiej stronie.
Michrou 1-09-2020 15:00
do: ~Antoniusz (14:42)
Niemcy nie mają "takiej natury". Każdy taką naturę ma. Były doświadczenia które wykazały, że każdy człowiek jest zdolny do bestialstwa jeśli odpowiednio się go ukierunkowuje. Choćby Stanfordzki eksperyment więzienny, czy Trzecia Fala.
~Antoniusz 1-09-2020 19:01
do: Michrou (15:00)
No i dotarliśmy do punktu G - niemcy jako ofiary konfliktów zbrojnych XX wieku, siłą zmuszani do mordowania Polaków. Pranie mózgów uznajemy za zakończone.
~Dario X 1-09-2020 21:17
do: ~Antoniusz (19:01)
Jeśli nie masz nic mądrego do przekazania, to po prostu milcz, zamiast histeryzować i wmawiać ludziom bzdety, których nie wyrazili.
~zach 2-09-2020 21:33
do: Michrou (15:00)
Ależ maja taką naturę-dowodzi tego historia. Odpowiedzialności za zbrodnie II WŚ I Holokaust nic z nich nie zmyje przez 1000 lat. Twoje argumenty to jakaś żałosna próba wybielania tych hunów?
Michrou 3-09-2020 20:01
do: ~zach (21:33)
Gdyby Polacy (czy każdy inny naród na świecie) miał okazję (tj. byłby tak ukierunkowany propagandowo) to też by to zrobił. Przykładów nie trzeba długo szukać. Choćby zbrodnie Japończyków, czy NKWD. Historia nic nie dowodzi oprócz tego, że kiedyś się coś stało. Eksperymenty które przytoczyłem pokazują, że do takich zachowań jest zdolny każdy.
Cowtrawiepiszczy 1-09-2020 17:43
do: ~Antoniusz (14:42)
Nie ma żadnej różnicy. Takie były czasy. Był rozkaz, który trzeba było wykonać, w przeciwnym razie żołnierz sam zostałby rozstrzelany.
~Antoniusz 2-09-2020 8:05
do: Cowtrawiepiszczy (17:43)
Piękna sentencja - 'legalizuje' każdy m..d na zlecenie, każdą wojnę.
Cowtrawiepiszczy 2-09-2020 12:02
do: ~Antoniusz (8:05)
Napisz, co byś zrobił, gdyby wcielono Cię do wojska, wydano rozkaz udania się na front? Gdybyś się "migał", wcześniej czy później trafił byś przed oblicze plutonu egzekucyjnego, bo byłbyś poszukiwany. Nikt nie tłumaczy bestialstwa, bo te bestie w większości zostały schwytane i stanęły przed sądem. Ci, którzy uciekli do Ameryki południowej byli tam poszukiwani i doprowadzani przed sąd.
~ 1-09-2020 20:46
do: ~Antoniusz (14:42)
Dlaczego "Niemcy" piszesz z małej litery, a "Polacy" z dużej? Narcyzm czy kompleksy?
~Antoniusz 2-09-2020 8:02
do: ~ (20:46)
niemcy i hitler - zawsze z małej litery.
MALKONTENT 7-09-2020 15:25
do: ~Antoniusz (7:33)
raczej ty jesteś śmieciem
~s. 1-09-2020 9:25
do: ~Noo (7:16)
Niszczyli Polacy. Ruskie mieli to w nosie.
~Bruner 1-09-2020 6:19
Fajne znalezisko!! ;) kopcie dalej..
~gość 1-09-2020 7:47
Antoniusz ... wyciągnij sobie termometr spod pachy, to od razu Ci spadnie temperatura.
~Antoniusz 1-09-2020 7:57
Ja tylko przypominam, tym którzy mają to za nic, że 1 września 1939 wojska niemieckie i słowackie napadły o świcie bez wypowiedzenia wojny na Polskę, rozpoczynając kampanię wrześniową II wojny światowej. I to jest smutne, historyczne dla nas wydarzenie, a nie wykopanie jakiejś płyty z nazwiskami niemieckich żołnierzy.
~ 1-09-2020 8:08
do: ~Antoniusz (7:57)
Oddziel mentalnie przeszłość od teraźniejszości i patrz też w przyszłość. Pamięć o historii na tak, ale bez ślepego zacietrzewienia.
~Antoniusz 1-09-2020 8:18
do: ~ (8:08)
Byli tacy Polacy co niemcom kwiaty pod nogi rzucali, gdy ci wkraczali do kolejnych miast. Doskonale oddzielali przeszłość od przyszłości.
~pff 1-09-2020 9:48
do: ~Antoniusz (8:18)
W ktorym miescie dokladnie, że tak spytam ?
~ 1-09-2020 8:10
do: ~Antoniusz (7:57)
Szkoda tłumaczyć niektórym, bo niektórzy tylko mówią, piszę po Polsku.
~~`` 1-09-2020 9:30
do: ~Antoniusz (7:57)
Znawco historii spod budki z piwem, nie odróżniasz I wojny św. od drugiej, proponuję na czas pisania takich hejtów odłóż najnowszą historię pisaną w IPN na zamówienie Nowogrodzkiej i zajrzyj do podręcznika starej, niesłusznej, pisanej przez wstrętnych komunistycznych historyków. Tam na pewno I wojna i II wojna, to dwa różne okresy w historii.
~Iks 1-09-2020 9:59
do: ~Antoniusz (7:57)
"tym którzy mają to za nic" - do kogoś konkretnego to piszesz czy walczysz jak don Kichot z wiatrakami? Pomyliła ci się pierwsza wojna światowa z drugą i ty chcesz kogoś pouczać o świadomości historycznej? Odpuść sobie, za wysokie progi.
~Arpi 2-09-2020 16:23
do: ~Antoniusz (7:57)
A w marcu tego roku wojska niemieckie i polskie dokonały inwazji na Czechosłowację rozpoczynając II wojnę światową
~s. 1-09-2020 9:31
Ojczyzną przeciętnego Kowalskiego w 1914 była Rosja, Prusy i Austro-Węgry. W tych armiach walczyło ok 800 tys. Polaków. Zginęło prawie 150 tys. Niszcząc te pomniki lewactwo niszczyło pamięć o Polakach. Przypominam, że w czasie WW nie było nazizmu i komunizmu.
~s. 1-09-2020 9:33
do: ~s. (9:31)
Miało być 800 tys. tylko w armii kajzera.
~ 1-09-2020 9:57
do: ~s. (9:31)
To wtedy funkcjonowało już określenie "lewactwo"? Skąd się wzięło?
~hist 1-09-2020 10:16
do: ~s. (9:31)
ty przestań janusz poetycko bredzić,Polacy siłą byli wysyłani na tą chorą wojnę i kazali im sie nawzajem tłuc w zależności od tego ,kto był pod czyim zaborem.
~pff 1-09-2020 14:59
do: ~hist (10:16)
Wojsko do niedawna miało to do siebie, że szlo sie do niego przymusowo.Taki klimat. Poddani szli walczyć za władcę, czy kraj niezależnie od tego , jakim językiem mówili.
~s. 1-09-2020 19:36
do: ~hist (10:16)
Akurat przymusowo, tak jak teraz sposób na życie i prace.
~hist 1-09-2020 10:13
Polacy po wojnie zakopali,żeby nie raziło w oczy a dzisiejsi "odkrywcy" wygrzebują takie pamiątki z ziemi i okrzykują się bohaterami co odkryli wielki skarb.Pytanie tylko komu potrzebne takie przywracanie prusackich pomników.
~Kalasanty 1-09-2020 15:46
do: ~hist (10:13)
Nie wiadomo, czy to Polacy po wojnie zakopali, żeby usunąć relikt niemieckości z oczu. Równie dobrze obelisk mogli zawczasu ukryć dawni mieszkańcy Michałowic, zanim zostali wysiedleni. Może wierzyli, że jeszcze tu wrócą? Bo przecież pierwsi po 1945r. osiedleńcy na tych terenach niezbyt wierzyli, że długo zagrzeją tu miejsce...
~hist 2-09-2020 10:25
do: ~Kalasanty (15:46)
bredzisz jegomościu,Niemcy nie mieli czasu ani potrzeby ukrywać tzw. kriegdenkmali,których wszędzie było od groma.Zajęci byli ratowaniem dobytku i ukrywaniem depozytów.
~Kalasanty 2-09-2020 14:22
do: ~hist (10:25)
A skąd to - mało eleganckie w dyskusji - słowo: "bredzisz"pod moim adresem? Nie znasz już innych określeń, które można by przytoczyć w rozmowie z osobą, z której zdaniem się nie zgadzasz? Jest tu już taki dyskutant, który zaczął od "śmiecia", a skończył na "bydle"... Poza tym - wg Ciebie ci Niemcy z powiatu jeleniogórskiego musieli być okrutnie majętni, skoro przez 2 lata (1945 - 1947) nic innego nie robili, tylko ratowali swój majątek (jak?) i ukrywali depozyty...
~bezkar 1-09-2020 11:56
Chciałbym emocjonującym się przypomnieć hmmm iż wówczas Polski nie było jako Państwa, i Polacy umierali w armii kajzera.
~Antoniusz 2-09-2020 8:01
do: ~bezkar (11:56)
Bo były rozbiory Polski. Znowu brali udział niemcy.
~Kalasanty 1-09-2020 12:27
Ach! Jakie święte oburzenie! Bo wykopano międzywojenny obelisk z nazwiskami dawnych mieszkańców Michałowic, którzy polegli w Wielkiej Wojnie! Ale co? Dobrze się Wam mieszka w tych poniemieckich chałupach...?
~Antoniusz 1-09-2020 13:49
do: ~Kalasanty (12:27)
To nie byli mieszkańcy Michałowic, tylko niemieccy żołnierze, skuwrysyny, mor.dercy. Ich koledzy później walczyli dla hitlera. Ostatkiem sił te medny przebrzydłe (to już ci z 2 wojny) przyjeżdżały w latach 90 do Jeleniej Góry na Targ Staroci, uzupełniać sobie pamiątkowe mundury. W tamtych latach stoiska były pełne elementów umundurowania z hitlerowskim krzyżem. Nad stoiskami wisiały flagi ze swastyką. Przy mnie jakiś stary szwab kupił sobie bagnet że swastyką. Bo się niemcom lata rzezi dobrze kojarzyły. I wy teraz im pomniki czyścicie? Bo za euro? Wstydu nie macie! I proszę mi nie wypominać, że to pomniki morder.ców z 1, nie 2 wojny, bo to żadna różnica. Czekać tylko jak się jakiś palnat wyrwie z teorią, że okres wojen był dla niemców tak samo bolesny jak dla Polaków.
~Kalasanty 1-09-2020 15:05
do: ~Antoniusz (13:49)
Ciekawe, kto to niby tak kupczył tymi hitlerowskimi gadżetami? Wychodzi na to, że to Niemcy przyjeżdżali na jeleniogórski targ staroci - żeby to opchnąć innym, przyjezdnym Niemcom. Bo przecież Prawdziwy Polak by szwabskiego barachła do ręki nie wziął - a już tym bardziej po to, żeby się na nim wzbogacić... ;)))
~Antoniusz 1-09-2020 19:06
do: ~Kalasanty (15:05)
Miłośnicy niemieckich pamiątek, właśnie takich jak ta płyta z Michałowic.
~Dario X 1-09-2020 21:29
do: ~Antoniusz (13:49)
Żadna różnica, pierwsza wojna czy druga, rolnicy czy funkcyjni w stalagu, dla ciebie każdy bez wyjątku Niemiec to oprawca w mundurze, klapki na oczy, alleluja i do przodu. Ciekawe, jak byś zareagował, gdyby ktoś ci powiedział, że każdy Polak to zapijaczony cwaniak, leń i złodziej. Pewnie byś ubolewał nad używaniem narodowych stereotypów w dyskusji.
~Antoniusz 2-09-2020 7:59
do: ~Dario X (21:29)
Po stokroć TAK. Dla mnie każdy niemiec w mundurze to oprawca!! W takiej właśnie kolejności!
~gość 2-09-2020 9:22
do: ~Antoniusz (7:59)
Antoniusz , proponuję zawiesić na kołku te nienawiść , bo Twoje reakcje są chore. Nigdy niczego nie zmienimy jeśli będziemy tacy jak Ty. Jesteś jakąś chodzącą nienawiścią, Współczuje
~Antoniusz 2-09-2020 10:13
do: ~gość (9:22)
Ok. Nigdy też nie zostanę miłośnikiem Rzeszy.
~Iks 2-09-2020 12:28
do: ~Antoniusz (10:13)
My też kochamy Polskę, nie Niemcy, a do tego nie mamy obsesji na punkcie tego drugiego kraju i nie dostajemy piany na dowolną wzmiankę o nim. PS. Niemcy bez munduru to też oprawcy czy według ciebie tacy nie istnieją?
~Antoniusz 2-09-2020 22:17
do: ~Iks (12:28)
niemcy bez munduru to potencjalni oprawcy, z bardzo dużym nalotem genetycznym i kulturowym
~Pi 1-09-2020 12:27
Ładny kawał granitu - że też kamieniarze go nie dorwali. Ile z tego by było kostki ...
~Człowiek zaskroniec 1-09-2020 13:27
Obiecuję że ten pruski głaz nie stanie w miejscu publicznym. Nie rzucim ziemi, skąd nasz ród, Nie damy pogrześć mowy! Polski my naród, polski lud, Królewski szczep piastowy, Nie damy, by nas zniemczył wróg Tak nam dopomóż Bóg! Do krwi ostatniej kropli z żył Bronić będziemy Ducha, Aż się rozpadnie w proch i w pył Krzyżacka zawierucha. Twierdzą nam będzie każdy próg Tak nam dopomóż Bóg! Nie będzie Niemiec pluł nam w twarz, Ni dzieci nam germanił. Orężny wstanie hufiec nasz, Duch będzie nam hetmanił, Pójdziem, gdy zabrzmi złoty róg Tak nam dopomóż Bóg!
~pff 1-09-2020 15:00
do: ~Człowiek zaskroniec (13:27)
Nie ze5raj się.
~s. 1-09-2020 19:49
do: ~Człowiek zaskroniec (13:27)
Akurat czy to się podoba czy nie to my jesteśmy zaborcami tych ziem. Czesi gospodarzyli tutaj prawie 250 lat, Niemcy 150 i my - 70 lat. Jakiś czas rządzili tutaj Piastowie, najbliżej w Lwówku Śl. Trudno powiedzieć czy rozmawiali po Polsku. Pewne jest, że podatki płacili nie w Krakowie tylko w Wiedniu. Brak szacunku do innych nacji to wynik wychowania w duchu marksizmu-leninizmu.
~Antoniusz 2-09-2020 7:24
do: ~s. (19:49)
17 lipca2 sierpnia 1945 podczas spotkania w Poczdamie przywódcy ZSRS, USA i Wielkiej Brytanii podjęli ostateczne decyzje w sprawie granic Polski, stąd wynika obecny jej kształt. My nie jesteśmy zaborcami, nie przywłaszczyliśmy sobie tych ziem, tylko je nam wciśnięto bez pytania, jednocześnie odbierając kresy. Wściekła pasja niemców do mordowania Polaków nie ma precedensu.
~s. 2-09-2020 9:59
do: ~Antoniusz (7:24)
Pod względem ilości zamordowanych Polaków Rosjanie prześcignęli Niemców. Pod względem zrabowanych dóbr materialnych Szwedzi wywieźli więcej niż Niemcy i Rosjanie. Owszem, układ granic ustaliły kraje mające coś do powiedzenia. Niestety od 1945 roku Polska do powiedzenia nie miała - nic. Dopiero od kilku lat rządzący starają się zmienić pozycje kraju, ale każdy nas sąsiad, mniej lub bardziej podkopuje te działania. "Tort" w Europie jest podzielony i każdy kto chce dostać większy kawałek musi o to walczyć.
~Antoniusz 2-09-2020 10:18
do: ~s. (9:59)
niemcy mordowali Polaków z systemowo, planowo, z rozmysłem, ruscy jak zwierzęta (w przenośni, bo wiadomo że zwierzętom nic do tego) dlatego tak oburzyło mnie porównanie ruskich i Polaków na równi w pierwszym komentarzu.
~ 12-09-2020 0:57
do: ~Antoniusz (10:18)
Proszę się nie podniec To jest ich ziemia Oni tu mieszkali z dziada pradziada My tu zostaliśmy zesłania z rozkazu Stalina Taki był podział administracyjny mapy Europy Po wojnie
~Człowiek d...l 1-09-2020 13:32
Taki kamień należy jak najszybciej usunąć z przestrzeni publicznej i zastąpić go pomnikiem upamiętniającym wszystkich ludzi LGBT poległych w walce o swoje prawa w Polsce.
~eco 1-09-2020 13:53
Wobec powyższego-proponuję: W miejscu Grunwaldzkich Krzyży w Parku Zdrojowym w Cieplicach - przywrócić Pomnik w pierwotnej postaci! W Malinniku - Herischdorf-e - vis-a-vis stacji Orlenu, po drugiej stronie rzeki - tak samo. W Jeleniej Górze - albo na skrzyżowaniu 1-go Maja i Wojska Polskiego, albo przed kościolem garnizonowym! W zasadzie w każdej okolicznej wsi były cmentarze i pomniki poległych w I ww. W Jeżowie, Czernicy, Staniszowie ...
~ 1-09-2020 14:57
Przypominam id...om chcącym postawić pruski kamień w przestrzeni publicznej że współcześni niemieccy neonaziści posługują się jako jednym ze swoich symboli flagą cesarstwa niemieckiego, które i wy w Michalowicach chcecie wskrzesić stawiając na powrót ten cesarski postument.
Michrou 1-09-2020 15:02
do: ~ (14:57)
Rozumiem, że flaga Cesarstwa Niemieckiego ma magiczne właściwości zamiany ludzi w neonazistów tak jak tęczowa flaga zamienia ludzi w gejów?
~ 1-09-2020 16:08
do: ~ (14:57)
A współcześni polscy neonaziści w imię patriotyzmu posługują się symboliką hitlerowską. Co więc chcą wskrzesić?
~ 1-09-2020 18:45
Ciekawe czy niemcy tak chętnie stawiali by nasze pomniki
~Kalasanty 1-09-2020 19:10
do: ~ (18:45)
Tak. To bardzo ciekawe pytanie. A gdzie niby by mieli te nasze pomniki stawiać?
~Swinka hrumhrum 1-09-2020 19:59
Dlaczego mis uszatek spi na podlodze ? Bo klapniete uszko ma . Hahahahahaha
~M...a 2-09-2020 6:24
Chętnie oddam mocz na każdy szwabski pomnik!!!!! I na każdego szwaba!!! A najchętniej na folksdeutschów którzy tak ich bronią bo za euro d..y wycierają nazistą !!!
~Iks 2-09-2020 8:22
do: ~M...a (6:24)
Kiepsko tą polszczyzną władasz jak na takiego patriotę, nie wstyd ci choć trochę?
~Kalasanty 2-09-2020 9:11
do: ~M...a (6:24)
Po polsku kulawo, po niemiecku kulawo. Ale za to po chamsku - celująco! :D
krasnal99 2-09-2020 9:52
Kalasaty wyskoczył widać u ciebie patriotyzm du...u wlaż w dxxx Niemcom a oni ciebie wynagrodzą ,okradną, zabiją twoją rodzinę i będzie fajnie pamiętaj Niemiec nigdy nie będzie przyjacielem dla Polaka chyba ze bedzież go tylko chwalił za wszystko ,to odwieczny wróg ,a może twuj umysl tego nie obejmuje
~Kalasanty 2-09-2020 12:09
do: krasnal99 (9:52)
Tak, jasne. Ciebie już chyba Niemcy okradli. Ze słownika ortograficznego...
~hist 2-09-2020 10:34
Wymiera pokolenie pamiętające zbrodnie niemieckie i wraca dziwna moda na przywracanie niemieckich pamiątek.Nie jest czas na takie akcje,bo większość Niemców nie jest pogodzona z utratą heimatu na rzecz Polski.Sami prosicie się o problemy wykopując i restaurując takie pamiątki.
~Antoniusz 2-09-2020 11:36
do: ~hist (10:34)
Zgadza się. Dla mnie to bezmyślne bydło, nie ludzie. Bez śladu szacunku dla przelanej krwi, poświęcenia, cierpienia jakie znieśli nasi przodkowie, by Polska mogła znowu zaistnieć na mapie Europy.
Cowtrawiepiszczy 2-09-2020 12:28
do: ~Antoniusz (11:36)
Obecne pokolenie i pokolenie Niemców, które przeżyło jeszcze II Wojnę Światową to bydło? Ludność cywilna cierpiała przez tę wojnę. Mam niemieckich przodków, a urodziłam się w Polsce, w mieście, które do 1945 r. było niemieckie. Też mnie zaliczysz do bezmyślnego bydła? Moja prababcia była osobą głęboko wierzącą i powiedziała tak: "Skoro Hitler zleca zdjęcie dzwonów z kościoła, by je przetopić, to tej wojny nie wygra." Jedzenie było na kartki i reglamentowane. Powiem Ci coś jeszcze. Moja prababcia mówiła śląską gwarą, a mój pradziadek znał j. polski - mam oryginalne zdjęcie - pocztówkę z pozdrowieniami wysłanymi do szwagra w Warszawie z 1913 r. z Wysokiej Łąki z Kowar - Schmiedeberg. Były już nauczyciel mojej babci pełnił także funkcję publiczną; nosił mundur i otrzymał skargę, że moja prababcia mówi śląską gwarą. Wezwał jej córkę, moją babcię i jej o tym powiedział. Groziła za to deportacja do obozu w Auschwitz. Nie mogąc podrzeć listu kładł go na sam dół - siedział w jednej ławce w kościele z prababcią i nie chciał, by doszło do najgorszego. Krótko po wkroczeniu Rosjan do miasta, ktoś wytknął palcem tego prawego człowieka, którego Rosjanie następnie rozstrzelali. Nikomu niczego złego nie zrobił. Tak więc nie mierz każdego jedną miarką.
~Antoniusz 2-09-2020 22:52
do: Cowtrawiepiszczy (12:28)
Pradziadek niemiec, jakiś nauczyciel hitlerowiec który został rozstrzelany, ciekawe ilu Polaków wymordował zanim został zabity? Dziesiątki, setki? Przykro mi, nie urzekła mnie Twoja historia.
~No, tak 4-09-2020 0:24
do: ~Antoniusz (22:52)
Widać po Twoich wypowiedziach, że rację masz tylko Ty, a wydarzenia historyczne patrzysz wybiórczo, bo masz już z góry ułożony schemat. Niemcy to samo zło, ale tu się grubo mylisz. Wśród tych tak znienawidzonych przez Ciebie Niemców byli też tacy, którzy byli przeciwko reżimowi Hitlera, jak np. rodzeństwo Scholz; siostra i brat roznoszący ulotki o treści antyrządowej Hitlera,czy ludzie ukrywający Żydów pod swoim dachemryzykujący utratę życia. Zresztą jakąkolwiek rozmowa o historii z Tobą jest pozbawiona sensu, bo Ty interpretujesz ją na swój sposób pomijając oczywiste fakty.
~Lucyfer666 2-09-2020 12:51
do: ~Antoniusz (11:36)
Bezmyślnym bydłem jesteś ty (specjalnie z małej litery), mały zakompleksiony, ksenofobiczny człowieczku. W dodatku niedouczony bez znajomości podstaw historii dziejów Polski. Dzisiejsze ziemie, które my zajmujemy, były ziemiami Prus, a wcześniej Czechów. To jest więc wspólna historia tych narodów, a nie tylko tylko nasza. Szczytem poziomu inteligencji jest wzajemny szacunek do wszystkich mieszkańców tych ziem, czyli również do zabytków, pomników, cmentarzy, itd. Warto wspomnieć tutaj ile pięknych pałacy zostało zniszczonych przez Polaków po IIWŚ. Powinniśmy dbać o nasz wspólny dorobek historyczny. Jeśli ktoś tego nie szanuje jednocześnie nie zasługuje na szacunek jak ty mały popaprańcu. Takich jak ty powinno się zamykać w odosobnieniu w szpitalach psychiatrycznych.
~Antoniusz 2-09-2020 23:04
do: ~Lucyfer666 (12:51)
Wspólny dorobek historyczny ? Szacunek do hitlerowców, bo mieszkali na tym terenie ? I kto tu kogo chce zamykać ?
~Lucyfer666 3-09-2020 1:38
do: ~Antoniusz (23:04)
Tabletki, które przypisał twój psychiatra nie działają. Czas najwyższy zamknąć ciebie do szpitala psychiatrycznego.
~Człowiek koń 3-09-2020 1:04
do: ~Lucyfer666 (12:51)
Auschwitz. To szczyt historycznej "wspólnoty ".
~do rozpuku 2-09-2020 11:56
Postawcie to sobie na środku Michałowic i czcijcie pomnik poległych żołnierzy wrogich Polsce zaborców.
~Antoniusz 2-09-2020 22:06
do: ~do rozpuku (11:56)
Niemcy sponsorują tego typu wykopki. Z własnej woli nikt by tego nie szukał, bo i po co. Ale jak się pomacha eurasami w powietrzu, to później tak jest.
~Lucyfer666 3-09-2020 1:49
do: ~Antoniusz (22:06)
Już wiem skąd ta niechęć do Niemców. Twoi rodzice chcieli cię sprzedać niemieckiej parze, ale jak tylko zobaczyli twój t..y wyraz twarzy od razu uciekli. Po tym wszystkim rodzice cię podrzucili w lesie bo nie chcieli więcej żeby się na wsi z nich śmieli z takiego tępego bachora.
~Lucyfer666 3-09-2020 1:50
do: ~Antoniusz (22:06)
Miało być: ...t.ę.p.y wyraz twarzy...
~Człowiek koń 3-09-2020 1:02
Dzieje głupoty polskiej piszą się w Michałowicach.
~Lucyfer666 3-09-2020 1:41
do: ~Człowiek koń (1:02)
Dziełem głupoty było spłodzenie takiego tępego wałacha jak ty. twoi starzy jak ciebie zobaczyli od razu wygnali cię do stajni. Tam cię konie wychowali, dlatego taki głupi teraz jesteś.
~Lucyfer666 3-09-2020 1:47
do: ~Człowiek koń (1:02)
Już wiem skąd ta niechęć do Niemców. Twoi rodzice chcieli cię sprzedać niemieckiej parze, ale jak tylko zobaczyli twój t..y wyraz twarzy od razu uciekli. Po tym wszystkim rodzice cię podrzucili w lesie bo nie chcieli więcej żeby się nich na wsi śmieli z powodu takiego tępego bachora.
~ 3-09-2020 5:03
Pojednanie między Polakami, a Niemcami będzie wtedy tylko pełne i szczere, gdy Niemcy wreszcie wypłacą Polsce reparacje za zbrodnie i ograbienie oraz za zniszczenie Polski podczas okupacji od 1939 r do 1945 r. A do dzisiaj, ze strony niemieckiej w tej sprawie oficjalnie jest cicho. Wszelkie pomniki pruskiej dominacji tu, w sercu Europy, opartej na Bismarcka polityce Kulturkampf, na spuściżnie Hakaty i rugów pruskich wobec Polaków są nie tylko nie na miejscu, lecz uwłaczają pamięci dzieci polskich z Wrześni, uwłaczają pamięci Powstań Śląskich, gdy to Polacy zbrojnie upomnieli się o polski , a nie niemiecki Śląsk, na którym my dziś żyjemy. Historia nie zaczyna się w 1914 roku, to jest ciąg setek lat, i nie wolno wyrywkowo, dla dorażnych korzyści jej naginać i nią manipulować. W.Szczęśniak
~Obywatel Jeleniej. 3-09-2020 10:08
Mysle sobie tak, po co tu deliberowac nad historia! Jej nie zmienimy! Mam nadzieje ze panowie z Stowarzyszenia Myslakowic dostana granta od " Zlotej Pani" tj. Kanclerz Merkel na odrestaurowanie owego " zabytku". Bylo by milo I podniosle aby na ponowne odsloniecje pomnika zorganizowac " uroczysty capstrzyk" , zaprosic na ta " uroczystosc", kompanie honorowa wojskowa i orkiestre Bundeswhery . Po uroczystosciach dla mieszkancow miejscowosci , zorganizowac " September Fest" i przy" wurst und bire" zorganizowac potancowke do bialego rana.No bylo by nie taktem nie zaprosic z Bawarii na uroczystosc bylych mieszkancow w ich ludowych strojach z Riesegebirge. Ot szczytna idea -porozumienia bez granic!!
~eco 3-09-2020 12:28
do: ~Obywatel Jeleniej. (10:08)
A pomyślaerś pisząc te (...) o Cmentarzu Orląt Lwowskich? Patrioto(?).!
~Kalasanty 3-09-2020 12:43
do: ~Obywatel Jeleniej. (10:08)
Mylisz Mysłakowice z Michałowicami. Nie potrafisz pisać poprawnie ani po polsku, ani po niemiecku.
~eco 3-09-2020 12:26
Przypomnę tylko, że na cmentarzu parafialnym w Cieplicach istnieje Kwatera Żołnierzy poległych w I ww. Co prawda nazwiska brzmią bardzo nam znajomo ( w większości), ale walczyli i zginęli w mundurach Cesarza. Proponuję "patriotom -im...om" natychmiastową akcję likwidacji tej kwatery. Wpadnijcie też do Kościoła Ewangelickiego. Tam wmurowane w ściany są tablice z innych pomników zawierające listy poległych. Lekarstwa na tę chorobę jeszcze nie wynaleziono. Szkoda.
Brandhaven 3-09-2020 16:11
Ojtam Ojtam nic sie nie stalo Armaty w pierwszej wojnie I drugiej byly uzywane I niemiaszki mordowali wszystkich co I'm podpadlo pod rece .Co do wykopalisk na terenie Dolnego Slaska to komus bardzo zalezy na exponowaniu niemieckosci tych ziem
~autochton 4-10-2020 21:44
Stowarzyszenie Michałowice dla uatrakcyjnienia okolicy robi wszystko nie zastanawiając się nad konsekwencjami. Po co odgrzebywać stare sprawy? Teraz tu jest Polska i coś z życia Polaków powinno być eksponowane w przestrzeni publicznej. Jednak widocznie jest w okolicy sporo potomków tzw. folksdojczy i jak coś proniemieckiego wykopią pod swoim płotem to chcą to eksponować. Myślę, że to zły pomysł.

Dodaj komentarz

Zaloguj
0/1600

Czytaj również

Copyright © 2002-2020 Highlander's Group