• Wtorek, 25 września 2018
  • Godz. 23:05
  • Imieniny: Aurelii, Kleofasa, Władysława
  • Czytających: 5085
  • Zalogowanych: 6
  • Niezalogowany | Zaloguj | Rejestracja

Estakada na Zabobrzu w stanie awaryjnym

Wiadomości: Jelenia Góra
Środa, 15 sierpnia 2018, 7:04
Aktualizacja: Piątek, 17 sierpnia 2018, 9:04
Autor: Przemek Kaczałko
Fot. Przemek Kaczałko
Wkrótce nawierzchnia na chodniku estakady nad linią kolejową na Zabobrzu ma zostać poprawiona, jednak to nie jedyny problem, jaki z tym obiektem ma Zarząd Dróg i Mostów w Jeleniej Górze. Okazało się, że konieczna będzie ekspertyza dotycząca stanu technicznego estakady.
- Estakada jest w stanie awaryjnym - potwierdza Norbert Łukaniuk, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów. - Zapracowała nieprawidłowo - zamknęła dylatację (szczelinę) - wyjaśnia zarządca drogi.

MZDiM zamówił ekspertyzę wraz z projektem technicznym, które mają być gotowe pod koniec listopada br.

- Nie wiemy co jest nie tak. Jest to obiekt, który ma prawie 400 metrów długości, wieloprzęsłowy i ma bardzo skomplikowany ustrój. Na chwilę obecną obiekt nie grozi zawaleniem, tylko awarią w przyszłości. To obiekt bardzo drogi - nie wolno pozwolić mu tak pracować i trzeba interweniować teraz - dodał N. Łukaniuk.

Twoja reakcja na artykuł?

8
6%
Cieszy
15
12%
Dziwi
3
2%
Nudzi
8
6%
Smuci
8
6%
Złości
83
66%
Przeraża

Czytaj również

Komentarze (56) Dodaj komentarz

kazimierzp 15-08-2018 9:05
Inwestycja prowadzona była na początku lat dziewięćdziesiątych przez służby wojewody. Miasto nie miało wtedy jeszcze przejętych dróg państwowych i wojewódzkich.
~ 15-08-2018 12:38
do: kazimierzp (9:05)
Jedną nitkę estakady (południową) budowano prawie 11 lat (zaczęto ok. 1985 r.), drugą północną 11 miesięcy (ukończono w 1996 lub 1997). Estakada przechodziła remont ok. 2007 r. Największym błędem miasta było przejęcie wszystkich dróg (w tym krajowych i wojewódzkich) w samodzielne zarządzanie. Efekt - chory projekt i obecna realizacja pseudoobwodnicy Maciejowej. Gdyby GDDKiA realizowała tą obwodnicę mielibyśmy 2+2 z wykorzystaniem węzła Grabarów do wpięcia w niego ul. Wrocławskiej (zamiast kretyńskiego ronda)
~ 15-08-2018 22:05
do: ~ (12:38)
Dokładnie kretynskie rondo i tak samo kretynski węzeł grabarów
~j 16-08-2018 9:11
do: ~ (22:05)
wszystko kretyńskie...
~fred 16-08-2018 14:24
do: ~ (12:38)
komentujący z 12.38 ma rację, zobaczcie jak wyglądają obwodnice miast, za które odpowiedzialna jest GDDKiA
~Janxes 15-08-2018 9:28
Stan nawierzchni zgłaszałem MZDiM dwa lata temu. Bez rezultatu. A teraz wielkie hallo.
~Pytek 15-08-2018 10:25
do: ~Janxes (9:28)
Może długo trwające upały przyczyniły się do tego? Moje auto tez ledwo wyrabia z chłodzeniem silnika, a co dopiero takiej długości konstrukcja. Swoją drogą ciekawe ile centymetrów staje się dłuższa w te upały?
~I tyle 16-08-2018 17:45
do: ~Janxes (9:28)
Podziękuj Czesławowi Wandzlowi, u którego "nigdy nic się nie dało" i w ubiegłym roku przeszedł na emeryturę. Pałeczkę po nim przejął Norbert Łukaniuk, który wdrożył wiele mądrych rozwiązań, lecz zmaga się z problemami "odziedziczonymi" po swoim poprzedniku :/
kazimierzp 15-08-2018 9:30
W Polsce wszystkie mosty i estakady budowane "za Gierka" zostały w pełni przebudowane, lub postawione na nowo z uwagi na fatalne rozwiązania węzłów - połączenia podpór i belek. W Jeleniej Górze musiano w latach dziewięćdziesiątych rozebrać i postawić na nowo wiadukt na Zabobrzu (koniczynka). Estakada między Paderewskiego a Grunwaldzką została postawiona w zupełnie innej technologii i katastrofa jak w Genui jej nie zagraża.
~Pytek 15-08-2018 10:27
do: kazimierzp (9:30)
dobrze, że były budowane, bo teraz jakoś na wszystko brak pieniędzy
~ 15-08-2018 11:23
do: ~Pytek (10:27)
gdybyśmy zaraz po wojnie mieli ustrój kapitalistyczny i rządzących wg których "nie da się" "nie opłaca się" "nie ma pieniędzy" (ale na wypłaty dla nich zawsze są) to nawet odbudowa kraju by się nie zaczęła, że o wybudowaniu czegokolwiek nie wspomniawszy
~ 15-08-2018 12:47
do: kazimierzp (9:30)
Nieprawda. Jest jeszcze wiele wiaduktów budowanych za Gierka, choćby jedna z estakad na pl. Społecznym we Wrocku
kazimierzp 15-08-2018 12:52
do: ~ (12:47)
Z Gierkowych stawianych w tej technologii w której był budowany wiadukt na koniczynce, czy na Zakrzowie we Wrocławiu żaden się nie ostał, a te dwa wiadukty stawiane w innej technologii na placu Społecznym we Wrocławiu koło Muzeum Narodowego przeszły głębokie remonty.
~ 15-08-2018 12:53
do: kazimierzp (9:30)
Kolejna nieprawda. Przebudowa wiaduktu w ciągu ul. Konstytucji 3-go Maja została ukończona w roku 2005. Wcześniej był to wiadukt o 3 pasach ruchu w każdą stronę (obwodnica północna budowana w latach 70-ych przewidywała możliwość jej rozbudowy do 3+3, stąd taki szeroki pas zieleni).
~lkjhg 15-08-2018 13:01
do: kazimierzp (12:52)
na pl. Społecznym tylko jedna nitka przeszła gruntowny remont, druga jest tylko zabezpieczona siatką, by odpadające elementy nie leciały np. na jadące pod estakadą samochody
kazimierzp 15-08-2018 21:06
do: ~ (12:53)
Gratuluję "świetnej pamięci i orientacji". W 2000 roku oddawano do użytku odcinek obwodnicy od Grunwaldzkiej do Sobieskiego. Estakada była użytkowana od kilku lat a tu bach, ktoś wie lepiej i wbrew faktom twierdzi że była budowana w 2005 roku. Jak czytam te wpisy to takiego pomieszania pojęć i faktów jest więcej.
~niwina 16-08-2018 8:47
do: ~ (12:53)
Jednak bardziej ufam wiedzy, kompetencji i pamięci kazimierzap niż zawsze niezadowolonym i wiedzącym wszystko lepiej SUWERENOM.
~ 16-08-2018 14:20
do: kazimierzp (21:06)
przykro mi Panie Kazimierzu, ale nie znosi Pan konstruktywnej krytyki. W 2005 r. ukończono przebudowę wiaduktu w ciągu Konstytucji 3 Maja (koniczynka). http://m.jelonka.com/miesiace-objazdu-za-5-5-mln-zlotych-5706 Trzeba czytać ze zrozumieniem...
~lkjhg 16-08-2018 14:53
do: kazimierzp (21:06)
Sam pan porusza wiele wątków, jeśli ktoś sprawdził w necie lub pamięta lepiej, to mając klasę można przeprosić lub podziękować za stosowną poprawkę. Budowa drogi pomiędzy Grunwaldzką a rondem Majewskiego była prowadzona w dwóch etapach, najpierw zbudowano drogę od Grunwaldzkiej do Sobieskiego (ukończono w 1999 r.), a następnie wraz z budową nowych mostów nad Kamienną i przebudową dwoch wiaduktów kolejowych do ronda.
~ciekawe 15-08-2018 10:07
a ja tylko grzecznie spytam , dlaczego ta część, która leży obok estakady nie została "wpasowana" w trakcie robót i tak sobie leży od tamtego czasu i o dziwo nikomu nie przeszkadza, nikomu nic nie zginęło, w dokumentacji też wszystko gra? kto płaci składowe tego materiału od tylu lat proszę to wyjaśnić? za dużo było i teraz nie potrzebne? dla drobnych pijaczków na element do spania nie przyda się za twarde chyba, choć kto to wie,a Pan Kazio lepiej wie, kiedy z powodu braku dylatacji to ma walnąć, wiec po co jakaś tam ekspertyza, Pana Kazia spytajcie on wie lepiej i zna się na partackiej technologii w końcu tyle lat sie to robiło to ma sie widać doświadczenie....?
~che che 15-08-2018 10:28
do: ~ciekawe (10:07)
Bo to nie od estakady
~lkjhg 15-08-2018 12:59
do: ~che che (10:28)
nieprawda, to właśnie jest jeden z elementów estakady, który nie został wykorzystany ani usunięty po budowie
~mieszkaniec 15-08-2018 15:25
do: ~ciekawe (10:07)
Tak to prawda , tyle lat już leży ten element estakady obok i nikomu nie przeszkadza . Ktoś musiał za niego zapłacić , ktoś wpisać w koszty i ktoś udać , że to nie jego . Może w końcu Straż Miejska , Władze Jeleniej Góry , organy ścigana zainteresują się czyj to "obiekt" :)
~ 15-08-2018 22:30
do: ~ciekawe (10:07)
Bo to jest forma na której robione byly przęsła
~Myk 16-08-2018 5:53
do: ~ciekawe (10:07)
Bo to p Kaziu z dawnej WDI
~Df 15-08-2018 10:40
Przy takim obciążeniu przez jadące zbyt szybko duże auta - skaczące po dylatacji z hukiem - wiec ma ona prawo być rozwalcowana .
~ 15-08-2018 15:05
do: ~Df (10:40)
Jedna połowa z tych zużywających ten most i powodująca korki oraz smog to leniwce które nawet parę metrów muszą autkiem podjechać, a druga połowa to ludzie z innych miejscowości wykluczonych komunikacyjnie i przez to zmuszonych by kupić grata po Niemcu i jeździć nim do pracy
~ 15-08-2018 10:48
Popatrzcie na budowany łącznik do skarbówki. Chodnik prowadzi na trawnik a nie do przystanku mzk i dlaczego taka tu szeroką a dalej waska jezdnia ?
~j 16-08-2018 9:16
do: ~ (10:48)
Fakt. Ten koniec chodnika na 50 metrów przed przystankiem to pokaz braku myślenia zamawiającego. Wykonawca robi jak jest w projekcie, ale to zamawiający - Miasto jak sądzę, powinno zadbać o dojście do przystanku. Te 50 m. chodnika nie zrujnowałoby budżetu... No chyba że po zakończonych pracach chodniku dobuduje Kółko Rolnicze z Siedlęcina
~do janxes 15-08-2018 11:02
Bo wtedy pisałeś do uwędzonego. A on jak powszechnie wiadomo ino wypłaty potrafił brać, a na resztę miał zwyczaj l*ć...
~Bezdomny 15-08-2018 11:26
Ale na kościoły są pieniądze.
~ 15-08-2018 15:00
do: ~Bezdomny (11:26)
Tak samo na wysokie wypłaty dla włodarzy poltyków itd
~przybysz 15-08-2018 11:30
ale bedzie przystanek kolei pod nia to jak pierd... w czasie otwarcia to pogrzebie i kompleksa i doniczkarza i tego 3 to bedzie spokój w jelonce i miasto sie odrodzi na nowo bo tera to agonia jakwidac na obrazkach
~niwina 16-08-2018 8:51
do: ~przybysz (11:30)
No widać po mowie , że to prawdziwy Polak, suweren i DRS się odezwał.
~Olo 15-08-2018 12:47
Może Włosi ją wyremontują?
~ 15-08-2018 15:08
O co tu robić ferment ? Naprawić i już i to szybko i bez utrudniania ruchu, za coś chyba płacimy te podatki
~maxx 15-08-2018 16:15
Ale będą jaja jak to zamkną na czas remontu.
~ 15-08-2018 19:59
do: ~maxx (16:15)
w normalnych krajach nawet większy remont takiego mostu potrwałby najwyżej dzień no ale u nas....
~Jara 16-08-2018 12:04
do: ~ (19:59)
No ciekawy jestem gdzie robią remonty mostów, wiaduktów w jeden dzień ? Możesz mi wymienić te państwa?
~Kk 15-08-2018 19:11
Jak PO zlodzieje będą na stołkach to w jg nic nie bedzie
~peace 15-08-2018 20:21
do: ~Kk (19:11)
popieram! dzieci z PiaskOwnicy
~kulawka 16-08-2018 8:53
do: ~Kk (19:11)
Głupimi komentarzami nie przykryjesz afer w pisie.
~j 16-08-2018 9:17
do: ~peace (20:21)
już niedługo będziesz pisał z PIaSkownicy :)
~Krecik 15-08-2018 20:57
Runie jak we Włoszech 🤣
~kulawka 16-08-2018 9:47
do: ~Krecik (20:57)
nie rozumiem z czego się cieszysz.
~Krzysztof Kolasa 16-08-2018 11:02
Jako mostowiec i projektant w tej specjalności uważam, że zamknięcie się dylatacji jest spowodowane odkształceniami termicznymi (obecne wysokie temperatury w porównaniu z zakładaną normatywem temperaturą zwarcia, wbudowania konstrukcji 10 st. C). Dodatkową przyczyną awarii balustrady jest katastrofalne osiadanie muru oporowego za podporą skrajną estakady. Moim zdaniem ktoś wadliwie dobrał parametry wbudowanej w trakcie ostatniego remontu nowej dylatacji. Ze względu na geometrię i spodziewane odkształcenia termiczne należało się nad tym problemem zastanowić. Innym, ważniejszym problemem jest stan sprężonej konstrukcji nośnej. Konstrukcja została tak zaprojektowana i wykonana, że inspekcja wewnątrz dźwigarów głównych, gdzie są główne elementy nośne jest porównywalna do przejścia na czworaka kanałami w Powstaniu Warszawskim. Decyzja o zleceniu ekspertyzy słuszna, argumentacja nie. W obliczu tragedii w Genui mam nadzieję, że zarządcy obiektów mostowych w Polsce zwrócą uwagę na fakt, że mosty wymagają stałego dozoru i środków na bieżące utrzymanie.
~Olo 22-08-2018 21:51
do: ~Krzysztof Kolasa (11:02)
Wodnik ma odpowiednie kamery do takich przestrzeni
~jelegorzanin🃏 16-08-2018 18:14
Dziekuje. Ja juz nie czce ryzykowac jazdy tym przejazdem. Wole bardziej. ul. Drzymaly. Nie chce by podczas mojej jazdy to walnelo, a na dotatek, przywalil pocjag.W Genuii tez sobie bimbali. Popatrzcie sie na fotografie. Ten wiadukt sie " rozierzdza". Chcesz zginac?
~ciekawe 16-08-2018 19:27
Panie Krzysztofie w tej sytuacji skoro Pan jesteś takim dostojnym znawcą oraz fachowcem proszę powiadomić Prokuraturę, bo w końcu jest to zagrożenie życia i zdrowia , czy nie? bo jak się to wszystko zawali to znowu będzie spychologia, a tak przynajmniej Prokuratura będzie mogła się wykazać....:) weźcie pod uwagę fakt, że niebawem rok szkolny, a tam pod tą estakadą tłumy palaczy i popijających piwko się zbierają, straż miejskiej to nie obchodzi, czasami sokiści łupią ludzi za przechodzenie po torach w miejscu nie dozwolonym...
~jelegorzanin🃏 16-08-2018 20:19
Dziekuje corkawy. Przed tagedia w Genuii, wdzialem na moscie, pozrywane linu nosne. A tu szczeliny co roku coraz wiekszr( a na foto nie widac? , a barierki nie po wygimnane? ) ten wiadukt " siada" Sorry ja nie bede nim.krzdil. Licho nie spi. Poco? Mial bym tak w glupi sposob ginac.
~jelegorzanin🃏 16-08-2018 20:25
Brawo za recenzie Pana. Krzysztofa Kolasa. Ja na ten wiadukt nie wiade. Wole ul. Dzymaly. Zycze powodzenia innym az sie stanie............... Pozdrawiam
~Krzysztof Kolasa 17-08-2018 9:46
Jeśli mój wpis wywołał takie zainteresowanie przekażę moje przemyślenia, które mam. Pracuję w swojej profesji jako sprawujący samodzielną funkcję w budownictwie posiadając ustawowe uprawnienia do projektowania, nadzorowania robót mostowych i kontrolowania ich stanu technicznego. Są to uprawnienie korporacyjne takie jak posiadają np. prawnicy i lekarze. Inaczej zawód zaufania publicznego. Za swoje błędy w sztuce odpowiadam przed swoim samorządem korporacyjnym, państwem (odpowiedzialność z urzędu, przed prokuratorem) i wobec poszkodowanych (z powództwa cywilnego). Urzędnicy, którzy ustalają warunki przetargów na przeglądy mostów, ich remonty, projektowanie nowych i roboty budowlane związane z nimi odpowiadają zgodnie z Kodeksem Pracy do trzech swoich poborów. Dla wszystkich opcji politycznych, które stanowiły i stanowią prawo zawsze jest podstawowym kryterium najniższa cena. Inne kraje w UE, w której jesteśmy mają zapisane ustawowo kryterium odrzucenia najniżej i najwyższej oferty (do przemyślenia). Wykonuję usługi dla samorządów od ponad 30 lat. Zawsze jest jeden argument. Most to punktowy obiekt. Lepiej wykonać parę kilometrów nakładki na nawierzchni dróg. Elektorat wyborczy będzie zadowolony. Most to drogi obiekt pochłaniający środki budżetu, w trakcie remontu, budowy lub utrzymania. Na koniec powiem tak, remont, przebudowę lub budowę drogi można spieprzyć. Wielu "fachowców" tym się zajmuje. Z mostem nie ma takiej możliwości. Działają wszystkie prawa fizyki i obiekt mostowy ulega katastrofie, giną ludzie i są ogromne straty w majątku publicznym i prywatnym.
~I tyle 20-08-2018 20:07
do: ~Krzysztof Kolasa (9:46)
Nic dodać, nic ująć.
~Krzysztof Kolasa 21-08-2018 11:51
do: ~I tyle (20:07)
Dziękuję !
~Mirecki.w 24-08-2018 10:14
do: ~I tyle (20:07)
jak dlugo i za ile trwa taka ekspertyza? i kto za nia placi?
~AD 966 22-08-2018 20:52
Czy w tamtych latach jak oddawali do użytku to już był pokropek?

Dodaj komentarz

Zaloguj
0/1600

Czytaj również

Głos ulicy
Palacze na celowniku  39
TV Dami
Serwis Informacyjny TV DAMI Jelenia Góra z dnia 25.09.2018 r.  
Miej świadomość
Dlaczego Polska? Jelenia Góra  3
Dialogi Jelonki
Podsumowanie mijającej kadencji 12
Aktualności
Jak było na ostatniej Paradzie Rowerów  
Aktualności
Legnickie biuro podróży ogłosiło upadłość  3
Copyright © 2002-2018 Highlander's Group