• Czwartek, 5 grudnia 2019
  • Godz. 18:32
  • Imieniny: Krystyny, Sabiny, Saby, Edyty
  • Czytających: 7224
  • Zalogowanych: 19
  • Niezalogowany | Zaloguj | Rejestracja

Dworzec PKP będzie dostępny dla wszystkich

Wiadomości: Jelenia Góra
Sobota, 12 marca 2016, 9:24
Aktualizacja: Poniedziałek, 14 marca 2016, 13:51
Autor: KSON
Fot. Przemek Kaczałko
Zarząd Karkonoskiego Sejmiku Osób Niepełnosprawnych spotkał się z Romanem Witulskim naczelnikiem Sekcji Eksploatacji w Jeleniej Górze, Zakład Linii Kolejowych w Wałbrzychu. Tematem spotkania była przebudowa dworca PKP w Jeleniej Górze pod kątem dostosowania infrastruktury dworcowej do potrzeb osób niepełnosprawnych.

- Zwiększająca się ilość obsługiwanych pociągów, a tym samym i pasażerów wymusza na nas - mówi naczelnik Witulski - konieczność dostosowania się do współczesnych wymogów europejskich. W procesie planowania i wykonawstwa inwestycji stosujemy obowiązujące w tym zakresie uregulowania. To właśnie zasada planowania uniwersalnego oznaczająca, że to, co przydatne dla niepełnosprawnych jest przydatne dla wszystkich, spowodowała, że z zainteresowaniem przyjęliśmy propozycję Karkonoskiego Sejmiku Osób Niepełnosprawnych w celu konsultacji przyszłych rozwiązań dworcowych i weryfikacji naszej wiedzy w tym zakresie z potrzebami osób niepełnosprawnych – dodał Roman Witulski.

Podczas spotkania naczelnikowi towarzyszyli: zastępca naczelnika Leszek Ostrowski i bezpośrednio odpowiedzialny za proces inwestycyjny Witold Szczotka, kierownik kontraktu, pracownik PKP PLK S.A. Centrum Realizacji Inwestycji - Region Śląski.

Samo wnętrze dworca w części kasowej i poczekalni nie zmieni się. "Rewolucja" nastąpi natomiast na peronach. Obok dotychczasowych schodów do podziemnych przejść prowadzących na cztery perony wybudowane zostaną trzy windy i jedna platforma dźwigowa. Poziom peronów zostanie zrównany do wysokości wejścia do wagonów. Zatem barier architektonicznych nie będzie.

- Chcemy - mówi naczelnik Witulski - aby dworzec jeleniogórski był rzeczywiście przyjazny, czyli wyposażony w takie oznaczenia, aby osoby ze słabym wzrokiem lub niewidome mogły się swobodnie i samodzielnie poruszać. Planujemy zamontowanie specjalnych listew, które już od kasy, poprowadzą osobę niewidomą do windy, a dalej podziemnym przejściem do kolejnych wind na poszczególne perony. Opracowany został system komunikacji wizualnej i głosowej. W newralgiczny punktach umieszczone zostaną specjalne, wyczuwalne pod stopami, wypukłe maty odblaskowe ułatwiające orientację osobom niewidomym i słabowidzącym w tym z natury słabiej widzących seniorom. To przecież nasi potencjalni pasażerowie, a także mieszkańcy i goście naszego turystycznego regionu. Nasi specjaliści w najbliższym czasie zwizytują inne wyremontowane i dobrze zorganizowane dworce na Dolnym Śląsku.

- To dobra praktyka - mówi Waldemar Wiśniewski, wiceprezes KSON - konsultowanie z nami oczekiwanych rozwiązań. Dzięki temu unikniemy takich "wpadek" jak skandaliczne przed laty zaniedbania na dworcu PKP w Legnicy, gdzie zapomniano o windach dla niepełnosprawnych. Będziemy wspierali inicjatywy PKP w Jeleniej Górze. Przed generalną próbą poprzedzającą oddanie do użytku dworca, zaprosimy naszych niepełnosprawnych przyjaciół, aby mogli osobiście zweryfikować oraz zaopiniować wprowadzone modernizacje.

Ogłoszenia

Czytaj również

Komentarze (38) Dodaj komentarz

~Olaf 12-03-2016 10:22
Dużym minusem jest brak porozumienia PKP z Miastem Jelenia Góra i nie wykorzystanie sytuacji do przedłużenia tunelu celem zrobienia bezpośrednio przy tunelu prowadzącym na perony przystanków autobusowych na ul. Wincentego Pola.
~szofer 12-03-2016 10:25
Dworzec PKS obok stacji a nie w centrum bo korki w lecie będą nie do zniesienia.
~miejscowy 12-03-2016 10:36
Każde duże i ceniące się miasto w Polsce ma dworzec PKP obok dworca PKS
~PKS, PKP, BUSY i MZK 12-03-2016 10:54
Dokładnie. Dworzec kolejowy w Jeleniej Górze powinien być głównym węzłem komunikacyjnym dla całego regionu. Wszystkie prywatne busy, PKS-y w kierunku Karkonoszy, Gór Izerskich, Rudaw Janowickich i Gór Kaczawskich powinny mieć tu swój punkt zbiorczy. Coś jak np. zrobili w Świdnicy. OBY TAK SIĘ STAŁO!
~gluś 12-03-2016 11:16
przykre, że na to spotkanie nie zostały zaproszone inne organizacje osób z niepełnosprawnością, kson nie ma mandatu by reprezentować wszystkich a jedynie swoich członków swoich organizacji a problem dotyczy dużo większej grupy osób
~18sqandal 12-03-2016 11:43
...... < Nasi specjalici w najbliższym czasie zwizytują inne dworce na Dolnym Sląsku aby zobaczyć > a co to za specjaliści co sami nic nie potrafią .
~Kolejowe niechlujstwo 12-03-2016 12:01
Panie Witulski! Jest pan naczelnikiem Sekcji Eksploatacji. Niech pan mi odpowie, dlaczego nie interesuje pana stan drzwi wyjściowych z poczekalni na perony. Drzwi sa ciągle otwarte, nie zamykają się. W zimie jest to marnowanie ciepła. Straty są ogromne. Ten stan trwa od liku lat! Najwyraźniej nie chce się panu pracować. Podpowiem panu, co robić w dwóch krokach: 1.niech pan w swojej łaskawości obejrzy te drzwi 2.niech pan zleci ich naprawę
~Ktosik 12-03-2016 12:38
- Zwiększająca się ilość obsługiwanych pociągów, a tym samym i pasażerów wymusza na nas - mówi naczelnik Witulski - konieczność dostosowania się do współczesnych wymogów europejskich.- Czyżby zapomniał Pan, że żyjemy w XXI wieku? To przecież oczywistość, że miejsca publiczne, takie, jak dworce, urzędy powinny posiadać udogodnienia dla osób niepełnosprawnych, platformy, windy, czy taśmociąg usytuowany równolegle wzdłuż schodów(taki jest np. na dworcu w Goerlitz), na którym opiera się bagaż gdy wchodzimy na peron/ z peronu, schody ruchome, by nie taszczyć ciężkiego bagażu. Niestety nie mamy dworca PKS i PKP blisko siebie, stąd koniecznością jest wprowadzenie połączenia autobusowego z Dworca PKP do PKS i odwrotnie.
~POLSKA 12-03-2016 12:46
Za dawnych lat właśnie tam tętniło życie , a teraz cisza grobowa ? -
~ 12-03-2016 12:53
Tak, dworzec PKS powinien być koło dworca PKP, ale czy widzicie tam na to miejsce, łącznie z odpowiednimi drogami dojazdu? Może opracujcie jakiś plan i go przedstawcie, bo postulaty łatwo rzucać na wiatr. JA uważam, że JG powinna mieć bezpośrednie połączenie z Oslo. Najlepiej kolejowe...
~jakitaki 12-03-2016 13:18
aż dziwi, że z Wincentego Pola nie ma bezpośredniego wygodnego wejścia na perony dworca kolejowego. nowoczesny przestronny tunel z wejściami na perony aż się prosi o wykonanie. Przy malejącej roli samego budynku dworcowego, dostępność z każdej strony do peronów ma kolosalne znaczenie, podobnie jak i nowe miejsca parkingowe dla samochodów tych którzy zdecydują się na podróż koleją, parking ulokowany na terenach PKP na wysokości Jelfy oczywiście od Strony W Pola...
~Ktosik 12-03-2016 13:31
Uściślijmy. Tam, gdzie udogodnień nie ma, trzeba takowe stworzyć. Nie mówię o infrastrukturze samego dworca, bo w dobie XXI wieku powinno być to rzeczą oczywistą, ale łatwy dojazd pasażerów z dworca PKP do PKS i odwrotnie nie powinno nastręczać MZK wielu problemów. Brakuje także bezpośrednich połączeń do dworca PKP z pozostałych dzielnic, do których autobusy linii 4,9, 10, 14 i 15 nie dojeżdżają. Teraz, po wprowadzeniu połączeń kolejowych Pendolino, które są rzekomo pewne, to konieczność.
~danuta glinda 12-03-2016 15:19
Zgadzam sie z komentarzem z 12.53otrzymalismy z Norwegi kilkaset milionow EURIO na polepszenie ochrony sroidowiska ,ale siedzi tam za duzo osob ,ktore lekcewaza sobie powage tematu,i dodatkowo na kulture ,mam nadzieje ze zlodzieje po drode nie porozkradaja bo administracja pozera wiekszosc,zywnosc w Norwgi bardzo droga ,takze w Rayanerze czy innych linich walowka z Polski to koszty duze a do pociagu mozna zapakowac dwie duze walizki nie na przemyt ale by zaoszczedzic.Miejsce na stanwiska autobusowe jest bo byly wczesniej postawienie zadaszenia przy przystankach ,mielismy olbrzymia poczekalnie wspolna i nie byloby problemu zadnego ,mogre zalaczyc szkic ,inwestycja nie droga i bardzo wskazana .A co sie tyczy niepelnosprawnych ,jezeli ktos moderniz.bez zaplanow,takich potrze to partactwo:-(
~Strażnik historii 12-03-2016 15:20
Po wojnie taki dworzec PKS był planowany w miejscu, gdzie dzisiaj jest park tuż przy dworcu. Na szczęście z tego pomysłu zrezygnowano, ponieważ pod parkiem znajdują się podziemne tunele.
~Strażnik historii 12-03-2016 15:27
Co do tunelu między dworcem a ul W. Pola, to takowy już istnieje. Wejście znajduje się zaraz za przystankiem tunel - mała betonowa budowla stojąca pomiędzy nastawnią, a długim fioletowym budynkiem, gdzie chyba był psi fryzjer (lub nadal jest), a wcześniej kominki. Wyjście z tunelu znajduje się po przeciwnej stronie ulicy, na terenie zakładu kamieniarskiego tuż przy ogrodzeniu. Niestety wewnątrz jest zasypane, ale dałoby się przywrócić do użytku.
~Nielogiczne 12-03-2016 16:02
A ja dalej nie mogę pojąć jak można było zrobić z tak pięknego dworca taki kurnik. W dzisiejszych czasach w całej Polsce widać ten sam trend rozwoju poprzez redukcję. Jest to ewenement na skalę światową.
~Akloj 12-03-2016 17:57
Do glus dlaczego nie zrobiliscie tego przed ksonem zabrakło pomysłu ?
~ 12-03-2016 23:43
Dajcie żyć proszę 1 kursik do Wrocka w busiku
~ 12-03-2016 23:46
@ nielogiczne.. nie masz racji ..
~ 13-03-2016 8:27
Śmiechu warte dworce remontują a w C IEPLICACH zrobili z dworca sklep rowerowy cała masa kuracjuszy stoi pod chmurką oczekując na pociąg żeby było śmieszniej to pan Witulski mieszka nad tym sklepem i widzi jak w deszczowe dni ludaie mokną
~do Akloj 13-03-2016 9:36
podziękowania należą się społecznikowi Panu Tomaszowi Żylewiczowi, który zajmował się tematem dostosowania dworca dla osób z niepełnosprawnością i faktycznie podejmował działania, wiele innych osób działa tylko nie szukają taniego poklasku oraz rozgłosu przypisując sobie wszelkie zasługi
~Rico 13-03-2016 9:53
O Boże, tyle się dzieje ma dworcu PKP , ciekawe czy ktoś czuwa nad normami i certyfikatami na budowie.Boję się aby po oddaniu do użytku nie było tak jak z wieloma innymi inwestycjami przed laty w naszym mieście .W przeciwnym wypadku na tak ważnym obiekcie pasztet byłby nie ziemski
~ 13-03-2016 9:59
Dlaczego ten dworzec jest taki malutki? Dlaczego trzeba do niech iść z autobusu na sam koniec budynku? Dlaczego Orient nie jest w miejscu dworca, a dworzec w miejscu Orientu? Dlaczego z terenu dworca nie można wejść do żadnej kawiarni lub baru, jak na dworcu we Wrocławiu, gdzie jest pełno knajp i knajpek? Dlaczego w pobliżu nie ma dworca PKS? Dlaczego na pierwsze pociągi nie da się dojechać komunikacją miejską z odległych miejsc Jeleniej Góry?
~ 13-03-2016 10:03
Dlaczego w Cieplicach nie ma dworca? Dlaczego w miejscu dworca jest jakiś sklep nie mający nic wspólnego z dworcem ani z PKP? Dlaczego tam nie można było stworzyć warunków do zaistnienia jakiegoś lokalu gastronomicznego? W pobliżu jest giełda, ludzie mogliby po drodze wpadać na kawę lub jakiś obiad w niedzielę, a przy okazji oczekiwania na pociąg również mieliby możliwość skorzystania z gastronomii. Sklep rowerowy mógłby mieć miejsce w innym miejscu Cieplic.
~ 13-03-2016 10:05
To wstyd dla władz miasta, że stację w Cieplicach - jakby nie było, miejscu uzdrowiskowym, zrównano z jakimś Trzcińskiem, gdzie jest tylko słupek oznaczający miejsce przystanku pociągów. W Cieplicach jest tak samo, wszak stacji nie ma, ludzie stoją pod chmurką, jak w Trzcińsku.
~mieszkanka ul.spółdzielczej 13-03-2016 11:24
Pociagi relacja Jelenia Gora-Szklarska Poreba jezdza puste co godzine widze przez okno jak malo pasazerow korzysta z PKP czesto jezdzi co godzine maszynista i konduktor i kierownik pociagu roba sobie wycieczke darmowa nieraz z rodzina przed szlabanem jest sygnalizacja jeszcze uzywaja sygnalu halasuja dla zabawy ponieważ korek samochodow stoi przed przejazdem nikt nie kontroluje PKP jakie maja przychody z pustych przebiegow kosztuje to fortune P.NaczelnikWitulski ma ciepla posadke ipersonel ma prace ha ha.
~iras 13-03-2016 13:26
Bardzo dobrze że zabobrze nie ma dostępu do kolei. PKS powinien jednak być przy PKP.
~Do mieszkanki z ul Spół...... 13-03-2016 21:02
Większość pociągów do Szklarskiej to Koleje Dolnośląskie a nie PKP to po pierwsze po drugie Maszyniści mają obowiązek przed przejazdem dać sygnął Baczność a nie dla zabawy.
~Studentka_ 13-03-2016 21:41
Rozbawił mnie komentarz Pani, która uważa, że maszyniści "hałasują" dla zabawy. Polecam zapoznać się chociaż z podstawami funkcjonowania kolei, a potem komentować, bo w ten sposób powiela się nieprawdziwe informacje. Puste pociągi? Niektóre rzeczywiście tak - wszystko zależy od dnia, tak jak chociażby w restauracji. Polecam przyjrzeć się czy Kamieńczyk jeździ pusty - często dojeżdżając do Jeleniej Góry jest już w nim bardzo dużo pasażerów. A podstawowy błąd to winić PLKę za to, że pociągi jeżdżą puste... PLKa wynajmuje infrastrukturę przewoźnikom takim jak Koleje Dolnośląskie czy Przewozy Regionalne. A jeśli chodzi o dworzec w Cieplicach to nie sądzę, aby punkty gastronomiczne miałyby tam rację bytu - ruch nie jest duży, a utrzymać knajpę sprzedając parę kaw dziennie jest naprawdę ciężko.
~ 13-03-2016 22:37
Pan naczelnik Witulski niestety nie ma nic do budynków dworców ponieważ są one własnością Zakładu Nieruchomości i to ich powinniście winić za to jak dysponują swoimi budynkami . Myślę, że właśnie ze względów ekonomicznych dla nich powstał sklep rowerowy w Cieplicach, z resztą podobnie jest na wielu dworcach. To lepsze niż to by budynek stał pusty. Szkoda wszystkich zamkniętych poczekalni, bo o nie nie ma kto zadbać. A naczelnik Witulski to prawdziwy fachowiec , chylę czoła dla jego wiedzy i pracy . Łatwo jechać po kimś po kim nawet nie wiecie co sobą reprezentuje. Co do pani co myśli , że maszyniści sobie dla zabawy hałasują , gratuluję bo nikt mnie tak dawno nie ubawił niewiedzą. Blondynka ??? ;-)
~ 13-03-2016 23:02
No CIEKAWE KSON dopiero treaz się obudził jak nie długo koniec inwestycji.Panie Rudi rychło się obudziłeś !!
~ 14-03-2016 6:24
A kto sprzedał budynki stacji w Cieplicach Zakładowi Nieruchomości, skutkiem czego podróżni z tobołami muszą stać pod gołym niebem czekając na pociąg?
~szofer 14-03-2016 8:09
Kiedy zostanie wyremontowany przejazd w Cieplicach ,dlaczego nie ma chodnika po prawej stronie .
~A kiedy? 14-03-2016 14:39
To zapytam, kiedy dworzec będzie dostępny dla pasażerów? O tym brak jakiejkolwiek informacji.
~ 14-03-2016 16:35
PKP Zakład Nieruchomości , nikt nie sprzedał budynku ... Niestety teraz na PKP właścicieli wielu .
~I-Love-JG 14-03-2016 17:17
Witam wszystkich. Nie chcę być wredny czy coś ale jak poczytacie państwo historię miasta dowiecie się że w miejscu gdzie teraz stoi Nowy Rynek kiedyś był dworzec kolejowy oraz stanowisko do lotów balonem. Stwierdzono odgórnie o likwidacji dworca w tamtym miejscu i przeniesiono na obecne miejsce wraz z przebudową trakcji kolejowej. Dużym minusem jest tunel podziemny a raczej jego stan i wymogi... Przydałoby się na dworcu coś typu KFC chociaż mamy już dwa. Młodzież sama stwierdza że w tym miejscu idealny byłby SUBWAY. A co do krytyki to się wstrzymajcie. Krytykować każdy umie, gorzej gdy trzeba coś zrobić... Co wy ostatnio POŻYTECZNEGO dla miasta zrobiliście??
~mihrimach 14-03-2016 22:34
Co ty człecze wypisujesz ? Tam gdzie galeria Nowy Rynek NIGDY nie było dworca kolejowego. Była obok gazownia, po Obrońców na początku XXw. jeździł tramwaj (przez Pl.Wyszyńskiego) i do niedawna był dworzec PKS - w budynku administracji gazowni była poczekalnia, kasa i dyżurka kierowców PKS. Niestety ukłąd komunikacyjny miasta to sen wariata a pomysł rozdzielenia dworców PKP i PKS to głupota poniżej epoki kamienia łupanego.
~JanuszJG 15-03-2016 12:32
W każdym cywilizowanym i normalnym mieście Dworzec PKP i PKS są w pobliżu lub obok siebie, ale w Jeleniej Górze uznano, że najlepszą lokalizacją dla Dworca PKS będzie Galeria Nowy Rynek. Osobiście uważam to za głupi pomysł, ponieważ przy Dworcu PKP jest idealne miejsce na stanowiska dla autobusów PKS tuż za stanowiskami autobusów MZK. Nawet przy byłym Hotelu Sudety byłoby sporo miejsca na Dworzec PKS z prawdziwego zdarzenia, jeśli podeszłoby się odpowiednio do zagospodarowania terenu po byłym Hotelu Sudety, który obecnie stoi i niszczeje. Władze Miasta Jelenia Góra weźcie na poważnie przemyślcie nową lokalizację Dworca PKS, gdyż przy byłym Hotelu Sudety jest odpowiednie miejsce na jego budowę. Potem tylko wystarczy uruchomić nową linię autobusową lub wydłużyć bieg 4, 9, 10, 14 oraz 15.

Dodaj komentarz

Zaloguj
0/1600

Czytaj również

Copyright © 2002-2019 Highlander's Group