• Czwartek, 24 maja 2018
  • Godz. 15:32
  • Imieniny: Joanny, Zuzanny
  • Czytających: 5271
  • Zalogowanych: 8
  • Niezalogowany | Zaloguj | Rejestracja

Wodnik wyjaśnia (komunikat)

Wiadomości: Jelenia Góra
Czwartek, 17 maja 2018, 8:31
Aktualizacja: Piątek, 18 maja 2018, 7:10
Autor: PWiK Wodnik
W związku z pojawiającymi się różnymi danymi dotyczącymi opłat, które odprowadzamy do Wód Polskich, informujemy:

Do końca 2017r. uiszczaliśmy tak zwaną „opłatę środowiskową” do Marszałka Województwa Dolnośląskiego. Za rok 2017 wyniosła ona łącznie: 620 449,38 zł (w tym ścieki - 156 847,69 zł i woda - 458 832,46 zł). Opłata ta składała się tylko z części zmiennej.

Od początku roku 2018 (wraz ze zmianą Prawa Wodnego) wprowadzone zostały opłaty za usługi wodne. Z tym, że zawierają one dwa składniki:

1) zmienny, który zastąpił tzw. „opłaty środowiskowe”- odprowadzany do Wód Polskich;
2) stały, którego dotychczas nie było i stanowi dodatkowe obciążenie dla przedsiębiorstw wodno - kanalizacyjnych -również odprowadzany do Wód Polskich.

Czynnik zmienny szacowany przez PWiK „WODNIK” winien wynieść w roku przyszłym zbliżoną wartość do tej z roku 2017 czyli około 620 000 zł. Natomiast nowa część stała wg. decyzji PGW Wody Polskie wynieść ma łącznie 549 147 zł (w tym 460 508 zł - ścieki i 88 639 zł - woda). Wodnik od tych decyzji najpierw złożył reklamację (która została częściowo uznana), a następnie odwołanie do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu.

Część stała jest całkowicie nową daniną, która podnosi koszty działalności Wodnika (w tym zakresie) niemal o 100 proc.

Czytaj również

Komentarze (39) Dodaj komentarz

~STACH 17-05-2018 8:57
Panie Prezesie jak zwykle postąpił Pan jak monopolista kapitalista dziewiętnastowieczny. Doszedł dodatkowy czynnik kosztowy to najprościej przerzucić na klientów. Może by Pan pogrzebał trochę w kosztach firmy i podszedł do klientów , mieszkańców z odrobiną szacunku i zrozumienia ich problemów. Dobrze byłoby gdyby Pan w końcu zrozumiał firma którą Pan zarządza winna pełnić rolę służebną wobec mieszkańców. Wydaje mi się że żaden absolutny monopolista działający jeszcze na majątku publicznym nie powinien funkcjonować jako spółka prawa handlowego a winien być zakładem budżetowym.
~Merlin 17-05-2018 9:08
Panie Stachu, pisze pan kompletne brednie. Nie zna się pan, a mądrzy. Zakład budżetowy? Takie stwierdzenie całkowicie pana dyskredytuje. Proszę zapoznać się z przepisami, poptrzeć jak działają podobne firmy w kraju, a później zabierać głos. Jeśli chodzi o służebnośc firmy wobec mieszkańców, to za to, rządowe Wody Polskie, podziękowały Wodnikowi wprost. Niech pan poczyta wcześniejsze doniesienia mediów na ten temat.
~zaboberek 17-05-2018 10:01
do: ~Merlin (9:08)
Panie(-ani) Merlin,czyżby Twój wpis był sponsorowany przez Wodnika?
~STACH 17-05-2018 13:16
do: ~Merlin (9:08)
To, że w Polsce są to spółki prawa handlowego to nie znaczy , że jest to idealne rozwiązanie i nie może być nic lepszego z punktu widzenia mieszkańców a dyskredytują Cię klapki na oczach i zgoda na to co Ci lokalna propaganda podaje. Wyobraź sobie że nagle ktoś postanowiłby MZGL przekształcić w spółkę prawa handlowego i skutki dla dużej liczby mieszkańców utrzymujących się z z rent,emerytur i niewielkich płac. Myśl zanim coś napiszesz.
~............................ 17-05-2018 15:02
do: ~Merlin (9:08)
Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji "WODNIK" Sp. z o.o. jest spółką komunalną, eksploatującą systemy techniczne zaopatrzenia w wodę i odbioru oraz oczyszczania ścieków będące własnością Gminy Jelenia Góra. Gmina Jelenia Góra jest Jedynym Wspólnikiem spółki i obejmuje 100% udziałów kapitału zakładowego. Celem podstawowym spółek komunalnych jest zaspokajanie potrzeb mieszkańców, a nie maksymalizacja zysku. Tworzenie i przystępowanie przez samorządy do spółek, choć powinno uwzględniać rachunek ekonomiczny, to jednak ma służyć głównie wykonywaniu zadań publicznych.
~ 17-05-2018 17:08
do: ~............................ (15:02)
Dobre, to brzmi jak jakaś formułka ze strony Wodnika. Proste pytanie - w jaki sposób udzielenie pożyczki TBSowi "zaspokaja potrzeby mieszkańców"? Chyba, że zakładacie, że zaspokajacie potrzeby prezesa TBSu, który jest mieszkańcem. Ale tak to można pod to wszystko podciągnąć.
~............................ 17-05-2018 17:52
do: ~ (17:08)
Tak, dwa pierwsze zdania są ze strony Wodnika, ale następne już nie, bo Wodnik zapomniał, że ma działać dla dobra ludności, a nie dla zysku, natomiast koszty i przychody powinny się bilansować, bo celem nie jest osiąganie zysku lecz zaspokojenie potrzeb ludności w wodę i odprowadzanie ścieków za opłatą stanowiącą pokrycie kosztów tej działalności.
~STACH 17-05-2018 19:44
do: ~............................ (17:52)
Jest to spółka prawa handlowego i zgodnie z kodeksem handlowym celem jest osiągania zysku i jego maksymalizacja. Zgodnie z kodeksem handlowym ta spółka niczym nie różni się od innych spółek funkcjonujących takich jak np PKN Orlen czy KGHM. Różni się tylko przedmiotem działalności. Jest ponadto całkowitym monopolistą dostarczającą produkt niezbędny do życia dlatego też uważam,że dla takich firm jak Wodnik zakład budżetowy jest właściwą formą organizacyjną.
~............................ 17-05-2018 20:24
do: ~STACH (19:44)
Zgodnie z art. 151 § 1 ksh - Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością może być utworzona przez jedną albo więcej osób w każdym celu prawnie dopuszczalnym, chyba że ustawa stanowi inaczej. - a jeśli w każdym celu prawnie dopuszczalnym, to również nie w celu osiągania zysku, ale w celu zaspokajania potrzeb ludności, a w tym wypadku jest to spółka komunalna, nie założona w celu działalności gospodarczej. - Doucz się, panie Stachu, prawa i jego interpretacji, bo nie masz monopolu na wiedzę.
~ 18-05-2018 0:08
do: ~............................ (20:24)
A czy on pisze, że prawo nie dopuszcza, by Wodnik był spółką z o.o.? Dopuszcza. Ale jest to moralnie mocno kontrowersyjne i lepiej by było, gdyby zostało to zmienione. Nie byłoby wtedy możliwości prowadzenia "lewych" działalności typu pożyczki dla TBSów. Nie byłoby żadnych wątpliwości, że to nie jest firma powołana do zarabiania. Jaki problem, żeby to zmienić?
~STACH 18-05-2018 12:53
do: ~............................ (20:24)
Wydaje mi się że błądzisz. Ja nie twierdzę że jest to niezgodna z prawem forma jednak taka formuła gospodarcza{spółka} i na dodatek monopolista umożliwia drenowanie mieszkańców, wchodzenia w interesy które nie mają nic wspólnego z gospodarką wodą i ściekami a takie były. Ponadto jeżeli prezes nie będzie osiągał zakładanych zysków naraża się na zarzut działalności na szkodę spółki zgodnie z KH a przypominam że spółka ta (wodnik) żeruje na mieszkańcach bezpośrednio lub pośrednio. Najprostszą i oczywistą postawą całkowitego monopolisty w formie spółki prawa handlowego nie jest szukanie oszczędności kosztów i racjonalności działania a osiąganie zamierzonych celów poprzez zwiększanie przychodów czyli podnoszenie cen. Przypomnij oświadczenie prezesa "będziecie oszczędzać zużycie wody to my podniesiemy cenę bo wodnik musi pokryć koszty i osiągnąć zysk".
~STACH 18-05-2018 12:55
do: ~STACH (12:53)
Przepraszam powyższa dyskusja dotuczy pana/pani z godziny 19,44 a nie z 20,24
~............................ 18-05-2018 13:26
do: ~STACH (12:53)
Właściwie to myślimy tak samo. Wodnik wykorzystuje pozycję monopolisty i dyktuje ceny, bo myśli o zysku, więc tak naprawdę to faktycznie powinien być zakład budżetowy, bo jak widać spółka z o.o. nie działa tak jak spółka komunalna, czyli miejska, lecz jak przedsiębiorca. Miasto dało za dużą swobodę w dysponowaniu środkami publicznymi temu zarządowi, bo to są wciąż środki publiczne, a nie prywatne, w końcu jedynym udziałowcem tej spółki z o.o. jest miasto, a nie osoby prywatne. Haniebne jest oświadczenie, jeśli faktycznie było złożone, że w przypadku oszczędzania wody przez mieszkańców zostaną podniesione jej ceny.
~ 17-05-2018 9:42
W Bydgoszczy nie ma podwyżek. Więc jednak można .....
~ 17-05-2018 10:49
do: ~ (9:42)
Co z tego? W Lubinie i Bolesławcu nie ma podatku od nieruchomości ,jak to mówią co wiocha to inne obyczaje.
~zaboberek 17-05-2018 9:59
Panie Jastrzębski,czy Wody Polskie tylko Wodnika obciążyły Opłatami Stałymi?Przecież w innym miastach nie ma tak wysokich podwyżek,a są miasta jak np.Bydgoszcz,gdzie podwyżek nie ma wcale.Coś jest chyba nie tak z pana zarządzaniem,a załoga jest chyba ciut,ciut za duża.
~sanescobar 17-05-2018 10:47
Dobra zmiana ciemny ludu ,tak jak wybrałeś
~Jel.. 19-05-2018 22:26
do: ~sanescobar (10:47)
to nie dobra zmiana- zasady ustalania taryf za wodę i ścieki zmieniły się z końcem 2017 r.Obecnie to przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne określają taryfy (na okres 3 lat),a następnie są one zatwierdzane przez utworzone ustawą Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie.Dz.U.2017,poz.2180 a więc wodociągi jak zwykle mydlą oczy
~monamona 17-05-2018 10:50
Ludziska już łyknęli PiSowski populizm. Ma być lepiej, nowocześniej, modernizacja sieci, szybkie remonty, wysokie płace pracowników - oczywiście za wyjątkiem Prezesa, któremu trzeba zabrać 85% wynagrodzenia i NAJWAŻNIEJSZE TANIEJ. to może tylko Wrotniewski, Papaj i Miedziński specjaliści od plakatowania miasta.
~ 17-05-2018 13:28
do: ~monamona (10:50)
A właśnie, nachapał się już, tak jak proponujesz 85 proc. !
~Tomasz Miroszkin 17-05-2018 10:50
Bzdury Wodnik plecie. Poczekajmy do jesieni, pożegnamy Pana Jastrzębskiego... z hukiem.
~ 17-05-2018 11:41
do: ~Tomasz Miroszkin (10:50)
Ale co na jesieni rosjaninie pożegnasz? Polskie wody to pomysł d.. zmiany?Brakuje na pińcetów więc szykuj się na podwyżki.
~ 17-05-2018 11:48
Zamiast pisać takie wyrwane z kontekstu kwoty, niech Jastrzębski pochwali się jaki jest roczny przychód Wodnika. Wtedy okaże się, że te 500 tys. to jakiś śmieszny promil. Zakładając bardzo oszczędne zużycie wody w wysokości 5m3 na mieszkańca miesięcznie mamy prosty wynik. 5 metrów razy 80000 mieszkańców razy 13zł za wodę i ścieki razy 12 miesięcy. To daje 62,5 miliona zł przychodu z opłat rocznie. Te 500 tysięcy to jest przy tym pół procenta. I o tyle wam spadnie przychód. A pisanie, że koszty wam wzrosły o 100% to czysty populizm i manipulacja ludźmi, którzy nie potrafią liczyć. Skończ pan pisać te komunikaty, bo nic nie zmieni faktu, że ludzie uważają Wodnika za złodziejską firmę, okradająca nas za przyzwoleniem Łużniaka i Zawiły.
~............................ 17-05-2018 13:19
do: ~ (11:48)
Mógłby pochwalić się też tym, jaki jest dochód netto i co robi z tym dochodem - na co jest on przeznaczany.
~ 17-05-2018 14:10
do: ~............................ (13:19)
Na bezzwrotne pożyczki dla TBSów.
~pasażer 17-05-2018 11:57
Nie potrafisz zarządzać to ustąp miejsce młodszym prężnym !!!!!!
~ 17-05-2018 21:31
do: ~pasażer (11:57)
Racja...a zwłaszcza jeszcze niedorobionym finansowo...
~ 17-05-2018 12:52
Zamiast dobrej jest ... zmiana 100 zł rocznie minimalna podniosą a ceny o 200 skaczą no zielona wyspa ale teraz prezesa dobrze prorok Stonoga przewidział że PO was tak nie w..uchalo jak was PIS w..ucha
~ 17-05-2018 14:08
do: ~ (12:52)
Fajnych masz idoli i autorytety. Twoi rodzice też siedzą w więzieniu?
~ 17-05-2018 14:52
do: ~ (14:08)
Siedzi bo za dużo wyzywał ale prawde mówił a cb do niego porównać to jak g..wno do czekolady
~ 17-05-2018 17:09
do: ~ (14:52)
A co, jadłeś jedno i drugie?
~kilioka 17-05-2018 13:32
Niech, ci co głosowali na PIS się cieszą, Teraz niech zagłosują na Papaja. To dopiero będzie jazda.
~ 17-05-2018 14:09
do: ~kilioka (13:32)
Z czego mamy się cieszyć? Z tego, że w JG wciąż zabetonowane jest PO? Przecież Jastrzębski od podwyżek nie ma z PiSem nic wspólnego.
~............................ 17-05-2018 15:05
do: ~kilioka (13:32)
A co, pan Papaj wstąpił do PIS?
~RAK 17-05-2018 14:16
Na jesieni w wyborach pokazac czerwona kartke dla PO to nie bedzie duzych podwyzek za wode i inne media ,
~eko 17-05-2018 17:03
Utrzymanie rady nadzorczej, prezesa i jego świty, tbs kosztuje. Jak ktoś chce poznać prawdziwą cenę wody to niech sobie wykopie studnie. Woda jest praktycznie za darmo i sama się leje z każdej strony.
~Jel.. 17-05-2018 20:10
zasady ustalania taryf za wodę i ścieki zmieniły się z końcem 2017 r.Obecnie to przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne określają taryfy (na okres 3 lat),a następnie są one zatwierdzane przez utworzone ustawą Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie.Dz.U.2017,poz.2180 a więc wodociągi jak zwykle mydlą oczy
~zabobrzanin 19-05-2018 22:16
A ja po lekturze wszystkich komentarzy proponuję dla mieszkańców Zabobrza /przez JSM/ pociągnięcia rury spod Góry Szybowcowej a może za "grzybkiem" /tam wypływają źródełka/i będziemy mieli w kranach zdrową i tanią wodę !! A ścieki oddać Wodnikowi. Bo dzisiejsza płynąca z kranów "woda" to uśmierca zdrowego karpia w wanie w zaledwie 3-4 godziny !!! Sprawdziłem !! Więc co z tych rurociągów zabobrzańskich płynie ?? Może ktoś mi podpowie ?
~No, tak 21-05-2018 12:20
Won z prezesem, z wspólnikami. Dlaczego to my mamy płacić dodatkową daninę, podczas, gdy ci ludzie siedzą sobie wygodnie na swych stołkach i pobierają sowite wynagrodzenia. Toż to rozbój w biały dzień.

Dodaj komentarz

Zaloguj
0/1600

Czytaj również

Głos ulicy
Wyższe podatki dla najbogatszych Polaków?  20
TV Dami
Serwis Informacyjny TV Dami z 23.05.2018 r.  
Miej świadomość
Seks w renesansie  4
Dialogi Jelonki
Joanna Lichocka o mediach i katastrofie smoleńskiej  57
Aktualności
Ognisko Muzyczne – na Dzień Mamy  
Aktualności
Możliwości i kierunki rozwoju klastrów  
Copyright © 2002-2018 Highlander's Group